دلایل علمی که شما را برای رفتن به سونا و بهبود وضعیت سلامت تان تشویق می کنند

مردم فنلاند و علاقه فراوان آنها برای رفتن به سونا

دلایل علمی که شما را برای رفتن به سونا و بهبود وضعیت سلامت تان تشویق می کنند

اگر دلتان می خواهد که بیشتر عمر کنید و زندگی شادتری داشته باشید بهترین راهکار این است که اجازه دهید بدن تان عرق کند. این بار بر آن نیستیم که از طریق ورزش و انجام فعالیت های بدن، این موضوع را به شما یادآور شویم بلکه به شما رفتن به سونا را پیشنهاد می کنیم.

در ادامه این نوشته به مزایای رفتن به سونا برای بهبود وضعیت سلامتی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

عمر طولانی تر 

00

حتما شنیده اید که تعرق بیشتر می تواند سبب افزایش طول عمرتان شود، رفتن به سونا این مسیر را برای تان هموار خواهد کرد.

در مطالعه ای که نتایج آن به صورت آنلاین و در سایت پزشکی JAMA منتشر گردید نشان داده شد که کسانی که در هفته یک بار به سونا می رفتند، خطر مرگ به هر دلیلی در آنها تا کاهش پیدا کرد. این در حالی است که این میزان در میان کسانی که ۴ بار در هفته به سونا می رفتند و بیشتر عرق می ریختند، تا دو سوم هم کمتر شد.

مطالعه فوق الذکر در میان مردم فنلاند انجام پذیرفت که رفتن به سونا در مقایسه با سایر ملیت هایی چون آمریکایی ها رواج بیشتری دارد. اگر شما هم علاقه زیادی به داشتن عمر طولانی تر دارید حتما به سونا بروید.

خلق و خو و وضعیت روحی بهتر 

2

افسردگی یکی از رایج ترین بیماری های روحی است که درمان کاملی تا کنون برای آن در نظر گرفته نشده. البته علم راهکارهایی را برای بهتر کردن نشانه های ناراحتی، خستگی و عدم امیدواری پیشنهاد می کند. شما اکنون می توانید رفتن به سونا را هم در فهرست آن موارد قرار دهید.

در مطالعه ای که در مجله پزشکی «سایکویوماتیک» به چاپ رسید، بیماران مبتلا به افسردگی نه چندان حاد با ۵ بار رفتن به سونا در طول هفته، پیشرفت های خوبی را در وضع روحی خود تجربه کردند.

بهبود وضعیت قلب

000

بر اساس نتایج مطالعات سایت JAMA دمای مابین ۱۵۸ تا ۱۹۴ در سونا می تواند به کارآیی بهتر قلب کمک کند. این دما باعث افزایش جریان خون در بدن شده و از بسیاری از بیماری های قلبی و سکته ها جلوگیری به عمل خواهد آورد.

همچنین بر اساس مطالعات انجام پذیرفته حس خوب حضور در سونا و احساس آسودگی و عدم استرس نیز می تواند برای قلب بسیار مفید باشد.

داشتن حافظه بهتر 

3

اینکه لحظاتی را در داخل سونا بنشینید و با خودتان خلوت و تفکر کنید می تواند باعث ریلکس شدن تان شود.

بر اساس مطالعات انجام شده که نتیجه آنها نیز در نشریه «اِیج اَند اِیجینگ» به چاپ رسید نشان داده شد، افرادی که حداقل، ۴ بار در هفته به سونا می روند، دو سوم کمتر از سایرین به درمان های بیماری های مربوط به حافظه از جمله «دیمنشیا» نیاز پیدا می کنند.

این روند به آن ترتیب است که وضعیت بهتر قلب سبب کارآیی بهتر مغز نیز خواهد شد.

تجربه داشتن حال بسیار خوب

4

اینکه بتوانید لحظاتی را در مکانی گرم و بدون در دست داشتن گوشی تلفن همراه، کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی سپری کنید و در آنجا با خود خلوت کرده و یا با دیگران کمی مکالمه داشته باشید، می تواند بسیار برای تان مفید باشد.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که مدت زمان ۵ تا ۲۰ دقیقه برای این کار مناسب است و زمان بیشتر از آن نیز توصیه نمی شود. این کار سبب خواهد شد که در طول تمام روز حال روحی تان هم بهتر باشد و سرحال تر باشید.

بدست آورن اشتهای نرمال

5

آیا بسیار کم غذا می خورید؟ یا بسیار پرخور هستید؟ بر اساس نتیجه مطالعاتی که در «سایکوسوماتیک» به چاپ رسیده، رفتن به سونا می تواند میزان اشتهای شما را تنظیم کند.

در واقع زمانی که محققان به بررسی تاثیرات رفتن به سونا بر افسردگی می پرداختند، نتایج دیگری را نیز بدست آوردند. هورمون «گرِلین» که هورمون مرتبط با اشتهاست در طول سونا درمانی در وضعیت بسیار بهتری قرار می گیرد و اشتها را به خوبی تنظیم می کند.

راهی برای کاهش دردهای مزمن

6

اگرچه گرما و حرارت می توان برای کاهش درد یا آسیب دیدگی مفید باشد اما نتایج دیگری نیز از آن بدست آمده است.

دانشمندان ۴۶ بیمار را که به دلیل درد در بیمارستان بستری بودند به دو گروه تقسیم کردند، به هر دو گروه، برخی از تمرین های ذهنی آموخته شد اما از یکی از این گروه ها خواسته شد که هر روز در داخل سونا هم بنشینند.

پس از گذشت یک ماه، هر دو گروه وضعیت بهتری را احساس می کردند اما این پژوهش نشان داد گروهی که به سونا هم رفته بودند احساس روحی بهتری داشتند و درد کمتری را نیز احساس می کردند. همچنین آنها از وضعیت خود شکایت کمتری داشته و کمتر عصبانی بودند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود