واکنش سینمای ایران به تراژدی ساختمان پلاسکو

گزارش روزیاتو از اینستا نوشته هنرپیشه های سینما از سوگ ۳۰ دی

واکنش سینمای ایران به تراژدی ساختمان پلاسکو

غم انگیز ترین روز سال ۹۵ در دی ماه سرد تهران رقم خورد و نماد نوستالژیک شهر، روبروی چشمان هزاران نفر و میلیون ها بیننده تلویزیونی در اقصی نقاط ایران و جهان به یک باره فرو ریخت و ده ها آتش نشان فداکار پایتخت به خاک و خون کشیده شدند.

همانطور که در گزارش پلاسکو گردی اشاره شد، متاسفانه تنها ۱۰۰ واحد از ۶۰۰ واحد این مجموعه تجاری ۵۴ ساله تهران، بیمه بود و طبق اظهارات سخنگوی آتش نشانی، علیرغم چندین اخطار کتبی مبنی بر نا ایمن بودن ساختمان به هیات مدیره مجتمع پلاسکو، ترتیب اثری درباره ایمن سازی ساختمان داده نشد. به هر حال در چنین حوادثی، زنجیره رویدادها باید بررسی شود که امیدواریم در آینده نزدیک، گزارش جامعی از سوی مسئولان منتشر شود.

به هر جهت، هنوز ۴۰ درصد ساختمان های خیابان جمهوری تهران نا ایمن است و به نظر می رسد این تراژدی عظیم، نقطه عطفی برای تسریع و تسهیل امور مربوط به ایمن سازی بافت های فرسوده  به خصوص در عرصه HSE در سراسر کشور باشد.

اما سقوط پلاسکو، بازتاب گسترده ای در رسانه های ایران و جهان داشت. در اینستاگرام، شبکه محبوب عکس محور این روزهای ایرانیان، سقوط پلاسکو به پست اول میلیون ها صفحه هموطنان در این شبکه تبدیل شد و آن را باید داغ ترین بحث دیجیتالی ایرانیان در اینستاگرام دانست.

برای آگاهی از جدید ترین نظرات اینستاگرامی چهره های سرشناس سینمای ایران که مخاطبان بسیاری دارند، گزارش ویژه اینستاگردی را به تراژدی پلاسکو اختصاص دادیم.

با ما همراه باشید.

واکنش بهنوش به تراژدی پلاسکو

بهنوش بختیاری، هنرپیشه سینما و تلویزیون که همراه الناز شاکردوست و مهناز افشار، پر فالوور ترین صفحه ایرانیان در اینستاگرام را در اختیار دارد، لحظاتی پس از سقوط ساختمان پلاسکو، در پستی که ۱۴۵ هزار بار دیده شد و قریب به ۲۷۰۰ کامنت دریافت کرد نوشت:

b1
واکنش اینستاگرامی بهنوش بختیاری به سقوط ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران

خدا صبر بدهد……..تمام تنم میلرزد….حس میکنم پاره ای از تنم میرود……وقتی هموطنم میمیرد….ابراهیم های ما در آتش….خدایا معجزه….معجزه ای کن….که آرام بگیرد قلب خانواده های آنها….وقتی رذالت آدمها رو میبینم…..پیش خودم میگم….پس جنس این هموطن آتش نشانم از چه بوده که اینطور با دل و جان…..با نهایت فداکاری….برای همنوعش…خودش را به آب و آتش میزند….خدایا صبر…..و تسلیت به همه هموطنانم…..

به خانواده های این شهدای شریف و از جان گذشته….این چه حس سنگینیست که بر ایران من سایه افکنده…..خدایا…بلا را ازاین سرزمین دور کن…..مردمانش رنج فراوان کشیدند…..آنها سزاوار این تلخی ها نیستند…..در مسیر تاریخ هزار بار مردند و زنده شدند……آنها لایق حلاوتهای روزگارن…..آنها مهربان و ریشه دارن…….یا صاحب صبر….به حق عدل خودت پاداش روزگاران سخت ایرانیان رو بده و نگذار هرگز شاهد از دست رفتن هموطنی باشیم……خدایا این سرزمین را دریاب.

روایت الناز از تراژدی پلاسکو

الناز شاکردوست که این روزها شمار مخاطبانش از مرز ۵.۳ میلیون فرار تر رفته است، در واکنش به این حادثه تلخ نوشت:

b2
واکنش اینستاگرامی الناز به سقوط پلاسکو

دیگر چگونه به آسمان شهرم بنگرم امشب یکسرى از پدر ها دیگر به خـانه نمى روند مادران زیادى چشم انتظار پسرانشان باقى خواهند ماند، و همسرانى که باید ازین پس هم مادر باشند و هم پدر براى یتیم شدگانشان! حادثه ى دلخراش و نابهنگام آتش سوزى ساختمان پلاسکو ، قلب هایمان را سوزاند و قهرمانان آتشنشان را راهى آسمانِ گرفته ى شهر تهران نمود! دیگر چگونه به آسمان شهرم بنگرم که نشان نبودتان آتش نکشد برجانمان.

اینستا نوشته پرویز خان در سوگ پلاسکو

استاد پرویز پرستویی، هنرمند نامدار دنیای تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان که سبک زندگی دیجتالی جالبی دارد و پست های مفهومی در اینستاگرام ارائه می کند، در واکنش به حادثه غم انگیز پلاسگو گفت:

b3
اینستا نوشته پرویز پرستویی از تراژدی تلخ پلاسکو

گیرم که دلم راضی شود جز اشک ریختن و نگاه مبهوت و ناباور به قاب تلویزیون، کاری بکنم، که نمی شود… گیرم که بتوانم بغض تنیده در گلویم را فرو بدهم و نفسم را آزاد کنم، که نمی توانم… گیرم که بشود به گیر افتادن غیور دلاوران آتش نشان در زیر آوار فکر نکنم، که نمی شود…. گیرم بتوانم به داغ دل مادر، پدر، همسر و فرزندان آن “مردان مرد” فکر نکنم، که نمی توانم….گیرم که بشود و بتوانم خودم را بنشانم که مطلبی، تسلیتی، سوگنامه ای، مطلبی، چیزی بنویسم…. چه بنویسم؟! چه بنویسم خدایا

رضا گلزار و داستان پلاسکو

رضا گلزار که این روزها با  دیا میرزا و سلام بمبئی، طوفانی  ۱۰ میلیارد تومانی در اکران زمستان  ۹۵ سینماهای ایران به راه انداخته است، تنها به انتشار یک عکس در اینستاگرام پر بیننده اش اکتفا کرد و هیچ مطلبی زیرش ننوشت تا با این کار، اوج اندوه خود را به مخاطبانش منتقل کند.

b4
واکنش رضا گلزار به تراژدی ۳۰ دی تهران

او لحظاتی پس از این واقعه تلخ در اینستا نوشته ای با عکس سیاه رنگ نوشت: تسلیت

b5

واکنش کارتونی بهرام رادان به تراژدی دی

بهرام رادان، هنرپیشه سینما که این روزها به همراه پژمان بازغی در لندن به سر می برد، در اینستا نوشته ای که همچون بهرام رادان، توضیحی نداشت، به این اتفاق غم انگیز واکنش داد و عکسی کارتونی برای نشان دادن اوج فداکاری آتش نشانان فقید پایتخت را منتشر کرد:

b6
واکنش کارتونی بهرام رادان به تراژدی پلاسکو

واکنش عروس سینمای ایران به حادثه پلاسکو

نیکی کریمی، هنرپیشه و کارگردان صاحب نام سینمای ایران که اکنون با بیش از ۲.۲ میلیون فالوور، یکی از صفحات پر بیننده ایرانیان در اینستاگرام را در اختیار دارد، ساعاتی پس از وقوع حادثه ریزش ساختمان پلاسکو جمهوری در اینستا نوشته ای نوشت: تاسف، تاسف، تاسف

b7
واکنش اینستاگرامی نیکی کریمی به سقوط ساختمان پلاسکو

روایت جالب پژمان از فداکاری فرشتگان

پژمان بازغی، درباره تراژدی پلاسکو، اینستا نوشته جالبی گفت:

به علی گفتم نرو، نمیشه کاری کرد . .

به من گفت اینا مال مردم است.

روحتان شاد

b8
پست پژمان درباره حادثه پلاسکو

مهناز افشار: واژه ای برای بیان دردم ندارم

مهناز افشار که این روزها با ۵.۳ میلیون فالورر، سومین صفحه پر بیننده ایرانیان در اینستاگرام را در اختیار دارد، در واکنش به تراژدی پلاسکو چنین گفت:

واژه های مناسبی برای بیان درد و غمی که الان وجودم رو فرا گرفته نمی شناسم. تسلیت میگم به تمام خانواده های جان باختگان.

b9
اینستا نوشته مهناز در سوگ پلاسکو

سحر از سوگ پلاسکو گفت

سحر دولتشاهی، هنرپیشه سینمای ایران نیز به حادثه خیابان جمهوری با اینستا نوشته زیر واکنش نشان داد:

تسلیت میگم.

b10
واکنش سحر به تراژدی پلاسکو

واکنش آقای سوپر استار به سوگ تهرانی ها

شهاب حسینی، هنرپیشه پر افتخار سینمای ایران که مدتی است به جمع اینستا باز های ایرانی پیوسته است، در اینستا نوشته ای، به این حادثه تلخ واکنش نشان داد و چنین گفت:

امروز، قلب ایران در مرکزِ تهران می تپد. زیر آوار سنگینی که آرزو می کنیم در آن نفس ها به شماره نیفتند و این غم انبوه بر سنگینی اش نیفزاید. در شرایطی که همگی دل نگران جان هم وطنان گرفتار در تلی از خاک و آهن تلنبار شده ی ساختمانِ فروریخته ایم، نمی توانیم به چیزی جز رنج بی اندازه ی عزیزان امدادرسان و دلشوره ی دردناک بستگان بیاندیشیم.

این آوار، که امروز قلب هایمان را می فشارد پیش از آن که از سنگ و خشت و فلز باشد، حاصلِ بی تفاوتی واضعان، اهمالِ ضابطان و حرص و آز مالکان است. دردآورتر از وخامت حال مصدومان، راهبندانی است که ریشه در وخامت حال فرهنگ مان دارد. این حادثه، تلنگری دردناک است تا بیشتر به خویشتن بیاندیشیم. خدایا، در این بلای رسیده.

b12
روایت شهاب از حادثه خیابان جمهوری

عطاران درباره پلاسکو چه گفت؟

رضا عطاران، هنرپیشه سینما و تلویزیون نیز در واکنش به این حادثه تلخ، با انتشار پستی که توضیح کوتاهی داشت نوشت:

۵ شنبه ای تلخ برای همه. .

b11
روایت رضا از تراژدی پلاسکو

واکنش آقای خندوانه به تراژدی پلاسکو

رامبد جوان که این روزها، دوران بدون جناب خان را در برنامه پر بیننده خنداونه شبکه نسیم تجربه می کند، لحظاتی پس از این اتفاق دردناک، در پست هایی، به این موضوع پرداخت و از جنبه های مختلفی این رویداد تلخ را روایت کرد.

دعا میکنم برای سلامتی زیر آور ماندگان حادثه سلاختمان پلاسکو

b13
یکی از اینستا نوشته های رامبد درباره حادثه پلاسکو

او در پست دیگری نوشت:

هموطن تسلیت.

b14

روایت محسن تنابنده از سقوط پلاسکو

محسن تنابنده که این روزها با ۱.۷ میلیون فالور، یکی از صفحات پر بیننده هنرپیشه های سینما و تلویزیون را در اختیار دارد، به این حادثه در اینستا نوشته ای واکنش نشان داد و برای نشان دادن اوج اندوه خود، هیچ توضیحی ارائه نکرد و به انتشار عکس دردناکی بسنده نمود.

b15
روایت محسن از تراژدی پلاسکو

روایت بهنوش از حادثه ۳۰ دی

بهنوش طباطبایی که به سرعت صفحه رسمی اش در اینستاگرام پر مخاطب شده است و اکنون بیش از ۴.۴ میلیون فالوور دارد، به این واقعه تلخ در اینستانوشته هایی واکنش نشان داد و نوشت:

خدایا صبرمون بده.

b16
واکنش اینستاگرامی بهنوش طباطبایی به تراژدی پلاسکو

گلاره عباسی از پلاسکو گفت.

گلاره عباسی، هنرپیشه سینما و تلویزیون نیز دقایقی پس از سقوط ساختمان پلاسکو، در صفحه ۱.۱ میلیون مخاطبی خود چنین نوشت:

هیچ  جمله ای نمی تونم بنویسم برای بیان این غم بزرگ و برای شهر غمگین تهران.

b17
اینستانوشته گلاره از حاده تلخ خیابان جمهوری

روایت آناهیتا از تراژدی پلاسکو

آناهیتا نعمتی، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان در صفحه نیم میلیون فالوور خود، در سوگ نوشته ای، از این حادثه گفت:

سی ام دی ماه نود و پنج

ما در شکم هیولای مرگ با زندگی دست و پنجه نرم می کنیم.

b18
روایت آناهیتا همتی از سوگ پلاسکو

اینستا نوشته خاص رضا کیانیان از سوگ پلاسکو

رضا کیانیان، بازیگر صاحب نام تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان نیز که اکنون حدود نیم میلیون فالوور در اینستاگرام دارد، به این رویداد تلخ واکنش نشان داد و نوشت:

سلام شهادت آتش نشان هاى هم میهن مان و فاجعه فرو ریختن ساختمان #پلاسکو را به همه خانواده های داغدیده و هموطنانم تسلیت می گویم.

هرگز نتوانستم تصمیم بگیرم اگر آنجا بودم ، فیلم می گرفتم و یا به مصدومان کمک می کردم؛ آیا فیلم می گرفتم و یا خلوت می کردم تا نیروهایی که برای کمک آمده اند به کار امدادشان برسند.

b19
روایت کیانیان از تراژدی خیابان جمهوری

او در جدید ترین پست خود نوشت:

خیلی خوب به یاد دارم پیش از انتخابات شورای شهر تهران، جناح های سیاسی دنبال یارگیری و یارکشی بودند! بسیج شده بودند تا با معرفی چهره ها ، جای پای خودشان در شورای شهر محکم کنند. به من هم زنگ زدند تا کاندیدای شورای شهر شوم! من عذر خواهی کردم و نپذیرفتم. چون شورای شهر جای من نیست! چرا که من تخصصی در مدیریت شهری و شهرداری و شهر سازی و… ندارم.

قاعدتاً عضو شورای شهر باید دارای این تخصص ها باشد تا بتواند امور شهر را به خوبی نظارت و مدیریت کند! اما ما مردم تهران ، بى توجه به تخصص شان به آن ها رأى دادیم. در واقع، ما در فرو ریختن ساختمان پلاسکو سهیم هستیم! ما با ازدحام در برابر ساختمان فرو ریخته ، در مرگ جان باختگانی که می شد نجاتشان داد سهیم هستیم.

چون به خاطر حضور بی مورد ما در امداد رسانی تأخیر شد و مردند. پیش از اینکه به دیگران انتقاد کنیم به خودمان نگاه کنیم. ! الان چند تا ساختمان در شرایط پلاسکو در تهران و شهرهای بزرگ ما وجود دارد؟! و ما بی خیال آن هاییم! چند تا ساختمان در همین شرایط ساخته شده؟! و در حال ساخت است و ما بی خیالیم.

او از هشتگ: از خودمان شروع کنیم نیز استفاده کرد.

نظر پانته آ بهرام از سوگ پلاسکو

پانته آ بهرام، هنرپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون نیز لحظاتی پس از وقوع این حادثه تلخ در تهران، در اینستا نوشته ای در صفحه ۲۴۷ هزار مخاطبی خود گفت:

ان ها پدرِ کسی بودند. برادر، پسر و معشوقِ کسی. اما وظیفه شان را تا انتها مثل همیشه تا انتها به سر انجام رساندند. آنچه از صبح گفته اند و شنیده اید را تکرار نمیکنم که چشمهایم از اشک هنوز تار میبیند و شما هم . تنها یک درخواست. به آژیرهایشان بیشتر احترام بگذاریم

#آتش نشانان#پاساژ پلاسکو#عشق

پ ن: بیایید در این روزِ تلخ به خودمان قول دهیم که به جای تماشاچی پیگیر بودن،در این لحظات بازیگرِ خوبی باشیم و صحنه را برای بازیگران حرفه ای تر، که همان امدادگران هستند، خالی کنیم.

b200
اینستا نوشته پانته آ از سوگ پلاسکو

مهدی پاکدل چه گفت؟

مهدی پاکدل، هنرپیشه سینما و تلویزیون نیز که این روزها شمار فالورهایش از مرز ۱.۷ میلیون مخاطب فرا تر رفته است، در سوگ پلاسکو واکنش هشتگی نشان داد:

تسلیت. تسلیت. پلاسکو. آتش نشان. با غیرت

b210
واکنش هشتگی مهدی پاکدل از سقوط ساختمان پلاسکو تهران

واکنش امیر جعفری به حادثه تهران

امیر جعفری، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در واکنش اینستاگرامی به این رویداد تلخ، اینستا نوشته ای از آیات قرآن منتشر کرد و چنین گفت:

بسم الله الرحمنِ الرِحیم

‎اَمن یُّجیب المُضطَرَّ اِذا دَعاه وَ یَکشِفُ السُّوء وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذَکَّرُونَ ‎

بسلامتی آتش نشانان

b220
واکنش امیر جعفری به حادثه پلاسکو

حسین پاکدل

حسین پاکدل، مجری سابق شبکه اول سیما و هنرپیشه سینما نیز به این حادثه تلخ در صفحه اینستاگرامی دویست هزار فالووری خود واکنش نشان داد و گفت:

هیچ چیز نمى تواند عمق اندوه این آتش نشان ها را از آتشى که به جان و تن مردم و همکارانشان افتاد، نشان دهد. وه که چه لحظه هاى بهت آورى را شاهدیم. انگار همخانه ماتم شده ایم.

b230
روایت پاکدل از سقوط پلاسکو

امیدواریم پلاسکو گردی اینستاگرامی روزیاتو، شمار را با نظرات بخشی از جامعه سینمای ایران درباره این حادثه تلخ آشنا کرده باشد و از نکاتی که در برخی از اینستا نوشته ها، قابل تامل بود، در سبک زندگی دیجیتالی خود استفاده کنیم.

b000

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • بختیاری بهمن ۲, ۱۳۹۵

    مرسی آقای زمانی از اینستاگردی جذاب مثل همیشه
    رضا کیانیان و شهاب حسینی از همه زیبا تر گفتند.
    تصاویری که عده ای با ساختمان در حال سقوط فیلم و سلفی می گرفتند، خیلی دردناک بود.
    عکس آخر، گریه آور بود 🙁
    به حال خودمون باید گریه کنیم.خیلی مطالب آموزنده ای جمع کردین.
    بسیار سپاسگزارم

  • یگی بهمن ۲, ۱۳۹۵

    ۱-اینا خیلی خوبه. دوست دارم
    ۲-به قول بهنوش، تن خیلی ها داره میلرزه. . . چرا آخه؟
    ۳-اصطلاحاتتون با حاله. حرفه ایه 🙂
    ۴-نمیدونستم تنابنده و پاکدل هم اینستا هستند. مرسی از معرفیشون
    خدا رحم کنه به همه

  • کامران بهمن ۲, ۱۳۹۵

    بهترین نوشته رو شهاب حسینی گفت به نظرم.
    وخامت حال اوضاع خیلی از ماها در این حادثه افشا شد 🙁 🙁
    چرا باید سلفی بگیرن بعضی ها؟ چرا؟

  • رویا بهمن ۲, ۱۳۹۵

    پرویز پرستویی خیلی خوب و متین توضیح داد که نوشتنم یا ننوشتنم چه سود که الان بدن ها زیر آوراه 🙁 🙁

  • shahin بهمن ۳, ۱۳۹۵

    شاید اگر چند فیلم کم تر گرفته می شد< چند نفر زنده می میوندن
    این یه واقعیته تلخه. خیلی از این هنرمند ها هم همین رو گفتند
    واقعا باید تاسف خورد به این یهویی بگیرهای. . . . . 🙁