از چراغ فتیله ای تا ترانسفورماتور؛ گشتی در موزه برق ایران

با گشتی در موزه صنعت برق می توان به قلب تاریخ این صنعت درایران سفر کرد

از چراغ فتیله ای تا ترانسفورماتور؛ گشتی در موزه برق ایران

سرویس گردشگری روزیاتو، تلاش دارد در راستای تقویت اطلاع رسانی پرتال های دولتی ایران در عرصه گردشگری، مخاطبان را با ظرفیت های گردشگری مجازی ایران نیز آشنا کند. گفتار امروز گشتی دیجیتالی است در یکی از موزه های تاریخ صنعت در ایران.

با ما همراه باشید در گشتی در موزه صنعت آب و برق ایران.

سرویس گردشگری روزیاتو، تلاش می کند تا هر هفته به سراغ یکی از سایت های فعال ایران در عرصه گردشگری مجازی برود. سایت موزه ها و کاخ ها، یکی از پر بیننده ترین پرتال های رسمی ایران در عرصه گردشگری محسوب می شود که هم مخاطب داخلی دارد و هم عاشقان ایران از سراسر جهان برای بازدید از مکان های گردشگری، به این پرتال ها معمولا رجوع می کنند.

سایت های رسمی گردشگری ایران در فضای مجازی این فرصت را به کاربران می دهد تا پیش از بازدید حضوری، از قابلیت ها و ظرفیت های این مجموعه ها در اینترنت آگاه شده و با سطح اطلاعات خوب، برای بازدید اقدام کنند. چرا که در بسیاری از موزه های کشور، راهنمای حضوری چند زبانه در دسترس نیست و حتی بروشور های اطلاع رسانی مصور چند زبانه در اختیار بازدید کننده گان خارجی قرار نمی گیرد.

2-w900-h600-102

(تصویری از موزه صنعت برق ایران)

برای همین،‌ اطلاع رسانی مصور چند زبانه و چند رسانه در سایت های رسمی گردشگری مجازی، نه تنها کم هزینه خواهد بود، بلکه بار اصلی اطلاع رسانی را بر دوش خواهد کشید و می تواند پایگاه مطلوبی برای تبادل اطلاعات گردشگران با مجموعه های گردشگری ایران شود. بنابراین ناگفته پیداست که گردشگری مجازی ایران، بار قابل ملاحظه ای از صنعت گردشگری ایران را به دوش خواهد کشید و در واقع پیشخوان صنعت گردشگری ایران به شمار می رود.

بسیاری از بازدید کننده گان غیر ایرانی مجموعه های تاریخی و گردشگری کشورمان، یکی از دلایل مهم انتخاب مقاصد گردشگری خاص در ایران را اطلاع رسانی کاربران و سایت های معتبر بین المللی در عرصه گردشگری درباره مکان های خاص در ایران عنوان کرده اند.

3-w900-h600-100

(تصویری از موزه صنعت برق تهران)

موزه صنعت آب و برق ایران، یکی از موزه های کم تر شناخته شده ایران هست که از موزه های صنعتی و غیر تاریخی کشور به شمار می رود. در ایران به عنوان پایگاه تمدن بشری،‌ ده ها موزه با آثاری با قدمت چند هزار ساله فراوان یافت می شود که شاید در خیلی از کشور های دنیا چنین کلکسیون با ارزشی در دسترس نباشد. اما موزه صنعت آب و برق نگاهی به تاریخ ندارد و تنها به تاریخچه مهم صنعت برق ایران اشاره دارد.

4-w900-h600

(از چراغ های فتیله ای تا نیروگاه ها در موزه صنعت برق ایران)

رشد صنعت در یک قرن اخیر در ایران، مدیون گسترش و توسعه صنعت آب و برق در ایران زمین هست برای همین، آشنایی با تاریخچه این صنعت،‌ یکی از مهم ترین مقولاتی هست که در موزه صنعت برق ایران مشاهده می کنیم. ابتدا درباره موزه کمی بدانیم.

درباره موزه صنعت برق

موزه صنعت برق ایران، تخصصی ترین مجموعه ای هست که درباره این صنعت راهبردی در کشور در دسترس هست. موزه صنعت برق ایران زیر مجموعه شرکت برق منطقه ای استان تهران به شمار می رود. موزه صنعت برق ایران در واقع نمایشگاه دائمی سیر تحول در این صنعت در کشورمان اعلام شده است و به نظر می رسد در این حوزه موفق باشد. تاریخ صنعت معاصر در کشور های مختلف دنیا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اهمیت آن کم تر از تاریخ چند هزار سال پیش در موزه ها نیست.

درباره این موزه در سایت چنین آمده است:  نمایشگاه دائمی سیر تحول برق (موزه صنعت برق) توسط شرکت برق منطقه‌ای تهران به دستور مقام عالی وزارت نیرو از اواخر سال ۱۳۶۹ ه.ش در محل اصلی یکی از نیروگاه‌های قدیمی برق تهران به قدرت ده‌هزار کیلووات از نوع توربین بخار آغاز گردید. در این نمایشگاه اشیاء و اسناد قدیمی مربوط به صنعت برق از حدود سال ۱۲۸۰ ه.ش تاکنون به همراه پیشرفت های این صنعت در معرض دید علاقمندان قرارمی گیرد. این موزه در بهار سال ۱۳۷۴ ه.ش افتتاح گردید و همه روزه بجز ایام تعطیل رسمی پذیرای بازدیدکنندگان از این محل تاریخی و صنعتی است.

5-w900-h600

(موزه صنعت برق ایران)

احداث « نمایشگاه دائمی سیر تحول برق»، در سال ۱۳۶۹ از سـوی وزیر نیرو به مدیریت شـرکت برق منطقه‌ای تهران ابلاغ شـد. این نمایشگاه در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع با فضـاهای سبز در محل اصـلی یکی از قدیمی‌تـرین نیروگاه‌های کشـور واقع در شهر تهران، ضلع شمال شرقی میدان شـهدا، احداث گردید که مجموع مساحت زیربنای آن، در سه طبقه، ۲۷۰۰ متر مربع است.

این نمایشگاه، در اسفند ماه سال ۱۳۷۳ به طـور رسـمی و به عنوان «موزه صنعت برق»، توسـط وزیـر نیـرو گشـایش یافت و از بـهار ۱۳۷۴ آغـاز به فعالیت نـمود. در این مـکان یکی از واحدهای ۵۰۰۰ کیلـوواتی نیروگاه بخاری، ماشـین‌های بخار، مولدهای گازی، بادی و دیزلی بسـیار قدیمی که در سال‌های آغازین بهـره‌گیری از برق از آنها برای تولید برق اســتفاده می‌کردند به نمایـش گذاشـته‌شـده‌است. مدیریت نمایشگاه طی چهار سال تلاش مستـمر، شمار شایان توجهی از تجهیـزات برقی و اسـناد و مدارک مورد اسـتفاده در صنعت برق ایران را از اقصی نقاط کشـور برای نمایش در این مکان، گردآوری کرد که گواه معتبـری برای تاریخ یکصــد و اندی ساله صنعت برق ایران به شمار می‌آیند.

6-w900-h600

(تصویر یکی از تجهیزات به نمایش در امده در موزه صنعت برق ایران که شما را به یاد دوران ناصر الدین شاه قاجار می اندازد!)

در خلال سالهای ۱۳۹۲، براساس موافقت مدیرعامل شرکت توانیر با تغییر نام «موزه صنعت برق» به « نمایشگاه دائمی سیر تحول برق» و دستور وی مبنی بر ایجاد فضایی برای نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای صنعت برق در نمایشگاه مذکور، شرکت برق منطقه‌ای تهران با هماهنگی اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شرکت توانیر، ضمن ایجاد فضای مجازی در سایت نمایشگاه دائمی سیر تحول برق با عنوان لینک دستاوردهای صنعت برق و هماهنگی با شرکت‌های برق منطقه‌ای برای ایجاد این لینک در منطقه تحت پوشش در سایت مربوطه ، امکان مشاهده دستاوردهای یادشده را در سایت نمایشگاه دائمی سیر تحول برق فراهم‌نمود

موزه-صنعت-برق-تهران-2-w900-h600

(تصویر یکی از تجهیرات قدیمی تاثیرگذار در رشد صنعت برق ایران)

موزه صنعت برق در سه طبقه، ده ها اثر دیدنی و صدها سند تاریخی درباره سیر تحول صنعت برق در ایران را در معرض دید بازدید کننده گان قرار داده است که در ادمه گشتی دیجیتالی داریم در سایت این موزه.

موزه صنعت برق در اینترنت

موزه صنعت برق در اینترنتی به نشانی museum.trec.ir ارائه شده است که در واقع سایت دامنه ای از سایت اصلی شرکت برق استان تهران می باشد. انتظار می رود برای این موزه، پرتال اختصاصی تحت دامنه ای مجزا طراحی و بارگذاری شود. در ایندکس این پرتال که در زیر نمایش داده شده است، ۶ بخش اصلی از جمله گشت و گذار، دستاوردهای صنعت برق، اسناد تاریخی، اشیاه تاریخی و پیونده ها در دسترس هست.

8-w900-h600

(تصویر ایندکس پرتال موزه صنعت برق ایران)

در بخش گشت و گذار، می توان دسترسی دیجیتالی داشت به بخش های مختلف موزه صنعت برق ایران که با کلیک بر روی آن، تصویر زیر که انیمیشنی تحت فلش هست به نمایش در می آید و به شما امکان می دهد تا بخش های مختلف موزه را دیجیتالی بازدید کنید. دسترسی بازدید دیجیتالی از موزه ها و کاخ های کشورمان می بایست در کلیه سایت های گردشگری دولتی ایران استفاده شود.

9-w900-h600

(تصویر صفحه گشتی دیجیتالی در سایت موزه برق ایران)

بخش دستاورد های صنعت برق ایران، بخش جالبی هست که در آن به ارائه تاریخچه ای از موفقیت های این صنعت مهم در کشور اشاره شده است.

10-w900-h600

(تصویر بخش دستاوردهای صنعت برق در سایت موزه صنعت برق ایران)

یکی از بخش های دیدنی سایت موزه صنعت برق ایران، آشنایی با اسناد تاریخی سیر تحول صنعت برق ایران هست که یادآور دورانی نه چندان دور است. این بخش ده ها سند تاریخی را برای شما رونمایی کرده است که بازدید از آن را توصیه می کنیم.

11-w900-h600

(موضوع سند:  پیش نویس قرارداد تامین برق معابر بین بلدیه تهران و حاج امین الضرب )

بیش از بیست شی تاریخی مرتبط با صنعت برق ایران در قسمت اشیا تاریخی رونمایی شده است.

12-w900-h600

(تصویر ماکت پست برق ۶۳ به ۲۰ کیلو ولت)

در بخش پیوند ها نیز، شماری از سایت های موزه های کشور معرفی شده است که البته ناقص هست و بهتر است به روز رسانی شود.

گفتنی است بازدید از این موزه با تعیین وقت قبلی امکان پذیر است.

بازدید از بخش های مختلف موزه از طریق گالری تصاویر فرصت خوبی را شامل می شود.

اگر درباره برق و اصطلاحات رایج در صنعت برق چیزی نمی دانید، به این بخش مراجعه کنید.

13-w900-h600-61

(در موزه صنعت برق ایران می توان با سیر تحولات دستگاه های اندازه گیری و سنجش در عرصه صنعت برق ایران آشنا شد)

پیشنهاداتی به وب مستر

برای ارتقای سطح اطلاع رسانی موزه صنعت برق ایران در فضای مجازی، پیشنهادات ۲۲ گانه زیر ارائه می شود.

۱-بخش انگلیسی برای کلیه سایت های موزه ای ایران الزامی تصور می شود. مخصوصا یکی از تخصصی ترین موزه های صنعتی ایران در فضای مجازی، می بایست بخش انگلیسی قوی با سطح اطلاع رسانی مطلوبی ارائه کند تا زمینه بازدید دانشجویان و کارشناسان خارجی علاقمند به صنعت برق و رشته های وابسته را فراهم کند. استفاده از مترجم گوگل رفتار پسندیده ای تشخیص داده نمی شود.

۲-به دلیل آن که بازدید از موزه صنعت برق ایران با تعیین وقت قبلی امکان پذیر هست،‌ توصیه می شود این موزه دارای یک app همراه باشد تا بازدید کننده گان بخش های مختلف را از طریق این اپ مشاهده کنند.

۳-موزه صنعت برق ایران یک موزه تاریخ باستان نیست و باید برای توسعه ان از تجارب موزه داری صنعتی در کشور های مختلف استفاده شود.

۴-یکی از بخش های خوب سایت،‌ قسمت نقشه سایت هست که برای اگاهی بهتر مخاطبان فارسی زبان و غیر فارسی زبان،می بایست سطح اطلاع رسانی بهتری ارائه کند.

۵-یکی از اشکالات رایج و متداول بین اکثر سایت های موزه ای ایران در فضای مجازی، بخش ارتباط با ما می باشد. بخش ارتباط با ما راهکار تعاملی بازدید کننده با مسئولان سایت و موزه هست که باید به بهترین نحو طراحی و بارگذاری شود. مثلا از فیلد های مختلف برای ورود اطلاعات استفاده شود. کد رهگیری به کاربران داده شود تا نظرات خود را پس از مدتی از طریق  مسئولان سایت، فیدبگ بگیرند.

۶-آن چه مشهود است، فونن و نوع رنگ بندی مطالب و محتوا در سایت خیلی جالب توجه نیست و مشاهده مطالب را با سختی و کندی همراه می کند. این زمینه با بارگذاری بهتر محتوا در ماه های آینده تغییر کند.

۷-بسیاری از کاربران ایرانی و خارجی، علاقمند هستند تا اخبار و اطلاعات موزه صنعت برق ایران را در شبکه های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام و فیس بوک دنبال کنند. این موضوع در دستور کار وب مستر محترم قرار بگیرد تا از طریق راه اندازی صفحه اختصاصی موزه صنعت برق در اینستاگرام، اطلاع رسانی گسترده بکند.

۸-بخش اسناد تاریخی موزه صنعت برق ایران یکی از جالبترین بخش های پرتال را شامل می شود. اطلاع رسانی بهتری از این اسناد با اضافه کردن اسناد بیشتر به آن در دستور کار وب مستر محترم قرار بگیرد.

۹-اطلاع رسانی اخبار موزه در خبرگزاری ها و سایت های دولتی ایران دردستور کار باشد.

۱۰-لینک این سایت در کلیه سایت های موزه ای و گردشگری مجازی رسمی ایران دنبال شود.

۱۱-برای ارتقای سطح درآمد زایی موزه، کارهای برندسازی و تبلیغات و بازاریابی می توان از طریق سایت موزه در عرصه صنعت برق در دستور کار قرار داد.

۱۲-برخی از بازدید کننده گان دانش آموزان و دانشجویان هستند. تعامل بهتر اینترنتی با مدارس و دانشگاه ها برای بازدید از این مجموعه گرانقدر در نظر گرفته شود.

۱۳-هدایای تبلیغاتی با نام موزه صنعت برق و همچنین ساخت مد‌ل‌هایی کوچک از تجهیزات قدیمی صنعت برق ایران که می‌تواند به آزمایشگاه‌‌های مدارس و دانشگاه‌های ایران هدیه شود، تاثیرگذاری موزه را دو چندان خواهد کرد.

۱۴-نا گفته پیداست که  طراحی و ساخت فایل‌های ویدئویی برای معرفی تاریخ صنعت برق ایران و اطلاع‌رسانی برنامه‌هایی که در طول ماه در این موزه با همت وزارت نیرو انجام می‌شود، به بازدیدکننده درک بهتری از اهداف شکل‌گیری موزه خواهد داد. همچنین، اشتراک گذاری این فایل‌ها در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی نیز، در افزایش شمار بازدیدکنندگان سایت موزه و خود موزه، تاثیرگذار خواهد بود.

۱۵-سایت می بایست نسخه موبایلی داشته باشد تا فردی که وارد سایت می شود، دید بهتری از مطالب داشته باشد.

۱۶-معرفی بهتر صفحات سایت به موتورهای جست و جو، فرصت بازدید بهتری را از محتوا ایجاد خواهد کرد.

۱۷- برای کلیه تصاویر بارگذاری شده در سایت موزه، شناسه و کلید واژه تعریف شود تا معرفی تصویری مطالب در موتورهای جست و جوی تصویری نیز، به بهترین شیوه انجام شود.

۱۸-در نظر گرفته شود که  وب‌سایت‌هایی که به انعکاس اخبار موزه صنعت برق کشورمان اهتمام دارند، در بخش خبری منعکس شود.

۱۹-باید حقوق کپی رایت و شرایط استفاده از محتوای این سایت، در پایین صفحه نخست درگاه ارائه شود.

۲۰-وب مستر محترم تلاش کنید تا  معرفی متنی و تصویری مسئولان موزه صنعت برق در بخش درباه ما در دستور کار قرار بگیرد و امکان تعامل اینترنتی با مدیران کنونی فراهم شود.

۲۱-پیشنهاد می شود که بخش های آموزشی در سایت صنعت برق ایران بارگذاری شود تا استفاده بهتر دانشجویان و متخصصان صنعت برق را به دنبال داشته باشد.

۲۲-در آخر توصیه همیشگی ما به وب مستر های سایت های گردشگری ایران در فضای مجازی: کودکان را دریابید!

سایت در یک نگاه

نشانی سایت: museum.trec.co.ir

پست الکترونیک: info@trec.co.ir

زبان سایت: فقط فارسی

نقشه سایت: دارد

ارتباط با ما: در دسترس نیست

نشانی: تهران- میدان شهدا- خیابان پیروزی۰- خیابان افروز- شرکت برق منطقه ای تهران

تلفن: ۳۳۳۴۹۰۴۰

بازدید از این نمایشگاه برای کلیه علاقه‌منـدان به ویژه برای محققـان و متخصصـان همه روزه به جز پنچشنبه و ایام تعطیـل، از ساعت ۸ الی۱۶ امکان‌پذیر است.

برای دست اندرکاران این موزه آرزوی موفقیت داریم.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود