دلایل قرمزی بیش از اندازه چشم ها و راهکارهایی برای پیشگیری از این موضوع

دلایل قرمزی بیش از اندازه چشم ها و راهکارهایی برای پیشگیری از این موضوع

اگر چشمان تان قرمز و متورم می شود و یا در آنها احساس خارش می کنید، به دلیل حساست چشم به این آسانی ها نباید از قضیه گذشت. بهتر است بدانید که دلیل این احساس ناراحتی در چشمان تان چیست و چگونه می توانید از تکرار دوباره آن جلوگیری کنید.

آنچه در ادامه این نوشته به آن پرداخته خواهد شد، دلایلی هستند که عوامل فوق الذکر را سبب می شوند. با هم آنها را مرور کرده و راهکارهای علمی ای را برای شان بر خواهیم شمرد.

چشمان خشک 

1

یکی از رایج ترین دلایل خون افتادن چشم ها خشک بودن آنهاست. زمانی که چشمان تان خشک هستند متورم شده و در آنها احساس خارش خواهید کرد. همین تورم سبب خون افتادن چشم های تان می شود.

دکتر «اسوتلانا فیشر» این خشکی را به خشکی هوا مربوط می داند. همچنین از نظر وی نگاه کردن طولانی به صفحه کامپیوتر نیز می تواند به خشکی چشم ها بیانجامد. وی توصیه می کند در چنین مواردی از اشک مصنوعی چشم استفاده شود.

آلرژی ها 

2

دکتر فیشر می گوید بسیاری از افراد از اینکه حیوان خانگی آنها می تواند سبب قرمز شدن چشم های شان شوند آگاهی ندارند. رعایت بهداشت کامل این حیوانات خانگی و کوتاه نگه داشتن موهای آنها می تواند از تورم و خارش چشم جلوگیری به عمل آورد.

برخی دیگر از انواع آلرژی ها نیز می توانند آلرژی های فصلی باشند که بر اثر آلاینده ها در هوا وجود دارند. یکی دیگر از راهکارهایی که دکتر فیشر پیشنهاد می دهد تعویض فرش برای زمین های چوبی و سخت است.

علاوه بر تورم، آلرژی می تواند باعث خروج آب از چشم نیز بشود. برای کمک به این روند می توان به دفعات از کمپرس سرد یا قطره های مصنوعی خصوصا انواعی که برای آلرژی در نظرگرفته شده اند استفاده کرد.

برخی از داروها

3

بسیاری از درمان های دارویی با خون افتادن چشم ها همراه هستند. به عنوان مثال، آنتی هیستامین ها، قرص های خواب، قرص های ضداضطراب و برخی از آرامبخش ها از قبیل ایبوپروفن می توانند سبب خشکی و قرمزی چشم شوند.

دلیل این امر نیز کاهش جریان خون در سلول های اطراف چشم است. برای خشکی چشم در چنین مواقعی از اشک مصنوعی استفاده کنید.

یائسگی 

4

دکتر فیشر بر این باور است که زنان در سنین بالاتر و به دنبال یائسگی بیشتر مستعد خون افتادن چشم های شان بر اثر خشکی به وجود آمده در داخل آنها هستند.

تغییرات هورمونی و به هم خوردن تعادل هورمون ها می تواند سبب خشکی و در نتیجه تورم چشم ها شود.

دکتر فیشر توصیه می کند که در چنین مواقعی چشم ها را چرب نگه داشته شده، از اشک مصنوعی یا کمپرس گرم استفاده شود.

کم خوابی 

5

چشم ها برای به دست آوردن انرژی مجدد نیاز به استراحت شبانه دارند. اگر شب ها کمتر از ۷ یا ۸ ساعت می خوابید، می تواند یکی از عوامل قرمز شدن چشم های تان باشد. به عنوان یک درمان موقت می توانید از قطره های چشمی مرطوب کننده استفاده کنید.

اما برای رسیدن به یک راهکار طولانی مدت بهتر است به تنظیم وضعیت خواب خود مبادرت کرده و برنامه خواب مشخصی داشته باشید.

همچنین می توانید با کاهش نگاه کردن به صفحاتی چون تلویزیون و گوشی همراه تان حداقل یک ساعت قبل از خواب کیفیت بهتری به خواب شبانه خود ببخشید.

در این ارتباط می توانید مقالات راهکارهای ساده ای که تنها با یک روز به کارگیری آنها زودتر به خواب خواهید رفت، ده راهکار برای خوب خوابیدن و افزایش کارایی مغز: در زنان با خوابیدن، در مردان با چرت زدن را نیز مطالعه بفرمایید.

لنزهای طبی 

6

لنزها می توانند باعث خشکی چشم شوند، قرمزی، خشکی و گاهی خارش چشم ها را نیز به دنبال خواهند داشت.

همچنین وجود یک جسم خارجی در چشم های تان می تواند سبب خارش آنها نیز بشود. اگر متوجه شدید که برای مدتی نمی توانید از آن لنزها استفاده کنید حتما برای مشورت به پزشک تان مراجعه کنید. شاید او برند لنزی را که استفاده می کنید تغییر دهد.

در این ارتباط می توانید به مقالات خوابیدن با لنزهای طبی تا چه اندازه می تواند سلامت چشم ها را به مخاطره بیاندازد؟ و اشتباهات رایجی که افراد عمدتا در استفاده از لنزهای چشمی خود می کنند رجوع کنید.

عفونت

7

اگر در اطراف کودکان باشید یا از لنزهای طبی استفاده کنید این احتمال وجود دارد که دچار عفونت هایی در ناحیه چشم های تان شوید. ورم ملتحمه و یا صورتی شدن رنگ چشم ها می تواند از نشانه های وجود عفونت در آنها باشد.

دکتر فیشر می گوید اگر به همراه این صورتی شدن چشم، احساس درد، کاهش دید و یا حساسیت نیز در چشم های تان به وجود آمده هر چه سریع تر به یک متخصص مراجعه کنید.

پاره شدن رگ های خونی 

8

زمانی که فشار بسیار زیادی روی چشم های تان وارد آید ممکن است رگ های خونی در چشم دچار پارگی شوند. دکتر فیشر می گوید تشخیص این پارگی از یک خون افتادگی ساده آسان است. با مشاهده چنین اتفاقی حتما سریع به یک متخصص مراجعه کنید.

منبع: rd
یک نظر

ورود

  • نیما بهمن ۱۸, ۱۳۹۵

    چیزای دیگه هم میتونه باشه مثلا کانابیس