همه آنچه که لازم است پیش از خرید انواع مختلف تشک ها بدانیم

همه آنچه که لازم است پیش از خرید انواع مختلف تشک ها بدانیم

بدخوابی، درد روزگار امروزیست. خواب راحت و خوب به خواب رفتن، تاثیر زیادی در سبک زندگی شاد و سالم دارد و به همین خاطر، توصیه پزشکان و روان شناسان، توجه به خواب شب به خصوص در اندازه و زمان مناسب است.

همانطور که می دانیم، حدود یک سوم عمر خود را در خواب هستیم و به همین خاطر، می بایست شرایط مطلوبی برای استراحت کردن داشته باشیم. همانطور که دمای اتاق، فعالیت ها و آرامش فکری قبل از خواب، اهمیت زیادی برای خواب خوب و استراحت کافی شبانه یا روزانه دارد، بستر خواب نیز جایگاه مهمی دارد.

بنابراین نحوه خوابیدن هم اهمیت دارد.

برای خوابیدن خوب، تشک خوب نیاز داریم.

گزارش امروز، شما را با دنیای تشک ها آشنا می کند. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که عادت به زمین خوابیدن ندارید و حتما باید بر روی تخت هایی با تشک های طبی، پنبه ای یا خوش خواب، سر به بالین بگذارید و یا قصد خرید تشک دارید، این گفتار را توصیه می کنیم.

همین جا بدانید که تشک های پنبه ای و طبی برای خواب مناسب تر است و تشک های سفت، دردهای کمر را در برخی از سنین تسکین می دهد اما استفاده نامناسب از تشک، ناهنجاری های ستون فقرات را به دنبال خواهد داشت.

در ابتدا، ویدیو زیر را تماشا کنید که راهنمای عملی خرید تشک طبی است.

 انواع تشک

تشک ها را می توان به طور کلی به ۵ دسته زیر تقسیم بندی کرد.

۱- تشک فنری

تشک فنری، برای افرادی با سن پایین و افراد با وزن کمتر مطلوب است. از خصوصیات تشک های فنری باید به این موضوع اشاره کرد که به دلیل ارتجاعی بودن تشک، وزن در سطح تشک پخش می شود. نسبت به تشک های طبی و فنری ارزان تر است و به نسبت،‌ مخاطبان بسیاری دارد.

۲- تشک طبی و فنری (تشک طبی، تشک پاکت اسپرینگ و تشک فنری مموری فوم دار)

برخی از تشک ها، طبی و فنری هستند. تشک خوب برای همه سنین است. به دلیل آنکه در تشک طبی، اسفنج با دانسیته بالا و دیواره M دار وجود دارد و فنر بندی خوبی هم دارد، طول عمر تشک افزایش می یابد و خواب آرامی هم برای استفاده کننده به ارمغان می آورد.

اما به هر حال،‌ همه علاقمند نیستند روی تشک طبی بخوابند. اگر در تشک طبی، فنر پاکتی و منفصل استفاده شده باشد یا دارای “مموری فوم دار” (برای تطابق بهتر و بیشتر تشک با بدن شما) باشد، قیمت و کیفیت متفاوت خواهد بود.

در ویدیو زیر، شیوه تولید تشک طبی را مشاهده می کنید.

۳- تشک طبی (تشک فومی، تشک تمام اسفنجی، تشک تمام مموری فوم)

تشک های طبی، دارای فنر نیستند و خاصیت طبی دارند. تشک طبی، همان نوع فومی ارزان ترین تشک است که سبک وزن، سفت، قابل شستشو و زیپ دار است و جنس ان یونولیت بوده و عمر نسبتا کمی دارد. تشک های طبی نوع اسفنجی، نرم تر و با کیفیت تر هستند. البته بر اساس اسفنج، قیمت و کیفیت تشک طبی نیز متفاوت خواهد بود. تشک تمام مموری فوم دار، قیمت نسبتا بالاتری دارد.

۴- تشک آبی

نوع دیگر تشک ها هستند که شاید کم تر درباره آن شنیده باشیم. تشک آبی! تشک های آبی طرفداران خاص خود را دارند و با پر کردن آب گرم، حالت ارتوپدیک پیدا می کند. البته در پیک نیک ها مصرف دارد.

۵- تشک بادی

تشک بادی، از جمله تشک هایی است که سفتی آن را می توان با یک دستگاه کنترل کرد. این تشک نیز در سفر کاربرد بسیاری دارد.

اما، هر نوع تشکی که استفاده می کنید، باید به این موضوع توجه کنید که تشک به اندازه ای سفت باشد که ستون مهره ها در همان انحنایی که در حالت ایستاده دارند، قرار بگیرد و تغییر شکل ندهد تا کمر هنگام خواب، تحت فشار و درد عضلانی قرار نگیرد و خواب آرامی را برایتان به ارمغان آورد.

توجه داشته باشید که اگر تشکی که در آن استراحت می کنید، آن قدر سفت باشد که این انحنا به طور کامل از بین برود و یا آنقدر نرم باشد که کمر بیش از اندازه انحنا پیدا کند، فرد دچار کمر درد می شود. پس، در هنگام خرید تشک، به وزن و سن خود توجه کنید.

نمره دهی سفتی تشک ها بین ۱ تا ۷ است که هر اندازه به سمت عدد ۷ پیش بروید، سفتی تشک بیشتر می شود.

ویژگی های یک تشک استاندارد خوشخواب

تشک استاندارد، تشکی است که از فروشگاه مشخص و معتبر خریداری شده باشد. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که از فروشگاهی بدون صلاحیت و اعتباردهی، کالایی را خریداری کنید که استاندارد باشد. پس در وهله نخست، تشک خوب و استاندارد را از فروشگاه های مجوز دار از اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان کالای خواب در شهر خود، خریداری کنید.

شیوه تولید تشک را در کارخانه تشک پرناسا ببینید که جالب توجه است.

یک تشک استاندارد خوشخواب، باید فنرهای قوی داشته باشد. البته نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، طریقه دوخت و بسته بندی تشک، معمولا راهکارهایی برای شناسایی اصالت کالا و مرغوبیت آن است.

حتی اگر تشک های غیر ایرانی خریداری می کنید که این تشک ها در مراکز مجاز فروش و عرضه تشک ارائه می شود، از فروشنده، برگه اصالت کالا و گارانتی را دریافت کنید تا در صورت بروز مشکل، با کم ترین هزینه ممکن، نسبت به رفع عیب اقدام کنید.

T5
تصویر ایندکس شرکت تولیدی تشک رویال

تشک غیر استاندارد. می تواند باعث بروز بیماری های پوستی برای مصرف کننده شود. اگر پارچه استفاده شده در تشک دارای درصد مناسبی از الیاف طبیعی نباشد، احتمال بروز بیماری های آلرژیک و مشکلات پوستی در افراد افزایش پیدا می کند.

البته ضد آب بودن، ضد حریق بودن و ضد نفوذ حشرات بودن پارچه های تشک، از جمله موارد ضروری است که باید به آن توجه داشت.

تشک خوشخواب خوب معمولا از سطح تختی که قرار می دهید، کمی بالاتر قرار می گیرد. تشک خوشخواب خوب، کم ارتفاع نیست. در تشک های معمولی، ارتفاع معنی ندارد. اما در انواع مدل های طبی و خوشخواب، ارتفاع تنوع دارند.

T1
ایندکس سایت شرکت خوشخواب با ۶۰ سال سابقه

محتویات تشک ها و نوع مواد تشکیل دهند، در تولید تشک های خوشخواب استاندارد تاثیر گذار است. معمولا تشک ها از : نمد، فنر، موکت، یونولیت و فوم تشکیل می شود. در حالی که تشک های معمولی فقط از فنر تشکیل شده اند و یا ابر و مواد پر کننده مثل پشم و پر در آن ها قرار دارد.

بهتر است تشک را به همراه پایه تخت مخصوص خودش خریداری کنید. پایه هر تشک در ویژگی اجرایی آن تشک تاثیرگذار است و چنانچه تشک جدید را بر پایه قدیمی و کهنه قرار دهیم آن تشک نمی تواند آن طور که باید عمل کند.

تشک های لایه، کیفیت بهتری دارند. تشک های ۲ لایه، آستر دارند، شاید قیمت گران تری داشته باشند. ولی لایه های داخلی آن در سال های اولیه مصرف، به آسانی لک نمی شوند.

T2
تصویر ایندکس شرکت ایرانی تولید تشک رویا

طول تخت شما باید ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر بلند تر از قد شما باشد. در این صورت تخت فردی که دارای قد یک متر و هشتاد سانتیمتر است باید بلندتر از حد استاندارد یک تخت معمولی باشد. برای اینکه نرمی یا سفتی تشک را آزمایش کنید، به پشت روی تشک بخوابید و یک دست خود را به صورت صاف به داخل گودی کمر خود قرار دهید.

اگر دست شما به راحتی به سمت داخل گودی کمرتان فرو رفت، آن تشک خیلی محکم و سفت است اما اگر نمی توانستید به هیچ وجه دستتان را به داخل گودی کمرتان سر دهید، آن تشک خیلی نرم است. به این نکته ها در انتخاب تشک دقت کنید.

تشک استاندارد، پارچه و دوخت خوبی دارد اما هنگام خوابیدن، طرح هایش آنقدر برجسته نیست که به کمر و بدون آسیب برساند، بلکه انعطاف پذیری خوبی دارد.

T3
تصویر ایندکس شرکت ایران خواب تولید کننده انواع تشک طبی و فنری
T4
تصویر تشک طبی فنری سوپر آسایش شرکت تولیدی رویا که دارای استاندارد ملی و فنر به ضخامت ۲.۲ میلیمتر به تعداد ۲۲۰ عدد است و در ساخت آن از فوی پلی اتیلن جهت تقویت گوشه فنر استفاده شده است

با تشک خوب، کمر درد نمی گیرید

تشک خوب، برای کسانی که با درد کمر از نوع مزمن و غیر مزمن روبرو هستند، اهمیت بسیار دارد. باید توجه کنید که مهم ترین نکته در انتخاب تشک تخت‌خواب، بررسی تاثیر آن بر سلامت جسمانی شما است. چرا که تشک بد، مشکلات عضلانی برای شما ایجاد می کند.

T6
تشک طبی و فنری ریلکس برای دوری از کمر درد

بنابراین، تشکی را انتخاب کنید که به محض خوابیدن روی آن، عضلات شما دچار گرفتگی نشوند. انواع تشک‌های طبی موجود در بازار که سطحی سفت و انعطاف‌ناپذیر دارند، برای سلامت بدن و به‌خصوص جلوگیری از گودی کمر و فاصله میان مهره‌های آن بسیار مفید هستند، ضمن اینکه مانع از بروز کمردرد زودرس می‌شوند و هنگام برخواستن از بستر، احساس کمر درد نخواهید داشت.

بعضی ها گمان می کنند که اگر وسط تشک، کمی گودی داشته باشد، برای راحتی در خواب و آسایش کمر، مطلوب است. در حالی که علم پزشکی، این قضیه را رد می کند.

تشک های فنری را جدی بگیرید

T7
تشک طبی و فنری

تشک های فنری برای راحتی خواب و بهداشت خواب، اهمیت دارد. انواع تشک‌های فنری با قابلیت مواج بیشتر برای تخت‌های یک ‌نفره کاربرد دارد و تشک‌های بدون این قابلیت، برای تخت‌های دو نفره مناسب‌تر است. اما به این مساله توجه کنید که اگر زمانی صبح ها با درد عضلانی از بستر بلند می شوید و احساس خستگی می کنید، بدانید که علایم فرسوده بودن تشک تخت خواب شما فرا رسیده است.

عمر مفید تشک

عمر مفید تشک، بستگی به شیوه نگهداری و استفاده و حتی محلی که از این تشک استفاده می شود دارد. در جاهایی که رطوبت زیاد است با جاهای کویری، عمر تشک های استاندارد تفاوت دارد که باید به آن توجه نمود. تحقیقات نشان می دهد که عمر مفید یک تشک، معمولا کم تر از ۱۰ سال است و حتما پس از گذشت این مدت، برای سلامتی، می بایست تعویض شود.

همانطور که شما ظرف ۳ تا ۶ ماه، مسواک خود را تعویض می کنید و به بهداشت دهان و دندان اهمیت می دهید، باید به مقوله تشک نیز توجه کرد.

 حرفه ای گری با تشک ها

T8
تشک مموری فوم

تشک ها نیز مانند دیگر ابزار در زندگی روزمره، نیاز به اطلاعات خوب و کافی دارند تا استفاده بهینه از آن ها را در اختیار داشته باشید. برای همین، به تشک های خود و دیگر اعضای خانواده توجه کنید. تشک هایی که حاشیه آن ها دارای کوک های متنوع است، معمولا دیر تر از شکل افتاده اما این مانع نمی شود که شما هر ماه، ۱ بار تشک را پشت و رو کنید.

پشت و رو کردن تشک، در بررسی سلامت و بهداشت آن ها نیز اهمیت دارد.  تشک‌هایی که از فوم ساخته شده‌اند گرمای زیادی را در خود نگه می‌دارند بنابراین اگر به گرما حساسیت دارید، باید تشک‌هایی را خریداری کنید که به خوبی هوا را تهویه کنند و از الیاف خنک ساخته شده ‌باشند.

زوج ها توجه کنند

اگر تفاوت وزن شما و همسرتان، بیش از ۱۸ کیلوگرم است، باید به جای یک تشک دو نفره از دو تشک تک نفره متناسب با وزن هر یک در کنار هم استفاده شود. رعایت این مسائل ابتدایی، قطعا خواب بهتری را به ارمغان خواهد آورد.

یک نکته درباره تشک های روکش دار

تشک‌های روکش‌دار دارای سطح لطیف‌ تری هستند ولی تشک‌ هایی که به وسیله بر چسب‌ها و موادی خاص در برابر فرسوده شدن مقاوم می‌شوند، برای افرادی که دارای حساسیت هستند توصیه نمی‌شود.

۱۵ توصیه در “نگهداری خوب” از “تشک خوب”

T9
تشک طبی داتیس با طرح جدید

نگهداری از هر وسیله ای در خانه، به اندازه یادگیری شیوه استفاده از آن، اهمیت دارد. اگر تشکی که قرار است برای شما قریب به ۷ تا ۱۰ سال کار کند، کم تر از ۵ سال قابل استفاده باشد، حتما در نگهداری، با مشکلی روبرو بودید.

به موارد زیر توجه کنید:

  • از تشک های یونولیتی تنها در زمانی که مدت کمی به تشک نیاز دارید، استفاده کنید.
  • از تشک های طبی با مشورت پزشک استفاده کنید.
  • استفاده از تشک های طبی برای همه گروه های سنی مناسب نیست.
  • از خرید تشک های بدون ضمانت نامه به دلیل مسائل بهداشتی، جدا خودداری کنید.
  • از بازی کردن کودکان روی تشک ها ممانعت کنید.
  • هر ماه، ۱ بار تشک را زیر و رو کرده و مورد بررسی قرار دهید.
  • هر ۳ ماه یکبار، عرض و طول تشک را ارزیابی کرده و به قسمت های مختلف آن ضربه بزنید.
  • تشکی را برای خواب استفاده کنید که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد و تمامی قوس بدن و نقاط حساس بدن را پر کند.
  • تشک هایی که دارای فنرهای منفصل به صورت POCKET SPRING هستند و مموری فوم دارند (یعنی از مواد طبیعی بوده و به وزن و دمای بدن حساس باشد)، بهترین تشک های توصیه شده برای خواب هستند. زیرا تمامی قوس و انحنای بدن را پر می کند و ستون فقرات را در یک راستا به حالت طبیعی قرار می دهد.
  • فنرهای تشک اهمیت دارد. فنرها را کنترل کنید. اگر تشکی فنرهای بیشتری درونش باشد، لزوما تشک بهتری نیست. تشک هایی که فنرهای به هم پیوسته دارند، معمولا فنرهای کمتری استفاده می کنند.
  • تشک خود را به طور منظم هر چند وقت یک بار با جارو برقی تمییز کنید. با جارو زدن از ایجاد آلرژی جلوگیری کرده و از غبار، سلول‌های مرده پوست و هرگونه ذره و آلودگی  در بستر خود خلاص شوید.
  • از پد محافظ تشک به عنوان اولین روکش تشک استفاده کنید. استفاده از محافظ تشک از نفوذ مایعات به سطح تشک و  لک شدن آن جلوگیری و به حفظ ظاهر و تمیزی سطح تشک شما کمک می‌‌کند. محافظ تشک خود را می‌توانید هر چند وقت یکبار با آب سرد بشویید. توجه بفرمایید که محافظ تشک، نقش ملحفه را ایفا نمی‌کند و نباید آن را به عنوان جایگزین ملحفه در نظر گرفت. بنابراین استفاده از ملحفه به عنوان روکش بیرونی تشک فراموش نشود.
  • از خم کردن تشک در هر شرایطی پرهیز نمایید.
  • از قرار دادن اجسام سنگین،‌ داغ  و خیس روی سطح تشک جداً پرهیز نمایید.
  • به هیچ وجه و در هیچ زمانی اقدام به شستشوی تشک نکنید. لایه ‌های مختلف از الیاف و اسفنج و فوم استفاده شده در ساختمان تشک از جنس‌ها و ترکیبات مختلف بوده و شستشوی تشک نه تنها باعث تمیزی تشک نمی شود که چه بسا باعث زرد شدن و بو گرفتن تشک هم خواهد شد. بهترین راهکار برای تمیز نگاه داشتن رویه تشک استفاد از محافظ تشک است.
  • اگر قصد شکایت از فروشندگان و تولید کنندگان تشک را دارید، از طریق سامانه طرح شکایت وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده و مستندات خود را شامل فاکتور، ضمیمه درخواست کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • یوسفی اسفند ۱۸, ۱۳۹۵

    تشک خوب نعمته. مخصوص طبی و استاندارد که باشه باعث میشه کمر کمتر اسیب ببینه. من یک مورد چند ماه پیش خریدم الان واقعا تفاوتش را با پنبه ای ها حس میکنم. البته نظافتش هم مهمه. توی این مطالبتون مورد جالبی اشاره کردین که برام جالب بود. گفتم تشکر کنم

  • ریحانه اسفند ۲۰, ۱۳۹۵

    واقعا گزارش خوبی بود. من برای چند تا از دوستام فرستادم. گفتم تشکر کنم

  • طاغن دردی کر خرداد ۲۹, ۱۳۹۷

    با سلام وخسته نباشید خدمت دوستان عزیز مهمترین چیز آرامشی که فرد وقت استراحت می خواهد تجربه کند با تشکر

  • ندا بهمن ۲۱, ۱۳۹۸

    سلام خسته نباشید یایت مقاله خوبی که نوشتید.
    من چند وقته دار از تشک خوشخواب رویان خواب استفاده می‌کنیم حقیقتا تفاوتی با تشک فوم دار نداره ؟؟‌یعنی تشک فوم دار و تشک خوشخواب یکی هستند؟

    • رویان خواب بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

      سلام
      کالای خواب رویان نمایندگی رسمی تشک خوشخواب وتشک رویا در شرق تهران است

  • فنرسازی اسیا اسفند ۶, ۱۳۹۸

    ممنون بابت مطالب مفیدتون. سایت خوبی دارین. من خودم از تشک فنری طبی استفاده میکنم و فکر میکنم کارایی خوبی داره و تا الانم به مشکلی بر نخوردم.
    موفق و پیروز باشید.