سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران [قسمت اول]

گزارش روزیاتو از فرصت های گردشگری بندر بزرگ چابهار

سفر به چابهار: گشتی در بهاری ترین بندر ایران [قسمت اول]

اگر در نوروز یا بهار ۹۶، قصد سفر به اقلیمی هیجان انگیز و جذاب را دارید، حتما چابهار را به شما پیشنهاد می کنیم. چابهار نگینی در استان تاریخی سیستان و بلوچستان است که با دارا بودن شهر سوخته (زابل) و بهشت باستان شناسی جهان، یکی از مرموز ترین نقاط کره زمین به شمار می رود.

جایی دورتر از «ماخونیک» سرزمین لی لی پوتی های ایران، سرزمین مریخی ها قرار گرفته است؛ مکانی با کوه های مینیاتوری که پستی و بلندی های سیاره رویایی یاد شده را تداعی می کند.

اگر جیرفت را کالیفرنیای ایران می نامند، چابهار را باید “میامی” ایران دانست. شرایط آب و هوایی این شهر کاملا مشابه با بندر میامی فلوریدای آمریکا بوده و هم عرض جغرافیایی آن نیز شناخته می شود؛ جایی که یکی از دورترین شهرها به پایتخت ۲۳۰ ساله ایران است و به عنوان بزرگترین خلیج کشور، سرمایه گذاری های میلیارد دلاری در آن انجام می گیرد.

چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده و لنگر گاه آن، قابلیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیمای غول پیکر را دارد. به همین خاطر، چابهار از مناطق آزاد بازرگانی کشور به شمار می رود.

گردشگری روزیاتو امروز عاشقان نوروز گردی ۹۶ را به چابهار می برد؛ جایی که گرم ترین نقطه ایران در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی کشور در فصل تابستان بوده و یکی از مقصدهای رویایی گردشگری طبیعی محسوب می گردد.

در ابتدا بخشی از فرهنگ مردم چابهار در مراسم عروسی را تماشا کنید .

چابهار کجاست؟

ch16

چابهار، یکی از شهرهای کمتر شناخته شده ایران است و حتی کسانی که تجربه سفر به کیش و بازی با دلفین های قشم را در کارنامه خود دارند، معمولا اطلاعاتی درباره نگین سیستان و بلوچستان ندارند.

ch12

چابهار همچون تنگه هرمز، یکی از استراتژیک ترین نقاط ایران به شمار می رود و به دلیل موقعیت راهبردی که نزدیک ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب های آزاد محسوب می گردد، از اهمیت بسیار برخوردار است. چابهار پایتخت ارتباطی افغانستان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به شمار می رود.

چابهار را یکی از مهم ترین چهار راه های کریدور شمال به جنوب بازرگانی نیز قلمداد کرده اند. این فقط ظرفیت های اقتصادی و تجاری بند چابهار نیست که آوازه آن را شهره خاص و عام نموده؛ آب و هوای این شهر همیشه بهاری نیز یکی از مطبوع ترین شرایط را در فصول مختلف سال برای گردشگران به ارمغان می آورد.

هوای معتدل همیشه بهاری چابهار، گر چه زیبایی های سوباتان، بهشت اردیبهشت ایران در گیلان یا مناظر سحر انگیز اسالم به خلخال و نور به چمستان را ندارد، اما برای کسانی که از سرمای شدید یا گرمای خسته کننده بیزار هستند، انتخاب فوق العاده ای خواهد بود. فرهنگ و سنت مردمان چابهار نیز در نوع خود جالب است. ویدیوی زیر گوشه هایی از آن را نشان می دهد.

چابهار همیشه بهار ایران، بیش از ۱۷۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و در منتهی الیه جنوب شرقی کشور قرار گرفته است؛ جایی که دریای عمان و اقیانوس هند را می توان مشاهده کرد و به ایرانشهر و نیک شهر و استان های کرمان و هرمزگان نیز سفر نمود.

موقعیت جغرافیایی بند چابهار سبب می شود که شما بتوانید از فرصت های گردشگری، تفریحی، تجاری و تاریخی در استان های مختلف هم مرز با سیستان و بلوچستان نیز استفاده کنید. در واقع سفر به این بندر، یک تیر و چند نشان است که در نوروز و به طور کلی در بهار، یک انتخاب ارزشمند خواهد بود.

برای هموطنان تهرانی، سفر به چابهار یکی از طولانی ترین سفرها چه هوایی و چه زمینی است. فاصله چابهار تا تهران بیش از ۲۲۰۰ کیلومتر برآورد می شود. اگر بخواهید از زاهدان به چابهار سفر کنید، ۷۰۰ کیلومتر مسافت پیش روی شما خواهد بود. اگر روادید پاکستان را داشته باشید، می توانید از طریق خط دریایی چابهار به کراچی، یکی از بنادر جذاب و شلوغ پاکستان را نیز تماشا نمایید.

فاصله بندر چابهار ایران تا بندر کراچی پاکستان حدود ۹۰۰ کیلومتر است و سفرها از طریق هواپیما و کشتی انجام می شوند.

داستان نام چابهار

اسم هر دیار و کوی و برزنی در ایران، همچون برخی از شهرهای جهان وجه تسمیه ای دارد. گمان بر این است که چابهار، تغییر یافته چهار بهار است. گمان دیگر نیز بر این عقیده استوار است که در قدیم مردم چابهار به شهر خود چه بار می گفتند و بعدها اسم مذکور به چابهار تغییر یافته.

ch13

چون چابهار بندر بود و همواره مسافران و تاجران با بار و توشه به این دیار سفر می کردند، بومیانی که به استقبال آن ها می رفتند از مردم می پرسیدند چه باری دارید. برای همین، چابهار را تغییر یافته چه بار می دانند.

جالب است بدانید که در گویش محلی چابهاری های خونگرم و مهمان نواز ایران، کسانی هستند که در اطراف چاه سکونت داشته و جهت تامین آب، چاه حفر می کردند. واژه چه، به معنای چاه آب بوده است.

ch14
مسابقات خودروهای دو دیفرانسیله در بندر چابهار.

آب و هوای چابهار همانطور که گفتیم، معمولا بهاری است و هوای مطبوعی برای سفر در همه ایام سال دارد. متوسط دما در طول سال، به ندرت بالاتر از ۲۵ درجه سانتیگراد می رود و این مسئله شرایطی فوق العاده را برای گردشگری فراهم می سازد.

ch15

چابهار و کوه های مینیاتوری؛ بهشتی در بهار

ch1

کوه های مینیاتوری چابهار، عاشقان طبیعت گردی به خصوص عکاسان را شیفته خود کرده است. اگر از چابهار به سمت شرق این منطقه حرکت کنید، منظره ای متفاوت و شگفت انگیز در برابر دیدگان شما قرار می گیرد که همچون تابلوهای نقاشی، بخشی از شکوه نقاش طبیعت را بر روی بوم ایران زمین، به غمزه ای نقش بسته است.

کوه هایی سر به فلک کشیده، با برش ها و فرم های متفاوت و متنوع که شکوه اکسپرسیونیسم و رئالیسم را در جشنواره ای از زیبایی و جذابیت، در معرض دیدگان عاشقان ایران قرار می دهند. گویی وارد سیاره دیگری شده اید و تابش نور خورشید، کوه های رنگارنگ آن را جلا می دهد. اما خاک بندر چابهار، بر خلاف خاک جزیره رنگارنگ و مرموز هرمز، قابل خوردن نیست.

ch2

کوه های مینیاتوری یا مریخی چابهار، شهره جهانی دارند. در جاده چابهار به بندر گواتر، مناظری می توان دید که منحصر به فرد است و نمونه اش را در هیچ جای سرزمین پر افتخار ایران مشاهده نمی کنیم. اگر اسالم به خلخال و نور به چمستان و جاده حیران و هراز و دو هزار، در بهار و فصل خزان، دیدگان را مست غمزه طبیعت می کند، جاده چابهار به گواتر را نیز باید در فهرست شگفت انگیز ترین جاده های ایران جای داد.

ch3

جنس رسوبی کوه ها و هم چنین فرسایش خاص آن ها سبب شده که شیارها و تراش های زیبایی بر روی کوه ها نقش بندد و تابلویی جذاب را در برابر رهگذران و ایرانگردان قرار دهد. اگر به تصاویری که از کره ماه گرفته شده نگاه کنید، خلل و فرج و نقش هایی قابل مشاهده است که می توان آن ها را با مناظر کوه های چابهار مقایسه کرد.

تداعی مناظری از کوه های کره ماه، ظاهر چاک چاک و همچنین شکل های نامانوس و عدم پوشش گیاهی در کوه های چابهار، شکوه کوبیسم گونه نقاش طبیعت را در جشنواره ای از زیبایی و حیرت، در برابر دیدگان ما قرار می دهد.

ch4

قدمت کوه های چابهار به بیش از ۵ میلیون سال پیش باز می گردد. این منطقه را باید همچون جنگل ابر سمنانی ها، یکی از قدیمی ترین نقاط کشور از نظر دوران زمین شناسی دانست. آسمان چابهار نیز همچون خاکش ارزش فراوانی دارد.

یکی از بهترین نقاط کشور برای رصد صور فلکی، آسمان چابهار است. به همین خاطر، چابهار را مقصد نجوم گردی کشور نیز می دانند. انجمن های نجوم آماتوری، معمولا از این اقلیم برای فعالیت های رصد استفاده می کنند.

اگر بخواهیم درباره کلیات نحوه شکل گیری کوه های مریخی در چابهار مطلبی بگوییم، باید عنوان کنیم که فرآیندهای تکتونیکی به جهت فرو رانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی، از جمله مهم ترین دلایل شکل گیری این کوه های شگفت انگیز به شمار می روند.

ch5

کوه های چابهار را یکی از پدیده های جذاب و شگفت انگیز علم زمین شناسی می دانند که بر اثر فرسایش سریع توسط باد و باران به این شکل در آمده است.

کوه های مینیاتوری چابهار، در واقع امتداد رشته کوه های زاگرس هستند و تا پاکستان پیش می روند. این ارتفاعات از ماسه و خاک رس تشکیل شده اند. رسوبات بقایای جانداران دریایی مانند انواع صدف ها، خرچنگ ها، گونه های مختلف ماهی و دیگر سخت پوستانی که پس از مرگ در دریا، اجسادشان به صورت رسوبات آهکی رسوب کرده، در کاوش ها دیده شده است.

ch6

همچون سایت تاریخی و جهانی تخت جمشید یا عمارت کلوزئوم شهر رم ایتالیا که زیر خروارها خاک قرار داشت، وزش باد و باران های موسمی سبب گشته تا خاک از روی دامنه های آن کنار رفته و کوه ها بیرون بیایند.

ch7

این کوه ها از سی کیلومتری شرق چابهار آغاز و تا ده ها کیلومتر به سمت شرق ادامه پیدا می کنند. با کمتر از نیم ساعت رانندگی از مرکز چابهار به سمت بندر گواتر، می توان ناظر بر شکوه طبیعت در جنوب کشور بود.

گشتی در صورتی ترین تالاب ایران

تنها کوه های مینیاتوری چابهار نیستند که این بندر را به شهرت رسانده اند. تالاب لیپار که صورتی ترین تالاب کشور به شمار می رود، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر قرار گرفته و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

CH8

تالاب، در واقع در تنگه و دره صخره ای مشرف به کوه قرار دارد و در آن آب دریای عمان ساکن شده و منطقه ای مناسب برای زیست گیاهان و جانواران بومی را پدید آورده است.

اگر پانزده کیلومتر به شرق چابهار سفر کنید، در نزدیکی روستایی به نام رمین، یکی از زیباترین مناظر تالابی کشور را شاهد خواهید بود.

روییدن گونه های مختلفی از گزنه همراه با بلوط، صحنه های فوق العاده ای را خلق کرده که در کمتر جایی در ایران می توان چنین شکوهی را به نظاره نشست. پرندگان شکاری و غیر شکاری مانند عقاب، تیهو، حواصیل، فلامینگو و کشیم، از جمله جذابیت های تالاب هستند.

CH9

در این منطقه می توان شاهد رویش پنبه های وحشی هم بود که مردم منطقه از آن برای تشک دوزی استفاده می کنند.

CH10

تالاب صورتی لیپار که با جذر و مد قرمز همراه شده، منظره ای دیدنی را در سواحل جنوبی استان سیستان پدید آورده است. چنین صحنه هایی به واسطه فعالیت پلانکتون ها به وجود می آیند.

پلانکتون های گیاهی بسیاری که در آب وجود دارند. آن ها در کنار وفور مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می شوند، سبب ارتقای تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول سال شده و به همین خاطر، رنگ شگفت انگیزی را در آب به وجود می آورند.

CH11

جریانات دریایی حاصل از طوفان های مونسون که از شاخصه های منحصر به فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان به شمار می رود، سبب ازدیاد بیش از حد جمعیت پلانکتون های گیاهی در ماه های پس از تابستان می شود.

از بهمن تا اواخر اردیبهشت ماه، شاهد پدیده جذر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر هستیم. این مسئله یکی از عوامل بوجود آورنده نوکتیلوکامیلیاروس است و در ماه های پایانی سال بر تعداد آن ها افزوده می شود. فرآیند “کشند قرمز” از جمله فرآیندهای بیولوژیکی در محیط های آٖبی بوده که توسط پلانکتون های گیاهی به وقوع می پیوندد.

همه این عوامل سبب گشته که آب به رنگ صورتی در بیاید. این پدیده نقش مهمی در تامین زنجیره غذایی و انرژی در اکو سیستم آبی منطقه دارد. بررسی ها نشان می دهند که بیش از نود گونه پلانکتون گیاهی، بیش از سی گونه پلانکتون جانوری و شصت گونه انواع نرم تنان و ماهی و سخت پوستان، در تالاب وجود دارند.

اقامت در چابهار

اقامت در چاربهار، فرصت های مختلفی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. فرصت های اقامتی در چابهار بر خلاف کیش که جشنواره ای از هتل های لوکس و فوق مدرن خاورمیانه (از داریوش تا مارینا پارک) را ارائه می کند، با محدودیت های زیادی مواجه است.

برخی از هتل های چابهار از جمله هتل لیپار و هتل بین المللی لاله، از جمله مراکز اقامتی لوکس بندر همیشه بهاری ایران هستند. هتل سپیده و مهمانسرای کشتیرانی، از جمله دیگر مکان های اقامتی مقرون به صرفه این شهر به شمار می روند. البته همانند مناطق شمالی کشور، بومیان، بخشی از فضای خانه خود را به صورت موقتی یا دربستی اجاره می دهند که می توان از طریق موسسات گردشگری در شهر خود یا آژانس ها توریستی چابهار، اطلاعات لازم را دریافت کرد.

در صورت تمایل به تهیه هتل در چابهار می توانید به سایت جاباما مراجعه کنید.

غذاهای چابهار: از “کنک” تا “ماشنیگ”

مردم خونگرم چابهار همچون اهالی خطه جنوب کشور، عاشق خرما هستند. ماهی و خرما، قوت اصلی مردم جنوب است به شمار می رود. خرما یکی از راهبردی ترین کالاهای کشاورزی با ارزش غذایی فوق العاده بالا بوده و برای وارد شدن آن به سبد غذایی خانواده های ایرانی، باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.

با خرما و ماهی می توان غذاهای رنگارنگ بسیار و مقوی را طبخ کرد که البته چابهاری ها در این زمینه مهارت زیادی دارند. خوراک خرما از مهم ترین خوردنی های چابهار محسوب می شود. البته، کنک که نوعی حلوا است، به عنوان میان وعده در بین اهالی منطقه معروف شهرت دارد.

بتو ماش، شودوده، بتوهواری، ماشینگ، پاکگین ماهیک، کورک، گلوهک، ناروش، کیش و دلگ، از جمله غذاهای معروف محلی چابهاری ها هستند که در رستوران های شهر می توان ردی از آن ها پیدا کرد و مزه نمود. رستوران بلوچ، یکی از مقصدهای غذای محلی چابهار است که به شما توصیه می کنیم.

از دیگر رستوران های معروف شهر می توان به رستوران تهرانی ها، رستوران بام چابهار، رستوران بام صدف و رستوران هتل لیپار اشاره کرد. البته بستنی فروشی نعمت هم مدتی است که آوازه ای برای خود در شهر فراهم کرده.

خرید در چابهار: از “ادویه مهاراجه” تا “بستنی نعمت”

در سفر به بندر اقتصادی و گردشگری چابهار، خرید بخش لاینفکی خواهد بود. با این حال توصیه می کنیم بیشتر وقت خود را به دیدن از جاذبه های طبیعی شهر اختصاص دهید.

بازارها و مراکز تجاری منطقه آزاد چابهار، یکی از جذابیت های ویژه آن هستند. بازارهای ۵ گانه صدف، تیس، پردیس و صالحیار، از پر مخاطب ترین بازارهای این منطقه تجاری جنوب شرق کشور محسوب می شوند.

در سفر به چابهار، نان سنتی و صنایع دستی این اقلیم را که در جشنواره صنایع دستی تهران شاهد بودید را فراموش نکنید. سوزن دوزی، گلابتون دوزی و خرید نان های تینی و گحری، از جمله ارمغان های سفر به چابهار خواهند بود.

ادویه ها مخاطبان بسیاری در چابهار دارند. این شهر نزدیک پاکستان است و کشور یاد شده هم در تجارت ادویه فعالیت زیادی دارد. ادویه های هندی معروف چابهاری را می توان در بسیاری از فروشگاه ها از جمله ادویه مهاراجه پیدا کرد. خرید میوه های گرمسیری و زیتون محلی، از دیگر ارمغان های خوشمزه سفر به چابهار به شمار می روند.

گورستان های تاریخی منطقه

یکی از مناطق دیدنی چابهار که در روستای تیس واقع شده، گورستانی با سنگ قبرهای عظیم الجثه اسن که داستان های جذابی را روایت می کند. عجیب بودن منطقه سبب شده تا همچون کویر جن سمنانی ها، این منطقه نیز نام جن به خود بگیرد. در بندر چابهار رمز و رازهای زیادی نهفته است.

در این گورستان ها، قبرها کنار هم روی سطحی صخره ای حفر شده اند که این شیوه حفاری، پرسش های بسیاری را به وجود آورده است.

ch17

قبور جنانی گچ در روستای تیس در دامنه کوه پیل بند در جنوب دره تیس واقع شده اند. جنانی کچ محلی است که بنا بر باور مردم جن‌ ها در آن سکونت داشته اند. قبرهای جنانی کچ در یک سرازیری ملایم قرار دارند و شبیه به آرامگاه سیراف بوشهر به نظر می رسند؛ با این تفاوت که تعداد قبرها کمتر و جهت آن‌ ها تقریبا شمالی جنوبی یا شمال شرقی جنوب غربی است.

ch22

در میان قبرها چند قبر ایستاده به چشم می‌خورد و یک مقبره پلکانی با سرپوش صندوقچه‌ای از سنگ و گچ به صورت نیمه سالم بدون لوحه و تزئینات خارجی وجود دارد که به نظر می‌رسد از دوران اسلامی یا جدید باشد. تقریباً حدود ۲۰۰ قبر کهن درمحوطه قدیمی آن وجود دارد.

ch18

محوطه باستانی دمب کوه در حدود ۹۰ کیلومتری شمال شرقی چابهار در بخش دشتیاری در فاصله ۵/۲ کیلومتری روستای بلور مچی در ناحیه باهوکلات قرار گرفته‌ است. در این محوطه باستانی به طور تقریبی حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تدفین وجود دارد. این قبور به شکل اتاقکهایی به اندازه‌های ۱×۱ و ۲×۵/۱ و ۲×۲ متر بنا گردیده‌ اند.

ch21
گورستان جن ها در چابهار.

گورستان تپه نهادی در پنج کیلومتری چابهار روستای تیس در دامنه کوه فیل بند و در جنوب تیس در یک زمین با شیب ملایم قرار دارد. تعداد این قبرها زیاد نیست ولی سه مقبره در کنار هم قرار دارند که دو قبر بزرگ در دو طرف و یک قبر کوچک در میان آنها واقع شده‌ است.

ch19

جهت آنها شمالی جنوبی و شیب آنها رو به شمال است، بنا بر این سرمرده‌ ها در جهت جنوبی شمالی قرار گرفته اند. هر سه قبر در سنگ کنده شده‌ اند. احتمالا این مقابر متعلق به اعضای یک خانواده هستند که در یک حادثه از بین رفته‌ اند. چنین قبرهایی بصورت خانوادگی و دسته جمعی در گورستان کارتار در لبنان دیده شده‌ است. گورستان قدیمی دشتیاری نیز در بخش دشتیاری قرار دارد.

ch20

سر آوریل اشتین در ۱۹۳۲ میلادی این محل که قدمت آن به پیش از تاریخ دوره آهن می‌ رسد را کاوش کرده‌ است. قبور شناسایی شده در این منطقه دارای نوعی سفال خشن قرمز یا خودی با روکش سفید هستند که روی بعضی از آنها آثاری از قبیل مانده‌ های غذا و یا آثار سنگی و فلزی دیگر مشاهده شده‌ است. تعداد این قبور به ۳۰۰۰ عدد می‌ رسد.

غارهای بان مسیتی در پنج کیلومتری شمال غربی روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند قرار گرفته اند. یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی در کنار هم قرار دارند. مردم محل مجموعه این غارها را به نام بان مسیتی می‌ شناسند.

قلعه گردی در چابهار

ch26
ویرانه های منطقه تاریخی تیس چابهار.

علاوه بر گورستان گردی و کوهنوردی در چابهار، یکی دیگر از جذابیت های تاریخی این منطقه، قلعه های تاریخی آن است که دیدنی های بسیار دارد. معروف ترین قلعه، قلعه تیس است که به قلعه پرتغالی ها شهرت یافته.

اگر به ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار بروید، می توانید این قلعه را مشاهده کنید. این مکان یکی از آثار ثبت شده ملی کشور نیز به شمار می رود. علاوه بر آن، قلعه پیروز گت در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قرار گرفته. این اثر از دوره اشکانیان و ساسانیان باقی مانده است.

این قلعه بر فراز تپه‌ ای در وسط دره تیس واقع شده است. ارتفاع تپه از ارتفاع دو رشته کوه اطراف تپه بیشتر نیست. قلعه بلوچ گت در بخش مرکزی ۵ کیلومتری شمال غربی روستای تیس قرار دارد. این قلعه بر بالای کوهی مرتفع واقع شده و آثار دیوار قلعه و یک برج دیدبانی از آن بر جای مانده‌ است. بقایای دو مقبره هرمی شکل برجسته که با سنگ و ساروج بنا گردیده‌ و از نوع مقابر اسلامی هستند نیز به چشم می خورد.

ch23
تصویری از قلعه انوشیروان در اطراف چابهار.

قلعه انوشیروان سنگان در بخش دشتیاری دهستان باهوکلات در دو کیلومتری روستای سنگان قرار دارد و قدمت آن به ۳۰۰ سال پیش باز می گردد. نوشیروان خان از قوم گیچکی ساکن در گیچ حدود ۳۱۱ سال پیش به باهوکلات مهاجرت کرده و قلعه را ساخته‌ است.

ch24

قلعه باتل در دبستان پلان روستای گتیگ بر روی تپه خاکی قرار دارد. لایه‌ های سنگ عظیمی بر روی تپه نمایان است که با فرسایش خاک زیر آنها خالی شده‌ است. آثاری از فسیل حیوانات و صدفهای دریایی در محل دیده می‌ شود که بیانگر این است در سالیان کهن این ناحیه جزئی از دریا بوده‌ است. در قسمت بالای کوه پاره‌ هایی از ظروف سفالی جلب نظر می‌ کنند.

آثاری از برج و باروها نیز به چشم می خورد که به مرور زمان به کلی تخریب شده‌ اند و تنها خرابه‌ ای از آن باقی‌ مانده. در محل آثاری از یک چاه به قطر یک متر و سی سانتیمتر و به شکل دایره که در دل کوه کنده شده، دیده می‌ شود. در پنج کیلومتری شمال غربی روستای تیس آثار بارویی که چندین کیلومتر طول دارند، به چشم می خورند. آن ها دره را از غرب به شرق در بر گرفته و به فیل‌ بند معروف هستند.

ch25
تصویری از حضور گردشگران در اطراف بقیای قلعه پرتغالی ها.

این دیوار عظیم با سنگ گچ و ساروج ساخته شده‌ است. مردم محلی بر این باورند که سطح نزدیک خط‌الراس این رشته کوه محل نگهداری فیل‌ های شاه بوده و فیل بانان در آن جا فیل تربیت می‌کرده‌ اند.

در حال حاضر در طول رشته کوه فیل بند، آثار پی‌ ها، بندها، حفره‌ ها و چاه‌ هایی وجود دارد. احتمالا تأسیسات ساختمانی، بازرگانی، شهری، انبارها و سراهای مشهور شهر قدیمی تیس، در قسمت قدیمی و بر فراز ارتفاعات سراسری دره تیس قرار داشته است. دره تیس همچنین محل زراعت و دامنه آن محل دفن اموات بوده‌ است.

توصیه های چابهار گردی

ch27

۱- پیش از سفر به چابهار، آخرین اطلاعات مقصد را از درگاه اداره گردشگری سیستان و بلوچستان استعلام کنید.

۲- توصیه های این وب سایت را در سفر به چابهار را در نظر داشته باشید.

۳- برای رزرو محل اقامت و تورهای گردشگری و بلیط هواپیما، از خدمات گسترده درگاه گردشگری پین تا پین و زورق استفاده کنید.

۴- به دلیل آنکه چابهار، یکی از مقاصد هیجان انگیز نوروزی در مناطق جنوبی است، در اسرع وقت نسبت به رزرو محل اقامت اقدام کنید.

ch28

۵- یکی از معروف ترین درخت های چابهار، انجیر معابد (لور لول)، و به زبان محلی‌ها کرگ نام دارد که در نوار ساحلی چابهار دیده می شود. در این گیاه شیره سفید رنگی جریان دارد و نوع آن از درختان کائوچوئی است. تاج این درخت بزرگ و پهن است و از انشعابات آن ریشه‌ های نابجا می‌ روید.

میوه‌های آن نارنجی رنگ و به درشتی فندق و قابل خوردن است. عموماً این درختان دارای قدمتی بالای صد سال هستند و اکثراً در نزدیکی زیارتگاه‌ ها قرار دارند و یا قبلاً زیارتگاه بوده‌ اند. در حال حاضر در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر از این درخت‌ها وجود دارند.

۶- اگر به سمت خلیج گواتر رفتید، توجه داشته باشید که در ناحیه خور باهور و در رودخانه باهور کلات، جنگلی از گونه حرا وجود دارد. حرا درختچه‌ ای است که در مرداب های نواحی گرم کرانه‌ های عربستان، مصر و جنوب ایران از جمله شهرستان چابهار می‌ روید. از مشخصات حرا این است که دانه‌ اش روی درخت مادر رشد اولیه را طی کرده و سپس نهال جوان حاصل از درخت جدا شده و به مرداب می‌ افتد.

۷- رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می‌شود. این رودخانه به دلیل زیستگاه تمساح ایرانی از نظر گردشگری اهمیت زیادی دارد. گاندو یا تمساح پوزه کوتاه بطور طبیعی در این منطقه زندگی می‌ کند.

۸- اگر فرصت کردید، به مناطق ساحلی رفته و با سبک زندگی صیادان، شیوه صید و پخت و پز آن ها آشنا شوید.

همچون توصیه های همیشگی، درگاه های اطلاع رسانی آرمان سفر و دنیای سفر، راهنمای خوبی برای شما جهت سفر به نقاط مختلف ایران و جهان هستند. ویدیوی زیر زیبایی های چابهار را در کمتر از دو دقیقه به شما نشان می دهد.

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • اصغر زاده اسفند ۱۰, ۱۳۹۵

    جذاب بود خیلی جذاب.
    واقعا مرسی. دریای صوووووووورتی عالی بووووووووود. اینطوری هی قلقلک ندین ما رو 🙂

  • seraj اسفند ۱۱, ۱۳۹۵

    با افتخار میگم یه چابهاریم و هرکی اومد چابهار قدمش روی جفت چشام

  • seraj اسفند ۱۱, ۱۳۹۵

    فقط یه چیزی اون رقص ک گذاشتین سیستانیه چابهاری نیست

  • احمدیان آذر ۱۸, ۱۳۹۷

    بسیار عالی و تصاویر بی نظیری بود. توی چابهار پر است از خانه، آپارتمان و سوئیت اجاره ای که در شب shab هستن.

  • فروغ مرداد ۱۶, ۱۳۹۸

    مخصوصا روستای درک که وزیر گفتن

  • مهاجرت آذر ۱۵, ۱۴۰۲

    چطوری میتونیم از اعتبار مطالبتون مطمئن بشیم