سفر به قشم: گشت و گذاری در بزرگترین جزیره ایران [قسمت دوم]

از پارک کروکودیل ها تا غار خربس قشم

سفر به قشم: گشت و گذاری در بزرگترین جزیره ایران [قسمت دوم]

در گفتار نخست سلسه مطالب قشم گردی، به دره ستارگان، تنگه چاهکوه و روستای دیدنی لافت جزیره قشم پرداختیم؛ جایی که یکی از بی نظیرترین مناطق گردشگری طبیعی کشور به شمار می رود و دنیای شگفت انگیز صخره ها، کوه ها و جنگل های حرا را پیش روی چشم ها قرار می دهد.

سفر به بزرگترین جزیره خلیج فارس که مساحت آن از بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است، حال و هوایی عجیب و بی نظیر دارد. البته در هیاهوی سفر به کیش، آنتالیا، گرجستان و مالزی، قشم مورد غفلت ایران دوستان و گردشگران قرار گرفته است. امیدواریم نوروز امسال، آغازی برای توجه بیشتر هموطنان به جزایر حاشیه خلیج فارس باشد.

اگر به دنبال سفرهای هیجانی و دریایی هستید و قصد دارید در جشنواره ای از رنگ ها و نقش های طبیعی شرکت کنید، سفر به قشم که توصیه هافتینگتون پست نیز هست را به شما پیشنهاد می کنیم. این منطقه دنیای زیر آب و روی آب شگفت انگیزی دارد.

قشم اکنون نخستین ژئو پارک، پارک کروکودیل و موزه زیر آب خاورمیانه را در اختیار دارد و فضایی منحصر به فرد برای گردشگری طبیعی به شمار می رود.

QE26
تصویری از نخستین موزه زیر آب ایران در جزیره قشم.

در گفتار امروز، شما را با نخستین پارک کوروکودیل ایران آشنا می کنیم و سفری خواهیم داشت به دنیای زیر زمینی خربس. به هر حال، قشم در حال پیوستن به لیگ جهانی شهرهای باستانی جهان (LHV) است و این مسئله افتخاری برای گردشگری ایران محسوب می شود.

جایی که آوای محلی زنانش (واسنک)، بخشی از واقعیت موسیقی سنتی اقوام ایرانی را بازگو می کند.

ابتدا گزارش پنج دقیقه ای جالب شبکه اسپانیولی هیسپان تی وی ایران را تماشا کنید.

سفر به نخستین پارک کروکودیل خاورمیانه

QE27

نخستین پارک و مزرعه پرورش کروکودیل، در جزیره قشم راه اندازی شده است. مژگان روستایی (کارشناس جانور شناسی)، بانوی کارآفرین جنوب با کمک همسرش (بهروز سالاروند) در سال ۱۳۸۶ توانست مجوز راه اندازی این پارک را دریافت کند. او اکنون ۱۵۰ سر کروکودیل را در پارک خود پرورش می دهد که وی را در فهرست بانوان کارآفرین ایران قرار داده است.

همانطور که ژئو پارک قشم در خاورمیانه منحصر به فرد است، پارک کوروکودیل قشم نیز در این منطقه نظیر ندارد. سفر به این جزیره،‌ شما را با منحصر به فرد ترین مناطق طبیعی و گردشگری آشنا می کند.

خانم روستایی یک دهه پیش توانست شرکتی به نام نوآوران پویا کیمیای قشم را تاسیس کند.. این پارک در جزیره هنگام – محل دلفین گردی ایران – قرار دارد. شما می توانید بازی دلفین های بازیگوش را در کنار قایق خود تماشا کرده و به آن ها غذا دهید.

qe5

در این پارک، تکثیر کروکودیل ها و پذیرش گردشگران و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره به آنان صورت می گیرد. این مکان طی چند سال گذشته، میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی از سراسر جهان بوده است.

qe4

جالب است بدانید که علاوه بر پوست و گوشت کروکودیل که در کشورهای مختلف مصرف می شود، خون این خزنده نیز مصارف پزشکی دارد. در سال ۱۳۹۱، تحقیقات پرورشی در این مزرعه راه را برای گسترش آن فراهم کرد. از سال ۱۳۹۲، سری نخست تخم ریزی و تکثیر کروکودیل زنده در محیط پرورشی نوپک انجام شد.

qe3

در این پارک با کروکودیل های ۵۰ سانتیمتری تا ۳ متری آشنا می شوید؛ جانورانی که کمتر از نزدیک دیده ایم و بیشتر در فیلم های مستند یا تخیلی سینمایی، بر روی پرده ظاهر شده اند. بر خلاف تصور عموم، کرکودیل ها حیواناتی خجالتی و بسیار آرام هستند و تا به آن ها نزدیک نشوید و احساس خطر نکنند، تحرک خاصی از خود نشان نمی دهند.

اگر دوست دارید از فاصله نیم متری و پشت حصارها، به تماشای دنیای کروکودیل ها بروید و شیوه غذا دادن و غذا خوردن آن ها را ببینید، سفر به جزیره هنگام در نوروز را توصیه می کنیم.

qe2

این مرکز نیروهای متخصص فراوانی دارد که از نظر اطلاعاتی، شما را در این پارک بزرگ یاری می کنند. اگر به نوپ رفتید، کروکودیل پروسوس را ببینید که به آب شور معروف است و بزرگ ترین نوع کروکودیل در جهان به شمار می رود.

کلیه فعالیت های این مرکز، تحت قوانین کنوانسیون بین المللی حفظ حیوانات موسوم به سایتس انجام می گیرد. به هر حال، دیدن حیواناتی با قدمت بیش از ۱۲۰ میلیون سال در کره زمین، می تواند جالب توجه باشد.

qe1
تصاویری جدید از پارک کروکودیل قشم.

تماشای سلطان زره پوش آب های آرام، در کنار تماشای دلفین ها و پوشش گیاهی خاص جزیره قشم، یکی از هیجانی ترین لحظات سفر به جنوب کشور خواهد بود.

آخرین اطلاعات و تصاویر از نخستین پارک کروکودیل قشم را می توانید در اینستاگرام این مجموعه دنبال کنید.

در قشم، فقط کروکودیل دیدنی نیست و پرواز فلامینگو ها نیز جذابیت های خاص خود را دارد.

چگونه به دیدار کورکودیل های قشم برویم؟

شما باید برای دیدن خزنده های بزرگ، مسیر جزیره هنگام را دنبال کنید. فاصله دریایی این مکان با جزیره قشم، حدود دو کیلومتر است. رفت و آمد به جزیره هنگام از طریق اسکله ای درساحل کندالو در نزدیکی روستای شیب دراز واقع در بال جنوبی جزیره قشم انجام می شود.

فاصله شهر قشم تا اسکله کندالو حدود ۵۵ کیلومتر و فاصله فرودگاه قشم تا اسکله کندالو حدود ۱۰ کیلومتر است. در صورتی که با خودروی شخصی وارد قشم شوید فاصله شما از اسکله ورود خودرو به قشم (اسکله لافت) تا اسکله کندالو حدود ۳۵ کیلومتر خواهد بود.

در قشم با تماس با آژانسها ، تورها و تاکسی ها به راحتی می توانید به سمت جزیره زیبای هنگام (اسکله کندالو) حرکت کنید. در اسکله هنگام (کندالو) قایق ها منتظر گردشگران علاقه مند هستند. در داخل جزیره نیز به وسیله خودروی سافاری می توانید علاوه بر دیدن طبیعت و فضای داخلی، از مزرعه کروکودیل بازدید نمایید.

سفر به غارهای خربس قشم

خربس دنیایی جذاب در دل صخره های جنوب ایران است. همانطور که در قسمت اول گفتار اشاره کردیم، جزیره قشم معماری صخره ای فوق العاده ای دارد که یادآور کوه های مریخی در بندر همیشه بهار ایران (چابهار) است.

QE6

این غارهای مبهوت کننده که روزگاری نیایشگاه مردمان روزگاران خیلی دور بوده است، در پانزده کیلومتری قشم در ادامه رشته کوه های زاگرس و در ارتفاع بیست متری از زمین، قرار گرفته و معماری شگفت انگیزی دارند؛ غاری رو به دریا و دشت میانکاسه که از جمله غارهای دریایی کشور محسوب می شود.

این غار، توسط تخلیه ماسه ها و گرداب ها، از حفره سنگ ها درست شده و از پدیده های کهن زمین شناختی بوده که به همراه جزیره و دیگر کوه ها، سر از آب بیرون آورده اند.

QE7
نمایی زیبا از ورودی غار خوربس جزیره قشم استان هرمزگان.

نمای بیرونی غار، همان نمای اصلی و اولیه آن است. درون آن نیز مجموعه ای از دهلیزها، تالارها اتاق ها، چشمه ها و روزنه هایی که به شمال و جنوب هستند، قابل مشاهده خواهد بود. معماری صخره ای غار، نظر گردشگران و عکاسان را به خود جلب می کند.

غارهای دست کنده خوربس یا خربس، مجموعه ای از اتاق هایی است که در حدود بیست متر مربع، با راهروهای باریک به یکدیگر راه دارند. در تالار مرکزی به مساحت ۲۵ متر مربع، جای اجتماع وجود دارد و دو تاقچه کوچک جاچراغی دیده می شود.

QE8

QE10

بررسی ها نشان می دهد که این غار، در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستایش الهه میترا است. اما برخی اعتقاد دارند که این غار، نوعی پدافند در برابر یورش دزدان دریایی به جزیره است. مردمان خربس مجبورند حفره های مرتبط به هم را در دل صخره ها حفر کنند و اسباب زندگی کوتاه مدت و دفاع از خود را در آنجا فراهم نمایند.

QE9

سنگ نگاره هایی بر روی غار مشاهده می شود که بخشی از تاریخ این سرزمین را بازگو می کند. در مستندی که صدا و سیمای خلیج فارس قبلا ساخته بود، گوشه هایی از آن قابل مشاهده است.

خفاش های دم موشی که معمولا در زاویه های تاریک و حفره های زیرین زندگی می کنند، در این غار به چشم می خورند.

QE11

برای تماشای این مجموعه شگفت انگیز طبیعی، به ۱۵ کیلومتری قشم رفته و با پرداخت ورودی مختصر، وارد مجموعه شوید.

دیدار با لاک پشت های پوزه عقابی

qe12

لاک پشت های پوزه عقابی، یکی از ظرفیت های دیدنی حیات وحش جزیره قشم است. قبلا گفتیم که عمان، سلطان نشین دیدنی حاشیه خلیج فارس، سرزمین لاک پشت های در معرض انقراض این منطقه بوده است. کشور یاد شده اخیرا در فهرست اولویت های گردشگری لوکس گردها قرار گرفته است.

لاک پشت های پوزه عقابی، اکنون در معرض خطر انقراض هستند. اگر دوست دارید آن ها را تماشا کنید، سفر به بزرگ ترین جزیره ایران توصیه می شود. این جاندار که نام علمی آن «Eretmochelys Imricata» است، در بسیاری از کشورهای دنیا دیده می شود. اما نکته مهم آن است که زیستگاه اصلی آن جزیره قشم است.

صید بی رویه سبب شده که لاکپشت یاد شده در حال انقراض باشد. گوش خوشمزه و لاک زیبای آنها، سبب افزایش میزان شکار این جانوران در نیم قرن اخیر شده است. بدن زیبا و مسطح آن ها که زیر لاک محافظ خیره کننده ای پنهان شده، چهره ای دیدنی به آن ها می دهد.

منقار کوتاه لاکپشت ها، از جمله ویژگی های این جانوران به شمار می رود. در قسمت دهان، منقاری کوچک و خمیده مشاهده می شود که نقش مهمی در غذا خوردن ایفا می کند. این جانوران، غذای خود را توسط منقار به داخل می بلعند.

qe13

لاک این حیوانات، بسیار زیبا است و به آن کاراپاس گفته می شود. طول این لاک پشت ها به ۱ متر می رسد و وزن آن ها نیز حدود هشتاد کیلوگرم برآورد می شود. وزن سبک آنها سبب افزایش میزان صید بی رویه پوزه عقابی ها شده است.

این لاک پشت ها، از زیبا ترین گونه های لاک پشت های دریایی و باخه ایان هستند. مورد آخر به گونه ای از جانوران اطلاق می گردد که گردنشان نهان است و سنگ یا لاک بر پشت خود دارند.

لاک پشت پوزه عقابی، گنجیه صد میلیون ساله ایران در جزیره قشم هرمزگان است. جالب است بدانید ۵ گونه از هفت گونه لاک پشت دریایی که در دنیا شناخته شده است، در جزیره قشم زندگی می کنند. اگر در فصل بهار به قشم بروید، احتمالا فرصت تماشای این لاک پشت ها را خواهید داشت؛ چرا که در در فصل بهار، آن ها به سواحل هرمزگان در کیش و قشم می آیند تا تخم ریزی کنند.

qe14

لاک پشت ها، تخم خود را در عمق سی تا چهل سانتیمتری  زمین دفن می کنند و پس از این کار، روی چاله را با شن می پوشانند تا تخم از دسترس شکارچیان در امان باشد. نوزادان لاک پشت ها، معمولا در سواحل قشم یافت می شوند و شما می توانید از آن ها عکس برداری کنید.

qe15

این لاک پشت ها، از عجایب جزیره قشم و حیات وحش کشورمان به شمار می روند. سازمان گردشگری و سازمان منطقه آزاد قشم، ۲۵ کیلومتر از سمت جنوبی این جزیره را به عرض ۱۲۵ متر، منطقه حفاظت شده اعلام کرده تا به این شکل، از زیستگاه لاک پشت های پوز عقابی حفاظت شود.

qe16

ویدیوی زیر، لحظاتی دیدنی از سر از تخم درآمدن لاک پشت های پوزه عقابی جزیره را نشان می دهد.

این منقارها به آن ها کمک می کند تا غذاهایشان را از لا به لای صخره و سنگ ها بیرون بکشند، به راحتی خرد کرده و نوش جان نمایند. بسیاری از جلبک ها و گیاهان دریایی که غذای این لاکپشت ها هستند، سمی بوده و طبیعتا خوردن آن ها باید باعث مرگ آن ها شود، اما چربی موجود در بدن شان به گونه ای است که سبب می گردد سم گیاهان بر آن ها اثر نکند.

qe17
حصارهایی برای حفاظت از تخم ریزی لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل جزیره قشم استان هرمزگان

جالب است بدانید که از اردیبهشت ۹۵، تخم ریزی لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره قشم، تحت حفاظت قانونی قرار دارد. اگر در ساحل قدم بزنید، احتمالا با مکان هایی مواجه می شوید که حصار کشی شده و پلاکاردی با نوشته «ورود ممنوع؛ محل نگهداری تخم لاک پشت های دریایی عقابی» در آنجا نصب شده است.

شما می توانید تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

توجه داشته باشد که هر گونه آسیب و تعرض به این محل به صورت نامحسوس کنترل می شود و پیگرد قانونی دارد.

qe18
به مناطق حفاظت شده مربوط به نگهداری تخم لاک پشت های پوزه عقابی در سفر به قشم توجه کنید.

لاک پشت های پوزه عقابی، تنها خوراک خوشمزه ای برای انسان و دیگر جانداران مانند کوسه نیستند. از لاک زیبای آن ها برای ساخت وسایل تزیینی مانند ظروف، لوازم دکوراسیون، شانه، برس، مجسمه و موارد دیگر استفاده می شود. در طلا و جواهر سازی نیز، لوکس گردها از حلقه هایی که با لاک های لاک پشت پوزه عقابی ظریف کاری شده باشد، ‌استقبال می کنند.

qe19

رنگ لاک این جاندارن به مرور زمان تغییر می کند. آن ها در دوران نوجوانی رنگ های ملایم تری مانند سفید، زرد یا قهوه ای روشن دارند اما به مرور و نزدیک شدن به سن تولید مثل، رنگشان پر رنگ و پر رنگ تر می گردد. علاوه بر لاک های دیدنی دو فلس هم در قسمت جلویی سر آن ها وجود دارد که اگر در تصاویر دقت کنید می توانید آن ها را مشاهده نمایید.

با استفاده از این فلس ها می توان حدود سن و نوع لاکپشت ها را تخمین زد. اما جالب ترین نکته درباره ی این لاکپشت ها که سبب شهرتشان گردیده، منقار عقاب گونه آن هاست.

qe20

علاوه بر قشم، در سواحل جنوبی جزیره کیش نیز می توانید به دیدار لاک پشت های پوزه عقابی زیبا بروید. در سواحل جزیره قشم، مشاهده نوزدان لاک پشت های پوزه عقابی، معمولا سخت نیست و بیشترین تعداد تخم این گونه جانداران یافت می شود. تعدادشان هم به حدی است که در زمره عجایب هفت گانه قشم هستند.

ممنوع بودن خرید و فروش این جانداران دلایل زیادی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که این حیوان از اکو سیستم خارج شود، جا به جایی مرجان ها و گیاهان دریایی با چالش جدی روبرو می شود و برای دریا خطر آفرین می گردد.

qe21

نوزادان لاک پشت های پوزه عقابی، بین ۴۰ تا ۸۰ روز در تخم باقی می مانند. آن ها عمری بین ۳۰ تا ۵۰ سال دارند.

تلفن های ضروری قشم

QE25

در سفر به قشم، تلفن های زیر را در نظر داشته باشد.

تلفن های گویای «۵۲۵۲۵۵۰»، «۵۴۳۴۰۸۱»، «۵۲۲۵۵۳۶» و «۵۲۲۰۹۵۷» با پیش شماره ۰۷۶۳ اطلاعات مورد نیاز مسافران و گردشگران را ارائه می کنند.

  • اطلاعات تلفن قشم: «۵۹۳۰ ۵۲۲ ۰۷۶۳» (تلفنخانه سازمان منطقه آزاد)
  • اطلاعات تلفن بندرعباس و قشم: «۳۳۳۳۳۳۳ ۰۷۶۱»
  • اداره هواشناسی قشم: «۰۷۶۱۵۲۴۱۰۴۵»
  • ستاد دایمی تسهیلات سفرهای قشم: «۰۷۶۳۵۲۴۱۱۱۹»
  • تلفن گویای هوشمند قشم: «۰۷۶۳۵۲۴۳۲۹۰»

برنامه حرکت شناورهای قشم

QE24

شناورهای مختلف از بندر عباس به سمت قشم در حرکت روزانه هستند و این فرصت برای عاشقان گردشگری دریایی فراهم است تا در سفر به قشم، از بندر عباس نیز بازدید کنند. این شناورها، بین اسکله شهید حقانی در بندر عباس به سمت اسکله سنگی (شهید ذاکری) قشم تردد دارند.

شناور تندرو، معمولا از ساعت ۶ صبح تا ۲۱، در این مسیر تردد می کند.

تردد اتوبوس های دریایی نیز از ساعت ۶ صبح لغایت ۱۹ انجام می شود.

تردد قایق های کوچک و لنج نیز از ساعت ۶ تا ۲۱ انجام خواهد شد. جهت کسب اطلاعات درباره برنامه حرکت شناورها، با شماره ۰۷۶۳۵۴۳۴۰۸۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدنی های مسیر ساحل جنوبی قشم

QE22

ساحل جنوبی قشم، یکی از دیدنی ترین مناطق بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است که در سفر نوروزی، تماشای آن را به ایرانگردان خطه جنوب توصیه می کنیم.

  • پارک زیبای ساحلی، در دماغه جنوب شرقی جزیره، در بخش جنوبی شهر قشم قرار دارد.
  • پارک سنتی زیتون با ساحلی زیبا ، آلاچیق های درست شده از شاخه های نخل و رستوران های متعدد میزبان عصرگاهی خوبی برای قشم گردها است.
  • بازدید از زیارتگاه شاه شهید در کیلومتر ۱۰ ساحل جنوبی بر بلندای کوه خربس توصیه می شود.
  • پلاژ سیمین، یکی از زیباترین ساحل ها با ماسه های نرم و آب های زلال را در اختیار دارد. این پلاژ مجهز به رستوران و واحدهای اقامتی نیز هست.

QE23

  • مسجد با شکوه روستای رمچاه، یکی از مقصدهای گردشگری مذهبی قشم به شمار می رود.
  • مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس که در کیلومتر پانزده، با مرکز پرورش گل های مینیاتوری، قارچ های خوراکی رنگی و ارکیده های زیبا، فرصت خوبی را در اختیار قشم گردها قرار می دهد.
  • جزیره ناز در کیلومتر بیست و دوم جاده قشم، از ظرفیت های گردشگری جالب این منطقه است. هنگام مد آب دریا باید با قایق به این جزیره کوچک رفت ولی هنگام جزر می توان پای برهنه بر ماسه های مرطوب، قدم زنان تا جزیره ناز حرکت نمود.
  • مدرسه تاریخی کمالیه در روستای بند حاج علی، با معماری با شکوه به شکل قدس، کتابخانه مجهز و شبستان بزرگ و زیبا، یکی از دیدنی های قشم به شمار می رود.
  • عاشقان بندر گردی در جنوب کشور، بندر و شهر صیادی سوزا را در نظر داشته باشند. تماشای صیادان تازه از دریا بازگشته با انواع ماهی ها برای عرضه در ساحل و فروش در همان پای قایق ، از جمله خاطره انگیز ترین بخش های سفر به قشم است.
  • زیستگاه فلامینگوها نیز از دیگر فرصت های گردشگری طبیعی قشم محسوب می شود. در فصل زمستان بعد از بارندگی هنگامی که برکه های پیرامون سوزا و مسن پر از آب می شوند، این منطقه دیدنی خواهد بود.

اگر شانس با شما یار باشد، می توانید به دیدن یکی از عروسی های سنتی قشم رفته و از آداب و رسوم بومی های جزیره دیدن نمایید.

فهرست مهمان پذیرهای قشم

  • آیدین: ۳۵۲۲۱۶۲۲ خیابان شهید آیت اله غفاری، جنب هوم سنتر
  • امیر: ۳۵۲۲۵۰۹۶ خیابان امام خمینی (ره) – جنب بانک سپه ۳
  • جزیره طلایی: ۳۵۲۲۴۳۳۵ میدان شهدای گمنام – جنب مصالح فروشی
  • حافظ شماره ۱: ۳۵۲۲۲۸۰۶ میدان شهدای گمنام – کوچه لقمان ۱۱ – جنب آموزشگاه اسلامی
  • حافظ شماره ۲: ۳۵۲۲۳۰۶۷ بلوار ولیعصر – روبروی مسجد ایمان
  • سوگل: ۳۵۲۲۹۹۰۱ میدان ولایت ۷ شمس ۱
  • تارا: ۳۵۲۲۵۴۰۸ بلوار ولیعصر، جنب اداره پست، کوچه فرمانداری
  • گلشهر: ۳۵۲۲۹۸۶۳ بلوار ولیعصر، جنب اداره پست، کوچه سبحان
  • شمس ۳ (آذین): ۳۵۲۲۷۰۳۶ بلوار ولیعصر، جنب اداره پست، کوچه سبحان
  • فرزین: ۳۵۲۲۳۸۹۴ میدان شفا – جنب بیمارستان
  • کوروش: ۳۵۲۲۵۶۱۴ خیابان امام خمینی (ره)
  • شجاعی: ۳۵۲۲۰۰۴۰ میدان ولایت – جنب مسجد جامع اهل سنت
  • گلها ۲ : ۳۵۲۲۳۷۲۶ خیابان امام خمینی (ره) – لاین تجارت ۶
  • مغان: ۳۵۲۲۵۴۳۳ بلوار ولیعصر – کوچه دانشگاه آزاد
  • ستاره: ۳۵۲۲۲۴۱۷ چهار راه فلسطین – محله گلشهر – جنب هتل آپارتمان گل پونه
  • گلستان: ۳۵۲۲۱۷۰۷ خیابان امام خمینی (ره) – لاین تجارت ۶
  • داریوش: ۳۵۲۲۲۳۹۴ چهارراه فلسطین

نشانی کمپ پارک های جزیره قشم

اگر در سفر به قشم قصد داشتید در پارک ها کمپ بزنید، ۱۱ نشانی زیر را در نظر داشته باشید:

  • کمپ پارک زیتون در پارک زیتون
  • کمپ پارک هامون در مسیر جاده درگهان
  • کمپ پارک سوزا در ورودی شهر سوزا
  • کمپ پارک درگهان در جنب ساختمان شماره ۲ سازمان
  • کمپ پارک هلر در جنب بازار ماهی فروشها
  • کمپ پارک سلخ سلخ در جنب پاسگاه
  • کمپ پارک ساحل جنوبی در جنب باشگاه کارکنان سازمان
  • کمپ پارک ایران زمین در ورودی شهر قشم
  • کمپ پارک سینما دریا در شهر قشم
  • کمپ پارک کندالو در جنب اسکله کندالو
  • کمپ پارک لافت در جنب مجتمع ارسلان لافت

توصیه های قشم گردی

۱- پیش از سفر به قشم، اطلاعات سفر و فرصت های گردشگری و اقامتی را با اداره کل گردشگری استان هرمزگان چک کنید.

۲- قشم، یکی از مقصدهای شلوغ گردشگری ایران در ایام نوروز است. جهت رزرو بلیط هواپیما و رزرو محل های اقامت به خصوص هتل و مهمانسراها، از درگاه های گردشگری فعالی مانند پین تا پین، زورق و آرمان سفر استفاده کنید.

۳- خرید صنایع دستی قشم، کمک به اقتصاد گردشگری به خصوص عرصه صنایع دستی اصیل جنوب کشور است.

۴- قشم، یکی از رویایی ترین مقصدهای گردشگری خلیج فارس است. حفاظت از این محیط زیست دیدنی را اصل اول در سفر خود قرار دهید.

۵- توصیه های وب سایت های معتبر  گردشگری جهان را در سفر به قشم در نظر داشته باشید.

۶- از شهر قشم که به طرف بخش شمالی دماغه (که شهر قشم در آن واقع شده) حرکت کنید و از شهر خارج شوید ، وارد جاده ای می شوید که شانزده کیلومتر آن با جاده مرکزی مشترک است و نقاط جمعیتی اصلی جزیره را به یکدیگر پیوند می دهد. اتوبان قشم – درگهان موسوم به اتوبان خلیج فارس، در این مسیر واقع شده است.

۷- در طول مسیر درگهان، از روستاهای بسیار زیادی گذر می کنید که عبارتند از: کووه ای، پی پشت، مسدوم، علامک، باخضر، لافت، طلادوری، گورزین، دهخدا، سهیلی، هفت رنگو، طبل، ملکی، دوربنی، گوران، چاهوشرقی، چاهوغربی، سرریگ، دولاب، کنار سیاه، مرادی، اشتربنی و باسعید.

۸- دیدنی های مسیر جاده شمالی قشم عبارتند از:  اسکله زیبای کووه ای – کارگاه لنج سازی ( در ساحل مقابل پی پشت) – سد تاریخی ( از دوره ساسانیان) پی پشت و نخلستان ها. معمولا در کنار آنها می توانید خرمای تازه قشم را خریداری کنید.

یادتان باشد که جدید ترین اطلاعات گردشگری ایران و جهان را هر روز در سایت دنیای سفر دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • توکلی اسفند ۱۶, ۱۳۹۵

    چرا اینقدر با روح و روان ادم بازی میکنید؟ 🙂 من عاشق دلفین های جزیره هنگام هستم 🙂 مطلب جذابی بود

  • نگین اسفند ۱۸, ۱۳۹۵

    ممنون جالب بود

  • توکلیان اسفند ۲۰, ۱۳۹۵

    قشم در نوروز جای دیدنی هستش به نظر من. البته از اونجا اگه دریایی جای دیگه هم بشه رفت و ارزون باشه عالیه. من دو بار قشم رفتم. دوست دارم دوباره برم. غار خربس نشنیده بودم. الان دوست دارم اونجا هم ببینم.
    بسیار سپاسگزارم