سفر به بندر عباس؛ از حمام «گپ» تا محله باستانی «سورو» [قسمت دوم]

سفر به بندر عباس؛ از حمام «گپ» تا محله باستانی «سورو» [قسمت دوم]

بندر عباس در نیمه دوم سال، یکی از بهترین شرایط آب و هوایی را برای سفر دارد و یکی از جذاب ترین مقصدهای گردشگری در فصل زمستان به شمار می رود. هوای معتدل و غیر شرجی آن، به راحتی اجازه گشت و گذار آسان را در اختیار ایرانگردان قرار می دهد.

بندر عباس به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور، ظرفیت های گردشگری تاریخی  و دریایی بسیاری دارد و اگر در آینده ای نزدیک قصد سفر به بندرعباس را دارید، می توانید از امکانات دریایی آن نیز استفاده کنید.

ban18
بندر عباس یکی از مقصدهای گردشگری دریایی ایران است.

از بندر عباس می توان به قشم و کیش و چابهار سفر کرد و با دنیایی از دیدنی ها و جذابیت های فوق العاده طبیعی و گردشگری آشنا شد. اکنون امکان سفر به بندر عباس از استان های مختلف کشور از جمله پایتخت، با قطار نیز فراهم شده و شما می توانید نسبت به رزرو بلیط هواپیما و محل اقامت که در قسمت اول معرفی کردیم، اقدام نموده و بخشی از زیبایی های اقلیم جنوب را به ویژه در روستای جذاب کهتویه مشاهده کنید.

ban17
برقع، بخشی از پوشش زنان بندرعباس است.
ban19
دیدار از کشتی های غول پیکر در بندرعباس، یکی از جذابیت های سفر به گمبرون ایران است.

در گفتار امروز، با ۱۰ مقصد گردشگری جذاب بندر عباس آشنا می شویم.

بندر عباس از ۳ قاب

برای مشاهده المان های شهری بندر عباس، ویدیوی ۹ دقیقه ای زیر را ببینید.

همچنین زیبایی های شهر بندر عباس را در ۲ دقیقه مشاهده کنید.

شما می توانید آماده سازی بندر عباس برای پذیرایی از مهمانان نوروزی را در این ویدیو تماشا نمایید.

راهنمای سفر به بندر عباس

همانطور که در قسمت اول گفتار گفتیم، بندرعباس از جمله شهرهایی است که دارای فرودگاه بین المللی بوده و عضو IATA است. از این شهر به کشورهای حوزه ی خلیج فارس و پاکستان و هند پرواز هایی صورت می گیرد.

پروازهای داخلی بندرعباس به تهران، کیش، ابوموسی، چابهار، اصفهان، یزد، شیراز، رشت، مشهد، اهواز، کرمانشاه، ساری، تبریز و خارک انجام می شود. حدود ۲۱ پرواز در روز و ۱۵۰ پرواز در هفته در این فرودگاه انجام می گیرد.   فرودگاه این شهر در بلوار امام خمینی واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر، کمتر از ۹ کیلومتر است.

ban20

حمل و نقل جاده ای نیز در یک پایانه مسافربری در محله نخل ناخدا انجام می شود. می توان از این طریق به شهرهای شیراز، جهرم، اصفهان، مشهد، شهرکرد، قم، کرمان، رشت، تهران، زاهدان، بوشهر، اهواز و آبادان، از طریق اتوبوس سفر نمود.

شما قادر خواهید بود از طریق کشتی های مسافربری به کیش، قشم، لاوان، لنگه، عسلویه، بوشهر و کشورهای امارات متحده عربی و کویت سفر کنید.

ban21
پایانه اتوبوسرانی بندر عباس.

راه آهن شهر بندرعباس روزانه دو قطار مسافربری به تهران دارد که مسافرین در شهرهای بین بندر عباس و تهران (محمدیه، کاشان، بادرود، زواره، نایین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، سیرجان، تزرج، فین ) می توانند از آن ها استفاده کنند. از این ایستگاه یک قطار به مقصد اصفهان و دیگری به مقصد مشهد، مسافران را جا به جا می نمایند.

قطاری به نام غزال، ۴ روز در هفته به مقصد تهران و برعکس حرکت می کند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۰۷۶۳۲۱۷۲۴۰۵ تماس بگیرید.

مقصدهای گردشگری مذهبی بندر عباس

در قسمت اول این گفتار، شما با مقصد های گردشگری مذهبی تاریخی بندر عباس آشنا شدید. اظهار داشتیم که یکی از قدیمی ترین مساجد بندر عباس، مسجد گله داری است که در نزدیک حمام گله داری ساخته شده و بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.

معبد هندوها نیز پرستشگاه هندوهای مقیم بندر عباس در یک قرن پیش بوده و گنبد دیدنی و معماری شگفت انگیزی دارد. این مکان به خاطر مرمت و بازسازی، مدتی روی گردشگری بسته بود.

مسجد جامع دلشگا نیز از مساجد تاریخی معاصر جذاب بندر عباس به شمار می رود. یکی دیگر از مقصدهای گردشگری مذهبی بندرعباس را باید امام زاده شاه محمد تقی دانست.

ban6
معماری دیدنی سقف امامزاده سید مظفر بندر عباس.

امامزاده شاه محمد تقی که در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندر عباس در استان هرمزگان قرار گرفته، یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران به شمار می رود. این امامزاده مورد توجه بسیاری از مردم قرار دارد؛ به حدی که در گذشته زواری که از پاکستان و بنگلادش که قصد داشتند به حرم علی بن موسی‌ الرضا (ع) در مشهد مشرف شوند، ابتدا به زیارت این محل می‌ آمدند.

مکان آن در کنار جاده بندرعباس- سورو قرار دارد و هم‌ اکنون در محوطه پارک هتل هما واقع شده است. سقف و مناره های میناکاری شده و شیشه های رنگی پنجره ها جلوه خاصی به این مکان داده است.

ban4

امامزاده سید مظفر نیز یکی دیگر از نقاط دیدنی مذهبی استان هرمزگان در جنوب ایران محسوب می گردد.

ban5

معماری زیبای این بنا جاذبه خاصی به آن داده است. گنبدی با چهار مناره میناکاری شده مسجد، آبی نیلگون آسمان را یادآوری کرده و فضای جالب و زیبایی را برای زائران و دوستداران معماری ایرانی رقم می زند.

اگر به گردشگری مذهبی در مناطق جنوبی کشور علاقمند هستید، بررسی آیین های سوگواری و عزاداری و تکریم رویدادهای مهم مذهبی جنوبی ها، شما را با ادبیات گفتاری، نوشتاری و رسوم جالب توجهی آشنا می کند.

آب انبارهای بندر عباس

در بسیاری از شهرهای تاریخی کشور، رد پایی از آب انبار های قدیمی یافت می شود. نراق ، کاشان، تبریز، یزد و حتی بندر عباس، دارای این نوع سازه ها هستند. بخشی از تاریخ آبی کشور را می توان در آب انبارهای تاریخی شهرهای ایران جستجو کرد.

در بندر عباس، مجموعه برکه های باران وجود دارد که شامل ۵ آب انبار هستند. می توان در آن ها گنبدهای موزون، جذاب و منحصر به فردی را پیدا کرد که توسط مصالحی مانند سنگ و ملات ساروج درست شده اند. اگر به خیابان ۲۲ بهمن بندر عباس مراجعه کنید، می توانید آب انبارها را از نزدیک مشاهده نمایید.

ban2

در محدوده دیوار‌های موزه خلیج فارس، آب‌ انبار دیگری نیز دیده می‌ شود که وضعیت بسیار بهتری دارد و می‌توان امید داشت که بتواند روزی سر و سامان بگیرد. این آب انبار در زیر سقف قوسی‌ شکل خود، سکوهایی برای نشستن در یک فضای مدور با نرده‌های چوبی طراحی شده دارد.

ban1

گویا ورود به این آب‌ انبار حتی برای نظافت هم ممکن نیست، چراکه ورودی آن مسدود شده و حصاری فلزی تمام پنجره‌ هایش را احاطه کرده است. دو آب‌ انبار دیگر مجموعه‌ «برکه‌ های باران» خارج از محدوده‌ی موزه‌ خلیج فارس هستند؛ یکی داخل محوطه‌ ای دیوارکشی‌ شده و دیگری درون بافت شهری پشت موزه‌ خلیج فارس.

ban3

این آب انبارها در بلوار پاسداران، جنب موزه بزرگ بندر عباس واقع شده اند.

حمام بزرگ گپ

حمام بزرگ گپ همچون حمام گله داری، یکی از حمام های تاریخی بندر عباس در استان هرمزگان به شمار می رود. این مکان که از بقایای به جا مانده از عصر قاجار محسوب می شود، تا اواخر دهه پنجاه هجری شمسی نیز مورد استفاده اهالی قرار داشت.

ban7

حمام از دو قسمت زنانه و مردانه تشکیل شده و مصالح آن، سنگ، آجر با ملات ساروج، گچ و سیمان بوده است. این حمام تاریخی در مهر ماه ۱۳۸۱ هجری شمسی با شماره ثبت ۶۴۹۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. برای مشاهده این اثر تاریخی، به خیابان امام موسی صدر، نرسیده به چهار راه سازمان آب مراجعه کنید.

محله باستانی سورو

یکی از نقاط دیدنی و جذاب بندر عباس، محله باستانی سورو نام دارد که در بخش مرکزی از توابع این شهر قرار گرفته است. این محله در منطقه غربی بندر عباس جای دارد و از مرکز شهر می توان با خودروهای بیرون شهر به آن سفر نمود.

تا به حال از سورو، سکه‌ های متعددی مربوط به دوران مختلف به ویژه دوران ساسانی، صفویه و قاجاریه به دست آمده‌ که اکنون در موزه بندر عباس نگهداری می‌شوند.

از سکه‌ های پیدا شده چنین بر می‌ آید که پادشاهان هرمز صاحب ضرابخانه بوده و به غیر از مسکوکات مس و نقره، مسکوکات طلا هم ضرب می‌کرده‌ اند . درسال ۱۹۲۵، تعداد ۶۴ سکه طلا ضرب پادشاهان هرمز و جرون در قریه گودو کشف شده‌ است.
ban8

کمتر نوشته ای درباره تاریخ بندر عباس(گامرون) می توان یافت که در آن به بندر سورو اشاره نشده باشد. از بعضی از آن ها به عنوان بندری کوچک در مقابل جزیره هرمز، به عنوان دهکده ماهیگیری در ساحل فارس یا بندری در مسیر جاده هرمز به فارس یاد شده است.

ban9

تاریخ سورو با بندر هرمز قدیم ( تیاب میناب )، جزیره هرمز، جرون، گامرون و بعد ها بندر عباس گره خورده است . بندر سورو که امروزه محله ای در بندر عباس بوده و از دوره هخامنشی افرادی در آن سکونت داشته اند، همچنان به رونق خود می افزاید. توجه بازرگانان آن زمان به سورو دو دلیل عمده داشت: یکی به سبب نزدیکی به هرمز و دیگری قرار داشتن آن در مسیر راه تجاری فارس به هرمز.

برای بررسی جزییات بیشتری از این محله باستانی در بندر عباس، می توانید به این درگاه مراجعه کنید.

عمارت کلاه فرنگی

ban10

در تهران، رشت و شیراز، عمارت هایی به نام کلاه فرنگی داریم. کمتر استانی در ایران پهناور وجود دارد که عمارتی به نام کلاه فرنگی در آن بنا نگشته باشد. در بندر عباس نیز عمارت کلاه‌ فرنگی واقع در بخش مرکزی شهرستان، یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران محسوب می گردد.

عمارت کلاه فرنگی گمرک قدیمی و تاریخی شهر بندر عباس و محل تجارتخانه داخلی و خارجی بوده‌ و مربوط به دوره صفویه است. توجه داشته باشید که این عمارت در مجاورت اسکله قدیمی در بلوار طالقانی قرار دارد.

از آنجا که بنای یاد شده از معماری اروپایی آن دوره تأثیر گرفته، مانند تعداد زیادی از عمارات دوره قاجاریه به کلاه‌ فرنگی معروف شده است. بنای سازه به دوران صفویه تعلق باز می گردد و سابقا اداره‌ گمرک بندرعباس در آن قرار داشته است. از غار خرسین تا عمارت کلاه فرهنگی، بندر عباس مقصدهای گردشگری بسیاری برای ایرانگردان دارد.

موزه مردم شناسی خلیج فارس

ban11

موزه مردم‌ شناسی خلیج‌ فارس یکی از بزرگترین موزه‌های مردم شناسی در جنوب ایران است. این موزه که در محوطه تاریخی برکه‌ های باران ساخته شده، اسفند ماه ۱۳۸۶ افتتاح گردید. این مکان در ۳ طبقه با زیربنای ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع ساخته شد و طبقه همکف دارای فضای عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه‌ است.

طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق دارد که شامل بخش بازار سنتی، آزادسازی قلعه هرمز، صید و صیادی است. طبقه سوم نیز قسمت های باستان شناسی را در بر می گیرد و به غنای فرهنگی و تاریخی استان هرمزگان می پردازد. این موزه به دلیل قرار گرفتن در سایت تاریخی و ثبت شده برکه‌ های باران، پتانسیل‌های ارزشمندی برای ایجاد یک پارک موزه فعال در بندرعباس به وجود آورده‌ است.

ban13

ساختمان موزه خلیج فارس نمونه‌ای ارزشمند از معماری جنوب ایران است و هماهنگی، صداقت، خلاقیت و توجه به ارزش‌ های هنری، معماری و فرهنگی منطقه‌ای را می توان در آن مشاهده نمود. ساختمان این بنا برگرفته از معماری سنتی هرمزگان است.

دیوارهای پشت‌ بند، در و پنجره‌ های چوبی و بادگیر (نورگیر مرکزی) از عناصر با ارزش معماری سنتی منطقه‌ قلمداد می شوند. بخش مردم شناسی موزه بزرگ خلیج فارس به قسمت های بازار سنتی، آزادسازی جزیره هرمز از دست پرتغالی‌ها و صید و صیادی تقسیم شده‌ است.

ban12
ساختمان زیبای موزه مردم شناسی خلیج فارس بندر عباس در خیابان ۲۲ بهمن جنب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی.

بازار سنتی نخستین بخش در این قسمت از موزه‌ است و وضعیت بازار و داد و ستد در هرمزگان را به نمایش می گذارد. در اینجا ۱۱ مجسمه از جنس موم دیده می شود که مردم را در حال انجام کارهای مختلف نشان می‌ دهند. بندر عباس در مجموع ۵ موزه دارد.

موزه آب بندر عباس

ban14

موزه آب بندرعباس در بخش مرکزی شهر، مکانی دیدنی و جذاب است که به نمایش آثاری مربوط به آب مانند انواع کوزه (جهله) ، خمره آب به نام کروش، خمره‌ های سنگی (موو)، پایه مشک (مشک تروز)، پرداخته و تصاویری از آب و گاو چاه، و چاه چرخ گاوی را پیش روی چشمان شما قرار می دهد.

ban15

یکی از جاذبه های دیدنی استان هرمزگان، متعلق به عصر صفوی است و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. در این موزه با سخت کوشی و زحمت مردمان قدیم برای حفر قنات و چاه های آب آشنا می شویم.

جهت بازدید از این موزه دیدنی، به نشانی بلوار امام خمینی، جنب شرقی شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان، شرکت آب منطقه ای هرمزگان مراجعه کنید.

موزه حیات وحش بندر عباس

ban16

از دیگر ظرفیت های گردشگری جذاب بندر عباس، می توان به موزه حیات وحش اشاره کرد.

موزه حیات وحش بندر عباس به مساحت ۱۸۵ مترمربع جهت معرفی گونه‌های جانوری، گیاهی، سنگ و فسیل و آموزش و حفظ تنوع زیستی در بندرعباس ساخته شده است. در این مکان می توان ۸۳ گونه جانوری اعم از پستاندار و پرنده، چهار‌ گونه انواع ماهی و انواع اسفنج‌ ها، مرجان، خارتنان و انواع صدف‌ ها و یک اسکلت نهنگ را از نزدیک مشاهده کرد.

به علاوه، نمایش و معرفی مناطق حفاظت شده گنو، حرا، جزایر فارور، پناهگاه حیات وحش شیدور، اثر طبیعی ملی خرسین، دشت طارم طاشکوئیه، اکوسیستم تالابی ساحل دریا، سواحل مرجانی، زیستگاه خرس سیاه آسیایی، سازه زمین‌ شناسی دودکش جن و انواع پرندگان خشک زی استان هرمزگان، در این موزه ارائه می شود

این موزه در نشانی بندرعباس، گلشهر جنوبی، بلوار آزادی قرار دارد.

رستوران گردی در بندر عباس

برخی از رستوران های خوب بندرعباس را می توان در فهرست زیر مشاهده کرد:

  • رستوران داریوش: بزرگره شهید رجایی- جنب هتل داریوش.
  • رستوران سامکو: بلوار امام حسین، الهیه جنوبی.
  • رستوران دریایی روژه: رسالت شمالی- چهار راه پردیس- تقاطع طلوع شماره ۱.
  • رستوران بادگیران:ابتدای جاده میناب، جنب بنیاد بتن.
  • رستوران فانوس: میدان هفدهم شهریور، روبروی ستی سنتر.
  • رستوران سنتی ستاره جنوب: بلوار ساحلی، مجتمع تجاری ستاره جنوب.

توصیه های سفر به بندر عباس

۱- پیش از سفر به بندر عباس، فرصت های گردشگری و اقامتی را از اداره کل گردشگری هرمزگان جویا شوید.

۲- توصیه های وب سایت های معتبر گردشگری را در نظر داشته باشید.

۳- بلیط سفرهای دریایی داخلی را از موسسات گردشگری مستقر در مرکز شهر بندرعباس تهیه کنید.

۴- بهترین فصل سفر به بندر عباس برای رهایی یافتن از گرمای هوا و آب و هوای شرجی، از نیمه آبان تا اواسط فروردین است.

۵- از بندر عباس می توان با کشتی به کیش، قشم و بندر چابهار (بندر همیشه بهاری ایران) سفر کرد.

۶- هتل های لوکس ۵ ستاره و ۴ ستاره بندر عباس را از طریق پین تا پین و زورق رزرو کنید.

۷- بندر عباس، یکی از مقصدهای گردشگری روستایی و ورزشی کشور است.

۸- در سفر به بندر عباس خرید صنایع دستی استان جهت رونق بخشی به کسب و کار زنان و مردان فعال در این عرصه را در نظر داشته باشید.

۹- بازدید از اسکله های حمل و تخلیه بار در بندر عباس، شما را با مستندی جذاب از حمل و نقل دریایی آشنا می کند.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را از طریق دنیای سفر و آرمان سفر مشاهده کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود