«علی معلم» چشم از جهان فرو بست

خانواده «دنیای تصویر» پدرش را از دست داد

«علی معلم» چشم از جهان فرو بست

علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما که در سال های اخیر عمده تمرکز خود را در نشر مجله دنیای تصویر و برگزاری جشن حافظ گذاشته بود، در روز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه، در رویدادی غیرمنتظره در دفتر مجله «دنیای تصویر» در اثر حمله قلبی و در سن پنجاه و چهار سالگی، دار فانی را وداع گفت و چشم از جهان فروبست.

آقای معلم سابقه عضویت در هیئت انتخاب و داوری چندین دوره جشنواره فیلم فجر را داشت و تهیه کننده فیلم هایی چون، گاوخونی و شوکران به کارگردانی بهروز افخمی بود.

او در فیلم های سینمایی آل و آلما نیز ایفای نقش نموده بود. وی همچنین عضو هیئت داوران چند جشنواره خارجی از جمله جشنواره بین المللی کشورهای غیر متعهد (پیونگ یانگ) و جشنواره های داخلی همچون جشنواره سینمای جوان و زنان نیز بود. علی معلم همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال ۲۰۱۷ حضور داشت.

علی معلم در سال ۱۳۴۱ در شهر دامغان متولد شد. وی در رشته سینما تحصیل کرده بود و فعالیت‌های رسانه‌ای خود را در دهه ۱۳۶۰ آغاز کرد. معلم در سال ۷۱ با تاسیس ماهنامه «دنیای تصویر» کوشید نگاه دیگری به سینما در ایران را بوجود آورد. او با تولید و اجرای برنامه‌ هایی هم‌ چون «جنگ هنر»، «از واژه تا تصویر» و «سینما اندیشه» به چهره‌‌ ی معروف سینمایی در ایران بدل شد.

واکنش چهره ها به درگذشت علی معلم

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت علی معلم، صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه دنیای تصویر را تسلیت گفت.

در پیام وی آمده است:

«و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام

خبر درگذشت ناگهانی علی معلم، از زمره پیشکسوتان عرصه رسانه و سینما، موجب تاسف شد. زنده یاد معلم که از چهره های مؤلف و مؤثر در هر دو عرصه مذکور بود، در طول سالهای فعالیت خود، آثار ارزشمندی در جامعه فرهنگ بر جای گذاشت که ماهنامه دنیای تصویر، از شاخص ترین و ماندگارترین فعالیت های او محسوب می شود.

از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای همسر محترم، خانواده و همکاران و دوستان او صبر و اجر مسالت دارم.»

سعید راد

1445070470601134810_255526357

سعید راد بازیگر مطرح سینما از علی معلم به عنوان یکی از مهربان ترین افراد سینمای ایران نام برد. وی در واکنش به درگذشت معلم به سینماسینما گفت: «نمی خواهم باور کنم. فکر می کنم این خبر یک شایعه است. مگر می شود کسی که مثل قرص ماه تا دیروز زندگی می کرد امروز فوت کند. تمام فیلمه ای جشنواره را در کنار هم دیدیم. به حدی شاد بود و می خندیدیم که امروز این خبر را باور نمی کنم.»

راد ادامه داد: «یکی از باسواد ترین افراد سینما را از دست دادیم. او یکی از دلسوزان سینما بود. به تمام سینماگران توجه داشت به همه کمک می کرد. به جشن حافظ نگاه کنید که چه خدماتی را در این مراسم ارائه می داد. مهربان تر از این مرد در سینما وجود نداشت. همین چند لحظه پیش با ذفتر او صحبت کردم دوستان می گفتند که امروز حال خیلی خوبی داشته است و به صورت ناگهانی در گذشته است. چه زمانی می خواهیم درس بگیریم که این دنیا هیچ ارزشی ندارد.»

فریدون جیرانی

57454529

فریدون جیرانی در پی درگذشت علی معلم گفت:« با رفتن او ما تنها شدیم.» جیرانی در واکنش به این خبر نوشت: «تلخ‌ترین سال بود. سالی که با عمل جراحی عباس کیارستمی شروع شد و با مرگ علی معلم تمام شد که هنوز تمام نشده است. هفت روز دیگر هست. خبر تلخ مرگ معلم را در خیابان شنیدم، درمیشیان(کارگردان) آنقدر ناراحت بود که قادر نبود، خبر را به من درست بدهد. کلماتی را پیدا نمی‌کرد که یک دفعه مرا شوکه نکند و بالاخره گفت.»

حسن فتحی

1435953249432_abdolvahed mirzazadeh-9-th3

حسن فتحی از جمله کارگردانانی است که تجربه همکاری با معلم را در سینمای ایران داشت و اولین اثر سینمایی خود را به تهیه کنندگی معلم ساخت. این کارگردان در واکنش به درگذشت معلم به سینماسینما گفت: «حداقل چند ساعتی طول می کشد که من از شوک خارج شوم. اکنون نمی توانم صحبت کنم. یعنی این موضوع را به هیچ وجه باور کنم. فقط می توانم پیام تسلیت بگویم به جامعه سینما و خانواده علی معلم.»

هوشنگ گلمکانی

هوشنگ گلمکانی روزنامه‌نگار سرشناس و از بنیانگذاران مجله «فیلم»، در واکنش به درگذشت علی معلم تاکید کرد این اتفاق اصلا باورپذیر نیست. وی در این رابطه گفت: «شوک بزرگی بود. لال شده‌ام. آدم به فردای خودش هم اعتماد ندارد. چطور می‌شود خبر فوت آدمی در این حد سرحال، قبراق و پا به توپ را باور کرد؟!»

حضور اهالی سینما در منزل مرحوم علی معلم

در پی درگذشت ناگهانی مرحوم علی معلم، جمع کثیری از اهالی سینما دیشب در منزل وی حضور یافتند تا با آذر معماریان همسر این سینماگر فقید ابراز همدردی کنند. در زیر عکس های کوروش جوان را از حال و هوای دیروز خانه مرحوم علی معلم می بینید.

1

2

3

4

5

6

7

8

مراسم تشییع پیکر مرحوم علی معلم

در آخر هم باید ذکر کنیم که مراسم تشییع پیکر مرحوم علی معلم چهارشنبه ٢۵ اسفند، ساعت ۹ صبح از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما، در خیابان وصال و بسوی قطعه هنرمندان برگزار می‌ شود. مراسم ختم روز جمعه خواهد بود.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • رامین اسفند ۲۴, ۱۳۹۵

    تصاویر فوق العاده همه نارحتی ازشون میبارید