لیموترش می‌تواند شخصیت شمارا برملا کند

به نظر خودتان درون‌گرا هستید یا برونگرا؟

لیموترش می‌تواند شخصیت شمارا برملا کند

به نظر خودتان درون‌گرا هستید یا برونگرا؟ برای پاسخ دادن به این سوال، احتمالا به مسائلی همانند اینکه چقدر در مهمانی‌ها شرکت کرده یا اینکه تا چه حد با غریبه‌ها هم‌صحبت می‌شوید، فکر می‌کنید یا شاید هم به سراغ یکی از تست‌های آنلاین رفته و به دنبال پاسخ باشید.

اما فارغ از همه روش‌های موجود، راهی برای تشخیص دادن این موضوع وجود دارد که بسیار عجیب است: استفاده از لیموترش یا آب‌لیموترش.

این آزمایش در روانشناسی شخصیت ریشه تاریخی داشته و بسیار آسان صورت می‌پذیرد. تنها وسایل موردنیاز شما، یک عدد گوش پاک‌کن و یک‌تکه نخ است که آن را باید به وسط گوش پاک‌کن گره بزنید. برای آغاز آزمایش، یکسر گوش پاک‌کن را به مدت ۲۰ ثانیه روی زبان خود قرار دهید و بردارید. سپس، ۵ قطره آب‌لیمو روی زبان خود بریزید و سر دیگر گوش پاک‌کن را نیز به مدت ۲۰ ثانیه روی زبان بگذارید.

پس از انجام این دو مرحله گوش پاک‌کن را توسط نخی که به آن گره‌زده‌اید، در هوا معلق نگه‌دارید. آیا گوش پاک‌کن به‌صورت افقی متوقف می‌شود یا آن سمتی که به آب‌لیمو آغشته شده، به دلیل آنکه سنگین‌تر است در پائین قرار می‌گیرد؟

واکنش شما به آب‌لیمو نتیجه این آزمایش را مشخص می‌کند. اگر آن سمت از گوش پاک‌کن که به آب‌لیمو آغشته است سنگین‌تر شود این موضوع نشان‌دهنده آن است که شما بزاق بیشتری دردهانتان تولیدشده است و ازلحاظ روانشناسی شما فردی درون‌گرا هستید. اما اگر گوش پاک‌کن پس از انجام آزمایش حالت افقی داشت، می‌تواند به معنی آن باشد که شما فردی برون‌گرا هستید.

Lemon2-w700

اما چگونه این نتیجه پذیرفتنی است؟ این آزمایش در دهه ۶۰ میلادی قرن گذشته از سوی «هانس آیسنک» که استاد روانشناسی و یکی از پیشگامان روانشناسی شخصیت است، مطرح گردید و با همکاری همسرش که وی نیز یکی از روانشناسان موفق در زمان خود بوده، انجام گردید.

در آزمایش اصلی، آن‌ها برای اینکه متوجه شوند چه مقدار بزاق بعد از تماس زبان با آب‌لیمو جذب پنبه گوش پاک‌کن شده است، از وسایل اندازه‌گیری دقیق استفاده کردند.

این زوج روانشناس قصد داشتند میزان «انگیختگی قشر مخ» را بر اساس نظریه برونگرایی و درون‌گرایی هانس آزمایش کنند.

هانس آیسنک بر این باور بود که بر اساس اصول روانشناسی  افراد دورن گرا  «انگیختگی قشر مخ»  بالاتری دارند که این موضوع باعث می‌شود به محرک‌ها پاسخ قوی‌تری بدهند. بر اساس این نظریه احساس آن‌ها شدیدتر بوده است. به همین دلیل ممکن است این افراد در مواقع خاص خجالتی به نظر برسند. آیسنک ها بر این باور بودند که آزمایش لیمو این فرضیه را تایید می‌کند. بنابراین افراد درون‌گرا در پاسخ به آب‌لیمو بزاق بیشتری ترشح می‌کنند.

باوجوداین، ابعاد شخصیتی افراد درون‌گرا یا برون‌گرا بدون شک تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی نیز قرار دارد که ارث بردن از والدین یکی از این عوامل برشمرده می‌شود. اکنون همه ما می‌دانیم فرضیه انگیختگی به‌تنهایی تا حدی درست است. تصاویر گرفته‌شده از مغز یک فرد، نشان می‌دهد که افراد درون‌گرا تمایل دارند تا به صدای بلند و سایر محرک‌های احساسی پاسخ قوی بدهند.

در اینجا برخلاف نظریه آیسنک ها باید گفت، شواهدی مبنی بر این موضوع وجود دارد که سطح انگیختگی در افراد برون‌گرا به‌طورکلی برخلاف سایر افراد در سطح بالاتری قرار دارد.

بنابراین همواره این بحث در جریان است که آیا آزمایش لیمو می‌تواند میزان درون‌گرایی شمارا مشخص نماید یا خیر. بدون شک این آزمایش مطالب جالبی را درباره شخصیت شما مشخص می‌کند. البته بهتر است این آزمایش را بارها انجام دهید تا به نتایج قابل‌اعتمادی برسید.

درهرصورت  برون‌گرایی و درون‌گرایی تنها بعد شخصیت انسان نیست که می‌توان با آزمایش لیمو شناخت. گزارشی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد که بر اساس آن مشخص گردید که از آزمایش لیمو می‌توان برای شناخت سایر ابعاد شخصیت یک فرد نیز استفاده کرد.

فلورانس هاگن مولر و همکارانش آزمایشی برای تعیین میزان استقلال و ثبات افراد انجام دادند. طی این آزمایش، به افراد داوطلب گوش پاک‌کن داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا آن را روی زبان خود قرار دهند تا میزان بزاق ترشحی آن‌ها اندازه‌گیری شود. برای یکی از این افراد تصاویری پخش شد که یک فرد در حال بریدن و خوردن لیمو بود و برای فرد دیگر تصاویر بیرون آوردن توپ‌های رنگی از یک جعبه و قرار دادن آن‌ها بر روی میز پخش شد.

پس از مدتی محققان با وزن کردن گوش پاک‌کن‌ها دریافتند، شرکت‌کننده‌ای که فیلم بریدن لیمو و خوردن آن را تماشا کرده است، بزاق بیشتری ترشح کرده است. این مثال چیزی است که در علم روانشناسی به آن “برانگیختگی عصبی” می‌گویند. در این پدیده افراد رفتارهای یکدیگر را به‌طور ناخودآگاه تقلید می‌کنند. مثال بارز این موضوع هنگامی است که فردی خمیازه می‌کشد و فرد دیگر ناخودآگاه اقدام به این کار می‌کند.

روش‌های جالب‌تری برای انجام این آزمایش در خانه نیز وجود دارد، هنگامی‌که می‌خواهید میزان بزاق جذب‌شده در گوش پاک‌کن را اندازه‌گیری کنید، بهتراست به دنبال دیگر نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق در آزمایش خود باشید. به نظر می‌رسد انجام این آزمایش در یک مدرسه یا یک کالج نتایج جالب‌تری را ارائه کند.

هاگن مولر و همکارانش بر این باورند آزمون همدلی که بر مبنای آزمون لیمو برگزار می‌شود، می‌تواند نتایج جدی و مهمی می‌تواند به همراه داشته باشد. برای مثال ، یکسان بودن واکنش‌ها نسبت به سخت بودن یا نبودن پاسخ دادن به سوالات پرسشنامه اشاره کرد که شاید برای شناسایی افراد مبتلابه بیماری‌های شیزوفرنی و اوتیسم مورداستفاده قرار بگیرد.

منبع: bbc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود