چرا بسیاری از افراد در کاهش میزان مصرف نمک روزانه، توفیق چندانی ندارند؟

چرا بسیاری از افراد در کاهش میزان مصرف نمک روزانه، توفیق چندانی ندارند؟

کاهش میزان مصرف نمک همواره توصیه شده با این حال تصور بسیاری از ما از کاهش مصرف این ماده، عدم استفاده از نمک پاش روی میز است که یکی از نادرست ترین تصورات رایج به شمار می آید. پژوهش های اخیر محققان نشان داده که حتی طبخ و مصرف غذاهای خانگی نیز به تنهایی شما را به هدف کاهش میزان نمک نخواهد رساند.

پس راه چاره اصلی برای کاهش میزان مصرف نمک روزانه چیست؟ آیا باید در این مورد حساسیت بیشتری به خرج داد و در روند خریدهای روزمره نیز به موارد بیشتری توجه کرد؟

دکتر «لیزا هارناک»، نویسنده اصلی پژوهشی مرتبط که در دانشکده پزشکی «مینه سوتا» انجام پذیرفت در این باره می گوید: “تنها ۱۱ درصد از نمک دریافتی روزانه را مواد غذایی خانگی و نمک موجود در نمک پاش تشکیل می دهد.”

پژوهش برشمرده، میزان بیش از اندازه نمک دریافتی روزانه افراد را به مقادیر قابل توجه سدیم موجود در غذای رستوران ها و مواد غذایی فرآوری شده مرتبط می داند. همچنین نشان می دهد، حدود ۷۰.۹ درصد از سدیم روزانه مصرفی افراد از غذاهای رستوران ها و خصوصا انواع فرآوری شده آنها به بدن راه می یابد. در عوض غذاهای خانگی و افزودن نمک اضافه به آنها به ترتیب دربرگیرنده ۵.۶ و ۴.۹ درصد نمک دریافتی روزانه افراد هستند.

«هارناک» توصیه می کند که افراد در تهیه مواد غذایی باید به دقت برچسب روی مواد را مطالعه و سپس مبادرت به خریداری آنها نمایند.

1

«هارناک» می افزاید: “اگر حقیقتا قصد کاهش میزان سدیم دریافتی روزانه خود را دارید و مصمم هستید که آن را به کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز برسانید، باید حتما در خریداری مواد غذایی و خوردن غذا در خارج از منزل هوشمندانه تر عمل کنید. همچنین اگر از نمک پاش نیز استفاده می کنید، تلاش کنید تا میزان مصرف آن را کاهش دهید.”

در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ شمسی) و در کشور مالزی تلاش شد تا میزان مصرف سدیم روزانه مردم به حدود یک قاشق چایخوری که معادل ۲۰۰۰ میلی گرم یا ۵ گرم از آن است کاهش داده شود. به همین دلیل به بررسی وعده های اصلی غذاهای آسیایی و طعم دهنده های آنها پرداخته شد. محققان دریافتند که میزان سدیم اصلی موجود در این غذاها در سویا سُس، سُس صدف و سُس های مخصوص ماهی و ماهی وجود دارد که عمدتا هم مقادیر قابل توجهی نمک در آنها به کار گرفته می شود.

غذاهای خانگی میل کنید

نتایج مطالعات فراوان پژوهشگران علم تغذیه به خوبی نشان می دهد افرادی که غذاهای خانگی میل می کنند، در مقایسه با افرادی که بیشتر بیرون از منزل غذا می خورند از وضعیت سلامت بهتری برخوردار هستند. دلیل اصلی این امر نیز میزان کالری، نمک، شکر و چربی کمتر به کار رفته در غذاهای خانگی است.

منبع: straitstimes
بدون نظر

ورود