آشنایی با زردچوبه و فواید بی نظیر آن برای سلامت انسان

آشنایی با زردچوبه و فواید بی نظیر آن برای سلامت انسان

«زردچوبه» را تقریبا همه ما می شناسیم زیرا پودر آن در بسیاری از آشپزی های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و در غذاهای متعددی به عنوان طعم و رنگ دهنده استفاده می شود.

زردچوبه شکلی شبیه زنجبیل و رنگ زرد-نارنجی دارد. برای تهیه پودر زردچوبه، ابتدا ریشه را جوشانده، سپس خشک و آسیاب می کنند.

یکی از عناصر اصلی ادویه کاری را زردچوبه تشکیل داده از این رو در آشپزی هندی، پاکستانی و ایرانی بسیار پرکاربرد است. همچنین، در فرهنگ شرقی ها از این گیاه برای طب آیورودا نیز استفاده می شود.

dhal-turmeric-guide-700-350_0

ویژگی های شفابخشی زردچوبه

در باره فواید زردچوبه برای سلامت انسان ادعاهای زیادی شده است. باید بدانید که زردچوبه به دلیل ویژگی های آنتی آکسیدانی قوی خود یکی از مؤثرترین مواد در پیشگیری از سرطانی شدن سلول‌ های بدن به شمار می رود. ادعاهایی که در باره فواید زردچوبه برای بهبود بسیاری از مشکلات سلامت از آلرژی گرفته تا افسردگی می شود، موجب شده تا بیش از پیش مورد توجه مردم قرار بگیرد.

این گیاه همچنین موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شود. گفته شده است که زردچوبه می‌ تواند شدت علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهد و برای درمان بسیاری از انواع بیماری‌ های التهابی روده همانند کولیت اولسراتیو مفید است.

Curcuma_longa_roots

بعلاوه، ماده اصلی زردچوبه یعنی «کورکومین» اثرات ضد التهابی و ضد درد شبیه داروهای مسکن معمولی را داراست.

جالب است بدانید، محققان خاصیت ضدالتهابی زردچوبه را با داروهای غیر استروئیدیِ ضدالتهاب (NSAIDS) مقایسه کرده و متوجه شدند که گیاه موردبحث، بیشتر از داروهای مربوطه برای رفع بیماری هایی همچون ورم مفاصل و استخوان ها و روماتیسم موثر است.

از دیگر مواد تشکیل دهنده زردچوبه می توان به «تورمرون» اشاره کرد. این ماده کمتر از کورکومین شناخته شده است اما برخی از مطالعات نشان داده اند که این عنصر به دلیل داشتن خواص محافظتی اعصاب می تواند در عملکرد بهتر درک و بینش مغز موثر واقع شود.

مضرات احتمالی و فواید زردچوبه

aubergine-dhal-turmeric-guide-700-350

بد نیست بدانید که میزان کورکومین موجود در زردچوبه ها، بسته به گونه، شرایط کاشت و برداشت آن می تواند متغیر باشد. از این رو، نتایج تحقیقات و مطالعاتی که به مزایای مصرف این گیاه اشاره دارند، عموما بر اساس مقدار مصرف یک گرم در هر روز مطرح می شوند.

بدون شک فقط به واسطه ریختن زردچوبه در غذا به عنوان یک ادویه، نمی توان این مقدار را در هر روز مصرف کرد. از این رو لازم است به روش های دیگری همانند ریختن در شیر، آن را وارد رژیم غذایی روزانه خود نماییم.

ترفندهای انتخاب بهترین زردچوبه و روش های نگهداری از آن

زردچوبه به صورت پودر و همانند زنجبیل در عطاری ها و فروشگاه های مواد غذایی در دسترس هستند. برای خرید گیاه تازه زردچوبه، باید توجه داشته باشید که روی پوست آن لکه های سیاه نباشد و کاملا هم ترد و شکننده باشد.

شما می توانید گیاه تازه زردچوبه را به مدت حداکثر یک ماه در یخچال نگهداری کنید. پودر آن نیز در محل خشک و خنک به مدت یک سال سالم باقی می ماند.

رنگ زرد-نارنجی این گیاه در صورت تماس با لباس ممکن است برای همیشه باقی بماند، به همین منظور هنگام استفاده از آن مراتب احتیاط را رعایت فرمایید. در صورت ریخته شدن زردچوبه روی البسه، محل موردنظر را فورا با آب و صابون شست‌وشو دهید.

منبع: bbcgoodfood
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • رضا نوروزی تیر ۱۷, ۱۳۹۶

    سلام
    مطلب بسیار عالی بود لطفا در مورد بقیه ادویه ها هم مطلب بذارید ممنون