نگاهی به معماری برج های باستانی بولونیا در شمال ایتالیا که از قرون وسطی بر جا مانده اند

نگاهی به معماری برج های باستانی بولونیا در شمال ایتالیا که از قرون وسطی بر جا مانده اند

در قرون وسطی، شهر بولونیا در شمال کشور ایتالیا، چشم اندازی شبیه به منهتن کنونی در آمریکا داشت. صدها برج بلند در کنار خانه هایی با شیروانی های قرمز رنگ، سر به آسمان کشیده و رو به دریا داشتند. تمامی این برج ها، توسط خانواده های اشرافی و ثروتمند و به منظور نمایش قدرت و اهمیت خود ساخته می شدند.

در خلال سده های ۱۲ و ۱۳ میلادی، بولونیا بیش از ۱۸۰ برج بلند را در خود جای داده بود. در قرن سیزدهم، بسیاری از این برج ها تخریب و برخی دیگر از میان رفتند.

تصویر شهر بولونیا در قرون وسطی

نمونه های باقی مانده نیز بعدها برای اهداف متفاوتی همانند زندان، برج شهر، فروشگاه یا حتی ساختمان مسکونی مورد استفاده قرار گرفتند.

برج گاریسندا و برج آسینلی

آخرین مراحل انهدام و ویران‌سازی در سال ۱۹۱۷ میلادی انجام پذیرفت، وقتی که مسئولین شهر در تصمیمی بلندپروازانه،  به بازسازی شهر اقدام کردند اما طرحشان در نهایت با شکست مواجه شده و در نتیجه آن برج های متعددی از بین رفته بودند.

پلکان داخلی برج آسینلی

در حال حاضر، فقط حدود ۲۰ عدد از این برج ها باقی مانده اند. دو نمونه از مشهورترین برج های باستانی بولونیا شامل Asinelli  و Garisenda هستند که شکل خمیده آن ها به نماد این شهر تبدیل شده است.

چشم انداز برج گاریسندا از بالای برج آسینلی

هر دو برج به نام خانواده هایی است که آن ها را ساخته اند. «برج آسینلی» با ۹۷ متر بلندتر از «گاریسندا» با ارتفاع ۴۸ متری است. البته برج کوتاه تر، خمیدگی بیشتر و واضح تری نسبت به دیگری دارد که حدود ۳.۲ متر برآورد شده است.

نمایی از برج آسینلی

گفتنی است که هر دو سازه در زمان ساخت، ۶۰ تا ۷۰ متر بلندی داشته اند. اما زمانی که گاریسندا شروع به خم شدن کرد، بخشی از بالای ساختمان تخریب شد تا مانع از ریزش کامل آن شوند. اما آسینلی درست برعکس، برای همین منظور، بر ارتفاعش افزوده شد.

برج Garisenda (سمت چپ) و برج Asinelli (سمت راست)

در قرن ۱۴ میلادی، این برج ها به قلعه نظامی و زندان تبدیل شدند. در این دوره تاریخی، سازه چوبی با ارتفاع ۳۰ متر از زمین در اطراف برج ساخته شد و یک پل هوایی به برج گاریسندا داشت. اما این پل هم در سال ۱۳۹۸ میلادی در نتیجه آتش سوزی سوخته و از بین رفت.

نقاشی برجا مانده از برج های بولونیا در دوران باستان

در حال حاضر امکان بالا رفتن از پله های چوبی و رسیدن به بالای برج وجود دارد و از آن جا می توان چشم انداز شهر را تماشا کرد.

منبع: amusingplanet
دیجیاتو
بدون نظر

ورود