جری لوییس، کمدین و مجری نامدار آمریکایی در سن ۹۱ سالگی در لاس وگاس درگذشت

جری لوییس، کمدین و مجری نامدار آمریکایی در سن ۹۱ سالگی در لاس وگاس درگذشت

جری لوییس مرد افسانه ای دنیای کمدی که در همکاری با دین مارتین و به خاطر جست و خیزها و حرکات فوق العاده ی صورتش به شهرت رسید، روز گذشته در سن ۹۱ سالگی در خانه اش در لاس وگاس درگذشت. به گزارش رسانه ها وی صبح روز یکشنبه در خانه اش و در حالی که خانواده اش در کنارش بودند به علت کهولت سن از دنیا رفت . جری لوییس با نام واقعی جوزف لویچ در ۱۶ مارس سال ۱۹۲۶ در نیوآرک نیوجرسی به دنیا آمد. پدر وی یک خواننده، بازیگر تئاتر و سیرک بود و مادرش نیز در همان نمایش ها پیانو می نواخت. تنها فرزندنشان معمولاً یا در هتل ها تنها بود و یا نزد پدربزرگ و مادربزرگ پدری اش در بروکلین یا عمه هایش در نیوجرسی زندگی می کرد. وی یک بار گفته بود که همیشه از تنهایی واهمه داشته است به همین دلیل برای فرار از تنهایی خود را با کار دائم سرگرم می کرد.

بخش زیادی از قرن بیستم با هنرنمایی جری لوییس همراه بود به طوری که وی از سن ۵ سالگی در عرصه ی بازیگری و به واسطه ی والدینش حضور داشت. در ۱۶ سالگی از مدرسه اخراج شد و به عنوان یک بازیگر نمایشی تنها هفته ای ۱۵۰ دلار دستمزد می گرفت. لوییس به دلیل مشکلات قلبی و مشکل شنوایی نتوانست وارد ارتش شود امادر طول جنگ جنگ جهانی دوم سربازان آمریکایی را سرگرم می کرد. وی در سال ۱۹۴۴ در سن ۱۸ سالگی با یک خواننده به نام پتی پالمر ازدواج کرد و سال بعد با دین مارتین آشنا شد. لوییس تنها ۲۰ سال سن داشت که تیم دو نفره او و دین مارتین به ستارگانی جهانی تبدیل شدند. از فیلم های معروف او می توان به «پیشخدمت»، «سلطان کمدی» (پروفسور دیوانه)  و «آقای شنبه شب» اشاره کرد.

در دهه ی ۱۹۹۰با بازی در نقش شیطان در تئاتر «یانکی های لعنتی» (Damn Yankees) بار دیگر به عرصه ی تئاتر بازگشت. سپس در سال ۲۰۱۶، پس از ۲۰ سال فاصله گرفتن از سینما و فیلمسازی با بازی دز فیلم مستقل «مکس رُز» (Max Rose) به دنیای سینما بازگشت. در ۸۰ سالگی نیز وی همچنان دور دنیا می گشت و نسخه ی نمایشی «پروفسور دیوانه» را اجرا می کرد. به گفته ی همکارانش وی آن قدر فعال بوده و به کارش اهمیت می داد که گاه چیزهای ضروری و اساسی زندگی مانند غذا خوردن را فراموش می کرد. در سال ۲۰۱۲ لوییس یک مراسم اهدای جایزه را از دست داد زیرا در نتیجه ی نخوردن غذا فشار خونش پایین آمده و باید یک شب در بیمارستان بستری می شد. وی در سن ۹۰ سالگی نیز هنوز استند آپ کمدی اجرا می کرد. جری لوییس در زمینه های متعددی فعالیت داشت؛ از تلاش های بشردوستانه برای جمع آوری اعانه تا نوشتن کتاب و اجرای شوهای تلویزیونی به عنوان مجری تا سخنرانی در دانشگاه ها.

جری و مارتین بعد از جنگ جهانی دوم با هم به اجرای برنامه های رادیویی و نمایشی پرداختند که پس از مدتی به شدت مخاطبان را سرگرم ساخت اما در اواسط دهه ی ۱۹۵۰ همکاری این دو کمی سرد شد زیرا لوییس به دنبال چیزی فراتر از خنده بود. مارتین نیز دیگر از بازی کردن نقش شخصی شیک و پیک و تلاش های لوییس برای درآوردن ادای چاپلین خسته شده بود. همچنین او می دید که جری لوییس بخش اعظم شهرت و ثروت فیلم ها و نمایش ها را از آنِ خود می کند. درگیری های لفظی این دو به شدت رسانه ای شد و هر کدام از آن ها تصمیم به رفتن راه خود گرفتند. در سال ۱۹۵۶ برای مدت زیادی از هم جدا شدند اگرچه بعدها در چند فیلم و به اصرار و ترغیب دوستان حاضر شدند که در کنار هم بازی کنند.

بعد از مرگ مارتین در سال ۱۹۹۵، لوییس گفت که این دو در دوران جدایی هم رابطه ی خوبی با هم داشته اند و همیشه از او به نیکی یاد می کرد. شهرت این تیم مخاطراتی نیز برای لوییس داشت زیرا باعث شد روابط خانوادگی او با فراز و نشیب هایی همراه باشد و همسرش بارها او را به خیانت و داشتن رابطه با زنان دیگر متهم کند. این موضوع باعث شد که لوییس و همسرش پتی پالمر در سال ۱۹۸۲ و پس از ۳۶ سال زندگی مشترک و با وجود داشتن ۶ فرزند از هم جدا شوند. بعدها پتی پالمر در کتاب خاطراتش از لوییس به عنوان مردی خائن و معتاد یاد کرد که به شدت فرزندانش را آزار می داد. لوییس در اواخر دهه ی ۶۰ زندگی خود با یک مهماندار سابق هواپیما به نام ساندرا پیتنیک ازدواج کرد که از او نیز یکی دختر دارد.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • تمشک طلایی اسفند ۲۶, ۱۳۹۹

    خدا رحمتش کنه انسان شریفی بود ویکی از نوستالوژی های بچه های متولد دهه سی و چهل. ما چقدر خوشبخت بودیم باکسانی مثل چارلی چاپلین، برادران مکس،باسترکیتون،لورل و هاردی، جای لوییس،نرمن وزیدون هم دوره بودیم.این دوره ای ها چی دارن؟هیچی .یه مستر بین لوس.تازه درایران سعدی افشار را داشتیم ودوسه تا بازیگر که اگر اسمشان را ببرم کامنتم را حذف میکنین