بدون نظر

عکاسی کردن از آب با اینکه بسیار جذاب و زیبا به نظر می رسد، اما چالش های خاص خود را نیز دارد. از جمله باید به عکاسی از رودخانه و آبشار اشاره کرد که تکنیک های ویژه ای را می طلبد.

برای عکاسی از رود روان یا آبشار به گونه ای که حرکت آب را کشیده و نرم نمایش دهید، به مجموعه ای از تجهیزات و تکنیک ها نیاز خواهید داشت. به طور مثال، سه پایه جزو ملزومات این سبک از عکاسی است زیرا باید سرعت شاتر دوربین را تا حد زیادی کم کنید و در چنین حالتی، کوچک ترین لرزش دست یا حرکت دوربین می تواند به راحتی عکس را خراب کرده و تصور در هم و تاری در اختیارتان قرار دهد.

بنابراین، در ادامه این مطلب برخی از موارد ضروری که لازم است برای عکاسی در این حوزه بدانید را برایتان نوشته ایم. امید که مورد استفاده تان قرار بگیرد. همراهمان باشید.

مواد موردنیاز برای عکاسی لانگ اکسپوژر از آب در حال حرکت

  • فیلتر کاهنده نور
  • سه پایه
  • ریموت شاتر
  • صبر

فیلتر کاهنده نور

فیلترهای ND یا کاهندهٔ نور، فیلترهای تیره ای هستند و همان طور که از نامشان می توان حدس زد، شدت نور را کم می کنند. این‌ گونه فیلترها زمانی کاربرد دارند که لازم باشد سرعت شاتر را بیشتر از آنچه دیافراگم اجازه می‌ دهد کاهش دهیم؛ یا دیافراگم را بیش‌تر از آنچه سرعت شاتر اجازه می‌ دهد، باز کنیم.

فیلترهای کاهندهٔ نور عموما خاکستری رنگ هستند و غیراز کاهش نور ورودی، هیچ تاثیری بر تُن رنگ‌ ها ندارند.

برای گرفتن عکس لانگ اکسپوژر در نور روز می توانید از فیلتر ان‌دی ۱۰ استاپی استفاده کنید؛ یعنی فیلتری که تا ۱۰۰۰x شدت نور را کم می کند. این فیلتر برای ثبت عکس از آب های روان همانند ابریشم یا موشن بلور کردن ابرها کاربرد دارد.

جا دارد اشاره کنیم که برای سهولت هر چه بیشتر خود می توانید از فیلترهای ND متغیر استفاده کنید که به شما اجازه تنظیم نور ورودی را می دهد. البته توجه داشته باشید که این فیلترها ممکن است روی زنده و شارپ بودن تصویر، تاثیر منفی بگذارند.

۱- کادر عکس خود را انتخاب کنید

دوربین و سه پایه را در محلی که می خواهید عکاسی کنید، قرار دهید و کادر خود را ببندید. به این نکته توجه داشته باشید که کادر را باید به‌گونه ای در نظر بگیرید که جریان و حرکت آب به خوبی دیده شود. برای این منظور می توانید از قانون یک‌سوم استفاده کنید.

فوکوس دوربین را روی حالت back-button قرار دهید. دوربین را روی آب فوکوس کنید، سپس با احتیاط، فیلتر را روی لنز قرار دهید. تنظیمات دوربین را روی حالت دستی Manual بگذارید.

۲- تنظیمات لازم را اعمال کنید

(برای عکس هایی که در ادامه این مطلب مشاهده خواهید کرد از لنز سیگما ۱۲-۲۴ میلی متری در حالت ۲۴ میلی متری و فیلتر کاهنده نور ۱۰ استاپی استفاده شده است.)

سرعت شاتر

برای اینکه حرکت آب را بسیار روان، کشیده، نرم و ابریشمی به تصویر بکشید، در وهله اول باید سرعت شاتر را کم کنید. سرعت ۱۰ تا ۱۳ ثانیه ای برای ایجاد چنین افکتی مناسب به نظر می رسد.

اگر شاتر ریموت دارید، حتما از آن استفاده کنید. بهتر است وقتی دوربین روی سرعت پایین تنظیم شده، تا حد امکان به بدنه آن دست نزنید.

همچنین می توانید از سلف‌تایمر برای این منظور بهره بگیرید. در این حالت دست‌کم دو ثانیه فرصت دارید تا پیش از گرفته شدن عکس، دست خود را از روی بدنه دوربین بردارید.

برای اینکه نور و دیافگرام در بهترین حالت تنظیم شود، می توانید دوربین را روی حالت Shutter Priority (تقدم شاتر) قرار دهید. در این حالت شما فقط سرعت موردنظر را به شاتر می دهید و تنظیم نوردهی و میزان گشودگی دیافراگم را خود دوربین به صورت خودکار انجام می دهد تا موثرترین نور را داشته باشید.

به این نکته توجه داشته باشید که گاهی لازم است چندین سرعت و حالت مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. در نتیجه، سریع ناامید نشوید و زوایا و تنظیمات مختلف را امتحان کنید.

این را نیز به خاطر داشته باشید که وقتی سرعت شاتر پائین است، یعنی در طول زمانی که برای آن تعیین کرده اید، نور وارد لنز می شود، پس باید دیافراگم شما بسته باشد تا عکس بیش از حد نورانی و سفید نشود.

دیافراگم

پس از تنظیم سرعت شاتر، حالا نوبت تنظیم دیافراگم است. میزان گشودگی دهانه لنز به لنز و فاصله کانونی ای که استفاده می کنید، بستگی دارد. از آنجا که در این نوع عکاسی، سرعت شاتر خیلی پایین نیست و فیلتر ان‌دی هم داریم، دیافراگم  f/5.6 گزینه مناسبی خواهد بود.

ISO

در اولین قدم باید ایزو را از حالت خودکار خارج کنید. سپس آن را روی کمترین میزان یعنی ۱۰۰ یا ۲۰۰ قرار دهید. این ایزو برای عکاسی در نور روز مناسب و کافی است. اگر به هر دلیلی می خواهید عکس تان تیره تر شود، باید ایزو را بالاتر ببرید.

تعادل نور سفید (وایت بالانس)

وایت بالانس در بسیاری مواقع مورد بی توجهی قرار می گیرد. اما در عکاسی با تکنیک نوردهی طولانی مدت باید این گزینه را از حالت خودکار بیرون بیاورید. شاید تنطیمات کلوین (K) برایتان چندان آسان نباشد، یا ندانید که چگونه بهترین استفاده را از آن داشته باشید. اما برای این نوع عکاسی لازم است آن را بیاموزید.

به همین خاطر، در زیر برخی از تنظیمات پیش فرض وایت بالانسدر دوربین ها  را توضیح داده ایم.

اتوماتیک (A)

AUTO (A) white balance

وقتی وایت بالانس روی حالت اتوماتیک باشد، رنگ های عجیبی که در تصویر بالا می بینید را شاهد خواهید بود. همان طور که می بینید، جاهای روشن زرد شده و آب نیز هاله ای از رنگ بنفش را نمایش می دهد. لازم است یادآوری کنیم که این عکس با سرعت شاتر ۱۳ ثانیه ای گرفته شده و اگر سرعت بیشتر شود، شدت رنگ ها هم بیشتر و عکس مصنوعی تر از آب در می آید.

TUNGSTEN یا آیکون نور bulb

TUNGSTEN – (the light bulb icon) white balance

وقتی کلوین را روی این مود بگذارید، خواهید دید که عکس بسیار آبی می شود. این حالت برای ایجاد تعادل در عکس هایی مناسب است که نور زرد یا نارنجی آن ها زیاد است.

فلورسنت (FLUORESCENT)

FLUORESCENT – (a glowing tube icon) white balance

همان طور که از نامش پیداست، تقدم را روی تعادل نور فلورسنت می گذارد. در چنین حالتی عکس ها بیش از حد بنفش می شوند.

نور خورشید (SUNLIGHT)

SUNLIGHT – (sunshine icon) white balance

این تنظیم پیش‎فرض نیز گزینه خوبی نیست زیرا همان طور که مشاهده می کنید، عکس بیش از اندازه زرد شده است.

ابری (CLOUDY)

CLOUDY – (cloud icon) white balance

این مود برای روزهای ابری که نور کمی دارند مورد استفاده دارد. در روز های آفتابی و عادی موجب زرد شدن عکس می شود که چندان جالب نیست.

فلاش (FLASH)

FLASH – (lightning bolt icon) white balance

این حالت برای عکاسی لانگ اکسپوژر در نور روز به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست زیرا بیش از حد عکس را نارنجی می کند.

سایه (SHADE)

SHADE – (a house with shadow icon) white balance

این حالت نیز سایه ای از نارنجی روی تصاویر می اندازد و برای نور روز به هیچ عنوان گزینه مناسبی به شمار نمی رود.

برای اینکه بتوانید تعادل نور سفید مناسب را پیدا کنید، بهتر است به K  در انتهای پیش‌فرض ها دقت کنید. رنگ های سرد همانند آبی، سفید و … بالای ۷۰۰۰k هستند و رنگ های گرم همانند قرمز، زرد و نارنجی حدود ۲۰۰۰k هستند.

برای عکاسی در سبک موردبحث، به این خاطر که نور روز بسیار زیاد است و همه چیز خیلی سفید به نظر می رسد، ۴۰۰۰k کلوین می تواند گزینه مناسبی باشد.

ویزور دوربین را بپوشانید

شاید شنیده باشید که گاهی از ویزور هم نور وارد دوربین می شود. از این رو، برای پیشگیری از این امر می توانید با گیره ای که روی بند بیشتر دوربین ها وجود دارد، روی ویزور خود را بپوشانید.

استفاده از سه پایه مناسب

برای گرفتن عکس های لانگ اکسپوژر شما به یه سه پایه مناسب نیاز خواهید داشت. در عکس هایی که سرعت شاتر بسیار پایین است، بدون سه پایه نمی توانید عکس شفاف و درستی بگیرید زیرا لرزش دست موجب تار و فلو شدن تصویر می شود.

استفاده از فیلتر پولارایز

فیلتر پولارایزر، یک نوع فیلتر عکاسی است که جهت تغییر در نور ورودی به دوربین عکاسی و تاثیر بر رنگ‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این فیلتر برای عکاسی از آب بسیار با رنگ های زنده ی پیرامون آن بسیار مناسب است.

با اینکه این فیلتر را بیشتر برای نمایش هر چه بهتر کنتراست آسمان و حذف انعکاس های نوری به کار می گیرند اما برای کاهش درخشش و نور زیاد آب نیز گزینه مناسبی به شمار می رود.

از دیگر مزیت های فیلتر پولارایزر این است که علاوه بر کاهش نور، به کاربر اجازه می دهد تا برای مدت طولانی تری شاتر را باز نگه دارد. این مساله برای عکاسی از آبشار بسیار ضروری است و به کیفیت بهتر عکس ها کمک شایانی می کند.

حواستان به نور محیط باشد

عکاسی در نور مناسب یکی از کلیدی ترین عناصر برای گرفتن عکس های باکیفیت است. این مساله در عکاسی با تکنیک نوردهی طولانی مدت بسیار مهم است. بنابراین، برای اینکه بهترین نور را برای عکاسی لانگ اکسپوژر را از رودخانه یا آبشار داشته باشید، بهتر است در ابتدای صبح نزدیک طلوع یا انتهای روز، یعنی نزدیک غروب این کار را انجام دهید.

در این ساعات از روز شما بهترین نور و رنگ را برای این سبک از عکاسی در اختیار خواهید داشت.

منبع: photography ، fineartscapes
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود