بی‌حوصله شده‌اید؟ شاید «افسردگی پاییزی» دارید

بی‌حوصله شده‌اید؟ شاید «افسردگی پاییزی» دارید

از هفته دیگر مدارس، دانشگاه ها و موسسات آموزشی آغاز به کار می کنند و قشر وسیعی از جامعه باید در کلاس های خود حاضر شوند. اگر احساس می کنید که به هیچ عنوان دوست ندارید به مدرسه برگردید و روزهای سرد و کوتاه پائیز و آغاز دوره تحصیلی موجب غمگین شدنتان می شود، باید بدانید که تنها نیستید.

به گفته محققان و متخصصان، فصل هزاررنگ پائیز می تواند بر شدت اضطراب و افسردگی دامن بزند.

اما آیا اندیشیده اید که چرا پاییز چنین اثری بر ما می‌ گذارد و چطور می‌ توان بر این افسردگی غلبه کرد؟

کال استرود، یک جوان ۲۵ ساله ساکن لندن که از اختلال عاطفی فصلی (SAD) رنج می برد، در این رابطه می‌گوید: «هر سال به خود می‌ گویم که این آخرین زمستانی است که من در انگلستان خواهم ماند. همین روزهای آخر تابستان هم به نظرم تاریک‌ تر و سردتر از قبل می‌ آیند و درست در همین ایام است که احساس افسردگی و کمبود انرژی می‌ کنم.»

اختلال عاطفی فصلی، یعنی وضعیتی که باعث بی حس و حالی و حتی افسردگی در طول فصل های پاییز و زمستان می‌ شود.

بد نیست اشاره کنیم که به گفته انجمن ملی بهداشت بریتانیا، یک نفر از هر ۱۵ نفر در بریتانیا از اواخر شهریور ماه تا اوایل فروردین دچار اختلال عاطفی فصلی می شوند.

اشخاصی که به طور جدی‌تر از این اختلال رنج می برند، طی ماه‌های پاییز و زمستان حتی در انجام کارهای عادی‌ زندگی خود نیز دچار مشکل می‌شوند. دلیل آن نیز کمبود نور، کم شدن دمای هوا و بازگشت به رفتارهای عادی روزمره اعلام شده است.

سازمان اضطراب کشور انگلستان که یک خیریه بهداشت روانی هم محسوب می شود، در این رابطه بیان داشته که انتظار می رود در ماه سپتامبر تلفن‌ های بیشتری دریافت کند. این سازمان همچنین می‌گوید هنگامی که هوا آفتابی است شمار بسیار کمتری با این خیریه به خاطر اضطراب و افسردگی‌شان تماس می‌گیرند.

اصلا روحیه ندارم!

کال که در ابتدای مطلب به وی اشاره کردیم، در موسسه خیریه بنیاد بهداشت روانی کار می‌ کند و شش سال پیش که برای تحصیل به آمریکا رفته بود اختلال فصلی عاطفی‌اش تشخیص داده شد.

او می‌گوید: «زمانی که در سن دیه‌گو بودم و می خواستم برای تعطیلات کریسمس به خانه بروم، ناگهان حال و روزم خراب شد و احساس کردم دیگر انرژی کافی برای انجام هیچ کاری را ندارم. قرار بود آن روزها بهترین و شادترین روزهای زندگی ام در کنار خانواده باشد، اما تا عصر در رخت‌خواب می‌ماندم و هیچ انگیزه ای برای انجام هیچ‌کاری نداشتم.»

گمانه‌زنی‌ها بر این اساس است که در اختلال عاطفی فصلی، کمبود نور بر بخشی از مغز اثر می‌ گذارد که بر سطح خواب و انرژی حکمرانی می‌ کند.

کال در نظر دارد با فرا رسیدن ماه سپتامبر (اواسط شهریور ماه) که بیماری اش تشدید می شود، هر روز دست‌کم ۴۵ دقیقه را در کنار یک جعبه نور  سپری کند تا شاید بدین وسیله، علایم این اختلال تا حدی تخفیف یابد. البته وی اذعان می کند که فرصت کافی برای این کار ندارد و شاید بهتر باشد از تلقین انرژی های مثبت و افکار خوشایند برای کاهش نشانه های بیماری‌اش بهره بگیرد. مثلا وی بیان داشته: « این هفته حتی در مسیر رفتن به سر کار فکر می‌ کردم که امروز چه روز خوبی است و همین باعث بهتر شدن حالم شد.»

بازگشت به مدرسه

حتی برای کسانی که چنین اختلالی ندارند، ماه مهر می‌ تواند به خاطر شروع دوباره مدرسه و شلوغ‌ تر شدن محل کار، با سختی و استرس فراوانی همراه باشد.

بعلاوه، روزها کوتاه شده و هوا نیز رو به سردی می گذارد و همین عوامل دست در دست هم باعث بد شدن حال عمومی شماری از افراد می شود.

مدیر اجرایی انجمن اضطراب انگلستان، نیکی لیدبتر، در این رابطه می گوید: «ما هر سال شاهد این هستیم که در تابستان واقعا حال مردم بهتر است.»

وی همچنین افزوده: «وقتی هوا آفتابی است مردم انعطاف پذیرتر رفتار می کنند و حس می کنند بهتر می‌ توانند با مشکلات کنار بیایند. در روزهای گرم تابستان، ترافیک کمتر و فضا آرام‌ تر است. پاییز باعث می شود تا افراد نوعی حسرت تمام شدن تابستان را در دل خود احساس کنند، مخصوصا اگر برنامه هایشان به صورت دلخواه محقق نشده باشد.»

خانم لیدبتر می‌ گوید: «حتی اگر چندین سال از زمان تحصیل ما گذشته باشد، باز هم با نزدیک شدن به ماه مهر ممکن است دچار اضطراب بشویم.»

البته این اختلال خیلی هم بد و بزرگ نیست، به گفته روانشناس ها، انسان به روزمرگی و تکرار عادت می کند زیرا به موجب آن می تواند به کارهای خود  نظم و سازمان ببخشد و این امر فرصتی به آدم می دهد تا در کنار مردم باشد.

دکتر شریلین تامپسون، مشاور روانشناس، نیز در این رابطه بیان داشته: «پس از یک دوره استراحت، استرس شروع سال تحصیلی جدید یا شلوغ‌ تر شدن خیابانها و فضای کار تا حدی آزاردهنده است. اما در کنار آن، فرد دوباره به عادات سالم روی می آورد و زندگی نظم بیشتری می یابد. اما اگر در روزمرگی گرفتار شوید، ممکن است وضع از این هم بدتر می تواند بشود. اما به عنوان فرصتی برای تغییر امور هم می توان به آن نگریست.»

او پیشنهاد می‌ کند که برای خود یک چالش تازه دست و پا کنید یا به خودتان قول بدهید که همچنان در فصل جدید هم به انجام تفریحات و فعالیت های تابستانی ادامه دهید.

وی افزوده: «عادتهای سالم و معاشرت‌ هایی که معمولا حالتان را خوب می‌ کند را برای خودتان حفظ کنید.»

دکتر کامیلا روزان، روان‌شناس بالینی، در این رابطه بیان داشته: «در طول تابستان مردم اغلب در تعطیلات و سفر هستند. از این رو پاییز فرصت خوبی برای دید و بازدید و معاشرت با دوستان و فامیل است.» وی اعتقاد دارد که بهتر است از قبل برای این روزها برنامه ریزی کنید و وقت خود را با باشگاه و صله رحم پر کنید.

به این خاطر که روزها کوتاه تر هستند، شاید فرصت چندانی برای بیرون رفتن وجود نداشته بشد، پس بهتر است برای تفریحات خانگی برنامه ریزی داشته و از این فرصت برای بهبود زندگی بهره بگیرید.

کال داستان ما نیز سعی می کند خوب غذا بخورد و به تغذیه‌ اش اهمیت بیشتری بدهد.

او می‌گوید: «بعضی روزها احساس می‌ کنم انرژی غذا پختن ندارم و دوست دارم غذاهای آماده چرب و پر از کربوهیدرات بخورم. اما امسال سعی می‌ کنم در روزهای تعطیل آخر هفته وقت گذاشته و برای روزهای هفته غذا آماده کنم.»

منبع: bbc
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود