ویدئویی که خوردن سوسک در فستیوال حشره‌خواری نیویورک را نشان می دهد [تماشا کنید]

ویدئویی که خوردن سوسک در فستیوال حشره‌خواری نیویورک را نشان می دهد [تماشا کنید]

بدون شک تصور اینکه سوسک سوخاری، کرم خشک شده، مورچه کباب شده تا جیرجیرک را در یک بشقاب با تزئینات زیبا سرو کنند هم چندش‌آور است چه برسد به اینکه بخواهید به این غذاها لب هم بزنید!

اما جالب است بدانید که چندی پیش در شهر نیویورک برای غذاهایی که با انواع حشرات درست می شوند، فستیوال سالانه ای راه اندازی شده است که گفته می شود، هدف از برگزاری آن این است که مردم مزه های جدیدی تست کنند و ترسشان از غذاهای حاوی حشره بریزد. همچنین برای اینکه بدانند این حشرات منبع غنی پروتئین هستند.

فردی به نام «رایان اف مندلبام» کسی است که وقتی اولین بار بدون آگاهی حشره خورده، مزه آن را دوست داشته و احساس کرده که تا پیش از آن هرگز چنین طعمی را نچشیده است.

داستان رایان از این قرار است که وی یک بار در رستورانی میگو سفارش داده، برایش در یک بشقاب، یک میگوی پخته شده که روی آن با دانه های سیاه همانند خاویار تزئین شده بود می آورند. پس از اتمام غذا، رایان متوجه می شود که آن دانه های سیاه ریز، خاویار نبوده بلکه مورچه های کبابی بوده اند.

گفتنی است که سرآشپزی موسوم به «دیوید جرج گوردن» با همکاری «جوزف یون» جشنواره حشره‌خواری امسال نیویورک را برپا کرده اند.

Yoon در این رابطه بیان داشته که من خودم به عنوان یک سرآشپز، نمی دانستم آشپزی با حشرات چه طعم و مزه ای می تواند برای مشتری به دنبال داشته باشد. تا اینکه پس از یک بار تست کردن، حس کردم طعم آن را قبلا نخورده ام و برایم جالب و جدید بود.

اشخاصی که حشره می خورند، نمی توانند طعم آن را به هیچ غذای دیگری تشبیه کنند.

سرآشپزهای موردبحث  در تلاش هستند تا حشرات را وارد غذای روزانه مردم آمریکا کنند. با اینکه در حال حاضر متقاضیان این غذاهای چندش‌آور زیاد نیست، اما آن ها امیدوار هستند تا به خاطر پروتئین بالایی که حشرات دارند،  بتوانند آن ها را دست‌کم در قالب توفو یا هر غذای قابل درک دیگری به مشتری ها عرضه کنند.

در ویدئوی ۱۰ ثانیه ای زیر صحنه خوردن یک سوسک جنگلی توسط یک سرآشپز را مشاهده خواهید کرد.

 

اما حشره‌خواری چیست و چه مزایایی دارد؟

حشره خواری در حال حاضر به عنوان یکی از گرایشات جدید غذایی در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در سطحی وسیع تبلیغ می شود. گفته می شود که شمار رستوران ها و قنادی هایی که در پخت انواع غذا و کیک از حشرات استفاده می کنند رو به افزایش است. البته این مراکز موظف هستند تا در منوی خوراکی های خود، مواد تشکیل دهنده و نوع حشره مورد استفاده در غذا را به طور کامل شرح دهند. دلیلش هم این است که احتمال دارد برخی افراد به گوشت حشره حساسیت داشته باشند.

برخی از کارشناسان تغذیه باور دارند که حشره ها را می توان به نوعی، سوپرغذا نامید زیرا سرشار از پروتئین، مواد معدنی، اسیدهای چرب غیراشباع و اسیدهای آمینه هستند. به طور مثال، گفته می شود که جیرجیرک حاوی ۶۵۰ درصد پروتئین است، این در حالی است که گوشت گوساله فقط ۵۰ درصد پروتئین در خورد دارد.

همچنین باید گفت که حشرات چربی ندارند و پرورش آنها برای محیط زیست بهتر از پرورش دام و طیور خواهد بود. از دیگر فواید مصرف حشرات باید گفت که این جانداران از ضایعات طبیعی تغذیه و گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌ کنند. حشرات را می توان به صورت سرخ کرده، آب پز، بخار پز و کبابی مصرف کرد. همچنین در پخت در نان، بیسکویت و کوکی ها هم قابل استفاده هستند.

بد نیست اشاره کنیم که در حال حاضر، ملخ، تخم مورچه، زنبور در فهرست غذاهای لذیذ چند کشور قرار دارند.

در آخر اشاره کنیم که تقریبا تمام مراجع بزرگ ایران خوردن تمام حشرات به جز ملخ را حرام می‌دانند.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود