معرفی موزه علوم و فناوری ایران و گشتی در وب‌سایت آن

معرفی موزه علوم و فناوری ایران و گشتی در وب‌سایت آن

در این مطلب به سراغ یکی از موزه های کم تر شناخته شده ایران رفته ایم. موزه ای که از جنس تاریخی و باستانی نیست، بلکه از جنس علم است. موزه ای که در آن، تاریخ علم و فناوری را در ایران بزرگ می توان جست‌وجو کرد و به یافته ها و واقعیت های جالبی دست یافت.

با گشتی در موزه علوم و فناوری ایران می توان دریافت که ایران زمین در علوم مختلف، چه سابقه کهنی دارد و این سابقه، چه راه هایی را پیش روی توسعه علوم در کشور های مختلف جهان قرار داده است.

گفته می شود که موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، تلاش کرده تا موزه را به داخل زندگی مردم کوچه و خیابان ببرد و آن ها را از نزدیک با تحولات علوم و فناوری در ایران آشنا کند.

ایده موزه های سیار، ایده ایی بود که موزه علوم و فناوری به خوبی آن را در سال های اخیر اجرایی کرده است. اگر چه نمی توان آثار موزه هنرهای باستان یا موزه جواهرات ملی را به سطح شهر ها برد، اما می توان تصاویری از آن را مانند نگار خانه ای به وسعت یک شهر شهرداری تهران، روی بیلبورد خیابان ها نصب کرد تا دیدگان میلیون ها هموطن ایرانی با این آثار خاک خورده در موزه ها بیش تر آشنا شود.

3-w900-h600

در واقع، موزه علوم و فناوری ایران در تکمیل نهادهای مرتبط با توسعه نظام علم و فناوری کشور ایجاد شده است. این موزه با نمایش پا‌یه‌های دانش و تحول فناوری، مأموریت دارد نسبت به توسعه دانش، اشاعه تفکر علمی، ارتقای سطح زندگی و تعالی روح انسان قدم بردارد.

4-w900-h600

پنج هدف اصلی راه اندازی موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران به این شرح اعلام شده است:

5-w900-h600

برنامه ریزی برای ساخت یک موزه در شأن ملی و توسعه آن و سامان دهی ساختار مناسب جهت ارائه خدمات موزه به بازدیدکنندگان:

  • ارائه خدمات آموزشی در زمینه های علم و فناوری به صورت حضوری و نرم افزاری و مجازی
  • ایجاد و توسعه آرشیو علمی و فناوری به سازمان ها، موسسات و مشترکان موزه به صورت الکترونیکی
  • ایجاد و توسعه آرشیو علمی و فنی موزه برای استفاده پژوهشگران، دانشجویان، دانش آموزان و عموم مردم
  • همکاری و کمک به ساماندهی خانه های علم و فناوری

موزه علوم و فناوری ایران در  خیابان امام خمینی – خیابان سی تیر – بالاتر از موزه ایران باستان – ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران واقع شده است. بازدید از آن در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۶ و در روزهای ۵ شنبه و جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ است.

بهای بلیط موزه

  • هزینه بازدید فردی: ۳۵۰۰ تومان
  • هزینه جنگ های علمی: ۶۰۰۰ تومان
  • هزینه بازدید همراه با جنگ های علمی: ۸۰۰۰ تومان

با مقدمه ای که ارائه شد شما را به گشتی دیجیتالی در سایت این موزه دعوت می کنیم. گفتنی است که سایت موزه علوم و فناوری ایران در این نشانی قرار دارد.

 

این سایت را باید یکی از بهترین سایت های موزه ای کشور در فضای مجازی قلمداد کرد. سایتی که می تواند الگویی برای سایت های موزه ای کشور باشد. پرتال موزه علوم و فناوری ایران، پرتالی مالتی مدیا و با طراحی شکیل است که تلاش دارد تا طیف گسترده علوم و فنونی که در چند دهه اخیر، زمینه بالندگی کشور را در عرصه های مختلف علمی سبب شده، تا حد امکان در معرض دید علاقمندان قرار دهد. از علوم و فنون نظامی و موشکی گرفته تا دستاوردهای ایران در عرصه رباتیک و نانو، موضوعات متنوعی در موزه در اختیار مخاطبان است تا از این طریق، بتوانند با گوشه هایی از تلاش های ممتاز متخصصان ایرانی در حوزه های فناوری متعارف و فناوری پیشرفته آشنا شوند.

 

صفحه اول سایت، ۷ بخش اصلی پرتال را معرفی می کند که هر بخش، از طریق منوهای آبشاری استاتیک، از زیر بخش های متنوعی تشکیل شده است. یکی از بخش های جالب سایت موزه را می توان بخش گالری ها دانست. البته موزه در اینستاگرام نیز فعالیت دارد که از این نشانی قابل دسترسی است.

این وب‌سایت دارای بخش خبرنامه هست که می توان داغ ترین خبرها را از آن طریق دریافت کرد. برای دسترسی به کتابخانه جامع موزه علوم و فناوری ایران به بخش کتابخانه مراجعه کنید.

هفت  بخش اصلی سایت موزه فناوری به شرح زیر است:

  1. معرفی موزه: تاریخچه، درباره ما، اساسنامه، نمودار تشکیلاتی، مصوبات هیات امنا
  2. فعالیت ها: آموزشی، نشریات و معرفی نمایشگاه ها و همایش های مرتبط با فعالیت های موزه
  3. گالری: مجموعه ای از تصاویر موزه علوم و فناوری
  4. اخبار: اخبار داخلی، اخبار مرتبط با علوم و فناوری ایران و هم چنین بررسی بازتاب اخبار موزه در خبرگزاری های کشور
  5. پیوندها: معرفی مراکز بین المللی مرتبط، مراکز داخلی مرتبط و معرفی شناسه موزه ها
  6. بخش ارتباط با ما و فرم پیشنهاد پژوهشی: از جمله بخش های تعاملی پرتال هست که سبب می شود تا مخاطبان و محققان، با مسئولان موزه در تعامل باشند.
  7. بخش گالری موزه، قسمت تور مجازی دارد. در این بخش که یکی از قسمت های جالب پرتال محسوب می شود، می توان به صورت مجازی، گشتی ۳۶۰ درجه ای در بخش های مختلف موزه داشت و پیش از بازدید حضوری، از ظرفیت های این موزه آشنا شد.

گالری فناوری های بومی ایران، یکی دیگر از بخش های جالب این پرتال را تشکیل می دهد. سرزمین ایران از دیر باز منشاء بسیار غنی در تولید فناوری های بومی بوده که هر یک از این فناوری ها به عنوان پایه و اساسی در تکنولوژی مدرن کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. دانش بومی بخشی از سرمایه ملی هر ملتی ست که باورها، ارزش ها، روش ها، ابزارها وآگاهی های محلی آنان را در بر می گیرد. امروزه می بینیم که با الهام گرفتن از دانش بومی جوامع کهن، روش ها و فناوری های مناسبی برای پیشرفت و توسعه ابداع شده است.

رشد و توسعه دانش در هر کشور مرهون تلاش و اندیشه ورزی دانشمندان یک ملت درگذر زمان به گستردگی تاریخ آن ملت است و از این رو حفظ و نمایش دستاوردهای علمی دانشمندان و تاثیر آنها بر روند پیشرفت های علمی، امری واجب است.

سالن فناوری های بومی، به معرفی شاخه های مختلف علوم پایه می پردازد و دستاورد های دانشمندان ایران و اسلام را در قالب آثار تعاملی و نیز فیلم های آموزشی به نمایش می گذارد. از جمله سازه های آسباد، بادگیر و یخچال، ابزار نجومی رصدخانه مراغه از دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی، ماشین های ساده کتاب معیار العقول و … که همگی بیانگر سیر تحول و تکامل دانش ایران زمین از گذشته تا به امروز است.

در این قسمت، بخش هایی چون، سازه ها، طرح های کتاب الحیل بنوموسی، ماشین های ساده، ترازها و ترازوها، ساعت ها،نجوم، پیل اشکانی و کشتیرانی ارائه شده که هر یک، دارای اطلاعات خواندنی برای کاربران پرتال است.

8-w900-h600

بخش ساعت ها در این نشانی قرار دارد و تصاویری از ساعت های قدیمی که توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده را به نمایش درآورده است. ساعت آفتابی، شنی و آبی، از جمله مواردی هست که در این بخش در دسترس است.

بخش نجوم پرتال موزه علوم و فناوری، اطلاعات زیادی ندارد اما از ۴ بخش جالب تشکیل شده که عبارتند از: حلقه اعتدالین، ذات الحق، کره سماوری و اسطرلاب. اگر قصد دارید با این اسامی عجیب و غریب آشنا شوید، کافیست به بخش نجوم پرتال مراجعه کنید.

اگر قصد دارید تا از برنامه های گذشته، حال و آینده موزه علوم و فناوری ایران آگاه شوید، توصیه می کنیم به بخش خبری پرتال مراجعه کنید که فهرستی از ۱۰۰ خبر را به صورت تصویری، در اختیار مخاطبان قرار داده است.

یکی از فعالیت های پر مخاطب موزه علوم و فناوری ایران که می  تواند ایده خوبی برای دیگر موزه های کشور باشد، برگزاری موزه های سیار در همایش های علم و فناوری در ایران است.

آگاهی از زمان بازدید و فروش بلیط موزه و هم چنین راهنمای بازدید کننده ها، در بخش پذیرش ارائه شده است. امیدواریم بخش فروش بلیط، به صورت کاملا اینترنتی به ارائه فروش بپردازد.

درباره موزه علم و فناوری ایران

  • نشانی: تهران – خیابان انقلاب – خیابان نجات الهی (ویلا)  – کوچه سلمان پاک – پلاک ۶،
  • پست الکترونیک: info@irstm.ir  و  riasat@irstm.ir
  • تلفن روابط عمومی: ۸۸۹۱۲۱۷۵
  • دورنگار:  ۸۸۹۱۷۸۵۸

گالری دائم موزه علوم و فناوری

  • نشانی: تهران – خیابان امام خمینی – خیابان سی تیر – بالاتر از موزه ملی – ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران
  • تلفن: ۶۶۷۲۵۳۸۴

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود