نشانه های کمبود ویتامین در بدن که در صورت شما ظاهر خواهند شد

نشانه های کمبود ویتامین در بدن که در صورت شما ظاهر خواهند شد

کمبود ویتامین در بدن احساس خستگی و بیحالی را در فرد ایجاد خواهد کرد و در درون بدن نیز کمبود ویتامین باعث می شود که بدن به هدفی سهل الوصول برای انواعی از ویروس های خطرناک تبدیل شود. این روزها همه جا می شنویم که باید روزانه مقادیر خاصی از انواع ویتامین ها به بدن برسد اما سوال این است از کجا بفهمیم که میزان کافی ویتامین به بدنمان منتقل می شود یا خیر. هر چند مشخص کردن مقادیر دقیق ویتامین هایی که بدن در طول روز دریافت می کند کار دشواری است اما دستکم با دیدن نشانه هایی در صورت می توان به احتمال قریب به یقین مطمئن بود که بدنمان دچار کمبود ویتامین شده است.

۱- صورت رنگ پریده

اگر پوست صورت شما به شدت رنگ پریده است و حس می کنید این تغییر در صورتتان به وجود آمده باید بدانید که بدن شما به احتمال فراوان دچار کمبود ویتامین B12 شده است. بدون این ویتامین فرد دچار افسردگی و خستگی خواهد کرد. برای این که مقادیر کافی از این ویتامین وارد بدنتان شود باید هر هفته مقداری غذای دریایی و گوشت بخورید.

۲- خشکی مو

موی خشک و شکننده با مقادیر زیاد شوره سر می تواند نشانه ای از کمبود بیوتین باشد که به آن ویتامین B7 گفته می شود.این شرایط معمولاً در صورت مصرف بی رویه آنتی بیوتیک رخ می دهد. برای این که سطح ویتامین B7 را در بدن افزایش دهید باید مقادیر کافی از گوشت، ماهی، سبزیجات، میوه، قارچ و حبوبات را در طول هفته مصرف نمایید.

۳- چشم های پف کرده

اگر متوجه پف کردگی در اطراف چشم هایتان شده اید ممکن است بدن شما مقدار کافی ید دریافت نکند. مهم ترین منبع این ترکیب همان نمک یددار است. همچنین غذاهای دریایی، لبنیات و حتی نان نیز حاوی مقداری ید هستند.

۴- لب های بی رنگ

لب های بی رنگ ممکن است به معنای کمبود آهن باشد. فشار خون پایین و یا سرماخوردگی مکرر نیز می تواند نشانه ی کمبود اهن در بدن فرد انگاشته شود. برای افزایش میزان آهن در بدن تنها باید مقدار بیشتری گوشت قرمز خورده و از خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند دستکم برای مدت کوتاهی خودداری نمایید.

۵- لثه های دارای خونریزی

خونریزی مداوم لثه می تواند نشانه ی کمبود ویتامین C باشد. مقدار کم ویتامین C در بدن انسان می تواند به کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن، درد عضلانی و مشکلات دهان و دندان منجر شود. ویتامین C در مقدار فراوان در مرکبات و فلفل قرمز یافت می شود.

۶- خستگی بی دلیل، سرگیجه یا خواب رفتن  و سوزش دست و پا

اگر حتی بعد از خواب کافی هم احساس خستگی می کنید ممکن است بدنتان ویتامین B12 کافی دریافت نکند. در این صورت انتقال اکسیژن به ارگان های بدن به شدت کاهش یافته و باعث احساس خستگی، سرگیجه و خواب آلودگی خواهد شد. همچنین این ویتامین برای کارکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی حیاتی است. کمبود ویتامین B12 می تواند به خواب رفتگی و احساس کردن امواج الکتریکی شوک آور در اعضای بدن منجر شود.

باید بدانید که این ها همه علائم غیرمستقیم کمبود ویتامین در بدن هستند و در صورت مشاهده این نشانه ها باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: healthandlovepage
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود