مقایسه آماری فرهنگ نگهداری و خرید فروش اسلحه در ایالات متحده با سایر نقاط جهان

مقایسه آماری فرهنگ نگهداری و خرید فروش اسلحه در ایالات متحده با سایر نقاط جهان

قرار بود اوج فراموش نشدنی یک فستیوال سه روزه موسیقی سبک کانتری باشد. طرفداران موسیقی از تمامی سنین به سمت زمین های روبروی مرکز تفریحی ماندالای و کازینویی در لاس وگاس هجوم برده بودند تا از برنامه ای که بلیت های آن خیلی سریع به فروش رفته بود دیدن کنند. اما این کنسرت زمانی که یک مرد مسلح مرگبارترین تیراندازی تاریخ مدرن ایالات متحده را انجام داد با خشونتی  فراتر از تصور به پایان رسید. دستکم ۵۸ نفر کشته و بیش از ۵۰۰ نفر نیز زخمی شدند. این تیراندازی مرگبار بار دیگر بحث بر سر حقوق نگهداری اسلحه در ایالات متحده را داغ کرد. در ادامه ی این مطلب قصد داریم فرهنگ اسلحه در ایالات متحده را با دیگر کشورهای جهان مقایسه کنیم.

آمریکایی های نزدیک به نیمی از تمامی ۶۵۰ میلیون سلاح در دست غیرنظامیان سراسر دنیا را در اختیار دارند

اگر چه رویکرد منحصر به فرد ایالات متحده در رابطه با نگهداری اسلحه با روح این کشور تنیده شده است اما از دید جهانی قوانین مربوط به آزادی حمل سلاح در این کشور یک موضوع غیرقابل قبول و طرد شده به نظر می رسد. تعداد سلاح هایی که در ایالات متحده در دست غیرنظامیان است ۳۱۰ میلیون قبضه برآورد شده که البته این آمار متعلق به سال ۲۰۰۹ می باشد. هند با ۴۶ میلیون سلاح، رتبه دوم را در میان کشورهایی که بیشترین سلاح در دست غیرنظامیانشان وجود دارد را به خود اختصاص داده است. جدیدترین آمارها در این زمینه که نزدیک به یک دهه از اعلام آن می گذرد نشان می دهد که در سراسر جهان حدود ۶۵۰ میلیون اسلحه در دست غیرنظامیان قرار دارد که با توجه به قدیمی بودن این گزارش باید گفت که رقم واقعی کنونی بسیار بالاتر از این رقمی خواهد بود که در گزارش سال ۲۰۰۹ اعلام شده است.

بر اساس ادعای یک موسسه مطالعه در مورد سلاح های سبک در سوییس از سال ۲۰۰۷ تعداد غیرنظامیانی که به حمل یا تملک سلاح روی آورده اند به میزان چشمگیری افزایش یافته است. تولید سلاح در کل جهان در حال شکوفایی بیشتر است بدون این که به عواقب افزایش حمل سلاح در جامعه توجهی داشته باشد. به گزارش این موسسه، تعیین دقیق تعداد افرادی که سلاح سبک در خانه دارند بسیار مشکل و حتی غیرممکن است زیرا بسیاری از سلاح ها بدون ثبت در جایی فروخته می شوند و خرید و فروش غیرقانونی سلاح و درگیری های نظامی در سراسر جهان نیز بر پیچیدگی اوضاع می افزاید.

سرانه مالکیت سلاح در ایالات متحده از هر کشوری در جهان بیشتر است

آمریکایی ها بیشترین سلاح را بر اساس سرانه جمعیت در تمام دنیا در اختیار دارند و بر اساس مطالعه ی یک مرکز تحقیقاتی از هر ۱۰ نفر ۴ نفر می گویند که اسلحه دارند یا در خانه ی آن ها دستکم یک نفر اسلحه دارد. ۴۸ درصد از مردم آمریکا گفته اند که در خانه ای بزرگ شده اند که در آن اسلحه وجود داشته است. بر اساس این مطالعه ۶۶ درصد از کسانی که سلاح حمل کرده و یا در خانه دارند گفته اند که بیش از یک سلاح در خانه نگهداری می کنند و سه چهارم آن ها نیز گفته اند که زندگی بدون داشتن سلاح برایشان قابل تصور نیست.

یمن کشوری است که بر اساس سرانه حمل سلاح دومین رتبه را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص می دهد. اگر چه این کشور بیش از دو سال است که در جنگی داخلی، نیابتی و خانمان سوز به سر می برد اما همچنان با رتبه ی اول این فهرست، که ایالات متحده است،فاصله زیادی دارد. وقتی هم که پای کشتار وسیع با سلاح به میان می آید ایالات متحده همچنان با فاصله ای غیر قابل باور در رتبه ی اول قرار داشته و تیراندازی سریالی در این کشور در مقایسه با هر کشور دیگری بیشتر است.

کشور ایالات متحده تنها ۵ درصد از جمعیت جهان را دارد اما بیش از ۳۱ درصد تیراندازی های سریالی جهان در این کشور رخ می دهد

قبل از تیراندازی روز یکشنبه هفته گذشته، تیراندازی اورلاندو در سال ۲۰۱۶ مرگبار ترین تیراندازی جمعی در تاریخ مدرن ایالات متحده بود که به مرگ ۴۹ نفر انجامید. در سال ۲۰۱۲، آدام لانزا در نیوتاون ایالت کنتیکت، بعد از قتل دیوانه وار مادرش، ۲۶ نفر از دانش آموزان و کارکنان مدرسه ابتدایی سندی هوک را با تیراندازی بی وقفه به قتل رساند. در سال ۲۰۰۷، ۳۲ نفر در کشتار مرکز تکنولوژی ویرجینیا قتل عام شدند. این کشتارهای وحشتناک باعث شد که بسیاری بگویند زمان بازنگری در قانون خرید و فروش آزادانه اسلحه در این کشور فرا رسیده است اما این اتفاقات نه تنها تاثیری در محدودیت خرید و فروش سلاح نداشت بلکه تقاضا برای سلاح های سبک را افزایش داد و البته قوانین مربوط به خرید و فروش سلاح در حال حاضر حتی از چند ماه پیش نیز ساده تر و ولنگارتر هستند.

در ماه فوریه دونالد ترامپ قانونی را امضا کرد که به موجب آن قانونی که در زمان اوباما وضع شده و دسترسی افراد با مشکل حاد روانی به اسلحه را بسیار مشکل می کرد از بین رفت. این قانون در تلاش برای کاهش خشونت در کشور و جلوگیری از تیراندازی های سریالی بیشتر به امضا رسیده بود. با این وجود تجربه ی جهانی نشان داده که قوانین محدود کننده خرید و فروش و حمل سلاح نقش زیادی در جلوگیری از این گونه کشتارها دارد. برای مثال در استرالیا بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۶، چهار مورد تیراندازی دسته جمعی رخ داد که پس از آن نظر مردم نسبت به مالکیت سلاح تغییر کرده و پارلمان این کشور نیز قانونی را برای محدود کردن قوانین مربوط به خرید و فروش اسلحه به تصویب رساند. از آن سال دیگر شاهد کشتار مشابهی در این کشور نبوده ایم.

جنایات مرتبط با اسلحه در ایالات متحده ۲۵ برابر سایر کشورها است

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایالات متحده یکی از بالاترین رتبه های مرگ در اثر تیراندازی را در میان کشورهای توسعه یافته دارد. مطالعات صورت گرفته در سال گذشته نیز نشان می دهد احتمال این که یک آمریکایی توسط اسلحه به قتل برسد ۵۱ برابر بیشتر از احتمال وقوع آن برای یک بریتانیایی است. بیش از دو سوم دارندگان اسلحه در ایالات متحده گفته اند که انگیزه ی آن ها در حمل سلاح تنها محافظت از خودشان در برابر تهدیدات است. با این وجود اکثر مرگ های ناشی از شلیک اسلحه به خودکشی یا خودزنی مربوط می باشد و خودکشی با شلیک اسلحه در ایالات متحده هشت برابر بیشتر از دیگر کشورهای ثروتمند جهان است.

کشورهایی که بیشترین مقدار جنایت با اسلحه را دارند در آمریکای جنوبی و مرکزی واقع شده اند

در مقیاس جهانی اما ایالات متحده در مقایسه با بسیاری همسایگان خود قتل های کمتری در نتیجه ی استفاده از اسلحه دارد. بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط یک مرکز تحقیقاتی در سویس، السالوادور در حال حاضر بیشترین آمار سرانه قتل با اسلحه را در جهان (به غیر از مناطق جنگ زده) داشته و به ازای هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر در این کشور سالانه ۹۰ نفر با اسلحه کشته می شوند. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، هندوراس بیشترین مقدار سرانه جنایات با اسلحه را به خود اختصاص داده بود که در آن سالانه به ازای هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر ۶۷ نفر با شلیک اسلحه جان خود را از دست می دادند. ونزوئلا و السالوادور در این برهه ی زمانی ۵ ساله نیز به ترتیب با ۵۲ و ۴۹ نفر به ازای هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت در رتبه های دوم و سوم قرار می گرفتند.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • رحمت آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    ما هم یک سلاح داریم که داره آدم میکشه ، پراید ، ، ، به دور از شوهی آزادی حمل اسلحه نشان از آزادی کامل هست و نشان دهنده اینه که دولت آمریکا هم از خودش و هم از مردمش خیالش تخت تخته ، وقتی مردم مسلح باشند نه تنها قدرت های خارجی بلکه خود دولت جرأت نمیکنه پاش رو کج بزاره