چگونه می توان در هر بحثی برنده شد، حتی وقتی حق با ما نیست؟

چگونه می توان در هر بحثی برنده شد، حتی وقتی حق با ما نیست؟

احتمالا برایتان پیش آمده که بخواهید در یک جلسه و بحث، حرف خود به کرسی نشانده و دیگران را هرطور که شده، تحت تاثیر قرار دهید. اما به دلایل مختلف موفق به ارائه بهترینِ خود نمی شوید و در نتیجه در چنین رقابتی می بازید.

اگر این شرایط برایتان آشناست و قبلا آن را تجربه کرده اید، توصیه می کنیم تا از ترفند PREP استفاده کنید. این واژه از کنار هم قرار گرفتن سرواژه های کلمات انگلیسی با مفاهیم اشاره، دلیل، مثال، اشاره گرفته شده است و بهترین ابزار برای سازمان‌دهی یک سخنرانی یا پاسخ دادن به سوالات دشوار و غیرمنتظره در زمینه ای مشخص بشمار می رود.

برای آگاهی از روش کار این ترفند این موقعیت را در ذهن تصور کنید: در جمعی حضور دارید که باید به هر نحو ممکن از نقطه‌نظر خود یا موقعیت شغلی خود دفاع کنید. این یا آخرین قرار ملاقات شماست یا مخاطبتان، یک مشتری بالقوه و مهم است. یا حتی شاید این موقعیت آخرین مهمانی کاری باشد.

یا برای درک بهتر، شاید بد نباشد اینطور مثال بزنیم که: تصور کنید در یک جلسه کاری در رابطه با انجام وظایف و چشم‌اندازهای شرکت حضور دارید و مدیرعامل از شما می پرسد: نظر شما در مورد عملکرد ما به عنوان یک تیم چیست؟

در چنین شرایطی بزرگ ترین اشتباه این است که یک پاسخ احساسی بدهید. ساده ترین راه این است که یا حالت دفاعی به خود گرفته و از عملکرد تیم تعریف کنید، یا از آن طفره بروید. اما باید بدانید که این کاری نیست که یک مدیر اجرایی موفق انجام می دهد!

در این شرایط بهتر است از اصل PREP کمک بگیرید. 

پیش از پاسخ دادن، یک نفس عمیق کشیده و تا شماره دو بشمارید. وقتی انسان در شرایط پراسترس قرار می گیرد، به دلیل عجله ای که در وجودش هست، تصمیمات نادرست و غیرمنطقی می گیرد. بنابراین، با دو ثانیه دندان روی جگر گذاشتن و نفس عمیق کشیدن می توانید پاسخ درست و منطقی برای سوالی که شنیده اید، پیدا کنید. پس از آن نیز بر اساس اصل PREP جلو بروید. در این حالت، امکان اینکه بعدا از رفتار یا پاسخ خود پیشمان شوید بسیار کم خواهد بود.

برای شرایط فرضی بالا، شما می توانید پاسخ فرضی زیر را ارائه دهید:

  • اشاره (P): من فکر می کنم که ما برای رشد جا داریم و می توانیم بهتر از این باشیم.
  • دلیل (R): دلیلم هم برای این ادعا این است که (دلایل مستدل و منطقی خود را در حوزه شغل خود بیان کنید)
  • مثال (E): یک یا چند مثال در این زمینه بیان کنید.
  • اشاره (P): با این تفاسیر، من تصور نمی کنم که ما به عنوان یک تیم بهترین تلاش خود را انجام می دهیم و جا دارد که رشد کرده و بالاتر از جایگاهی که هستیم، قرار بگیریم.

PREP همیشه این امکان را به شما می دهد تا یک پاسخ درخور، کامل و بر اساس واقعیت ها ارائه دهید، نه بر اساس احساسات آنی.

با تکیه بر این اصل می توانید یک مدیر اجرایی کارآمد و حرفه ای به‌نظر برسید. این فاکتوری است که یک مدیر و سرپرست موثر و باهوش را از دیگران جدا می کند. شاید تعریف کیفیتی که در نتیجه این اصل به دست می آید چندان آسان نباشد، اما در روند کار کاملا محسوس و قابل لمس خواهد بود.

از اصل PREP برای متقاعدسازی مشتری ها هم می توان استفاده کرد.

تصور کنید که شما خدماتی را ارائه می دهید که رقبای فراوانی برای آن در بازار وجود دارد. در این شرایط باید بدانید که دقیقا به چه نحوی باید ارائه محصول خود را مطرح کنید که مشتری متقاعد شود که شما در بین دیگر رقیبان و حتی از تیم های داخلی کمپانیِ مقصد، بهتر عمل می کنید و سود بیشتری برای شرکت آن ها خواهید داشت؟

برای رسیدن به این مرحله، می توانید از اصل PREP کمک بگیرید:

دو ثانیه صبر کنید.

  • اشاره (P): به این خاطر که ما سود بیشتری را برای شرکت شما رقم خواهیم زد. (این پاسخ تا حدی متکبرانه و بلندپروازانه به نظر می رسد، اما با رعایت اصول زیر می توانید حس متفاوتی در ذهن شنونده ایجاد کنید.)
  • دلیل (R): دلیل این که با چنین اعتمادبه‌نفسی این ادعا را دارم این است که ما در این منطقه سرآمد و پیشگام هستیم. بالغ بر ۱۰ سال است که راستای رفع مشکلاتی از این دست با صنایع و کارخانه های مشابه شما همکاری می کنیم. مشتری های ما می توانند تجربه زیاد کارشناسان و متخصصان ما را در یافتن بهترین و سریع‌ترین راهکار، ضمانت کنند.
  • مثال (E): به طور مثال (یک مثال واضح و آشکار مطرح کنید)
  • اشاره (P): به همین خاطر، من تصویر می کنم که ما بهترین گزینه برای انجام این پروژه و همکاری با شما خواهیم بود.

قانون PREP همچنین برای مواقعی که می خواهید ارتباط موثری برقرار کنید نیز کاربرد خواهد داشت. واقعیت این است که اگه همه مردم روی یک موضوع مشخصی اشراف داشته باشند، فقط فردی که بهترین روش برای ارائه و تفسیر پاسخ را انتخاب می کند، پیروز میدانِ رقابت خواهد بود.

روابط عمومی قوی و مهارت های اثرگذاری، دو اصل کلیدی برای موفقیت در کار هستند. شما با به‌کارگیری اصل PREP در زندگی اجتماعی و شغل خود می توانید، در هر دو حوزه، موفقیت های گسترده ای را رقم زده و پیشرفت های چشمگیری را در زندگی یا شغل خود شاهد باشید.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود