ترفندهای خوابیدن: ۵ راهکار هوشمندانه برای زمانی که خوابتان نمی برد

ترفندهای خوابیدن: ۵ راهکار هوشمندانه برای زمانی که خوابتان نمی برد

همه اهمیت خوابیدن برای یک زندگی سالم و منظم را می دانند اما تنها دانستن یک چیز باعث نمی شود که دقیقاً همان موضوع در واقعیت نیز رخ دهد. مطالعات بسیاری در مورد کمیت و کیفیت یک خواب نرمال صورت گرفته و تقریباً تمامی آن ها خوابی بین ۷ تا ۸ ساعت در روز را برای حفظ سلامت بدن و ریکاوری آن توصیه کرده اند. همچنین این مطالعات ادعا می کنند که خوابی کمتر از این مقدار در درازمدت تاثیر نامناسبی بر روی زندگی فرد خواهد گذاشت.

اما گاهی اوقات حتی بدن ما نیز با ما همکاری نکرده و از قاعده کلی خوابیدن پیروی نمی نماید. بدین ترتیب در مواقعی که می خواهید بخوابید و به دلایلی فیزیولوژیکی قادر به خوابیدن نیستید به کار بردن روش هایی هوشمندانه برای وادار کردن بدن به خواب می تواند به شما اطمینان دهد که مقدار خواب کافی روزانه مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.با به کار بردن این روش های هوشمندانه و البته ساده دیگر لازم نیست ساعت های زیادی را در رختخواب وول بخورید و از عدم توانایی در خوابیدن کلافه شوید.

۱-در جهت عکس اتفاقات روز خود را مرور کنید

اگر خوابتان نمی برد باید سعی کنید کارهایی که در طول روز انجام داده اید را مرور نمایید. یکی از دلایل سخت بودن خوابیدن در شب این است که ذهن شما با مسایل مختلفی درگیر است که مربوط به اتفاقات روزانه بوده و از فکر خوابیدن دور مانده اید. بدین ترتیب کانالیزه کردن این افکار به یک موضوع خاص و واحد و به عبارت دیگر نظم دادن به آن می تواند بسیار کمک کننده باشد. مرور کردن اتفاقات روزانه در جهت عکس (از لحاظ زمانی) می تواند به ذهن شما کمک کند که تمرکز کرده و احتمال هر گونه نگرانی غیرضروری را به شدت کاهش می یابد. در این گونه موارد بهتر است گفتگوهایی که در طول روز کرده اید، مناظری که دیده اید و صداهایی که شنیده اید را به یاد بیاورید. این موضوع باعث می شود که ذهن شما در شرایط مناسب برای خواب قرار گرفته و آرام شود.

۲- سعی کنید بیدار بمانید

شاید تلاش برای نخوابیدن دقیقاً عکس چیزی است که شما می خواهید و چنین تلاشی در واقع اصلا مناسب و به صلاح نباشد اما چنین استراتژی که به آن پارادوکس خواب گفته می شود کمک زیادی به شما خواهد کرد که هر چه زودتر به خواب بروید. بدین منظور باید چشم هایتان را تا جایی که می توانید باز کنید و با خود بگویید: ” من نمی خوابم”. مغز در پردازش تمایلات منفی ضعیف عمل می کند و این موضوع را به عنوان دستوری برای خوابیدن تلقی می کند. بدین ترتیب عضلات چشم خیلی سریع خسته شده و خواب شما را فرا خواهد گرفت.

۳- نقاط فشار خود را پیدا کنید

در روی بدن نقاط فشار خاصی وجود دارند که فشار دادن آن ها در هنگام تلاش برای خوابیدن به شما کمک خواهد کرد که راحتتر به خواب بروید. برخی از این نقاط عبارتند از:

  • انگشت شست خود را بین ابروهایتان در بالای بینی قرار دهید، درست همانجایی که کمی فرورفتگی وجود دارد. ۲۰ ثانیه انگشت خود را نگه دارید و بعد رها کنید. این کار را دو مرتبه دیگر نیز انجام دهید.
  • روی لبه ی تختخواب بنشینید و پای راستتات را روی زانوی چپتان بگذارید. فرورفتگی مختصر بین انگشت بزرگ پا و انگشت بعد از آن پیدا کرده و آن را فشار دهید.
  • در همان حالت قبلی نقطه ای درست زیر ناخن انگشت دوم پای راستتان را پیدا کرده و با استفاده از انگشت شست و اشاره به آرامی آن را فشار دهید.

۴- از تخیل خود استفاده کنید

این روش مدیتیشن خیالی که شامل تصور کردن یک مکان شاد است می تواند باعث آرامش شما شده و کمک می کند که به آرامی به خواب بروید. چنین کاری ذهن آشفته شما را آرام کرده و شما را برای خوابیدن آماده خواهد کرد.

۵- زمزمه کردن آهنگ

زمزمه کردن مانند یک تمرین یوگا عمل خواهد کرد که باعث می شود ذهنتان به آرامش خاصی دست یابد. در صورتی که مدت زیادی است روی تخت دراز کشیده اید و خوابتان نمی برد بهتر است این روش را انتخاب کنید. برای این کار ابتدا خیلی آرام نفستان را بیرون دهید و در حالی که لب هایتان روی هم قرار دارد سعی کنید آهنگی که دوست دارید را زمزمه نمایید. زمزمه کردن با دهان بسته باعث می شود که شما نفستان را به آرامی بیرون دهید. این کار را تا زمانی که نفستان را به طور کلی بیرون داده اید ادامه دهید. لرزش های زمزمه کردن را در سینه خود حس خواهید کرد. به طور کامل روی این لرزش تمرکز کرده و زمزمه کردن و بیرون دادن نفس به آرامی را تمرین کنید. به مدت ۶ نفس بلند این کار را ادامه داده و سپس برای مدت کوتاهی آرام روی تخت دراز بکشید. به خود بگویید که برای خواب آماده اید و به خواب خواهید رفت.

البته در صورتی که شما کارهایی از قبیل خوردن مقدار زیادی قهوه را قبل از خواب انجام داده باشید این ترفندها به راحتی شما را به خواب نخواهند برد اما در صورتی که دلیل خاصی برای خوابیدن وجود نداشه باشد شما را در خوابیدن هر چه سریع تر یاری خواهند داد.

منبع: answersafrica
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • helhel شهریور ۲۵, ۱۴۰۰

    دادا بیشتر خوابم پرید
    یکم منتقی تر فک کن
    عزیزم باید شکت رو پر کنی و سک کوب کنی
    خلاااااااص

    • رسول زهرائی اسفند ۲۴, ۱۴۰۰

      راست گفتی الان ساعت ۲ شب گذشته از خنده دارم پر میزنم