۱۰ سوال پرتکرار حوزه سلامت که در سال ۲۰۱۷ از دکتر گوگل پرسیده شده است

۱۰ سوال پرتکرار حوزه سلامت که در سال ۲۰۱۷ از دکتر گوگل پرسیده شده است

لوپوس چیست؟ سرماخوردگی چقدر طول می کشد؟ دلیل سکسکه کردن چیست؟ این ها تنها تعدادی از سوال هایی هستند که در سال ۲۰۱۷ در دکتر گوگل جستجو شده است. بر اساس یک تحقیق توسط سی ان ان در مورد سوالات مربوط به سلامتی که با واژه های «چه» و «چرا» شروع شده اند از اول ژانویه تا اواسط دسامبر ۲۰۱۷ سوالات خاصی در مورد رژیم غذایی و مواد مخدر تکرار شده است. در سال قبل از آن (۲۰۱۶) بیشترین سوالات در مورد بیماری زیکا، صدمات مغزی و خون گیری با بادکش پرسیده شده بود. در ادامه این مطلب شما را با پرتکرارترین سوالات مربوط به سلامتی که در سال ۲۰۱۷ در اینترنت جستجو شده است و همچنین پاسخ آن ها آشنا خواهیم کرد.

مواد مخدر (مُسکن) چه هستند؟ و «۱۳ دلیل برای اینکه»

بر اساس اطلاعات گوگل ترندز در سراسر جهان عبارت های سوالی «رژیم غذایی کتوژونیک چیست؟»، «مواد مخدر [مُسکن] چه هستند؟»، «چرا اعتیاد بیماری است؟» و «۱۳ دلیل برای اینکه» بیشترین عبارات مربوط به سلامتی است که در سال ۲۰۱۷ در گوگل جستجو شده اند. جستجوی مربوط به رژیم کتوژونیک در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن چهار برابر شده است. این رژیم غذایی شامل خوردن چربی های مفید و سالم بیشتر و کربوهیدرات کمتر برای وادار کردن بدن به سوزاندن چربی است. اگر چه این رژیم غذایی در سال های اخیر مورد توجه عام قرار گرفته اما به دهه ی ۱۹۲۰ باز می گردد. این رژیم غذایی برای کسانی که به صرع مبتلا بودند تجویز شد و مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۸ تایید کرد که کاهش میزان غذای مصرفی نقش مهمی در کاهش خطرات صرع دارد.

علاوه بر این امسال مردم بیش از پیش در مورد مواد مخدر و عمدتاً مُسکن و اعتیاد کنجکاو بوده و این موضوع را در جستجوهای خود در گوگل نشان داده اند. امسال نیز در ایالات متحده بحث اعتیاد بسیار خبرساز شد که این موضوع سهم زیادی در افزایش جستجوی موارد مربوط به این معضل داشت. دونالد ترامپ در ماه اکتبر اعلام کردن که سوء مصرف مواد مخدر مُسکن در کشور به یک مشکل در زمینه سلامت عمومی تبدیل شده و بیش از ۲ میلیون نفر از جمعیت این کشور به معضل سوء مصرف داروهای مُسکن و مواد مخدر دچار هستند. بحران اپیدمی استفاده از مواد مخدر-مُسکن از هفت سال پیش شروع شده و در این مدت ۵ برابر شده است. تقریباً تمامی متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت، اعتیاد را یک بیماری مغزی مزمن قلمداد می کنند که به دلیل تاثیرات منفی که روی مغز گذاشته و ساختار و کارکرد آن را به کلی تغییر می دهد آن را یک بیماری مغزی می دانند.

همچنین امسال نیز بزرگسالان و نوجوانان به یک اندازه در مورد سریال جنجالی «۱۳ دلیل برای اینکه» (۱۳ Reasons Why) محصول نت فلیکس در گوگل جستجو داشته اند. این سریال که در ماه مارس منتشر شد داستان دختری دبیرستانی را روایت می کند که پس از خودکشی ۱۳ نوار کاست از خود بجای گذاشته و در هر کدام یکی از دلایل خودکشی اش را توضیح می دهد. حتی قبل از این که این سریال منتشر شود نیز برخی از کارشناسان حوزه سلامت روانی اعلام کردند که تماشای این سریال برای بخشی از نوجوانانی که از قبل به خودکشی فکر کرده اند بسیار خطرناک است. تنها چند ماه بعد مشخص شد که با پخش این سریال جستجوها در گوگل در مورد آگاهی از خودکشی، ایده یابی در مورد آن و همچنین جلوگیری از آن افزایش یافته است.

عبارت «چگونه خودکشی کنیم» در آن برهه زمانی نسبت به متوسط گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش جستجو داشت. این در حالی بود که جستجوی عبارت «جلوگیری از خودکشی» ۲۳ درصد و عبارت «تعداد خودکشی» نیز ۲۱ درصد افزایش یافته بود. البته برخی دیگر از کارشناسان ساخت و انتشار این سریال را در جهت بالا بردن آگاهی والدین و معلمان و همچنین نوجوانان در مورد خودکشی، باز کردن راه های گفتگو بین نوجوانان مورد آزار قرار گرفته در مدرسه از یک طرف و والدین، معلمان و مشاوران از طرف دیگر و شناسایی نشانه های افسردگی و تمایل به خودکشی در میان نوجوانان موثر بوده است.

دلیل سکسکه چیست؟ لوپوس چیست؟

یکی دیگر از سوالات پرتکرار در مورد سلامتی در سال ۲۰۱۷ که در گوگل جستجو شده است عبارت «دلیل سکسه چیست» است که پرتکرارترین سوال حوزه سلامت شهروندان ایالات متحده در فضای اینترنت بوده است. سکسه در واقع انقباض غیرارادی عضلات دیافراگم است که سینه را از شکم جدا می کنند و این انقباضات می تواند به دلیل زیاده روی در غذا خوردن، نوشیدن الکل یا نوشیدنی های گازدار یا یک هیجان ناگهانی به وقوع بپیوندند. دهمین عبارت پرتکرار مربوط به سوالات حوزه سلامت در دنیای گوگل نیز عبارت «لوپوس چیست» بوده است. لوپوس (سل جلدی) یک بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن است که در آن سیستم ایمنی بدن شخص به جای حمله کردن به ویروس ها و باکتری ها به سلول های سالم خود حمله می کند. این بیماری زمانی مورد توجه قرار گرفت که سلنا گومز در ماه سپتامبر فاش کرد که به دلیل ابتلا به این بیماری از دوست خود فرانسیا رایسا کلیه دریافت کرده است.

وی در پست اینستاگرامی خود در شرح عکس که او و رایسا را روی تخت بیمارستان در کنار هم نشان می داد چنین نوشت:” به خاطر ابتلایم به بیماری لوپوس باید پیوند کلیه انجام می دادم”. از دیگر سلبریتی هایی که به این بیماری متبلا شدند می توان به نیک کانون، تونی برکستون، کریستن جانستون، شانون باکس و سیل اشاره کرد که زخم های ناشی از این بیماری را روی صورت خود دارد. واژه ی «لوپوس» در زبان لاتین  به معنای «گرگ» است و نامگذاری آن را به یک پزشک در قرن سیزدهم میلادی به نام روجریوس فروگاردی نسبت می دهند که فکر می کرد زخم های ناشی از این بیماری با زخم های ناشی از گاز گرگ شباهت زیادی دارند.

سوال های پرتکراری که در سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده در باره موضوعات مربوط به سلامتی بیشترین جستجو را داشته اند عبارتند از :

  •  دلیل سکسه چیست؟
  • چطور باید چلوی خروپف را گرفت؟
  • چه چیزی باعث سنگ کلیه می شود؟
  •  چرا من انقدر خسته هستم؟
  •  آنفلوانزا چه مدت ادامه دارد؟
  • فشار خون نرمال چند است؟
  • چطور کلسترول خون را پایین بیاوریم؟
  • چه چیزی باعث فشار خون بالا می شود؟
  •  بیش فعالی چیست؟
  •  لوپوس چیست؟

در سطح بین المللی نیز سوال های مربوط به حوزه سلامت در فضای اینترنت که با واژه «چرا» شروع می شوند و بیشترین جستجو را داشته اند عبارتند از:

  •  ۱۳ دلیل برای اینکه
  •  چرا اعتیاد بیماری است؟
  • چرا سقف دهان من زخم می شود؟
  •  چرا سرکه سیب برای ما مفید است؟
  • چرا خون دوران قاعدگی من تیره است؟

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود