نگاهی به معماری مسجدی مدرن در کشور استرالیا که ۹۹ گنبد دارد

نگاهی به معماری مسجدی مدرن در کشور استرالیا که ۹۹ گنبد دارد

مسجد جدید استرالیا با ۹۹ گنبد یکی از جاذبه های معماری در این کشور بشمار می رود. اما فارغ از طراحی بسیار جذاب این بنا، آرشیتکت آن، آنجلو کانادالپاس، امیدوار است به واسطه این بنای ساختمانی بتواند شکاف عظیمی که بین ادیان مختلف در منطقه Punchbowl شهر سیدنی وجود دارد را از میان بردارد.

قرار است این مسجد بسیار زیبا در ماه رمضان سال جاری افتتاح شده و درهای آن به روی همه مردم – فارغ از هر دین و مذهبی که دارند – باز شود.

درهای این مسجد ۹۹ گنبدی به روی خیابان باز می شود. هدف طراح از این کار این بوده که نشان دهد درهای این بنای مذهبی همیشه به روی علاقه مندان باز است.

در اوایل پاییز امسال، بدنبال رویدادی موسوم به «بازدید از مسجد استرالیایی»، درهای این بنا که هنوز نیمه تمام بود، به روی عموم گشوده شد. دلیل آن شرکت دادن مسجد ۹۹ گنبدی در جشنواره معماری سیدنی در کشور استرالیا بود.

پیرو این رویداد، برخی از مسلمان های منطقه پانچباول در سیدنی، علاوه بر تبلیغ دین خود به سخنرانی برای جذب سرمایه برای این پروژه ۹ میلیون دلاری پرداختند.

مسجد مدرن استرالیا
مسجد Punchbowl قرار است در ماه می افتتاح شود.

مدیر برگزاری فستیوال یاد شده در مورد این مسجد گفته بود که این یک شاهکار معماری مدرن بشمار می رود و می تواند پایه گذار مدرن سازی ساختار مساجد در سراسر جهان باشد.

نگاهی به معماری مسجد استرالیایی

کانادالپاس با طراحی بتنی این مسجد این عقیده را پیش کشیده که لازم نیست مسجد همیشه شکل و طرح واحدی داشته باشد. به گفته طراح، فضای بیرونی این بنا دوباره طراحی شده است. در طرح اولیه، یک گنبد مرکزی با چهار مناره وجود داشت که از طرح نهایی حذف شدند.

در مسجد طراحی شده‌ی کانادالپاس، تمامی فضاهای کوچک همچون وضوخانه ها، با نورپردازی های زیبا به هم وصل شده اند. طراحی این بخش ها شبیه تزئینات گالری های هنری است.

تصویری از فضای بیرونی مسجد Punchbowl  که هنوز در دست ساخت است.

ایده ساخت یک مسجد مدرن و متفاوت بدنبال اعمال محدودیت هایی بود که دولت استرالیا برای ساخت مساجد جدید این کشور در دستور کار قرار داده بود. نگرانی ابتدایی جامعه مسلمان های استرالیا در ابتدا این بود که چگونه می توان تاییدیه های لازم برای آغاز پروژه را گرفت. که در نهایت منجر به ساخت یک مسجد مدرن با معماری متفاوت شد.

در کشور استرالیا بیش از ۳۴۰ مسجد وجود دارد که بیشتر آن ها در نیو سوث وست مستقر هستند.

ساخت بنا بر اساس مذهب هم از دیگر عوامل موثر در شکل گیری این ساختمان بود.

گفتنی است که معمار این بنا یک مسیحی ارتودوکس و اهل کشور یونان است. وی گفته وقتی حدود ۱۰ سال پیش مسلمان ها از او درخواست ساخت مسجد کردند، در درستی انجام این کار تردید داشت. دلیلش هم این بود که نمی دانست آیا می تواند برای دین و مذهبی که هیچ شناختی از آن ندارد، بنایی طراحی کند یا خیر.

وی برای اینکه با معماری مساجد بزرگ جهان آشنا شود و اطلاعات لازم در این زمینه را بدست بیاورد، به آگرا و احمدآباد در کشور هندوستان سفر کرد تا از نزدیک شاهد ساختار مساجد باشد.

کانادالپاس برای آشنایی با معماری مساجد بارها به کشور هند سفر کرده است.

او گفته: من در نظر داشتم طرحی ارائه دهم که هم به گذشته اشاره دارد و هم آینده. هیچ دلیلی برای نفی تاریخ وجود ندارد و البته این طرح تقریبا به هیچ مسجد دیگری در جهان هم شبیه نیست.

گنبدهای مرسوم مساجد در طراحی مدرن مسجد استرالیا هم وجود دارد، با این تفاوت که به جای یک گنبد بزرگ، ۹۹ مینی گنبد در کنار هم طراحی شده اند. قرار است تا انتهای ماه جاری میلادی، یک خطاط از کشور ترکیه به این جا آمده و ۹۹ نام اعظم خداوند را روی این گنبدها بنویسد.

طراحی مسجد موردتایید جامعه مسلمانان منطقه قرار گرفته است.

کانادالپاس پس از برنده شدن جایزه Pritzker به طراحی و ساخت مسجد دیگری در شهر ملبورن پرداخته است. این مسجد در نیوپورت قرار دارد و تمامی درهای آن تمام از شیشه ساخته شده اند.

شیشه های رنگی، نورهای ورودی به مسجد نیوپورت را فیلتر می کنند.

منبع: cnn
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Xtract آذر ۱۸, ۱۳۹۹

    چقدر زشته. آدم سقف رو که میبینه حالش بد میشه . البته دومی که سقفش شیشه های رنگی بود خوبه.