چگونه به کمک شیمی شیشه یخ زده ماشین خود را تمیز کنیم؟

چگونه به کمک شیمی شیشه یخ زده ماشین خود را تمیز کنیم؟

فصل زمستان فرا رسیده و مهم ترین چیزی که با خود آورده سرما است. اگر چه فصل زمستان دوست داشتنی است اما علاوه بر زیبایی های بی پایان خود مشکلاتی نیز به همراه دارد که از آن جمله می توان به سرما خوردگی های بی پایان و یخ زدگی در موارد مختلف اشاره کرد. یکی از این مشکلات مربوط به زمانی است که برف یا باران باریده و یک صبح سرد زمستانی با یخ زدن شیشه جلوی اتومبیل خود مواجه می شویم. گاهی اوقات لازم نیست صبر کنید تا سیستم گرم کن شیشه اتومبیل، یخ روی شیشه در فصل زمستان را آب کند و می توان با استفاده از موادی ساده و تنها با کمک از علم شیمی این مشکل را حل نمود.

راهکارهایی ساده برای باز کردن یخ شیشه جلوی اتومبیل

اگر هوای بیرون خیلی سرد نیست، استفاده از آب گرم بهترین توصیه ای است که می توانیم به شما بکنیم و معمولاً مشکل را حل می کند. در این حالت می توانید با ریختن آب گرم روی شیشه و روشن کردن برف پاک کن ها مشکل ار حل نمایید. اما اگر هوای بیرون خیلی سرد باشد با ریختن آب گرم روی شیشه یخ زده اتومبیل در بهترین حالت لایه یخ روی آن را ضخیم تر کرده و در بدترین حالت نیز شیشه اتومبیل شما به دلیل تغییر ناگهانی دما خرد خواهد شد. آب نمک به خصوص اگر آب آن گرم باشد تاثیر بسیار خوبی بر روی آب کردن یخ دارد. یون های درون نمک نقطه انجماد آب را پایین آورده و بدین ترتیب یخ های نازک خیلی زود توسط آب نمک از بین خواهند رفت. این آب نیز تلاش می کند یخ ببندد اما برای یخ زدن به هوای بسیار سردتر (نزدیک به ۱۶ درجه زیر صفر) نیاز خواهد داشت.

البته تمامی نمک ها تاثیر یکسانی در از بین بردن یخ زدگی ندارند. نمک معمولی خوراکی تنها زمانی که خیلی سرد نباشد موثر خواهد بود. نمک جاده ای که ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارد زمانی که دما بسیار پایین باشد عملکرد بهتری خواهد داشت. علاوه بر این باید به یاد داشته باشید که تماس با نمک برای خودرو شما خوب نیست. در کل هر ماده شیمایی که به آب اضافه شود یک ناخالصی در آن به وجود آورده و نقطه انجامد آن را پایین خواهد آورد. از این رو مایع تمیز کننده شیشه اتومبیل نیز بسیار سریع تر از آب خالص باعث تمیز شدن یخ زدگی روی شیشه خواهد شد.

یکی دیگر از راه های ساده آب کردن یخ روی شیشه جلو خودرو که ممکن است از قبل با آن آشنایی داشته باشید نیز این است که دست های لخت خود را روی شیشه جلو خودرو قرار دهید. این روش نیز موثر است زیرا هم دست هایتان گرم بوده و هم جامد است. اشیاء گرم جامد دارای ذرات بیشتری در هر واحد مساحت هستند و بدین ترتیب مقدار گرمای بیشتری را نسبت به هوای گرم که مولکول های آن فاصله زیادی از هم دارند را به سطح سرد منتقل خواهد کرد. مایعات نیز به همین دلیل در گرم کردن یا از بین بردن یخ زدگی سطوح عملکرد بهتری نسبت به هوای گرم دارند. به عبارت دیگر، یخ در درون آب بسیار سریع تر آب خواهد شد تا در هوایی که همان دمای آب را دارد.

گاهی نیز لازم نیست که از دستان خود برای این کار استفاده کنید زیرا ته یک کفش گرم یا حتی کتابی که گرم شده نیز عملکرد مشابهی خواهد داشت. هر چه جسم متراکم تر باشد کارآیی آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل قدرت گرم کنندگی کفش از جوراب بیشتر خواهد بود. اگر هوا زیاد سرد نیست می توانید با یک حوله گرم نمناک به سراغ شیشه یخ زده خودرو بروید. اگر هم هوا خیلی سرد است می توانید از برش دهنده یخ استفاده کنید. اگر چه از برخی از ابزارها و وسایل خانگی در دسترس نیز می توان برای آب کردن یخ شیشه خودرو استفاده کرد اما استفاده از الکل موثرتر و بی ضررتر است.

از مواد شیمیایی زیر می توان در آب کردن یخ شیشه خودرو استفاده نمود:

۱- آب ترشی

۲- آب چغندر

۳- نوشیدنی های گازدار یا بی گاز شیرین

۴- سرکه

۵- مالیدن الکل

منبع: thoughtco
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • سام آذر ۱۳, ۱۳۹۸

    مزخرف‌تر از این راهکارها تو عمرم نخونده بودم. آخه احمق. کسی با دستش یخ شیشه رو اب می‌کنه؟

    • سید دی ۲۹, ۱۳۹۸

      دوستمون راست میگه آدم احمق، خوبه راه کار دیگه نخواستیم، و الا میگفت شیشه ماشینو بشکنید دیگه یخ نمیزنه،، عجب نخبه ای بابا

    • امید دی ۹, ۱۳۹۹

      خخخ دیوانه ست یارو . آخه اگه با دست این کارو بکنی که شب تب لرز میگیری که .