وقتی خدا دست به قلم شد؛ نگاهی به زیباترین حشرات زنده دنیا

وقتی خدا دست به قلم شد؛ نگاهی به زیباترین حشرات زنده دنیا

اسم حشره که می آید بیشتر ما یاد موجودات شش پا با دو شاخک چندش‌آوری می افتیم که به هیچ عنوان دوست نداریم در طول روز با آن ها مواجه شویم.

این موجودات ریز و اغلب زشت، از ۴۰۰ میلیون سال پیش روی کره زمین ساکن بودند و به خوبی آموخته اند که در شرایط مختلف جوی چگونه بقای خود را حفظ کنند و همچنان به حیاتشان ادامه دهند. تاکنون حدود یک میلیون گونه مختلف حشره در جهان شناسایی و توسط دانشمندان نام‌گذاری شده‌است. البته، مجموع حشرات روی زمین از مرز ده میلیون گونه مختلف می‌ گذرد.

جالب است بدانید که حشرات در طول رشدِ خود به‌طور دوره‌ای پوست‌اندازی می‌کنند یا پوستهٔ خارجیِ خود را می‌اندازند. بعضی از حشرات فقط ۴ یا ۵ مرتبه تغییرشکل می‌دهند. هر بار که یک حشره تغییرشکل می‌دهد، شکل بدنش عوض می‌شود. این حالت را در حشرات دگردیسی می‌نامند.

نوع بالغ این حشرات با نوع نوزاد تفاوت زیادی دارد. از جمله می توان به مگس، زنبور و پروانه اشاره کرد.

اما در کنار همه گونه‌های مختلف حشرات، برخی از آنها بسیار زیبا و بی‌نظیر به نظر می رسند که نشان می دهد خداوند با چه خلاقیت و حوصله ای به خلق آنها پرداخته است. برای دیدن تعدادی از این حشره های زیبا توصیه می کنیم در ادامه مطلب همراهمان باشید.

۱- آکراگا کوآ (Acraga coa)

زیباترین حشرات زنده دنیا

یک لارو عجیب و غیرعادی که بیشتر شبیه یک تکه کریستال متحرک به نظر می رسد، به یک شاپرک مملو از پر تبدیل می شود. این حشره زیبا در آمریکای جنوبی و مرکزی و همچنین کارائیب یافت می شود. آکراگا کوآ در جنگل‌های بارانی زندگی راحت تری را تجربه خواهد کرد.

۲- پروانه بال شیشه‎ای (Glasswing butterfly)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این پروانه شفاف و شیشه‌ای نیز در آمریکای جنوبی و مرکزی به وفور یافت می شود. بال این حشره حاوی رنگ های روشنی که تقریبا همه پروانه ها دارند، نیست. ظاهر متفاوت و بسیار زیبای این پروانه باعث می شود تا در طبیعت به راحتی شناسایی شود.

۳- کرم ابریشم (Bombyx mori)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این پروانه بسیار زیبا در سراسر جهان شهرت زیادی دارد. هزاران سال است که از لارو این حشره برای تولید ابریشم در دنیا استفاده می شود. این پروانه توانایی پرواز کردن و حتی توانایی غذاخوردن ندارد. غذای آنها همان چیزی که لاروش مصرف کرده است. کرم ابریشم در چین، آسیای شرقی و مناطق جنوبی روسیه یافت می شود.

۴- سوسک سنگ‌پشتی طلایی (Charidotella sexpunctata)

زیباترین حشرات زنده دنیا

سوسک طلایی، حشره ای است که روی برگ های سیب‌زمینی شیرین زندگی و از آن ها تغذیه می کند. این حشره بومی آمریکای شمالی و جنوبی است. اما رنگ طلایی و آجری با خطوط سیاه این سوسک آن را به یکی از زیباترین حشره های روی کره خاکی تبدیل کرده است.

۵- مانتیس ارکیده صورتی (Hymenopus coronatus)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این حشره زیبا و صورتی بومی جنگل های گرمسیری کشورهای اندونزی و هند است. شمایل این حشره به‌گونه ای است که می توانید آن را با گل ارکیده اشتباه بگیرید. البته دلیلش این است که مانتیس قادر است رنگ خود را بر اساس محیط اطرافش تغییر دهد. این نوع مانتیس، برخلاف ظاهر لطیف خود، اغلب از دیگر حشرات تغذیه می کند.

۶- کرم پروانه توت (Hyalophora cecropia)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این کرم چند رنگ و زیبا پس از مدتی به یکی از بزرگ ترین پروانه های شب تبدیل می شود. این حشره بومی آمریکای شمالی است. بلندی دو بال این پروانه به ۱۵ سانتی متر می رسد. این در حالیست که بدن این پروانه ۱۱.۴ سانتی متر است. این حشره یکی از غول‌پیکرترین پروانه های جهان محسوب می شود و از برگ های درختان افرا، غان و گیلاس تغذیه می کند.

۷- پروانه جغدی (Brahmaea hearseyi)

زیباترین حشرات زنده دنیا

پروانه جغدی هم بسیار بزرگ است. درازی بال هایش به ۱۷.۸ سانتی متر می رسد. این حشره بومی جنگل های آمازون، چین، فیلیپین، برمه و روسیه است. این پروانه میوه دوست دارد و اغلب به خوردن موزهای رسیده و شیرین می پردازد.

۸- پروانه گربه ای (Dicranura vinula)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این حشره با اندازه معمولی، رنگ روشن و کمی پرز کاملا معمولی به نظر می رسد. اما پروانه ای که از آن پدید می آید بسیار دیدنی و عجیب است. این حشره وقتی خطری را حس کند، بخش جلویی بدنش بزرگ می شود به گونه ای که دشمن یک سر بزرگ با دهانی باز را مشاهده خواهد کرد. این حشره با روش دفاعی منحصربه فرد خودش در اروپا، روسیه، آسیای مرکزی و آفریقا یافت می شود.

۹- شاپرک صورتی افرا (Dryocampa rubicunda)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این پروانه رنگ های بسیار منحصربه فردی دارد. با اینکه بسیار کوچک است اما زیبا و دوست داشتنی به نظر می رسد. این حشره اغلب شیره افرا می نوشد؛ یعنی برعکس بقیه پروانه ها از این صمغ دوری می کنند. این پروانه صورتی زیبا بومی آمریکای شمالی و کاناداست. با وجود رنگ عجیبی که دارد این در شب فعالیت می کند.

۱۰- پروانه کرم‌کیسه (Psychidae)

زیباترین حشرات زنده دنیا

پروانه کرم‌کیسه از خانواده پولک‌بالان است. آنها را در همه جا می توان پیدا کرد. این حشرات قادرند از مواد گوناگون خانه های بسیار عجیب و جالبی برای خود بسازند: از برگ و خاک گرفته تا شاخ‌وبرگ درختان و ابریشم. حشره کرم‌کیسه برای در امان ماندن از خطرات احتمالی داخل این خانه ها سکونت می کنند. گاهی ارتفاع برخی از این خانه ها به ۱۲ سانتی‌متر هم می رسد.

۱۱- مانتیس ستایش‌گر (Rhombodera basalis)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این نوع مانتیس بومی اندونزی، مالزی، تایلند و بورنئو است. علیرغم رفتارهای پرخاشگرانه و اشتهای زیاد این حشره، مردم آن را دوست دارند و بعضا به عنوان حیوان خانگی از آن نگهداری می کنند.

۱۲- ملخ چندرنگ (Phymateus saxosus)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این ملخ عجیب و جالب بومی ماداگاسکار و به شدت خطرناک است. این ملخ سموم گیاهان و زهر آن ها را مصرف می کند. در نتیجه، یک منبع زهر متحرک بشمار می رود. اگر کسی قصد خوردنشان را بکند، بدون شک جان خود را به خطر خواهد انداخت. اندازه نمونه نر این ملخ حدود ۱۰ سانتی متر است.

۱۳- کرم کاسه ای (Limacodidae)

زیباترین حشرات زنده دنیا

این یک ظرف ژله نیست که در عکس می بینید. نوعی پروانه است که پا ندارد و در عوض با اندام های مکنده خود حرکت می کند. حرکت این کرم همانند موج است و مواد لزج و چربی مانند زیادی از خود بر جا می گذارد. به این خاطر که اصطکاک و سایش ایجاد نشود. این شاپرک ها در مناطق گرمسیری یافت می شوند.

۷ نظر

ورود

  • edward بهمن ۲, ۱۳۹۶

    بسیار زیبا بود. ممنون

  • Ali Khalili بهمن ۶, ۱۳۹۶

    وقتی که خدا زلزله و طوفان و صد تا بلای دیگه رو میریزه رو سر مردم بیگناه اونو اسمشو چی میزارین؟

    • damdeok بهمن ۷, ۱۳۹۶

      بی گناه ؟؟ نه , بی گناه ؟؟؟ بی گناه ؟؟؟
      خنده ترین و جاهلانه ترین جمله ای بود که تا به حال خونده بودم .

      • Nila فروردین ۲۶, ۱۴۰۲

        جاهل تویی که کودکان بیگناهی که در میان آدم ها میمیرن رو نمیبینی چون کوری. چقدر نفرت انگیز هستن افرادی مثل شما که اعتقاد دارن تر و خشک با هم میسوزن و هیچ حس انسانیتی در خودتون ندارید. شما لابد از اینایی هستید که میگید زلزله میاد پس مردم بی حجاب شدن! در ضمن زمین لرزه در اثر حرکت ورقه های زمین و کار طبیعته و قانون طبیعته و اینقدر حرف های بد خواهانه و بدبینانه نسبت به آفرینندتون نزنید.

        • پاسخ مهر ۳۰, ۱۴۰۲

          کودک بی گناه وقتی می‌میره به بهشت می‌رود
          ولی اگر آن بچه بزرگ شود و بعدش پیرو خاندان کافر آلوده یا جنایتکارش بمیرد مستقیم به جهنم می‌رود

    • Saeed بهمن ۷, ۱۳۹۶

      اسمش میشه بیلیاقتی خودمون مگه از ژاپن بیشتر زلزله داریم؟

  • مخلوق فقیر شهریور ۳۰, ۱۴۰۲

    نه اینا همش تصادفی و الکی با فرگشت به وجود اومدن(کاملا هم منتغیه😜)