فرود اولین ایرباس ۳۵۰ و بوئینگ ۷۸۷ در ایران با هواپیمایی قطر

فرود اولین ایرباس ۳۵۰ و بوئینگ ۷۸۷ در ایران با هواپیمایی قطر

ماه گذشته میلادی خط هواپیمایی قطر برای اولین بار ۲ هواپیمای رؤیایی را در فرودگاه امام خمینی تهران به زمین نشاند تا از این به بعد مسافران ایرانی نیز بتوانند با استفاده از پرچمداران بوئینگ و ایرباس، تجربه ای به روز و دلنشین را از سفر خود داشته باشند.

در ماه گذشته، ماشین های آب پاش فرودگاه دو بار آسمان را نشانه گرفتند تا با ایجاد دالان آبی، فرش قرمزی پهن کنند برای اولین فرود دو فروند از پیشرفته ترین هواپیماهای مسافری دنیا در ایران. در ۲۶ دی ماه چرخ های بوئینگ ۷۸۷ زمین فرودگاه امام را بوسید و تنها ۶ روز بعد، ایرباس ۳۵۰ نیز اولین دیگری را رقم زد تا بدین شکل هواپیمایی قطر، پیشتاز عرضه پیشرفته ترین هواپیماهای موجود دنیا در کشورمان لقب بگیرد.

بوئینگ ۷۸۷ که عبارت دریم لاینر را نیز در کنار اسم خود جای داده، برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ و با صرف هزینه ای ۳۲ میلیارد دلاری به پرواز درآمد و سرانجام در سال ۲۰۱۱ در اختیار خطوط هواپیمایی قرار گرفت و بوئینگ برای هر فروند سری ۳ این خانواده، مبلغ ۳۲۵ میلیون دلار را از مشتریان خود طلب کرد. قطر ایرویز به عنوان یکی از اولین شرکت ها این هواپیما را به ناوگان خود اضافه کرد و سرانجام در سال جاری آن را به ایران آورد.

دریم‌لاینر هواپیمایی قطر ۲۲ صندلی در کلاس بیزینس و ۲۳۲ صندلی در کلاس اکونومی دارد. یکی از مهمترین نکات دریم لاینر، بهره‌وری ۲۰ درصدی سوخت آن به نسبت هواپیماهای قدیمی‌تر است.

در طراحی دریم‌لاینر ۷۸۷ هواپیمایی قطر فناوری‌های پیشرفته‌ای به کار رفته است. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به طراحی صندلی‌هایی اشاره کرد که مختص هواپیمایی قطر است و آسایش و فضای کافی برای مسافران ایجاد می‌کند. صندلی‌های کلاس بیزینس با چیدمان ۱-۲-۱ قابلیت تبدیل به تختخواب‌های کاملاً افقی را دارند. تم‌های کبود، شیری‌ و خاکستری داخل کابین‌ها، تهویه کم‌صدا و مواد به کار رفته کاهنده صدای هواپیما، دکوراسیون داخلی دریم لاینر را از همتایانش متمایز می‌کند.

نباید از این نکته غافل شد که هوای کابین  دریم لاینر به دلیل مکش هوای تازه از طریق خروجی‌های تعبیه‌شده روی بدنه، تمیزترین  هوای تنفس را در بین هواپیماهای تجاری امروزی برای مسافران فراهم می‌کند،  از سرگیجه، سردرد، سوزش و خشکی چشم جلوگیری‌ می‌کند و حالت تهوع حرکتی مسافران را تا ۸ برابر کاهش می‌دهد.

پنجره‌های این هواپیما ۳۰ درصد از هواپیماهای مشابه بزرگتر بوده و هر کدام دارای دستگاه کنترل الکترونیکی کم‌ کردن نور هستند. این تکنولوژی در کلاس اکونومی از طریق یک کلید جداگانه روی هر پنجره و در کلاس بیزنس از طریق هدست IFE، سیستم سرگرمی داخل هواپیما عمل می‌کند.

نمایشگرهای سیستم سرگرمی داخل هواپیمای قطر مجهز به صفحه‌ لمسی موسوم به iTouch بوده که امکان تماشای بیش از ۲ هزار فیلم، برنامه و امکانات سرگرمی صوتی، خدمات ارسال پیام موبایل GSM  و دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای هر صندلی و در تمام طول پرواز، فراهم می‌کند.

از سوی دیگر در مورد ایرباس A350 نیز باید بگوییم که کمپانی سازنده فرانسوی طی پروژه ای ۱۱ میلیارد یورویی این هواپیما را توسعه داده و آن را در سال ۲۰۱۵ و طی همکاری با قطر ایرویز به جهانیان معرفی کرده است. هر فروند از سری ۹۰۰ این هواپیما به مبلغ ۳۱۷ میلیون دلار ارزش گذاری شده.

این هواپیمای فوق پیشرفته ۳۶ صندلی در کابین بیزینس و ۲۴۷ صندلی در کابین اکونومی دارد که مجموع گنجایش آن را به ۲۸۳ صندلی می‌رساند. به لطف طراحی عریض کابین، صندلی‌های کلاس بیزینس کاملاً تخت می‌شوند و در کلاس اکونومی، صندلی‌ها بزرگتر از موارد مشابه خود هستند.

اکبر الباکر، مدیرعامل هواپیمایی قطر درباره حضور ایرباس ۳۵۰ در ایران می گوید: «ما ۱۴ سال است که با موفقیت به ایران پرواز می‌کنیم و مفتخریم که تبدیل به اولین خط هوایی می‌شویم که ایرباس ۳۵۰ را در این کشور به زمین می‌نشانیم. ایران یکی از مهمترین مقاصد در شبکه منطقه‌ای ما است و پروازهایمان به این کشور عملکرد بسیار موفقی داشته‌اند. بسیار خوشحالیم که مسافرانمان روز ۲۲ ژانویه در سفر به تهران آرامشی در بالاترین سطح ممکن را با یکی از مدرن‌‌ترین و پیشرفته ترین هواپیماهای دنیا تجربه کردند.»

هواپیمایی قطر ۲۹ پرواز هفتگی از دوحه و فرودگاه ۵ ستاره حمد به ایران دارد. اولین پرواز این خط هوایی به تهران در سال ۲۰۰۴ انجام شد و امروز این تعداد به  ۱۸ پرواز هفتگی به پایتخت ایران افزایش یافته است.

 

دیجیاتو
بدون نظر

ورود