نوروز گردی در آذربایجان غربی: سرزمین دیدنی اقوام ایرانی

با مقصدهای نوروز گردی و سوغات خوشمزه آذربایجانی ها آشنا شویم

نوروز گردی در آذربایجان غربی: سرزمین دیدنی اقوام ایرانی

نوروز در استان آذربایجان غربی هم حال و هوای خاص خود را دارد به خصوص در نوروز ۹۷ که ویژه برنامه های جالبی مانند مراسم نوروزگاهی از سوم تا نهم فروردین ۹۷ در شهرهای این استان دیدنی کشور برگزار می شود. اگر قصد سفر به یکی از نقاط جذاب برای طبیعت گردی و آشنایی با تاریخ هزاران ساله این مرز و بوم را دارید، سفر به دیار هزار و یک شب و تخت سلیمان را در نظر داشته باشید.

گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو، شما را به یکی از دیدنی ترین نقاط ایران می برد/

با ما همراه باشید.

سفر به آذربایجان غربی: رنگین کمان اقوام و آیین ها

این استان از نظر تاریخ غنی و پر از رمز و راز است و این را محققان تاریخ و ایرانشناس به خوبی درک کرده اند. تخت سلمیانش، یکی از آثار ثبت شده ایران در فهرست یونسکو بوده که سالانه با استقبال خوبی از سوی گردشگران بین المللی مواجه می شود. برای کنکاش و ماجراجویی، استان آذربایجان غربی مقصد خوبی برای گردشگران خودمانی و کوله پشتی گرد است.

جاذبه های تاریخی و طبیعی استان آذربایجان غربی هم کم از استان های تاریخی ایران نیست. آتشکده آذرگشسب در تکاب، تالاب چملی یا جزیره چمن متحرک در تکاب، زندان برنجه در تکاب، تخت سلیمان در تکاب، پل قطور در خوی، آبشار خرپاپ در پیرانشهر، سنگ های افسانه ای روستای خورنج در پیرانشهر، دریاچه ارومیه، ییلاق سیلوانا در ارومیه، دریاچه مارمیشو در ارومیه، کوه دالامپر در ارومیه، دره زولاچای و غارهای قارنی یاروق در سلماس، قره کلیسا در چالدران و کلیسای زور زور در ماکو و هم منطقه آزاد ماکو، تنها بخشی از دیدنی های این استان مرزی و زیبا است.

دریاچه ارومیه که به خاطر بارندگی های خوب زمستانی، وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد، یکی از جاهایی است که حتما در نوروز گردهای خود در این استان دیدنی در برنامه داشته باشید.

کریستال های نمکی دریاچه ارومیه
دریاچه مارمیشو
ساختمان شهرداری ارومیه در نوروز ۹۷، میزبان برخی از برنامه های سنتی ارومیه ای ها خواهد شد. این ساختمان قریب به ۱۰۰ سال قدمت دارد
تصویر هوایی از ارومیه
خانه انصاری ارومیه
بازار ارومیه یکی از دیدنی ترین نقاط گردشگری این شهر است که بزودی در فهرست میراث جهانی ثبت می شود
قره کلیسا در استان آذربایجان غربی و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی سیه‌چشمه واقع شده است. طی هفت کیلومتر از سمت شمال جاده چالدران به قره‌ضیاءالدین، ما را به این کلیسای تاریخی خواهد رساند. این کلیسا در تقسیم‌بندی استان در مساحت اراضی شهرستان چالدران و در جنوب ماکو قرار گرفته است.
تصویر هوایی ارومیه
خانه انصای ارومیه. خانه انصاری ارومیه از خانه‌های تاریخی و زیبای ارومیه است که در زمان قاجار دو طبقه ساخته شده است و بعدها مورد مرمت قرار گرفته است. نمای بیرونی خانه با کاشی‌های هفت رنگ و آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای آراسته شده که باعث جذابیت و دل‌نشینی هر چه بیشتر بنا شده است. این خانه اکنون تحت مالکیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه قرار دارد.
کلیسا ننه مریم ارومیه یکی از مقصدهای گردشگری جالب شهر است

ارومیه گردی

مقصد نخست گردشگران استان، مرکز این استان است که با مردمانی خونگرم و مهمان نواز همچون دیگر اهالی آذربایجان غربی ها بوده و مناطق دیدنی بسیاری در نوروز ۹۷ دارد. هیچ شهر و استانی در کشور ما نیست که اماکن تاریخی جالب و منحصر به فردی نداشته باشد. ارومیه هم پر از جاذبه های دیدنی و توریستی است که دیدن آنها را توصیه میکنیم. شهرت ارومیه امروز به خاطر دریاچه ارومیه، بیش تر از قبل شده است.

دریاچه ارومیه، بزرگترین سطح آبی کشور و دومین دریاچه آب شور دنیا به شمار می رود. علاوه بر آن، بازار ارومیه، که نمایانگر ذوق معماری صفویه‌ است را باید همچون بازار تاریخی قزوین و تبریز مشاهده کرد. عاشقان گردشگری تاریخی، میتوانند به کلیسای ننه مریم، که یکی از قدیمی‌ ترین کلیساهای جهان است بروند. از دیگر مقصدهای گردشگری مهم استان میتوان به قلعه کاظم داشی، که قلعه ‌ای از جنگ جهانی اول در میان آب های ارومیه‌ است اشاره کرد. موزه ارومیه، بنای سه گنبد، جزیره اشک، مسجد جامع ارومیه، آبشار سوله دوکل و دریاچه مارمیشو از جمله مقصدهای گردشگری شهر بوده که با استقبال خوبی از سوی ارومیه گردهای تریپ ادوایزر (بزرگ ترین سایت گردشگری جهان) مواجه شده است.

اقامت در ارومیه

اگر قصد ارومیه گردی دارید، توصیه میکنیم در اسرع وقت نسبت به اجاره محل اقامت اقدام کنید. هتل های خوبی در این شهر وجود دارد که پاسخ گویی نیازهای اقامتی ارومیه گردها است. هتل بین المللی پارک دادلی در خیابان امام، و هتل جهانگردی ارومیه، در خیابان کاشانی جزء هتل های لوکس و گران این شهر است و هتل ساحل در بلوار والفجر ۲ و هتل آریا، در اوایل خیابان طالقانی، از هتل های معمولی و ارزان تر به شمار می رود. همه این اقامتگاه ها در ایام نوروز ۹۷ مملو از مسافر است. بنابراین در اسرع وقت نسبت به رزرواسیون اقدام کنید. البته اقامتگاه های بوم گردی در ارومیه و سایر شهرهای استان نیز محل خوبی برای اقامت گردشگران خودمانی است!

هتل بین المللی پارک ارومیه

خوردنی جات ارومیه

ارومیه و همه شهرهای استان آذربایجان غربی، صنایع دستی و سوغات خاص خود را دارد و نمیشود به دیار نگارستان و گلستان اقوام ایرانی سفر کرد و ارمغان و تحفه ای از این سفر برای دوستان و آشنایان نیاورد. ارومیه، جایی است که با نقل بیدمشک و حلواهای خوشمزه، شهره خاص و عام است. به غیر از انواع نقل بیدمشک (ابریشمی، گردویی، زعفرانی،…) و حلوای گردو و حلوای هویج که از مشهورترین سوغاتی های ارومیه به شمار می رود و بازارش در فروردین ۹۷ خیلی داغ است، دیگر سوغات استان را میتوان کار دست هنرمندان خوش ذوق آذربایجان غربی دانست.

گلیم بافی، قالی و جاجیم بافی، شیشه و آبگینه، منبت، معرق، تابلو فرش و سفالگری از صنایع دستی و سوغات ارومیه است که می توانید آن ها را از بازارهای شهر تهیه کرد. یکی از بی نظیرترین بازارهای این شهر که قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی به حساب میاد، بازار ارومیه‌ است.  مراکز خرید مدرن شهر مثل مجتمع تجاری صدر  و مجتمع تجاری پردیس انتخاب خوبی برای خرید صنایع دستی و سوغات خوشمزه استان است.

فاصله مرکز استان آذربایجان غربی تا شما

  • فاصله ارومیه تا تهران ۷۶۶ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا مشهد ۱۶۵۰ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا تبریز ۱۴۰ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا اصفهان ۱۰۴۰ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا شیراز ۱۵۳۴ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا بندرعباس ۱۹۸۰ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا اهواز ۱۱۰۰ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا زاهدان ۲۱۰۰ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا اردبیل ۳۶۰ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا یزد ۱۲۸۳ کیلومتر
  • فاصله ارومیه تا کرمان ۱۶۸۰ کیلومتر
تخت سلیمان را آتش کده آذرگُشنَسب (بزرگ ترین آتشکده دوره ساسانی) هم می خوانند. محوطه ای که تاریخی و بزرگ است و در نزدیکی شهرستان تکاب قرار دارد. در این شهرستان، روستایی وجود دارد که در قدیم به آن نصرت آباد گفته می شود و امروز به عنوان روستای تخت سلیمان شناخته می شود.
این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب در استان آذربایجان غربی ایران است. در سر راه تکاب به یولقون‌آغاج که نهایتا به تخت سلیمان می‌رسد واقع شده است. چمن متحرک که در زبان محلی به “چملی” یا “چملی‌گل” معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت‌انگیز تکاب به شمار می‌ رود. که شامل یک منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمن زارها و نیزارهای بلندی رشد نموده‌است که ارتفاعشان به دو متر هم می‌رسد.

تخت سلیمان تکاب و چمن متحرک گلی را در سفرهای نوروزی خود به این استان سرسبز در نظر داشته باشید و برای آشنایی با ظرفیت های گردشگری و اقامتی استان، با  اداره کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی تعامل کنید. سرویس گردشگری روزیاتو آماده دریافت تصاویر آذربایجان غربی گردی شما در نوروز ۹۷ است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۱ نظر

ورود

  • mohsen اسفند ۶, ۱۳۹۶

    یک انتقاد از خودمون میکنم امیدوارم نشر بشه کامنتم
    ببینید ایرانی بودن هر روز و هر روز ابعادش کمتر و کمتر میشه. حالا این دلیلش چیه؟
    به هزاران سال پیش نگاه کنیم ایرانی بودن شامل عراق ایران اذربایجان افغانستان پاکستان ترکمنستان تاجیکستان ازبکستان و غیره میشد.
    اصل همین کلمه ی ایران در واقع برگرفته از همون دوران هست و ایرانی بودن چه از نظر جغرافیایی و چه مردم شناسی شامل این سرزمینها که الان هرکدوم یک کشور مستقل هستن میشد. و اگه الانم بخواییم به صورت منطقی و علمی بیان کنیم، ایرانی بودن و ایرانی تنها مختص به مرزهای کشورمون نیست. ولی متاسفانه به علتهای گوناگون مثل خوبرتر بینی یک قوم و قبیله و یا ایجاد کینه و نفرت بچه گانه بین اقوام مختلف شاهدیم که یک قوم به قوم دیگه میگه شما ایرانی نیستید.
    یک قوم تنها خودشو ایرانی میدونه و بقیه رو ایرانی نمیدونه، ما به جای اینه بیاییم این مشکلاتو حل کنیم و حتی بریم به کشورهایی مثل افغانستان پاکستان تاجیکستان اذربایجان عراق بگیم که ماه مه یکی هستیم داریم همین مرز کوچیکی که الان شبیه گربه هست رو هی کوچیکتر و کوچیکتر میکنیم و از هر قومی که باشیم تنها و تنها خودمون رو ایرانی میدونیم.
    حالا ممکنه بعضی افراد بیان نظر بدن که این کامنت من اشتباهه، ولی حقیقت همینه، متاسفانه به علت اینکه از قدیم دچار ارمانگرایی بودیم این مشکلات رو نمیبینیم و حتی قبول نداریم، ولی کافیه یک سر به بازار بزنیم و یا بین مردم حرفاشونو بشنویم، همدیگه رو اصلا قبول نداریم و حتی ایرانی نمیدونیم.
    متاسفانه ما چشمهامون رو بستیم و به راحتی این نوع نگرش رو بین خودمون جا انداختیم و برامون عادی شده.
    طوری عادی شده که حتی اگه یکی مثل من این چیزها رو بنویسه میگیم که الکیه چون برامون عادی شده.

  • saeed اسفند ۶, ۱۳۹۶

    پس منطقه آزاد ماکو چی شد؟؟؟

    • علی زمانی اسفند ۷, ۱۳۹۶

      این منطقه دیدنی را با ویدیو معرفی کردیم دوست عزیز

  • دیاکو اسفند ۱۴, ۱۳۹۶

    متاسفانه متنتون ناقص بود
    از شهرستان های سردشت، پیرانشهر و مهاباد، اشنویه و دره ی زیبای قاسملو
    آبشار شلماش و …. چیزی نگفته بودید!!!!!۰

    • علی زمانی اسفند ۱۴, ۱۳۹۶

      بسیار ممنونم از نظر شما
      بله. آذربایجان غربی، دیار دیدنی ایران را نمیتوان در یک گفتار معرفی کرد و خوشحالیم که این موارد را اضافه کردید.

  • اورمیه آذربایجان اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷

    به دیار آذربایجان ، اورمیه شهر شهیدان باکری ها خوش آمدید

    آذربایجان دیارنا ، اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز

    یاشاسین آذربایجان ? یاشاسین اورمیه

  • اکبر زواری رضائی خرداد ۲۹, ۱۳۹۷

    از بابت اطلاعات مفیدتان متشکرم. چه خوب می شد اگه نمونه موسیقی آذری رو هم تو مطلب میاوردین

    • علی زمانی خرداد ۲۹, ۱۳۹۷

      ممنون از لطف شما. موسیقی زیبا آذری را از کانال های ویدیویی داخلی مشاهده بفرمایید. امسال نیز چند کنسرت خیلی خوب آذری در کشور برگزار میشود

  • یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه مهر ۱۷, ۱۳۹۷

    به دیار آذربایجان شهر اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش اومدید?
    اورمییه ( اورمویا ) چوخ چوخ خوش گلیبسیز?
    ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم?
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

  • ارومیه قلب آذربایجان ❤ فروردین ۶, ۱۴۰۳

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان ۳۱عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    یاشاسین ترک ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN