۱۵ جاذبه گردشگری کرمان برای مسافران نوروزی

سفر نوروزی به کالیفرنیا ایران را فراموش نکنید

۱۵ جاذبه گردشگری کرمان برای مسافران نوروزی

کرمان، دیار کریمان ایران، یکی از تجلی گاه های تاریخ، تمدن و فرهنگی غنی ایران زمین است که در ایام نوروز ۹۷،  پتانسیل های فوق  العاده ای برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. اگر به دنبال جای خیلی خاص و دیدنی برای نوروز گردی هستید، دیار زر خیر کرمان (کالیفرنیا  ایران) را توصیه میکنیم که شما را به جشنواره دیدنی از مناطق گردشگری و سوغات  خوشمزه می برد. با کرمان گردی ما همراه باشید.

مقصد اول گردشگری در کرمان، مجموعه گنجعلی خان است. مجموعه گنجعلی‌خان کرمان دارای چندین بنای مختلف بوده که از عهد صفوی به یادگار مانده است. این مجموعه به همت گنجعلی خان که حاکمی در دوران شاه عباس صفوی بود، ساخته شد. مجموعه گنجعلی‌خان کرمان، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ ثبت ملی شده است. بخش‌های این مجموعه شامل آب‌انبار، مدرسه، کاروانسرا و سرای گنجعلی‌خان است که همچون  سرای سعد  السلطنه قزوین، دیدنی ها  ناگفته بسیار دارد.
مجموعه بازار وکیل مربوط به دوره زند است و در شیراز، بعد از میدان شهرداری، نزدیک ارگ کریمخان جای گرفته و این اثر در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در مرکز شهر کرمان، بازار وکیل و حمام گنجعلی خان، روزانه پذیرای ده ها  هزار گردشگر  داخلی  و خارجی است. خرید صنایع دستی کرمانی ها را در سفر نوروزی به این حمام فراموش  نکنید.
دیگر مقصد پیشنهادی به مسافران نوروزی کرمان، گنبد جبلیه است که تنها بنای تاریخی سنگی این دیار محسوب می شود. یادگاری از دوران ساسانی
ارگ بم کرمان در ایام نوروز، صدها هزار بازدید کننده دارد و از معروف ترین مقصدهای گردشکری ایران محسوب می شود. ارگ بم بنایی خشتی و با شکوه است که متاسفانه بخش زیادی از آن در زلزله سال ۱۳۸۲ تخریب شد. این بنا اکنون در حال بازسازی است و بازدید از ان در نوروز ۹۷ خالی از لطف نخواهد بود.
ارگ راین کرمان، پس از ارگ بم، دومین بنای خشتی جهان است. ارگ راین نیز در کرمان، در جنوب غربی شهر راین واقع شده است. سالانه گردشگران بسیاری از این بنای باشکوه و عظیم بازدید می‌کنند. در تعطیلات نوروز ۹۷، بازدید از این بنای دیدنی تاریخی را فراموش نکنید
اگر میخواهید معنی و مفهوم باغ ایرانی و هندسه و معماری و فلسفه آن را بفهمید، به باغ شازده کرمان بروید. نمادی از باغ های ایرانی که ثبت جهانی شده است. باغ شاهزاده یا شازده در دو کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. این باغ متعلق به دوره‌ی قاجار است. باغ شاهزاده جزو ۹ باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت جهانی شده است. اطلاعات باغ به ۳۵ زبان ترجمه شده و در نقشه گردشگری این سازمان قرار دارد. باغ فتح آباد کرمان که در روستای اختبارآباد قرار دارد، الگوی ساخت باغ شازده بوده است.
باغ فتح آباد، یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشکری کرمان در فروردین ۹۷ است. باغ فتح آباد در روستای اختیار آباد (۲۵ کیلومتری کرمان) قرار دارد و متعلق به دوره قاجار است. بنای باغ یادبودی از فضل‌علی‌خان بیگلربیگی است. وی یکی از جاکمان کرمان بوده است. باغ فتح آباد محل حکمرانی یکی از حاکمان کرمان بوده است. از وسط این باغ آب قنات عبور می‌کند و عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی و برج و باروی آن باعث شده این باغ به مکانی مفرح و زیبا تبدیل شود. کرمان، دیار باغ های ایرانی است و تماشای فتح آباد کرمانی ها همچون رکنا آباد شیرازی ها در نوروز ۹۷ توصیه میشود
یکی از موزه های دیدنی کرمان، موزه هنرهای معاصر صنعتی است که اگر چه مثل موزه هنرهای معاصر ۲.۵ میلیارد دلاری تهران، شهرت جهانی ندارد، اما برای موزه گردها، گزینه خوبی در ایام نوروز است. موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان آثاری از هنرمندان مشهور جهان را در خود دارد. همچنین نیمی از آثار موزه متعلق به استاد سید علی اکبر صنعتی است و بقیه آثار مربوط به ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. دسترسی به این موزه از طریق خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد امکان پذیر است.
کتابخانه ملی کرمان، بنایی دیدنی با معماری دوره پهلوی اول است. این بنا هم دوره معماری سر در باغ ملی تهران است. کتابخانه ملی کرمان متعلق به دوره پهلوی اول است. این کتابخانه در خیابان شهید رجایی، خیابان خورشید قرار دارد. این اثر که در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۷۸ ثبت ملی شده است، دارای ساختمان زیبای یک طبقه‌ای با نمای آجری است و محوطه بسیار زیبایی دارد.
کرمان، مقصدهایی برای آبشار گردی دارد. اگر چه مثل لرستان و کردستان و چهار محال و بختیاری، با فهرست بلند بالایی از آبشارهای خروشان مواجه نیستید، اما آبشار سیمک، گزینه خوبی برای آبشار گردی در کرمان است. آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان در روستای کوهپایه قرار دارند. این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که باعث شده گردشگران زیادی به این ناحیه مراجعه کنند. ۱۳ آبشار موجود در سیمک همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان است. صعود به این آبشارها نیازمند تجهیزات و مهارت خاص است.
دیگر مقصد گردشگری پیشنهادی روزیاتو به مسافران نوروزی کرمان، سفر به گندم بریان است. شرق رودخانه‌ی شور شهداد، منطقه گندم‌بریان به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین و یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دنیا قرار دارد. تمام سطح گندم‌بریان یا گندم‌برشته از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده و سیاهی سطح زمین و شکل عجیب سنگ‌ها باعث جذب بیشتر نور خورشید و بالارفتن بیش از حد دما می‌شود. این‌جا به «ماه زمین» شهرت دارد و در فصل زمستان و اوایل بهار به بهشتی تبدیل می‌شود که گردشگران بدون دغدغه گرمازدگی از آن بازدید می‌کنند.تورهای  گردش در  این منطقه در مرکز  شهر کرمان در دسترس  مسافران نوروزی دیار کریمان  است.
کویر لوت کرمان، یکی از بکر ترین مقصدهای گردشگری آسیا است. اگر به کرمان رفتید و حس و حال گردشگران هیجان انگیز داشتید، چند ساعتی را به کویر گردی اختصاص دهید.
یخدان مویدی از آثار تاریخی شهر کرمان است. این بنا در خیابان ابوحامد قرار دارد. کرمانی‌ها با استفاده از ابداعات و ابزارهایی منحصربه‌فرد به نام قنات، حفر کانال در عمق زمین، ساخت آب‌انبارها و یخدان‌ها زندگی بهتری را برای خود ساخته بودند. هر قنات آب مورد نیاز آب‌انبارها را تامین می‌کرد و از زیرزمین به این مکان‌ها متصل بود. آب‌انبارها نیز آب مورد نیاز یخدان‌ها را تامین می‌کردند و یخدان‌های بزرگ نیز قنات اختصاصی داشتند. بخشی از سبک زندگی کرمانی  ها را میتوان در این آب انبار به نظاره نشست.

برای سفر به کرمان  و آشنایی با مقصدهای  گردشگری و طبیعت گردی و اقامتی آن، از اطلاعات سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان استفاده کنید.

اگر مسافر کرمان شدید، تصاویر کرمان گردی خود را از طریق کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود