با حذف کامل کربوهیدرات های فرآوری شده و به مدت یک ماه، چه اتفاقاتی می افتد؟

با حذف کامل کربوهیدرات های فرآوری شده و به مدت یک ماه، چه اتفاقاتی می افتد؟

انواع و اقسام رژیم های غذایی وجود دارند که هر کدام در دوره هایی رواج پیدا کرده و با ورود نوع جدیدتری محو یا کمرنگ شدند. اما یکی از رژیم هایی که سال هاست کاربرد خود را حفظ کرده حذف کامل کربوهیدارت های فرآوری شده است.

بسیاری از افراد این نوع رژیم غذایی را با حذف کامل کربوهیدرات اشتباه می گیرند که می تواند عواقبی چون ریزش موها، عدم شادابی پوست و افسردگی را برای شان به همراه داشته باشد.

اینکه از خوردن پاستا، برنج سفید، شیرینی ها و یا نان های خوشمزه اطراف برگرها که عمدتا هم در آنها شکر وجود دارد دست بکشید دشوار است اما اگر این کار را به مدت یک ماه انجام دهید می تواند اتفاقات جدیدی را در زندگی تان بوجود آورد.

مبادرت به گرفتن رژیم غذایی بدون کربوهیدرات غیرفرآوری شده

0

احتمالا با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی به خود خواهید گفت که زمان آن فرا رسیده که به معده ام استراحتی بدهم و از آن سم زدایی کنم. یکی از راهکارهایی که می توانید به کار بگیرید، این است که کلیه کربوهیدرات های فرآوری شده که عدمتا هم در آنها شکر وجود دارد را حذف کنید. از جمله این کربوهیدرات ها می توان به نان، پاستا، چیپس و سیب زمینی سرخ کرده اشاره کرد.

اما در عوض می توانید تمام کربوهیدرات های طبیعی از جمله میوه ها و یا لوبیا را در رژیم غذایی خود داشته باشید. فردی از تجربه خود در این باره می گوید که نه تنها وضعیت هضم مواد غذایی در او با حفظ کربوهیدارت های فرآوری بهبود پیدا کرد بلکه بالاخره توانست به بسیاری از خوراکی هایی که به او تعارف می شد نه بگوید که این یکی از آرزوهای طولانی مدت زندگی او بود.

در ادامه این نوشته اتفاقاتی را که با یک ماه حذف کامل کربوهیدرات های فرآوری شده در زندگی تان روی خواهد داد آشنا می شوید. این رژیم می تواند یک چالش جدید در سبک زندگی تان خصوصا پس از پایان نوروز باشد.

احساس سردرد دائمی

1

یکی از افرادی که این رژیم را امتحان کرده بود در مورد تجربه خود می گوید که تنها با گذشت یک روز از حذف کامل کربوهیدرات های فرآوری شده دچار سردرد شد. وی دریافت که این سردرد طبیعی و نرمال است چرا که این روند همانند حذف کافئین و یا کنار گذاشتن کامل یک دارو است. وی بر این باور بود که به مصرف کربوهیدرات اعتیاد داشته.

تغییرات خلقی

2

در طول هفته نخست کنار گذاشتن کربوهیدارت، تغییرات خلقی در فرد قابل تشخیص است. علت اصلی این امر هم رابطه میان تولید هورمون «سروتونین» و مصرف کربوهیدرات است. این هورمون در افراد ایجاد شادی می کند. به گفته انجمن تکنولوژی سلامت زنان در ماساچوست، افرادی که به طور کامل همه انواع کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف می کنند در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند.

احساس خستگی

3

افراد از تجربه دوهفته نخست خود از کنار گذاشتن کربوهیدرات های فرآوری شده می گویند که باعث ایجاد احساس خستگی در آنها می شد به طوری که دلشان می خواست که دائم چرت بزنند. این اتفاق نه تنها در ابتدای شب بلکه در طول روز نیز برای شان می افتاد. علت اصلی این خستگی می تواند کاهش میزان گلوکز دریافتی باشد که مهم ترین کربوهیدرات انرژی زا در بدن به شمار می رود.

زمانی که در رژیم غذایی تان مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات وجود دارد سبب می شود که گلوکز فراوانی برای تبدیل شدن به انرژی در بدن تان وجود داشته باشد. در میان افرادی که عادت به مصرف فراوان کربوهیدرات دارند، این رژیم می تواند در روزهای نخست حالتی از گیجی و خستگی فراوان را به همراه داشته باشد.

کاهش تمرکز

4

برخی از افراد می گویند که حتی تصورش را هم نمی کردند که گرفتن این نوع رژیم بتواند سبب اختلال در کارهای روزمره او شود چرا که تمرکز حواس آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع مغز نیز همانند سایر ارگان های بدن برای ادامه فعالیت های بهینه خود به انرژی نیازمند است.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام پذیرفت نشان داده شد، افرادی که کربوهیدرات کمتری مصرف می کردند، در آزمون های مرتبط با ذهن موفقیت کمتری را بدست می آوردند که این امر سبب توصیه محققان به برقراری تعادل در دریافت میزان کربوهیدرات، چربی و پروتئین شد.

کاهش میزان نفخ شکم

8

یکی از مزایای این نوع رژیم کاهش فراوان میزان نفخ شکم است. مصرف بیش از حد کربوهیدرات سبب ذخیره بیش از اندازه آب در بدن و به وجود آمدن نفخ می شود. البته باید در نظر داشته باشید که حذف تمامی کربوهیدرات ها آن هم به صورت افراطی می تواند باعث کم آبی بدن یا به اصطلاح «دیهایدریت» شدن بدن تان شود.

احساس معده درد در هنگام خواب

9

یکی از اتفاقاتی که پس از حذف کربوهیدرات می افتد ایجاد مشکلاتی در هنگام خواب است که از آن جمله می توان به احساس گرسنگی و دردهای معده اشاره کرد. گاهی صداهای مداوم شکم که تقاضای یک میان وعده یا دسر خوشمزه و یا یک وعده شام حجیم و مفصل را می کند، مزاحمت هایی را برای فرد دارنده این نوع رژیم به وجود می آورد.

ایجاد تغییراتی در هوس های فرد

6

برخی از دارندگان رژیم حذف کربوهیدرات های فرآوری شده می گویند که بعد از گذشت سه هفته دیگر علاقه چندانی به خوردن پاستا، شیرینی و یا پیتزا ندارند و در عوض دلشان می خواهد که مواد غذایی سالم تری را میل کنند.

از این تجربه نیز احساس رضایت فراوانی می کردند چرا که خوراکی های مفیدی چون سیب و آواکادو را جایگزین نان و تکه های پیتزا کرده بودند. البته به این نکته نیز اشاره می کنند در طول هفته روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته بودند تا در مقابل نخوردن خوراکی های مورد علاقه شان مقاومت کنند.

کاهش وزن

7

در نهایت و در کنار تمام اتفاقاتی که در پس گرفتن این نوع از رژیم می افتد، این است که فرد وزن کم می کند. برخی از افرادی که این رژیم را امتحان کرده اند روزانه حدود نیم کیلو وزن کم کردند.

آنها با وجود احساس خستگی و ایجاد اندکی از تغییرات خلقی، باز هم تمایل به ادامه این رژیم دارند.

اگر شما هم مایل به گرفتن این نوع از رژیم هستید همواره در نظر داشته باشید که منظور از حذف کربوهیدارت های فرآوری شده، کنار گذاشتن کامل کربوهیدرات ها نیست بلکه می توانید از برنج قهوه ای، نان های سبوس دار و کربوهیدرات های موجود در میوه ها و سبزیجات استفاده کنید و تنها انواع سفید و پرشکر آن را کنار بگذارید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود