بهترین و کارآمدترین روش های مدیریت استرس از زبان موفق ترین مردان و زنان

بهترین و کارآمدترین روش های مدیریت استرس از زبان موفق ترین مردان و زنان

استرس از جمله عارضه هایی است که تقریبا بیشتر مردم دنیا آن را تجربه کرده اند و می دانند که چه آثار مخربی در پی دارد. استرس های ناشی از کار، مشکلات خانوادگی یا بی پولی از جمله رایج ترین موارد نگرانی محسوب می شوند که قادر هستند توان هر گونه تصمیم گیری مناسب یا تمرکز را از فرد سلب کنند.

با بروز استرس، فرد نمی تواند به درستی روی کارها و مسوولیت های خود تمرکز نماید و این امر موجب افزایش استرس های وی و افزایش بار نگرانی هایش می شود.

این مساله در میان تمامی انسان های موفق و چهره های شناخته شده نیز رواج دارد. تنها تفاوت آن ها در این است که می توانند در مواقع اضطرار، بهترین راهکار را برای آسایش روحی خود پیدا کنند.

در ادامه این مطلب، روش هایی که این افراد برای رفع و مدیریت استرس خود به کار می گیرند را برایتان یادآور شده ایم تا با کمک گرفتن از آن ها، به اوضاع کاری و زندگی شخصی خود آرامش بیشتری ببخشید.

۱- بیل گیتس

1-w900

بنیان‌گذار مایکروسافت علاقه دارد پیش از خوابیدن کتاب مطالعه کند. او در مصاحبه های خود با خبرگزاری های بزرگ بیان داشته که هر شب دست کم یک ساعت مطالعه می کند و مهم نیست چه ساعتی از شب باشد. وی همچنین بیان داشته که در بسیاری از مراحل زندگی خود، وارن بافت را الگوی خود قرار داده و به پیشنهاد این ثروتمند بزرگ جهان، تقریبا همه مسایل زندگی را ساده می گیرد.

وی همچنین ابراز داشته که: «بافت همه مسائل را به بخش های کوچک تر و جزئی تر تقسیم کرده و مواردی که ارزش فکر و کار داشته باشند را انتخاب و آنها را در اولویت قرار می دهد.»

چنین ترفندی باعث می شود تا فعالیت های اضافی از بین رفته و بتوان روی کار اصلی، تمرکز کامل داشت.

۲- تیم کوک

2-w900

کوک پس از دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه گلاسکو، به دانشجویان پیشنهاد کرد تا همیشه مثبت اندیش باشند و صداهای اضافی را از زندگی خود حذف کنند. گوش سپردن به حرف ها و نظرات همه اطرافیان، شرایطی مملو از استرس را ایجاد می کند.

وی همچنین بیان داشت: «جهان امروزی مملو از انسان های منفی باف و بدبین است و شما باید بیاموزید تا آن ها را نادیده بگیرید. اگر این کار را نکنید، آن ها به سرطانی در ذهن و فکر شما تبدیل خواهند شد و این باعث می شود تا تصور کنید توان انجام اهداف خود را ندارید و به این ترتیب، زندگی برایتان تلخ خواهد شد.»

۳- مگ وایتمن

3-w900

مگ وایتمن چندین شغل در کمپانی های بزرگ همانند P&G، ای بی و HP را به عهده دارد. او در مصاحبه های خود بیان داشته که به ماهی گیری علاقه زیادی دارد و حدود ۶ بار در سال با پسرش به صید ماهی می پردازند.

بر اساس تحقیقات صورت پذیرفته در دانشگاه کالیفرنیا، شرکت داشتن در فعالیت های شاد و هیجانی تا حد زیادی از میزان استرس می کاهد و مزیت های سلامتی دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

مطالعات کتابخانه ملی دارو نیز ثابت کرده، تکرار فعالیت های شاد، مفرح و خوشایند می تواند به مدیریت بهتر احساسات منفی همانند استرس کمک شایانی کند.

۴- وارن بافت

4-w900

وارن بافت یکی از بزرگ ترین سرمایه گذارهای جهان است که سرگرمی های فراوانی در زندگی شخصی خود دارد. او ساز «یوکه لیلی» می نوازد و حتی در برنامه های زنده تلویزیونی هم اجرا می کند.

تحقیقات دانشکده تجارت دانشگاه کالیفرنیا نیز ثابت کرده، انجام فعالیت های محرک ذهن همانند نواختن آلات موسیقی می تواند موجب کاهش میزان استرس شود.

۵- شریل سندبرگ

5-w900

مدیر ارشد عملیات فیس بوک، شریل سندبرگ، بیشتر روی کارهایی که نباید انجام دهد، تمرکز می کند. او سعی دارد تا شب ها پیش از خواب هرگز ایمیل ها و پیغام های الکترونیک خود را چک نکرده و حتی گاهی موبایلش را خاموش کند.

خاموش کردن موبایل چندان کار آسانی به نظر نمی رسد، اما وی بیان داشته که این کار این مزیت را دارد که تا صبح راحت و بی دغدغه می خوابد. خواب کافی و راحت داشتن هم این فایده را دارد که بسیار بهتر با شرایط پر استرس کنار بیایید.

لازم به اشاره است که نگاه کردن به نمایشگر لپ تاپ یا تبلت پیش از خواب برای انسان بسیار مضر است زیرا به گفته دانشمندان از ترشح هورمون ملاتونین که مسوول خواب است، پیشگیری می کند. به زبان ساده تر، هر چه شب ها کمتر از وسایل الکترونیک خود استفاده کنید، ساعت بدنتان منظم تر کار خواهد کرد و در نتیجه استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

۶- جک دُرسی

6-w900

بنیان‌گذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی توئیتر در رابطه روش همیشگی خود برای مقابله با استرس گفته که وی برای تمامی کارهای خود برنامه ریزی کرده و به آن ها پایبند می ماند.

دُرسی به داشتن نتیجه بهتر به واسطه تقسیم کارها به بخش های کوچک تر بسیار ایمان دارد و به همین خاطر، برای هر کدام از مسوولیت های خود، یک روز ویژه در هفته را در نظر گرفته است. به طور مثال، روزهای دوشنبه مخصوص جلسات کاری است. روزهای سه شنبه برای توسعه محصولات، چهارشنبه ها برای امور بازاریابی، ۵ شنبه های برای فعالیت های شبکه ای و جمعه ها برای بهبود فرهنگ کمپانی اختصاص داده شده اند.

شنبه ها روز تعطیل وی محسوب می شود اما یکشنبه ها را به مرور کارهای در دست انجام خود اختصاص داده است. همچنین بد نیست اشاره کنیم که وی هر روز حدود ۱۰ کیلومتر پیاده روی می کند.

۷- سوزان وویچیتسکی

7-w900

مدیرعامل کنونی شبکه اجتماعی یوتوب، سوزان وویچیتسکی با اختصاص دادن وقت کافی به خود، می تواند استرس هایش را برطرف کند. او بیان داشته که من به این نتیجه رسیده ام که وقتی به خود استراحت کافی بدهید و گاهی از کار دور شوید، می توانید دیدگاه ها و ایده های بهتری داشته باشید.

۸- ایلان ماسک

8-w900

در سال ۲۰۰۸ میلادی اوضاع اقتصادی جهان چندان خوب به نظر نمی رسید. تعدادی از کمپانی های خودروسازی در مرز ورشکستگی قرار داشتند و تسلا هم یکی از همین شرکت ها بود. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت در همان زمان در حال جدا شدن از همسرش نیز قرار داشت. اما وی توانست خونسردی خود را حفظ کرده و با مدیریت درست و به موقع استرس ها، بهترین و مناسب ترین تصمیمات را اتخاذ نماید.

کارآفرین مشهور سیلیکون ولی در مورد راز موفقیت خود گفته که وی در آن زمان از شکست و ناکامی نترسیده. ماسک گفته: «ترس محدود است اما امید نامحدود. بیشتر ما از شکست می ترسیم اما این نمی تواند مانع از انجام امور شود. مردم باید ترس های غیرمنطقی را از خود دور کنند. حتی در صورت منطقی بودن هم نباید مانع از ادامه فعالیت های فرد در راستای اهدافش بشود.»

۹- ایندرا نوئی

9-w900

کارآفرین، بازرگان، مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره شرکت پپسی‌ کو، ایندرا نوئی، اعتماد به نفس و اخلاق مداری خود در شغلش را در دوران جوانی آموخته. او در یکی از مصاحبه هایش بیان داشته که در دوران جوانی، مادرش هر شب از وی و خواهرش می خواسته تا یک متن سخنرانی به عنوان یک رئیس جمهوری یا نخست وزیر برایش بنویسند. هر شب آن ها باید وانمود می کردند که یکی از روسای جمهوری دنیا هستند و سخنرانی خود را ایراد می نمودند. در آخر هم مادرشان به او و خواهرش رای می داده.

پدربزرگ نوئی که یک قاضی بسیار باجذبه بوده نیز در افزایش اعتماد به نفس وی نقش موثری داشته است. اگر او نمی توانسته کاری را به درستی انجام دهد، تنبیهش این بوده که ۲۰۰ بار روی کاغذ بنویسد که «من بهانه نخواهم آورد.»

تمامی این موارد دست در دست هم باعث پیروزی کنونی نوئی شده اند و او قادر است به خوبی همه شرایط و موقعیت ها را سنجیده و استرس های خود را به بهترین شکل مدیریت نماید.

وی در این رابطه بیان داشته: «من بهتر از هر فرد دیگری می توانم از عهده کارها بر بیایم. اگر هر برنامه ای با مشکل مواجه شود، آن ها به من رجوع می کنند تا آن را درست کنم چون من گزینه مناسب برای چنین امری به شمار می روم. من می توانم رئیس جمهور هند باشم.»

۱۰- جف بیزوس

10-w900

بنیان‌گذار و مدیر عامل آمازون، جف بیزوس در مورد خودش بیان داشته که: «من در موارد خاص زیاد می خندم.» وی همچنین بیان داشته که بزرگ ترین احساسی که در زمان استرس ایجاد می شود، نادیده گرفتن مسایلی است که نباید نادیده گرفته شوند.

وی گفته: «استرس زمانی ایجاد می شود که شما روی کارهایی که می توانید در دست کنترل داشته باشید، هیچ کنشی انجام ندهید. من به محض اینکه متوجه این امر می شوم، نخستین تماس تلفنی در آن رابطه را برقرار کرده، ایمیل یا پیغام می فرستم یا هر کاری که بر وضعیت پیش رو تاثیر بگذارد را انجام می دهم. این موارد شاید مشکلی را حل نکنند، اما از میزان استرس های بالقوه تا حد زیادی می کاهند.»

به زبان ساده تر، مشکل را تشخیص داده، کنترل آن را به دست گرفته و به جلو پیش بروید.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود