بزرگترین انفجار تاریخ قبل از سلاح اتمی؛ حادثه ای که ۲۷۰ بار از «مادر همه بمب ها» قوی تر بود

بزرگترین انفجار تاریخ قبل از سلاح اتمی؛ حادثه ای که ۲۷۰ بار از «مادر همه بمب ها» قوی تر بود

همانطور که می دانید، این روزها همه از سلاحی مرگبار و وحشتناک صحبت می کنند. بمب جدید آمریکا که به «مادر بمب ها» شهرت یافته، با انفجاری که در شمال افغانستان ایجاد کرد همه را شگفت زده نمود و به فکر فرو برد. بسیاری گمان می کردند که بمب یاد شده بزرگترین در جهان است و نظیر ندارد؛ هرچند که ما روز گذشته در مقاله ای این موضوع را بررسی کردیم و نشان دادیم که روس ها در این مسئله جلوتر هستند.

جالب است بدانید که انفجار ناشی از مادر بمب ها، بزرگترین در طول تاریخ نبوده و انفجاری وحشتناک تر از آن نیز وجود دارد. در ۶ دسامبر سال ۱۹۱۷ میلادی، یک کشتی در بندر «هالیفاکس نوا اسکوشیا» منفجر شد و طی آن حادثه ای معادل با انفجار ۳ هزار تُن «تی ان تی» رخ داد.

امواج ناشی از این قضیه بیش از هزار نفر را به کام مرگ فرستاد و امواج بسیار عظیم ۱۵ متری ایجاد نمود. بنابراین باید این انفجار را بزرگترین در تاریخ (قبل از بمب های هسته ای) بدانیم. ما در این مقاله قصد داریم موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان همراه باشید.

580-w750
در دسامبر سال ۱۹۱۷ میلادی، سه سال از آغاز جنگ جهانی اول می گذشت. بندر هالیفاکس که در ساحل شرقی کانادا قرار داشت، نقطه مهمی برای انتقال سربازان و تجهیزات به قاره اروپا به شمار می رفت.
581-w750
در روز ۶ دسامبر، یک کشتی نروژی به نام «SS Imo» بندر را به مقصد نیویورک ترک گفت. این کشتی از هلند آمده بود تا منابع و تجهیزات را به بلژیک جنگ زده برساند.
582-w750
به علاوه، قرار بود کشتی فرانسوی به نام مون بلان به اروپا برود و مواد به شدت انفجاری را به این کشور برساند. ۲,۳۶۷ تُن پیکریک اسید، ۶۲ تن پنبه باروتی، ۲۵۰ تُن تی ا تی و ۲۴۶ تُن بنزول، در بشکه هایی پایین عرشه حمل می شدند.
583-w750
برای خارج شدن از خلیج «Bedford» جایی که کشتی ها لنگر می انداختند، آن ها باید از کانالی باریک عبور می کردند. کشتی نروژی از این کار سر باز زد و در نتیجه به کشتی باری مون بلان برخورد کرد.
584-w750
اگرچه این برخورد با سرعت پایین انجام گرفت، اما باعث شد که بنزول بریزد و تمامی ذخایر دیگر را مشتعل کند. در نتیجه ۲۹۸۹ تُن تی ان تی منفجر شد و حادثه ای ۲۷۰ بار قوی تر از مادر بمب ها را رقم زد.
585-w750
امواج ناشی از این انفجار منطقه ای به وسعت ۱۳۱ هکتار را تحت تاثیر خود قرار دادند و اطراف ریچموند را با خاک یکسان کردند. گرمای ناشی از انفجار به شدت بالا بود و دمای آن به ۴۹۸۲ درجه سانتیگراد می رسید. این حادثه تمام آب را تبخیر کرد و امواجی به طول ۱۵ متر به وجود آورد.
586-w750
شدت انفجار به حدی بود که کشتی نروژی را به ساحل پرت کرد. کشتی باری فرانسوی نیز تکه تکه شد و به کلی نابود گشت. هیچ بخشی از کشتی از انفجار جان سالم به در نبرد.
587-w750
تنها دو قسمت از مون بلان پیدا شد؛ قطعه ای ۵۱۷ کیلوگرمی از لنگر که ۳۲۰۰ متر آن طرف تر افتاده بود و بشکه ای که در ۴ کیلومتری محل حادثه قرار داشت.
588-w750
بیشتر بندر هالیفاکس با خاک یکسان شد. بیش از ۱۲ هزار خانه نیز نابود گشتند و یا دیگر غیر قابل سکونت بودند. این مسئله باعث شد که بسیاری از مردم در برابر سرمای آن زمان بدون سرپناه بمانند.
589-w750
تقریبا تمام شیشه های شهر تا شعاع ۸۰ کیلومتری شکستند. حتی ساختمان های سرپا نیز آسیب بسیار زیادی دیده بودند.
590-w750
۱۶۰۰ نفر بلافاصله جانشان را از دست دادند. ۳۵۰ نفر نیز بر اثر شدت جراحات وارده کشته شدند. تعداد مصدومین حادثه بیش از ۹ هزار نفر تخمین زده می شد؛ به این معنا که تلفات فاجعه ۲۲ درصد جمعیت شهر را در بر می گرفته است.
591-w750
تلفات می توانست از این هم بدتر شود. اما وینست کلمن مسئول هدایت قطارها جان ۳۰۰ مسافر را که به سمت ایستگاه محل حادثه می رفتند، نجات داد.
592-w750
آخرین کار وی فرستادن پیام اخطار بود: “قطار را نگه دارید. کشتی مهمات در حال سوختن است و منفجر خواهد شد. احتمالا این آخرین پیغام من خواهد بود. خدا نگهدار.”
593-w750
شدت حادثه به حدی بود که تا مدت ها به عنوان بزرگترین انفجار تاریخ از آن یاد می شد؛ تا زمانی که آمریکا در سال ۱۹۴۵ سلاح های اتمی را توسعه داد. تنها سه مورد انفجار ناشی از مواد منفجره مرسوم، بزرگتر از حادثه هالیفاکس بوده اند.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • عرفان فروردین ۲۸, ۱۳۹۶

    بسیار جالب و البته غم انگیز و ناراحت کننده بود … ممنون

  • ss فروردین ۲۸, ۱۳۹۶

    البته این بمب نبوده خب یه انفجار بوده و قابل مقایسه با بمب ساخته شده که به عمد پرتاب و منجر به انفجار میشه فرق داره