نکاتی جالب در مورد سریال جنجالی این روزها؛ «۱۳ دلیل برای اینکه»

نکاتی جالب در مورد سریال جنجالی این روزها؛ «۱۳ دلیل برای اینکه»

سریال «۱۳ دلیل برای اینکه» (۱۳ Reasons Why) که پخش فصل اول آن از سرویس اینترنتی نت فلیکس به پایان رسیده با استقبال تماشاگران و منتقدان و البته انتقادهایی نیز در مورد محتوای آن مواجه شده است. در هر صورت استقبال از این سریال چنان بالا بوده که سرویس اینترنتی نت فلیکس به سرعت سفارش ساخت فصل دوم آن را نیز داده و باید به زودی شاهد پخش فصل دوم از این سریال معمایی باشیم.

اما نکته ی بحث برانگیز در مورد این سریال پرداختن آن به موضوع خودکشی در میان نوجوانان است که عکس العمل منفی برخی از والدین و منتقدان را در پی داشته است. سریال «۱۳ دلیل برای اینکه» داستان یک دانش آموز دبیرستانی به نام کلَی جنسن و هم کلاسیش هانا بَیکر که اخیراً خودکشی کرده را روایت می کند. او قبل از خودکشی چندین نوار کاست ضبط کرده و در آن ها ۱۳ دلیل خود برای خودکشی را شرح می دهد.

download-w700

هر یک از این نوارهای کاست برای یک نفر که به نحوی در خودکشی او مقصر بوده ضبط شده است و هر اپیزود از فصل اول سریال به این افراد و رابطه ی آن ها با هانا بیکر و خودکشی او می پردازد. نت فلیکس تمامی اپیزودهای این سریال را در تاریخ ۱۱ فروردین امسال منتشر کرد و از آن زمان تاکنون این فیلم روز به روز علاقمندان بیشتری پیدا کرده که در برخی موارد به دلایل نامناسبی بوده و به مناقشاتی در مورد داستان حساس این سریال منجر شده است.

بسیاری از متخصصین سلامت روانی، والدین نگران و معلمان بر این باورند که داستان سریال به تبلیغ خودکشی می پردازد و تماشای آن می تواند نوجوانانی که شرایطی مشابه با شخصیت هانا را تجربه کرده اند به سمت خودکشی سوق داده شوند.

در ادامه به بررسی داستان فیلم و دلیل استقبال نوجوانان و البته انتقاد کارشناسان و والدین از این سریال می پردازیم. با ما همراه باشید.

3414b57a-c2c0-41bd-895c-710ea3ce0858-w700
این سریال بر اساس رمان «Thirteen Reasons Why» نوشته ی جَی اَشر که در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید ساخته شده است. نقش اصلی این سریال را دیلان مینت بازی می کند.
it-got-so-popular-so-fast-that-its-probably-getting-a-second-season-w700
سریال «۱۳ دلیل برای اینکه» چنان سریع با استقبال تماشاگران روبرو شد که برای فصل دوم نیز تمدید شده است.
13RW_Feature_Main-w700
داستان سریال در مورد یک نوجوان دبیرستانی به نام هانا بَیکر است که خودکشی می کند. وی قبل از این که خود را بکشد ۱۳ دلیل خود برای خودکشی را در قالب چند نوار کاست صوتی تشریح می کند که هر کدام از آن ها مربوط به فردی است که وی او را در خودکشی خود به نحوی مقصر می داند. این نوارها در واقع به دلیل انتقام و به عنوان توجیهاتی برای تصمیم مرگبار وی تهیه شده اند.
13rw11301153r-w700
این سریال با استقبال گسترده تماشاگران و بخصوص نوجوانان روبرو شد.
rs_1024x759-170403085559-1024.13-reasons-why-3.ch.040317-w700
اما متخصصان سلامت روانی در مورد پیام های این سریال در مورد موضوع خودکشی هشدار داده و آن ها را خطرناک توصیف کرده اند. آن ها و بسیاری دیگر از منتقدان بر این باورند که این سریال دیدگاه مشکل آفرینی نسبت به مقوله ی خودکشی را ترویج می کند.
170331-news-13reasonswhy-w700
کارشناسان، والدین و معلمان بر این موضوع توافق دارند که این سریال و موضوع آن خودکشی را ترویج کرده و در واقع تصویری کامل از تصمیم نادرست شخصیتی که خودکشی می کند را به تصویر نکشیده است. از آن جایی که افکار مربوط به خودکشی در میان نوجوانان رواج زیادی دارد برخی بر این باورند که چنین سریالی نباید ساخته می شد. بر اساس منابع رسمی، خودکشی سومین عامل مرگ و میر در میان افراد ۱۰ تا ۱۴ ساله و دومین عالم مرگ در میان افراد ۱۵ تا ۳۴ ساله است. علاوه بر این بر اساس تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۷ درصد از دانش آموزان پایه ی نهم تا دوازدهم به خودکشی فکر کرده اند.
ows_14922094495895-w700
البته برخی نیز این ادعاها را رد کرده و اعلام نموده اند که سریال «۱۳ دلیل برای اینکه» از ارزش هنری بالایی برخوردار است. بسیاری از منتقدان نیز شجاعت دست اندرکاران این سریال را برای پرداختن به چنین موضوع جنجالی و حساسی مورد تمجید قرار داده اند. سلنا گومز که یکی از تهیه کنندگان این سریال به شمار می آید در مصاحبه با اسوشییتدپرس در این باره گفته است: ” ما به کتاب بسیار وفادار ماندیم و چیزی که جَی اَشر نوشته یک داستان تراژیک زیباست اما همزمان داستانی مبهم را دنبال می کند و این همان کاری بود که ما می خواستیم بکنیم”.
1a-1-w700
همچنین در این فیلم مفاهیم گرافیکی زیادی در مورد تجاوز جنسی و خودکشی وجود دارد. سازندگان سریال صحنه های خشونت آمیز خودکشی هانا را «ضروری» اعلام کرده اند.
dgfdf
یک مدرسه در کانادا تمامی ارجاعات به این سریال را ممنوع اعلام کرده است و برخی از مدارس نیز در مورد این سریال به والدین دانش آموزان هشدار داده اند.
13RW_107_00189R-w700
انجمن ملی روانشناسان مدارس به نوجوانانی که به خودکشی فکر کرده اند یا می کنند توصیه کرده است که از تماشای این سریال خودداری کنند. این گروه همچنین همچنین پیشنهاد کرده که نوجوانانی که قصد تماشای این سریال را دارند در کنار والدینشان آن را تماشا کنند به طوری که والدین بتوانند آن ها را متقاعد سازند که خودکشی هیچ مشکلی را حل نمی کند.
Screen-Shot-2016-11-08-at-12.04.23-PM-w700
شَنون پِرسِر (بازیگر نقش بارب در سریال Stranger Things) در حساب توئیتر خود به افرادی که دچار افسردگی یا افکار خودکشی یا آزار جنسی شده اند توصیه کرده که این سریال را تماشا نکنند. وی در این باره چنین گفته است: “در این سریال صحنه های گرافیکی وجود دارد که به راحتی می تواند شما را به یاد خاطرات تلخ بیاندازد. لطفاً مراقب خودتان باشید”.
3_88ddbbb8d6-w700
علی رغم محتوای حساس سریال، اولین بار در ابتدای اپیزود ۹ به بینندگان سریال در مورد محتوای داستان آن هشدار داده می شود. این رویه تنها در اپیزودهای ۱۲ و ۱۳ تکرار شده است.
1024x1024-w700
بعد از سیل انتقادات و هشدارهای در مورد این سریال، سرویس اینترنتی نت فلیکس در ۱۱ اردیبهشت اطلاعیه ای را بدین مضمون منتشر کرد: “در حالی که بسیاری از طرفداران ما این سریال را یک محرک باارزش برای شروع یک بحث مهم با خانواده هایشان دانسته اند، نگرانی هایی نیز از طرف دیگران وجود دارد بر این باورند باید این سریال باید اخطارهای بیشتری در خود داشته باشد… به این دلیل ما در ابتدای اپیزود اول نیز یک اخطاریه درج می کنیم تا کسانی که هنوز آن را تماشا نکرده اند در جریان امر قرار بگیرند”.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲۴ نظر

ورود

  • mr.fr اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۶

    سریال فوق العاده قشنگ و البته دردناکی بود. توصیه میکنم حتما ببینیدش

  • Peymi مرداد ۱, ۱۳۹۶

    به نظر من والدین باید این سریالو نگاه کنن.چون اگه بخوایم به نیمه پر لیوان نیگاه کنیم،خیلی هم آموزنده ست و به خانواده ها هشدار میده که مواظب بچه هاتون باشید و براحتی از گوشه گیری ها و سکوت بچه هاتون نگذرید.این اتفاقات خیلی شبیه زندگی منه.منم دوران تلخ دبیرستان رو با مشکلات مشابه بعضی از شخصیتهای سریال گذروندم.اون زمان هیچوقت فکر نمیکردم که اون مشکلات و تنهاییهام بعد از ۱۰ سال خودشو به شکل اعتیاد و افسردگی و خودکشی نشون بده.شاید اگه این سریال ۱۰_۱۵ سال زودتر ساخته میشد و والدین من نگاه میکردن و ازش درس میگرفتن،الان هر روز و هر ساعت و هر ثانیه به خودکشی فکر نمیکردم.ولی افسوس…باشد که درس بگیریم…

    • saghar اسفند ۴, ۱۳۹۶

      به نظر من وقتی میبینی که نبودنت ممکنه چه قدر به خانواده و اطرافیانت لطمه بزنه دیگه کمتر به فکر اینجور چیزا می افتی و میبینی که همه ماها تو زندگیمون از این جور چیزها و حتی بدترشم داریم

  • فرهاد جوانرود مهر ۱۲, ۱۳۹۶

    عالی بود سریال ولی خدایی کسانی که دچار افسردگی هستند به هیج وجه نگاه نکنند .واقعا فیلم ناراحت کننده واحساس دل تنگی بهت دست میده

  • آرش آذر ۲۶, ۱۳۹۶

    با اینکه این چند روز به اندازه ی چند سالم گریه کردم با دیدن این سریال دوست دارم حداقل پسرا ببیننش شاید نتونم کارایی که قبلا کردمو جبران کنم ولی شاید دیدنش بتونه جلوی خیلی اتفاق هارو بگیره این سریال منو تا مرز خودکشی برد شایدم حق من باشه که بمیرم واقعا دختر بودن دردناکه نمیدونم واسه کارایی که قبلا کردم بخششی هست یا نه ولی شاید با پیشنهاد دادن این سریال واسه من و امثال من بخششی باشه

    • fariba اسفند ۱۳, ۱۳۹۶

      امیدوارم همه مثل شما ازکارای اشتباشون پشیمون باشن .خدابخشندس دوست عزیز

    • پوریا اردیبهشت ۵, ۱۴۰۰

      ببین من تنها یا تو تنها نمیتونیم همه چی رو درست کنه ،دخترا خانوما بخاطر جنسشون که احساسی هستن خیلی میتونن اسیب ببینن ،من حالم از این نابرابری بهم میخوره داش میدونی حاجی نه که خدا برابر خلقمون نکنه در طول تاریخ به خاطر جنس زن صعیفتر تلقی شده نه نه نه همه اینطور نیست اما همون بگیم ده درصدم زن ابزار حساب کنن منو عذاب میده ،میدونی همیشه یه چیزی بدتر از الان هست ،بدترو بدترو بدتر ،خب ،پس نباید ادم خرابترش کنه ،هزاران راه هست یه چیزو خراب کنی یا برعکس بسازیش ،ولی از همه مهم تر عجیب بودن رفتارهای دختراس ،خیلی وقتها نمیشه درکشون کرد واقعا اصلا نمیشه ،ولی در کل انسان باید انسان باشه ،و تو نه باعث رفتار بد کسی علیه کسی دیگه هستی ،نه خودت انسان بدی هستی ،پس حداقل این انرژی رو به دورو بریات دادی و میشناسن و از اونطرف اینو بدون خیلیا تو این دنیا هستن که ممکنه کاری کنن چه دختر به پسر تجاوز احساسی کنه چه پسر به دختر تجاوز جنسی کنه یا برعکس ولی چیزی که هست هر کی باید از خود شروع کنه و این انرژی رو به محیط بده من این انرژی رو حسش میکنم و کنترلش میکنم که اطرافیانم امید درشون بوجود بیارم ،

  • Toofan بهمن ۹, ۱۳۹۶

    خیلی سریاله قشنگیه ولی بنظرم واقعا دله ادم میگیره و منم دقیقا تنها و دبیرستانی حالم از این روزام بهم میخوره ببینید درک کنید چقد زندگی اشغاله

  • عرفان بهمن ۱۲, ۱۳۹۶

    یا اونقدر خوش شانسی که عضلاتت یک دفعه از کار می افته ومیمیری

    یا بدشانسیو ذره ذره می میری پس تصمیم با خودتونه …..

  • Ali.kh اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷

    سریال خوبیه و دردناک
    من وقتی این سریال دیدم خیلی خودمو به شخصیت کلی جنسون نزدیک دونستم و یاد دوران دبیرستان افتادم
    اما فرهنگ آمریکایی ها با ما فرق میکنه نمیدونم چجوری
    نوجوان های اونا چجوری میتونن خودکشی کنن
    ولی نوجوان های ما فک نکم بتونن مثل اونا انجامش
    بدن.و یکی این که دبیرستان اونا مختلطه ولی ما نیستیم
    من که بغضم گرفت کلا فیلمو دیدم
    ولی در کل آموزندس و مشکلات نوجوان هارو میگه

  • woody اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۷

    به نظرم این سریال کمک زیادی به هر دو جنسیت کرده و تونسته بسیار آموزنده باشه و حتی تاثیر بیشتری روی من و پسرای امثال من بزاره و بدونیم که هر عمل و رفتار تو زندگی ، نیاز به کمی فکر و تامل داره
    علاوه بر محتوای سریال ، منم خیلی با کرکتر کلی همزاد پنداری کردم چون دقیقا مثل این مشکلات و حوادث و احساسات و … برای خودم و دوستام رخ داده باعث باور پذیری بیش از پیش این سریال برای من شده
    توصیه ام به کسایی که به فکر خودکشی هستن دیدن این سریال نیست چون واقعا باعث تقویت حس خودکشی تو انسان میشه گرچه سریال تلاش کرده که این امر رو نهی کنه ولی بازم ته مونده هایی از این عمل تو سریال حس میشه و به نوعی از خودکشی به عنوان روشی یاد شده برای پایان همه ی سختی ها که کاملا اشتباس
    اسپویل….
    ………….
    تا قبل از پایان سریال همش حس میکردم هانا خودکشی نکرده و یه ته مونده ای از امید تو دلم بود که نشد .

  • rezi خرداد ۵, ۱۳۹۷

    ساختن این سریال ریسکه واقعا کارگردانش خیلی شجاع ونترسه و اینکه این فیلم شاهکار شد به خاطر نترس بودن کارگردانشه لطفا زودتر در مورد فصل دو هم مطالبی رو به اشتراک بزارین

  • مریم مرداد ۱, ۱۳۹۷

    به نظرم این سریال واقعا سریال عجیبی بود چون یجورایی خیلی تصویر واضحی از فرهنگ اونا و ارزش پایینی که برای خانوما قایلند رو به نمایش گذاشته..مثلا اونجایی که هانا به مشاور مدرسشون گفت برایس باهاش چیکار کرده مشاوره فقط بهش گفت فراموشش کن!درحالیکه اگه ایران بود حتما برایس به خاطرش مجازات میشد..و اینکه اونجا پدرمادرا اصلا به بچه هاشون نزدیک نیستن و به جای اینکه سعی کنن بچه ها اونا رو امین خودشون بدونن و رازهاشون رو بهشون بگن دروغهای بچه ها رو باور میکنن و حرفای راستشون رو باور نمیکنن،که این باعث میشه بچه ها از ازادی عجیب غریبی که جزو فرهنگ کشورای غربیه (و به عنوان یه نوجوون میگم اصلا چیز خوبی نیست)استفاده نابجا بکنن و هر روز از پدرمادراشون دورتر بشن

    • دختر خستع دی ۸, ۱۳۹۷

      پس چرا من همه چیزو حتی به مادرم گفتمو کسی حرفامو باور نکرد؟این حرفا چرتع وقتی بهت باور نداشته باشن وانسانیت وجود نداشته باشع حتی اگ به خود پیغمبرم بگی کاری برات نمیکنه….ما فقط میتونیم به فکر خودمون باشیم چون فرداش هیچچکی به دادمون نمیرسه حتی مامان و بابامون…..من هنوزم تو کابوس اتفاقاتیم که برام افتاده…تهمتایی که بهم زدن…دست درازی هایی که بهم شد…بازی هایی که باهام کردن…پسرایی که روحمو خط خطی کردن…سه بارم اقدام کردم اما جرعت خودکشی نداشتم…دیدن این سریال بیشتر اذیتم کرد اما به خودم اومدم دیدم که این کارا سرانجام نداره من باید خودم برای خودم تلاش کنم

  • محمد مهر ۲۳, ۱۳۹۷

    توصیع میکنم کسانی ک افسردگی دارن این فیلمو نبینند من برای اولین بار هست که توی گوگول یا سایت کامنت میزارن این فیلم خیلی قشنگه ولی خیلی روی ذهن ادم تاثیر میزاره به جد روی خودم تاثیره زیادی گذاشته مخصوصا شخصیت و بازیه کلی جنسن که عاشق میشه و عشقش خودکشی میکنه

  • امیرحسین بهمن ۲۶, ۱۳۹۷

    بهتر از این فیلم ندیدم

  • wonder فروردین ۹, ۱۳۹۸

    به نظرم سریالی هست با یک هدف و مقصد معلوم و دارای بنیه ، چیزی که این روزا تقریبا تو کمتر سریالی میتونیم ببینیم … و اینکه باید تو شبکه های غرب که فضاهای آموزشی مختلط و آزادی بیشتری دارن پخش بشه … نمیدونم چرا تماشای این سریالو منع میکنن در صورتی که این سریال بیشتر منع میکنه از خودکشی و بیشتر رو این تاکید داره که همدیگه رو درک کنیم تا اینکه تبلیغ خودکشی کنه

  • فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

    فیلم بسیار زیباییه….
    “خودکشی”احمقانه ترین کاریه که یه فرد میتونه بکنه
    باید قبل اینکه دست به اینکار زد با خودت فکر کنی که چی میشه ؟؟اخرش که چی؟؟با این کار ادم فقط خودشو از دست میشه…کارایی که میتوسته انجام بده ودیگه نمیتونه انجام بده…

  • Sh خرداد ۱۲, ۱۳۹۸

    سریال واقعاً تاثیر گذار و غمناکی بود.

  • h.a شهریور ۳, ۱۳۹۸

    بهترین سریالی که تو عمرم دیدم…

  • Erfan شهریور ۱۷, ۱۳۹۸

    من فکر میکنم اصلی ترین دلایل نه اون سیزده دلیل بلکه دو دلیل داشت اولیش خود “هنا” بود دومین دلیل هم “کلی” بود که نشون میده انسانها نباید حرفاشونو تو دلشون نگه دارند تو قسمت سیزده هم که دیدن بعد از اینکه هنا کار نوار ها رو تموم کرد از خودکشی صرف نظر کرده بود چون فک میکرد سبک شده

  • parmida آبان ۱۷, ۱۳۹۸

    سریال قشنگی بود ولی نه برا امسال من ،من زمانی ک این فیلمو دیدم تا دو ماه افسردگی گرفتم و بعدش خودکشی کردم و کلی گرفتاری بیمارستان و مشاور کشیدم ولی بازم دارم نگاش میکنم چون دیگع ب تلخیش عادت کردم ولی اگر حساسید برا حساسیتتون دلیل همیشگی نسازید و این فیلمو نبینید

  • رها اسفند ۱۴, ۱۳۹۸

    دختر بودن دردناک نیست بیشعوری و انسان نبودن ادماس که دردناکه