هر آنچه باید درباره موزه موسیقی تهران واقع در تجریش بدانید

هر آنچه باید درباره موزه موسیقی تهران واقع در تجریش بدانید

تجریش، یکی از مناطق پر رفت و آمد تهران به خصوص در روزهای بهار و تابستان است. وجود بازارهای خرید متعدد مانند مجتمع تجاری ارگ، قائم،  بازار قدیمی تجریش و فرصت های گردشگری متعددی که در مناطق کوهستانی (دربند) آن وجود دارد، سبب شده تا این منطقه در فهرست مقصدهای گردشگری شهری تهرانی ها و حتی گردشگران بین المللی پایتخت که این روزها، شاهد افزایش حضورشان در ایران و تهران هستیم، قرار بگیرد.

با فرا رسیدن تابستان، فروش میوه های تابستانی در بازار بزرگ و قدیمی تجریش به خصوص در اطراف امامزاده صالح تجریش، فضای جالبی را به منطقه بخشیده و لوکیشن های خوبی را برای عکاسی گردشگران فراهم کرده است.

MU2
ساختمان موزه موسیقی تهران

در تجریش، یک مرکز فرهنگی وجود دارد که خیلی مورد توجه گردشگران قرار ندارد و آن موزه موسیقی تهران است که محفلی برای آشنایی با دنیای موسیقی ایران در چند سده گذشته است. مجموعه ای نفیس از سازهای مناطق مختلف کشور که ساز و ضرب و ریتم اقوام بزرگ و پر افتخار ایران زمین را در نمایشگاه دائمی، در معرض دید علاقمندان به هنر موسیقی قرار می دهد.

این موزه در ۳ طبقه با هدف حفظ و پاسداشت موسیقی اصیل ایرانی بنا شده و می کوشد تا دانشجویان هنر به خصوص علاقمندان به موسیقی را با تاریخ اجمالی هنر موسیقی ایران آشنا کند. برای آشنایی با موزه موسیقی که با استقبال تریپ ادوایزری هم همراه شده است، با روزیاتو همراه باشید.

موزه گردی: از «تجریش» تا «پانزده خرداد»

در روزهای بلند بهار و تابستان، یکی از فرصت های گردشگری شهری هنری و جذاب تقریبا ارزانی که در اختیار هموطنان قرار دارد، موزه گردی و گالری گردی بوده و برای تهرانی ها، این فرصت بیش از سایر استان ها فراهم شده است.

اگر تجریش یکی از مقصدهای هیجانی گردشگری شمال تهران است، خیابان امام خمینی و اطراف پانزده خرداد را باید یکی از مقصد های مهمی گردشگری فرهنگی و هنری پایتخت دانست که مهمترین مقصد گردشگری تهرانی ها، یعنی کاخ موزه گلستان (نگین جهانی کاخ های ایران) در آنجا واقع شده است.

تقریبا به اکثر موزه های تهران می توان با خطوط مترو رفت و از شر گرمای فصل دوم سال در امان بود. ۱۲ موزه ای که برای گردشگری تهرانی ها در تابستان می توان پیشنهاد کرد عبارتند از:

  • موزه هنرهای معاصر تهران: محفلی برای تماشای تابلوهای میلیون دلاری هنر معاصر ایران و جهان.
  • موزه ملی ملک:‌ بزرگ ترین موزه وقفی ایران و جایی برای تماشای هزاران سکه و کتاب نفیس تاریخی.
  • موزه زمان: نخستین موزه ساعت ایران در ساختمانی تاریخی.
  • موزه ایران باستان: موزه مادر ایران و جایی برای تماشای تاریخ و تمدن ۱۰ هزار ساله ایران زمین.
  • موزه جواهرات ملی: یکی از گران قیمت ترین موزه های جواهرات سلطنتی جهان در خیابان فردوسی.
  • موزه کاخ موزه گلستان: جایی برای تماشای هدایای سران جهان به شاهان قاجار.
  • موزه کاخ سعد آباد: جایی برای تماشای تابلوها و بخشی از تاریخ معاصر ایران.
  • موزه کاخ نیاوران: یکی از مقصدهای جذاب گردشگری فرهنگ و هنری شمال تهران.
  • موزه عبرت: مکانی برای تماشای انواع شکنجه های کمیته مشترک ضد خرابکاری رژیم پهلوی.
  • موزه آبگینه: یکی از برترین موزه های دنیا با معماری خاص برای تماشای سفال های تاریخی ایران.
  • موزه استاد مقدم: گران ترین خانه جهان که در اختیار دانشگاه تهران قرار دارد.
  • موزه سینما: جایی برای تماشای تاریخ صد ساله سینما در ایران.

علاوه بر این ۱۲ مقصد، موزه هایی مانند موزه امام علی و موزه صلح و موزه موسیقی نیز توصیه می شود که در ادامه به بررسی موزه موسیقی تهران می پردازیم.

چرا موزه موسیقی؟

photo_2000-02-02_04-58-42
نقشه محل قرار گیری موزه موسیقی تهران

موسیقی در فرهنگ و تمدن ایران زمین، از جایگاه والایی برخوردار بوده و جای جای اقلیم پهناور ایران، با موسیقی‌های ملی و مقامی، شهره خاص و عام است. موزه موسیقی که یکی از موزه‌های جدید کشورمان مانند موزه صنعت برق و موزه حیات وحش است، خیلی برای شهروندان تهرانی به خصوص اهالی تجریش و نیاوران، شناخته شده نیست.

بازدید از موزه‌های کشورمان در همه شهرها، یکی از عوامل موثر در توسعه گردشگری شهری و هم‌چنین، بستری برای تقویت صنعت گردشگری ایران خواهد بود که ملت و دولت، باید برای رونق بخشی به آن تلاش کنند. به نظر می‌رسد، موزه موسیقی ایران، می‌تواند یکی از محفل‌های جالب و جذاب برای اهالی موسیقی و حتی سینما و میراث فرهنگی باشد که جذابیت سازی برای آن، از جنبه‌های اینترنتی و سنتی، اهمیت دارد.

البته موزه موسیقی فقط در تهران نیست و نصف جهانی ها هم، موزه موسیقی دارند.

دیدار مدیرکل موسیقی کویت و وزیر فرهنگ ایتالیا از موزه موسیقی ایران در ماه‌های گذشته سبب شد تا این مسئولان آسیایی و اروپایی، از موزه موسیقی کشورمان برای راه اندازی موزه موسیقی مشترک درخواست همکاری کند. امری که زمینه بالندگی بیش‌تر این موزه را در منطقه سبب خواهد شد.

MU11
دیدار وزیر فرهنگ ایتالیا از موزه موسیقی تهران

برای کسانی که می خواهند با بخشی از فرهنگ و هنر معاصر کشور در عرصه موسیقی آشنا شوند، موزه موسیقی و کتابخانه مجهز آن می تواند هم گردشگری شهری خوبی را برایشان به ارمغان آورد و هم فرصتی برای درک بهتر دنیای موسیقی ایران از گذشته تا حال باشد.

MU12
دیدار وزیر فرهنگ ایتالیا از طبقات موزه موسیقی تهران

نگاهی به درگاه موزه موسیقی تهران

گردشگری دیجیتالی، بخشی از ظرفیت های صنعت گردشگری به شمار می رود و در گردشگری امروز دنیا، نقش امتیاز رقابتی را بازی می کند. بسیاری از گردشگران داخلی و بین المللی، پیش از بازدید از مقصدهای گردشگری در شهری خاص، به سراغ درگاه های بین المللی معرفی مکان های گردشگری و فرهنگی رفته و از جزییات بازدید، مطلع می شوند.

MU10

سایت موزه موسیقی ایران نیز یکی از ظرفیت های گردشگری رسمی ایران در فضای سایبر به شمار می رود که به نظر می رسد از اطلاع رسانی خوب و به روز رسانی مطلوبی برخوردار است. اگر قصد بازدید از این موزه را در روزهای آینده دارید، توصیه می کنیم گشتی در سایت این مجموعه بزنید.

موزه موسیقی ایران در این آدرس بارگذاری شده و از نظر انتخاب دامنه و پسوند، یک دامنه مطلوب است. امکان حدس زدن صحیح و آسان نام دامنه چنین وب‌سایتی برای کاربران ایرانی و غیر ایرانی فراهم بوده و همین عامل، زمینه معرفی بهتر محتوا به موتورهای جست و جو و بستر بازدید مکرر به صفحات را سبب می‌شود.

انتخاب درست نام دامنه، مقوله‌ای مهم در بارگذاری صفحات سایت‌ها، به خصوص URL های رسمی در فضای مجازی است که وب مستر سایت‌های دولتی ایران، باید به این موضوع توجه کنند.

بخش های مختلف موزه در این درگاه معرفی شده است. گر چه فایل های ویدیویی که در این گفتار مشاهده می کنید، در درگاه موزه بارگذاری نشده است.

بخش هایی از جمله: بازدید از موزه، آرشیو صوتی و تصویری، نگارخانه، مجموعه ها، رویدادها، آموزش و پژوهش (موسیقی کومش/موسیقی نیجریهکارشناسی ساز و درباره موزه، از جمله قسمت هایی است که هر یک دارای زیر بخش های متنوعی در درگاه موزه موسیقی تهران است.

بخش مجموعه فرهنگی موزه، شامل ۴ بخش با نام‌های: گالری نمایشگاهی موزه، سالن تمرین موزه، آمفی تئاتر موزه و استودیو موزه موسیقی است.

ساختمان موزه موسیقی ایران، از معماری و نورپردازی خوبی در شب برخوردار بوده و همین موضوع، سبب انعکاس تصاویر ساختمان موزه در صفحه نخست سایت شده است. البته شایسته‌تر است که برای اطلاع رسانی بهتر به جامعه مخاطبان، تمرکز از روی نماگرایی به محتواگرایی تخصصی، حتی در صفحه اول، تغییر یابد. دنیای موسیقی ایران را با موزه موسیقی جست و جو کنید و این‌جا، به سازها دست بزنید!

کوتاه از موزه موسیقی ایران

MU3

موزه موسیقی مانند موزه ملک و موزه هنرهای معاصر و ده‌ها موزه و گالری تهران و مراکز استان‌ها، برای میلیون‌ها هموطن هنردوست ایرانی، محفل شناخته شده‌ای نیست و تا حدی هم، حق با هموطنان است که اطلاع رسانی ضعیف، زمینه ناشناس بودن مقاصد گردشگری شهری را سبب می‌شود.

MU9
سالن مربوط به معرفی وسایل ضبط و پخش قدیمی موسیقی در ایران در موزه موسیقی تهران

موزه موسیقی ایران، با مساحت تقریبی ۳۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۴۰۰ متر مربع، با هدف حفظ میراث موسیقیایی ملی و هم‌چنین، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان و تکریم اساتید و پیشکسوتان دنیای موسیقی کشورمان، در آبان سال ۱۳۸۹ هجری شمسی در خیابان مقصود بیک تجریش، راه اندازی شد و تاکنون، با بازدید بزرگان موسیقی معاصرکشورمان و عاشقان هنر موسیقی ایران، مواجه شده است.

طرح تاسیس موزه موسیقی ایران توسط سه تن از مسئولان فرهنگی و هنری کشور، آقایان سید محمد بهشتی (مدیر عامل وقت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی )، مرتضی کاظمی (مدیرعامل وقت فرهنگسرای بهمن و مشاور شرکت توسعه) و علی مرادخانی (رئیس وقت مرکزموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۷۲ تهیه و از سال ۱۳۷۴ و با مدیریت آقای علی مرادخانی آغاز گردید.

MU4

در تاریخ ۱۳۸۸/۰۸/۲۲ موزه موسیقی با حضور مدعوین، مسئولان فرهنگی و هنری کشور، اساتید و بزرگان موسیقی ایران عملا بازگشایی و رسما به عنوان «موزه موسیقی ایران» در قالب موسسه ای فرهنگی و هنری و غیردولتی متشکل از یک هیئت امناء و یک هیئت مدیره فعالیت خود را آغاز نمود.

از بدو تاسیس با اهتمام هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین کمک های شهرداری از تجهیز و توسعه زیربنا و امکانات و غنی سازی گنجینه موزه که شامل انواع سازها و اسناد مکتوب و مضبوط مربوط به موسیقی می باشد، باز نمانده است.

این موزه، هم‌ اکنون با محافل آکادمیک داخلی و بین المللی موسیقی، مشغول به همکاری بوده و تلاش دارد تا هزاران صفحه موسیقی تولید شده در کشور را با همیاری دانشگاه هیلدس هایم آلمان، دیجیتالی کند. در آرشیوی که در موزه موسیقی قرار دارد، نخستین صفحات موسیقیایی ضبط شده به دستور مظفرالدین شاه قاجار، در دسترس بوده و این آرشیو، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های موسیقی کشور را در اختیار محققان این عرصه قرار می‌دهد.

MU5
سالن سازهای زهی و بادی که در طبقه‌ی همکف قرار دارد شامل دو بخش است؛ در بخش سازهای بادی انواع سازهای خودصدا، نی‌ها، نی‌لبک و سوتک‌ها را خواهید دید و در بخش سازهای زهی سازهایی مانند زه صدای مضرابی و زه صدای ارشه‌ای دیده می‌شود.

این آثار هم‌چون دیگر آثاری که در موزه نگهداری می‌شود، برای بسیاری از علاقمندان به عرصه موسیقی، شناخته شده نیست و به همین خاطر، موزه موسیقی ایران، محفلی برای آشنایی و آشتی مجدد با میراث فرهنگی ناملموس ایران زمین به شمار می‌رود.

MU6

شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، یکی از مجموعه‌های موثر در تاسیس این موزه در پایتخت بوده است. بخش‌هایی از جمله: سالن نمایش سازها، گنجیه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، مخزن محصولات مکتوب و بخش دیداری و شنیداری، قسمت‌های اصلی موزه موسیقی کشورمان را تشکیل داده است.

کتابخانه موزه، بیش از شش هزار جلد کتاب در عرصه هنر و موسیقی ایران و جهان را در خود جای داده که می‌تواند منبع خوبی برای علاقمندان و محققان عرصه موسیقی کشور باشد. آمفی تئاتر موزه موسیقی و استودیو آن که در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده است، عاملی برای بازدید عاشقان هنز به سمت موزه موسیقی ایران شده که امیدواریم بستری برای جذب هزاران مخاطب این عرصه در سال‌های آینده گردد.

MU7

اگر تا کنون به موزه موسیقی مراجعه نکردید، توصیه می‌کنیم، بازدید از این موزه هنری کشورمان را در برنامه خود قرار دهید. ساختمان زیبا و نوع چیدمان حرفه‌ای و نوستالژیک موزه موسیقی، حرف‌های گفتنی و ناگفتنی بسیاری برای علاقمندان به تاریخ موسیقی ایران زمین دارد.

MU8

توصیه هایی به گردشگران

۱- بازدید از این موزه معمولا با هماهنگی قبلی میسر است. لذا با روابط عمومی مجموعه هماهنگ کنید.

۲- با توجه به محدودیت جای پارک خودرو در اطراف موزه موسیقی تهران، توصیه می شود که از پارکینگ طبقاتی منار ساختمان شهرداری منطقه ۱ تهران استفاده کنید.

۳- در صورتی که قصد گردشگری عصرانه در موزه موسیقی تهران را دارید، از خط BRT ولیعصر استفاده کنید.

۴- ایستگاه مترو تجریش جایی است که شما می توانید با ۷۰۰ تومان از هر نقطه پایتخت، خود را به موزه موسیقی تهران رسانده و از آنجا، با طی مسافتی اندک، به موزه بروید.

۵- اگر خواهان مطالعه در عرصه موسیقی ایران و جهان هستید و خواستار پیدا کردن اساتید موسیقی برای فراگیری هنر اصیل ایرانی هستید، کارشناسان موزه موسیقی تهران شما را یاری خواهند کرد.

۶- موزه موسیقی تهران در خیابن شهید دربندی، سه راه تختی و کوچه نمازی قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۶۷۲۷۸۵ تماس حاصل فرمایید.

امیدواریم موزه موسیقی ایران پس از راه اندازی تکمیلی وب‌سایت در ماه های آینده،، شاهد حجم گسترده‌تری از گردشگران ایرانی و خارجی باشد که سال ۲۰۱۷ را در یکی از مقاصد گردشگری خاورمیانه و جهان، سپری خواهند کرد.

موفقیت دست اندرکاران موزه موسیقی ایران را آرزومندیم.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را هر روز در دنیای سفر و آرمان سفر دنبال کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود