یک نظر

استاد پرویز پرستویی، هنرپیشه پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان که یکی از فعالان سینمایی ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام است و اینستانوشته مفهومی ایشان، معمولا بازتاب های گسترده ای در رسانه ها به دنبال دارد، روز گذشته با انتشار پستی درباره جمیله، رقصنده دوران طاغوت، به جامعه شناسی خودمانی وضعیت فرهنگ و هنر کشور در نیم قرن اخیر اشاره کرد و از بزرگان هنر ایران معاصر که به دلایل مختلف مجبور به ترک کشور شدند یاد کرد. پرستویی در این پست، گوشه هایی از فیلم ۱ دقیقه ای در یکی از خیابان های آمریکا را باز نشر کرد که در آن، یک خانواده ایرانی با  جمیله و سگش روبرو می شوند و مشغول به احوالپرسی از این هنرمند کهنسال سال های دور می شوند.

واکنش روزنامه همدلی به پست اینستاگرامی پرویز پرستویی درباره جمیله

این فیلم ظرف ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱.۵ میلیون بار توسط کاربران ایرانی اینستاگرام بازدید شده و واکنش های  گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ها به دنبال داشته به گونه ای که بیش از ۳۰ هزار کاربر ایرانی اینستاگرام زیر این پست، به بحث و نظر مشغول هستند و ساعت به ساعت به روند کامنت گذاری ها افزوده می شود. این پست، امروز ۲۰ فروردین ۹۷ در برخی از روزنامه های صبح کشور نیز بازتاب یافت.

تصویر اینستا نوشته جنجالی پرستویی درباره جمیله

اما پرویز پرستویی چه گفت؟

دوستان و هموطنان عزیزم
این خانمی که در این فیلم می بینید
خانم جمیله،هنرپیشه سینمای قبل از انقلاب
ورقصنده معروف است در آمریکا.
که اگر خودمان را سانسور نکنیم اکثرا، این هنرمند را بخوبی می شناسیم.
وشاید الان به روی خودمان نمی آوریم .
وببینید الان در غربت به چه روز افتاده .
قطعا دور بودن از وطن و غصه و…
ولی یه روزی کلی برای هنرش هورا می کشیدیم .
هنرمند با مخاطب معنی پیدا میکند وروزگاری این عزیزان ،چه آنهایی که در ایران هستند و چه آنهایی که در غربت تو دل مردم جا داشتند و به به و چه چه می شنیدند .
کاش رفتاری میکردیم که مملکت خود را رها نکنندو در سرزمین مادریشان بمانند.
کاش…کاش…کاش
ما میتوانستیم کاری کنیم که کارشان به آواره گی نکشد .
بهرام بیضایی رفت
بهروز وثوقی رفت
فردین ماند ورفت
ناصرملک مطیعی ماندو تحقیر شد و توهین آمیز با او رفتار کردند
پوری بنایی ماندو ماند
امیر نادری رفت
پرویز صیاد رفت
مسعود اسدالهی رفت
ناصر تقوایی ماند و نگذاشتند کار کند
و خیلی های دیگردر عرصه موسیقی وشعرو….
که در این صفحه جا نمیگیرد.
ولی در عوض اختلاس گران هستند و خواهند بود .
بخدا این اعتراض نیست ،درده.بغض دارم ،حالم بد شد این تصویر را دیدم .
در کلام الله مجید آمده:
بسم الله الرحمن الرحیم(بنام خداوند بخشنده مهربان)
خدا می بخشد ولی ما نمی بخشیم
وهر روز به خاوری ها اضافه میشود وبه ریش ملت میخندند .
نمیدانم جواب خدا را چگونه خواهیم داد .
میدانم الان کلی کامنت خواهم داشت که طرف مفسدین را گرفته ام .ولی مهم نیست .
همیشه شهدا و جانبازان را سپر میکنیم برای کوبیدن این آدم ها ولی شهدا با گذشت تر بودند و جانبازان که دلسوزترهست.

واکنش کیهان به پست اینستاگرامی پرویز پرستویی

در پی انتشار پست اینستاگرامی پرستویی در حمایت از جمیله، روزنامه اصولگرای کیهان در شماره امروز خود به این پست این گونه واکنش نشان داد:

با توجه به روندی که مدتی است برخی از به اصطلاح سلبریتی‌ها از جمله پرویز پرستویی در دفاع از بازیگران و رقاصه‌های شاهنشاهی در پیش گرفته‌اند، در اصل مسئله تعجبی وجود ندارد اما چند سؤال از جناب پرستویی باقی می‌ماند که امیدواریم ایشان اگر نه در ملاء عام اما در خلوت، لااقل به خودش پاسخ صادقانه‌ای بدهد:

۱- شما گفته‌اید «اگر خودمان را سانسور نکنیم، اکثرا این هنرمند را به خوبی می‌شناسیم».اما مگر نه اینکه این خانم رقاصه کاباره بوده و صرفا آنها که اهل کاباره و اینگونه مکان‌های مفسده‌انگیز بودند، ایشان را رویت می‌کردند؟ به راستی چه تعداد از مردم ایران در آن زمان به کاباره می‌رفتند که به قول شما اکثرا بایستی این رقاصه را می‌شناختند؟

۲- آیا آن‌گونه که شما گفته‌اید، چنین عناصر فاسدی در دل مردم ایران جای داشتند؟! اگر چنین بود چرا سینمای ایران پیش از آغاز نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۶ به دلیل عدم استقبال مردمی، رسما ورشکسته اعلام شد؟!

۳- شما گفته‌اید که «یه روزی کلی برای هنرش (منظور حرکات در واقع ناموزون همین رقاصه) هورا می‌کشیدیم»! واقعا چه کسانی برای رقاصی‌های مستهجن و عریان چنین عنصری هورا می‌کشیدند؟ به نظر می‌آید فقط همان کسانی که مشتری کاباره‌ها بوده و آخرشب‌ها به قول معروف کله‌شان از مشروبات الکلی داغ می‌شد، برای حرکات ناموزون امثال این فرد، هورا کشیده و دست می‌زدند و اسکناس‌های نامشروع خود را به پایشان می‌ریختند. واقعا شما اسم آن حرکات مبتذل و مستهجن را هنر می‌گذارید؟!

۴- آیا انقلاب و مردم چنین افرادی را از کشور بیرون راندند یا خودشان فرار کردند تا بساط فساد و ابتذالشان را در جایی دیگر پهن کنند؟ مگر خودتان تعدادی از امثال همین افراد که در کشور ماندند را نام نبرده‌اید؟ آیا انقلاب و مردم، زندگی را از آنها سلب کردند؟ آیا اگر انقلابی صورت نمی‌گرفت و همان فضای سینمای پیش از انقلاب تداوم می‌یافت، افرادی مانند شما اساسا مجالی برای ابراز وجود پیدا می‌کردند؟

روزنامه همدلی هم  نوشت: با این اوضاع باید‌‌ خوشحال باشیم که پرستویی د‌‌ر نوشته اش پیرامون وید‌‌یوی خانم بازیگر، د‌‌رباره ظلم گروهی و نه مرد‌‌م و نظام به آنانی که پس از انقلاب با قطع شد‌‌ن حقوق هایشان و ممنوعیت ورود‌‌شان به مراکزی که خود‌‌شان پایه گذاری اش کرد‌‌ند‌‌ و بیماری و مرگ پس از این به انزوا کشید‌‌ن به شکل جزئی سخنی نگفت وگرنه با صراحت و بی پروایی بیشتر از این مخاطب نگارند‌‌گان آن روزنامه قرار می گرفت و تهمت های زیاد‌‌ی نثارش می کرد‌‌ند‌‌. اگر همین الان به صفحه اینستاگرام این بازیگر خوش‌صد‌‌ا مراجعه کنید‌‌ د‌‌یگر خبری از مطلبش د‌‌رباره آن بازیگر خانم نیست، شاید‌‌ زمان برد‌‌اشتن آن پست موقت رسید‌‌ه بود‌‌ه یا عطای ماجرا را به لقایش بخشاند‌‌ه باشند‌‌.

اگر چه بر خلاف نظر یادداشت نویس روزنامه همدلی، پرستویی این پست را حذف  نکرد، اما احتمالا واکنش های رسانه ای به پست جمیله استاد پرستویی همچنان در فضای دلار بحران کشور ادامه یابد.

یک نظر

ورود

  • حسین فروردین ۲۰, ۱۳۹۷

    نمی‌دونم این دفاع از رقص زنان و هرزگی هستش یا نه
    اگر هست اشتباهه.
    خوب چرا مثل اون چند تایی که تو کشور موندن این هم نموند؟ به این روز هم نمی افتاد