راهنمای سفر ارزان به شهر «وان» ترکیه

چگونه به شهر زیبا و مرزی وان سفر کنیم؟

راهنمای سفر ارزان به شهر «وان» ترکیه

شهر وان ترکیه از جمله مقصدهای گردشگری پر مخاطب نزدیک به ایران است که برخی از هموطنان با اتوبوس یا خودرو شخصی به این شهر دیدنی کوچک و زیبا سفر می کنند. در روزگاری که عوارض خروج از کشور ۳۰۰ درصد افزایش یافته و ارز  مسافرتی نایاب شده است، سفرهای ارزان به نقاط گردشگری نزدیک مرزهای شمالی و غربی کشور، در برنامه گردشگری  شماری از هموطنان قرار گرفته که وان یکی از انها بوده و در این گفتار شما را با راهنمای سفر به این شهر آشنا میکنیم.

وان ترکیه، شهر بسیار کوچکی است که در نزدیکی مرز مشترک ایران و ترکیه قرار گرفته است و با پایانه مرزی رازی در شهرستان خوی آذربایجان غربی، تنها یک ساعت فاصله دارد.یعنی شما می توانید از هر نقطه کشور، خود را با قطار، به  شهرستان خوی رسانده و از انجا پس از انجام امور گمرکی و مرزی و ترانزیت کردن خودرو، وارد خاک ترکیه شده و به سمت وان حرکت کنید. گاها قیمت بلیط قطار از مراکز استان ها به سمت شمال غربی کشور، کمتر از قیمت بلیط اتوبوس لوکس است که برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رجا مراجعه کنید.

شهر توریستی وان، جاذبه های دیدنی فراوانی دارد و از جمله می توان به دریاچه وان اشاره کرد که بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه محسوب می شود.این شهر، دیدنی های دیگری چون قلعه وان و کتیبه تاریخی و ۲۵۰۰ ساله خشایارشاه در دیوار این قلعه، در اطراف وان به چشم می خورند. در مجموع باید بدانید که وان شهر بسیار کوچکی است و نمی توان انتظار امکانات چندانی از این شهر داشت، با این حال برای یک سفر خارجی دو سه روزه، مقصد جالبی به نظر می رسد. ضمن این که بسیاری از ایرانی ها، شهر وان را برای خریدی ارزان و مناسب انتخاب می کنند تا از تخفیف های قابل توجه مراکز خرید و قیمت های مناسب اجناس بهره ببرند. به خصوص در اوضاعی که دلار ۴۲۰۰ تومانی در دسترس است و ارز آزاد، قیمتی شناور دارد. توجه کنید که برای سفر  به وان، به ازای هر نفر، معادل ۵۰۰ یورو ارز  مسافرتی دریافت خواهید کرد. این رقم برای سفر به ترکیه و گرجستان و امارات متحده عربی صادق است. 

یکی از متداول ترین راه هایی که اغلب ایرانی ها برای سفر به وان انتخاب می کنند، همین راه شخصی و البته زمینی است. در دسترس ترین راهی که برای رسیدن به وان در برابر شما قرار دارد، استفاده از مرز رازی است. مرز رازی که در کشور ترکیه با نام کاپیکوی (Kapıköy) شناخته می شود، در نزدیکی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و با شهر وان فاصله ای ۱۰۰ کیلومتری دارد. در صورتی که قصد دارید از این مرز عبور کنید، علاوه بر عوارض خروج از کشور، لازم است ۳۰۰۰۰ تومان هم به حساب شهرداری واریز کنید. ساعت کاری مرز رازی: ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ (به وقت ایران) در نیمه اول سال و ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در نیمه دوم سال است.

البته پایانه های مرزی دیگری نیز در برابر شما قرار دارد که با استفاده از آن ها می توانید وارد کشور ترکیه شوید؛ اما استفاده از آن ها دلیلی منطقی ندارد، مگر آن که بخواهید پیش از وان، به شهرهای دیگری چون ترابزون سفر کنید. دیگر مرزهای مشترک ایران و ترکیه، مرز بازرگان و سرو است.  مرز بازرگان بزرگ ترین و مهم ترین مرز، برای سفر به ترکیه بوده و انتخاب بسیاری برای خروج از کشور است. این پایانه امکانات مناسبی دارد و در شمال آذربایجان غربی و نزدیکی شهر ماکو قرار گرفته است. این مرز ۲۴  ساعته  باز است و فاصله تا ترابزون، ۵۷۵ کیلومتر  است. مرز سرو نیز در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و در نزدیکی شهر سرو، یکی از شهرستان های ارومیه است. فاصله تا ترابزون ۷۸۴ کیلومتر است.

روش های سفر به وان از نقاط مختلف کشور

۱- مسیر تهران – خوی – وان

همان طور که اشاره شد نزدیک ترین شهر به مرز رازی، شهرستان خوی است. اگر ساکن تهران هستید، به راحتی و با اتوبوس می توانید خود را به شهر خوی برسانید. پس از آن می توانید با ون های موجود یکراست به سوی وان بروید. راه دیگر آن است که ابتدا به مرز رفته و از مرز با سواری جداگانه ای، خود را به وان برسانید. اتوبوس یک طرفه تهران – خوی و کرایه ون های خوی – وان: حدود ۳۰ تا  ۴۵ هزار تومان در دسترس است.

۲- مسیر تهران – خوی – مرز رازی – وان

اتوبوس یک طرفه تهران – خوی، تاکسی خوی – مرز رازی و ون های مرز رازی تا شهر وان  نیز در دسترس است که در طول فصول، قیمت های متفاوتی دارد.

۳- مسیر تبریز – وان

خوب است بدانید که از تبریز می توانید به شهر وان دسترسی پیدا کنید. خود را از هر شهری که هستید به تبریز برسانید و سپس با استفاده از ون های موجود در این شهر، مستقیم به وان بروید.

۴- مسیر تبریز – خوی – وان

اگر هم چنان تبریز شهری است که می خواهید از آن به سوی وان حرکت کنید؛ اما ترجیح می دهید هزینه ها را کاهش دهید، ابتدا خود را با اتوبوس یا قطار به شهر خوی برسانید و سپس باقی راه را با استفاده از ون، یا ترکیب تاکسی و ون طی کنید. قطار تبریز – خوی و اتوبوس تبریز – خوی، بین ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

چگونه با خودرو شخصی به وان ترکیه برویم؟

برای آن که بخواهید با خودرو شخصی خود به وان سفر کنید، پیش از خروج از کشور نیاز است برای چندین مورد هزینه کنید:

  • هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله
  •  هزینه پلاک بین المللی
  •  دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو:
  •  برچسب CD و IR
  •  هزینه عوارض برای شهرداری قطور
  •  هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور
  •  بیمه ۱۰ روزه ماشین
  • برای گرفتن گواهینامه و پلاک ترانزیت می توانید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید.

نکته های  مفید برای سفر به وان ترکیه

دلموش ها را در نظر داشته باشید. یکی از متداول ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر زیبا و کوچک وان ترکیه، دلموش ها هستند که شبیه ون بوده و در مسیرهای درون شهری و برون شهری می توان از ان به عنوان ابزار حمل و نقل ارزان در اختیار گرفت. این ون ها قیمت های مختلفی داشته که از سایت های گردشگری ترکیه می توانید اطلاعات لازم را کسب  کنید.

هتل های وان از ۲ ستاره تا ۵ ستاره مجلل در اختیار گردشگران قرار دارد. برخی از مهمانسراهای بدون ستاره هستند که قیمت پایین داشته ولی کیفیت آن چنگی به دل نمی زند. میانگین قیمت اقامت در هتل های وان ترکیه بین ۹۰ تا ۵۰۰ لیر ترکیه متغیر  است.

در وان ترکیه، هاستل زیادی در دسترس نیست و میتوانید از تنها هاستل این شهر که بکپکرز | Van Backpackers Hostel نام دارد استفاده نمود. اما تجربه وان گردهای تریپ ادوایزر نشان می دهد که قیمت پایینی ندارد! در این هاستل انواعی از اتاق های چند تخته تا اتاق های استاندارد و دو نفره به چشم می خورد که طیفی در حدود ۳۰ لیر ترکیه تا ۱۰۰ لیر ترکیه  برای هر شب دارند. این قیمت برای ایام کریسمس هم  افزایش می یابد. یک هتل آپارتمان نیز با نام هتل آپارتمان نیو | New Apart Hotel به گردشگران و مسافران خدمات ارایه می دهد که هر سوئیت آن، گنجایشی ۴ نفره دارد و برای هر شب، هزینه ای در حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ لیر ترکیه خواهد داشت.

قلعه تاریخی یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های این شهر است که از مرکز شهر فاصله چندانی ندارد و با استفاده از یک دلموش سواری راحت می توانید خود را به محوطه آن برسانید. ورودی این قلعه ۱۰ لیر ترکیه است و برای دلموش سواری می توانید انتظار کرایه ای ۲ لیر ترکیه تا  ۱۰ لیر را داشته باشید. علاوه بر این، کارتینگ سوار ها هم، تجربه  هیجان انگیزی خواهند داشت. می توانید با کرایه ماشین، لحظاتی سرشار از سرعت و هیجان را در شهر رقم بزنید. هزینه سواری ماشین ها بسته به زمان متفاوت هستند.

اگر تجربه سفر زمینی به شهر وان ترکیه دارید، تجارب خود را در اختیار سرویس گردشگری روزیاتو قرار دهید. توجه داشته باشید که در اختیار داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار برای هر نوع سفر به ترکیه الزامی خواهد بود. بیمه مسافرتی هم در نظر داشته باشید. از تجارب گردشگران ترکیه در تریپ ادوایزر استفاده کنید. اگر به دنبال همسفر هم هستید، لونلی پلنت را فراموش نکنید!

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود