ماجرای ویلای لواسان سرلشکر فیروزآبادی چیست؟

تصویر اسناد «سرلشکر فیروزآبادی» از مقر فوق سری ستاد کل در لواسان و واکنش «احمد توکلی»

ماجرای ویلای لواسان سرلشکر فیروزآبادی چیست؟

ویلای لواسان سرلشکر فیروزآبادی، رییس اسبق ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در چند روز اخیر در کانون توجه رسانه ها در روزگار داغ جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، در کنار خبر اعدام جنایتکار خیابان پاسداران و احضار علی کریمی به خاطر پست اینستاگرام جنجالی اش قرار گرفته است. احمد توکلی، رییس هیات مدیره سمن موسوم به دیده بان شفافیت و عدالت که چند سالی است به ممیزی دارایی مسئولان اسبق و فعلی میپردازد و بیانیه و توییت های جنجالی به راه انداخته است در واکنش به ویلای لواسان سرلشکر فیروزآبادی اعلام کرد که این تشکل مردم نهاد پس از بررسی های تخصصی، بزودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.

اما داستان ویلای لواسان چه بود؟ قضیه این بود که جنبش عدالتخواه دانشجویی چند روز پیش با ارسال نامه ای به دفتر حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی، خواستار تخلیه فوری ویلا تملک شده توسط سرلشکر فیروزآبادی شده و در نامه خود مدعی شدند که مقام معظم رهبری نیز خواستار تخلیه این ویلا شده اند.

ویلای لواسان سرلشکر فیروزآبادی
سایت دیده بان شفافیت و عدالت و واکنش احمد توکلی به ویلا لواسان دکتر فیروزآبادی

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی درباره روند مطالبه باز پس گیری ویلای لواسان گفته بود که این ویلا به مدت ۲۵ سال در تملک رییس اسبق ستاد کل نیروهای مسلح بوده است و در آنجا زندگی میکرد. این جنبش در ۱۳۹۶/۰۹/۰۸ با ارسال نامه ای به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، پیگیری ویلای لواسان که در اختیار سرلشکر فیروزآبادی است، را در دستور کار قرار داد. این اتحادیه، در تاریخ مذکور نامه‌ای چند بندی را به ریاست ستاد اجرایی ارسال کرد و در این نامه خواستار پاسخگویی به ابهامات شد.

پس از ارسال نامه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای پاسخ به سؤالات جلسه‌ای را با اعضای شورای مرکزی جنبش عدالتخواه برگزار کرد. در این جلسه آقای مخبر، ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، با پاسخگویی به سؤالات نامه مذکور، بیان کرد که موضوع تخلیه ویلای مزبور از گذشته پیگیری می‌شده است تا آنجا که رهبری سال ۹۲ حکم به تخلیه آن داده‌اند.

ویلا لواسان
نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام

بعد از نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به ستاد اجرایی، نامه جنبش را همراه با نامه‌ای از ستاد به مقام معظم رهبری ارسال کردند و دوباره رهبر معظم انقلاب بر روی نامه ستاد پارافی مبنی بر تخلیه ویلای مزبور می‌نویسند. بعد از آن آقای فیروزآبادی اعلام می‌دارند که تا آخر اردیبهشت‌ماه ۹۷ ملک مذکور را تخلیه خواهند کرد.

اما اخیر سرلشکر فیروزآبادی با انتشار تصویر سند ویلا لواسان، به ابهامات رسانه ای پاسخ داد و در نامه ای خطاب به رسانه ها اعلام کرد که این ویلا، مدت ها مقر فوق سری ستاد کل نیروهای مسلح بود. این نامه، بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشته است.

سند ویلا لواسان فیروزآبادی
تصویر صورتجلسه سند تحویل داده شده به دکتر سرلشکر فیروزآبادی درسال ۱۳۷۸ در منطقه لواسان

دکتر فیروزآبادی نسبت به جنجال های رسانه ای درباره این ویلا در رسانه ها با انتشار نامه ای که تصویر آن را در زیر مشاهده میکنید، نوشت:

بدین‌وسیله سند تحویل محلی در لواسان ابتدای جاده کُند را که به دستور مقام معظم رهبری به اینجانب تحویل شده است برای اطلاع ملت شریف ایران منتشر می‌کنم.

محل تحویلی یک ساختمان مخروبه با حدود ۴ اتاق معمولی و بدون هرگونه امکانات زیر سقف شیروانی مربوط به حدود ۷۰ تا ۱۰۰ سال پیش می باشد. جزئیات آن در متن سند آمده است. (یک برگ به پیوست). ضمناً اینجانب از هیچ مرجعی حکمی ولایی، قانونی و یا قضایی برای تخلیه دریافت نکردم.

این محل ۲۲ سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستادکل استفاده می‌شد. در مورد مصاحبه با خبرنگاران محترم درخواست مجوز کرده‌ام که در صورت اجازه انشااللّه اقدام خواهد شد.

ویلای لواسان سرلشکر فیروزآبادی
تصویر دستخط دکتر فیروزآبادی نسبت به تملیک ویلا لواسان

رئیس کل دادگستری تهران روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در پاسخ به خبرنگاران درباره تصرف ویلای ۱۰ هزار متری لواسان توسط رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح گفت که تا امروز هیچ دادخواستی از سوی مراجع مالک درباره این موضوع صادر نشده است. غلامحسین اسماعیلی افزود: «تا امروز از ناحیه نهادی که مالکیت قانونی ملک مذکور را داشته هیچ درخواست و دادخواستی مبنی بر تخلیه، خلع ید و رفع تصرف به مرجع قضایی در تهران و حوزه لواسان واصل نشده و در نتیجه از ناحیه دستگاه قضایی هیچ حکم و دستوری در این جهت صادر نشده است.»

رئیس کل دادگستری تهران اعلام کرد که ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه سه‌شنبه، دادخواستی از «نهاد ذی‌ربط مبنی بر رفع تصرف از این ملک به حوزه قضایی لواسان واصل شده است.» و قرار است که هفته آینده دادگاه نسبت به این موضوع رسیدگی کند و اطلاع رسانی مربوطه انجام شود. جزییات بیشتری درباره این ویلا منتشر نشده است و رسانه ها منتظر مصاحبه رییس اسبق ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان درباره این  ویلا هستند که برگزاری آن منوط به کسب اجازه ستاد کل در روزهای آینده است تا ابهامات در این خصوص برطرف شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • سامیار خرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    چشم طبق معممول اینم دسیسه و نقشه ی استکبار و صهیونیسم بود
    محل فوق سری که سالهاست همه میدونن و از وجودش باخبرن
    بدبخت مردمی که این چیزا رو راحت باور میکنن

  • toofanZ خرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    کینگر میخورن لنگر میندازن بعد میگن مقر فرماندهی بوده:|
    مقر فرماندهی نمیشد یه خونه ۱۰۰ متری تو یکی از خرابه های اطراف تهران باشه(ترجیحا لوکیشن جنگ پایتخت ۵) حتما باید یه ویلا چند ده هزار متری تو لواسون میبود:)؟
    مسئولان ما نمیدونم چرا انقد علاقه خاصی ب لواسون دارن

    • محمد خرداد ۳۱, ۱۳۹۷

      این ها بهانه است تمام تصمیمات نظامی در ستاد مشترک گرفته می شود نه محل زندگی البته بگم تقریبا اکثر مقامات و مسئولان همچین بنا هایی رو به زور ساکن هستند در حالی که بعد از دوران خدمت باید تخلیه می کردنش

  • رحمان محمدی اصل خرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    با سلام و احترام از اعضاء محترم جنبش عدالتخواه دانشجویی که موضوع تخلیه ویلای لواسان ، یعنی محل زندگی سر لشکر فیروز آبادی را پیگر شدند کمال تشکر را داشته و تقاضا دارم در صورت امکان املاک دیگری از اموال مصادره ای که به طور موقت جهت سکونت به اشخاصی داده شده ولی پس از دهها سال تخلیه نکرده و با قیمت کارشناسی تملک و وجه آن را بطور قسطی با اقساط طویل المدت بدون سود پرداخته و از این طریق دهها میلیاردها تومان به نا حق سود برده اند را پیگیر شوید

  • علی تیر ۴, ۱۳۹۷

    شیطان بزرگ و کوچک نمیشناسد

  • علی تیر ۴, ۱۳۹۷

    خدااااایا رحم کن

  • رحمان محمدی اصل دی ۴, ۱۳۹۷

    رئیس قوه قضائیه مکرراً می گوید دستگاه قضایی در رسیدگی به مفاسد اقتصادی هیچ گونه خط قرمز نداشته و به همۀ پرونده ها عادلانه رسیدگی کرده : آقای رئیس اگر این طور است که می فرمائید لطفاً پاسخ دهید کی قرار است حسین فریدون و مهدی جهانگیری نیز مثل سایر مفسدان اقتصادی بصورت علنی محاکمه شوند؟ کی قرار است به فساد ۱۲ هزارمیلیاردی بانک تجارت کرمان که ۶ سال از کشف آن گذشته بصورت علنی رسیدگی کنید ؟ کی قرار است به اتهامات مسئولین بانک مرکزی نیز بصورت علنی رسیدگی کنید؟ کی قرار است به احتکار خودرو سازان رسیدگی کنید؟ کی قرار است پروندۀ کرسنت و توتال نیز بصورت علنی رسیدگی کنید؟ و … آیا عدالت ایجاب نمی کند با همه یکسان برخورد شود ؟