جنگنده اف ۱۵ جدید بوئینگ با بیش از ۲۴ فروند موشک پیشرفته عرضه شد

جنگنده اف ۱۵ جدید بوئینگ با بیش از ۲۴ فروند موشک پیشرفته عرضه شد

کمپانی هواپیماسازی بوئینگ در حال توسعه و پیشنهاد نسخه جدیدی از هواپیمای مشهور اف ۱۵ ایگل (F-15 Eagle) است که یک قالب بدنه جدید و مدرن را با تعداد بی سابقه ای از موشک های هوا به هوا ترکیب کرده است. جنگنده موسوم به اف ۱۵ ایکس (F-15X) بیش از ۲۴ موشک هوا به هوا حمل خواهد کرد که ۳ برابر بیشتر از بسیاری دیگر از جت های جنگنده فعال در آسمانها بوده و نیروی هوایی ایالات متحده نیز در حال بررسی این پروپوزال است.

اف 15 ایگل

اف ۱۵ ایگل برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. این جنگنده برای دادن برتری هوایی به ایالات متحده طراحی و ساخته شده و با ۴ فروند موشک هدایت مادون قرمز برد کوتاه از نوع  AIM-9 Sidewinder و ۴ فروند موشک هدایت راداری برد متوسط نوع AIM-7 Sparrow مجهز شده بود. در طی سال های پس از آن، جنگنده اف ۱۵ همواره همین موشک ها را حمل کرده است. امروزه نیز همچنان ۴ موشک AIM-9X Sidewinder که نمونه پیشرفته تر موشک های قبلی بوده و ۴ موشک AIM-120 AMRAAM که آن هم نسخه مدرن تر AIM-7 Sparrow است روی این جنگنده نصب می شود.

اف 15 ایگل

جنگنده اف ۲۲ رپتور که جایگزین اف ۱۵ در نیروی هوایی ایالات متحده شده است می تواند ۴ فروند موشک Sidewinder و ۶ فروند موشک AMRAAM حمل کند و جنگنده پنهانکار اف ۳۵ نیز توان حمل ۴ فروند موشک AMRAAM را داراست. جنگنده اف ۱۵ از نوع پنهانکار نیست زیرا در آن دوران هنوز مولفه پنهانکاری مد نظر نبود و تنها برتری آن در قدرت قابل توجه اش نهفته بود.

در حالی که جنگنده های پنهانکار برای پایین نگه داشتن شانس شناسایی شان توسط رادارهای دشمن، سلاح هایشان را در محفظه هایی در داخل شکم یا زیر بال های خود نگه می دارند، اف ۱۵ غیرپنهانکار می تواند هرچند سلاح که بتواند را زیر بال های خود داشته باشد.

اف 15 ایگل

در سال ۲۰۱۷، کمپانی بوئینگ با معرفی جنگنده Eagle 2040C تعداد موشک های AMRAAM قابل نصب روی آن را به ۱۶ فروند افزایش داد. این جنگنده مانند یک خشاب پرنده عمل می کرد؛ بدین معنا که می تواند با هواپیماهای پنهانکاری مانند اف ۲۲ و اف ۳۵ پرواز کند.

این جنگنده اطلاعات مربوط به هدفگیری را از دیگر جنگنده های پنهانکار همراه خود که از دید دشمن پنهان بودند دریافت کرده و به عبارت ساده، اهدافی که توسط شریک پنهانش شناسایی شده بود را هدف قرار می داد. در سال ۲۰۱۸، بوئینگ تعداد موشک های هوا به هوای اف ۱۵ را به بیش از ۲۴ فروند افزایش داد و معلوم نیست که این کمپانی چگونه توانسته دست به چنین کاری بزند و این حجم از سلاح را روی جنگنده ای اینچنینی جای دهد.

جنگنده اف 15

در گذشته هواپیمای اف ۱۵ غالباً ۴ فروند موشک نوع AMRAAM را زیر شکم خود حمل می کرد در حالی که ایگل ۲۰۴۰C  چهار بسته ۴ تایی موشک را به زیر بال های خود متصل می بیند. با محاسبه اضافه شدن دو بسته چهارتایی موشک به هر یک از بال ها و موشک هایی که روی شکم هواپیما قرار می گیرند، تعداد کل موشک ها با ۲۰ فروند می رسد و اکنون تعداد این موشک ها در نسخه جدید به بیش از ۲۴ فروند افزایش یافته است.

البته به نظر می رسد که بوئینگ برای فروختن اف ۱۵ های جدید خود به نیروی هوایی ایالات متحده با مشکلاتی مواجه شود هزینه تولید جنگنده اف ۳۵ برای اولین بار به زیر ۹۰ میلیون دلار برای هر فروند رسیده، در نهایت در ۸۵ میلیون دلار تثبیت خواهد شد.

اف 15 ایگل

بدین ترتیب جدیدترین و مدرن ترین جنگنده نیروی هوایی ایالات متحده از لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه شده و می تواند با طراحی های روزآمد شده ای مانند اف ۱۵ ایگل و F/A-18E/F Super Hornet رقابت داشته باشد. نیروی هوایی ایالات متحده قرار است که تنها جنگنده های پنهانکار را خریداری نماید اما تنها جنگنده در حال تولید با این مشخصات اف ۳۵ است که می تواند تنها ۴ فروند موشک حمل کند و حالت موسوم به «هیولا»ی (Beast Mode) آن نیز تا جایی که پنهانکار نبودن ضروری نباشد می تواند تعداد موشک های خود را به ۱۶ فروند افزایش دهد که در مقایسه با بیش از ۲۴ فروند اف ۱۵ ایگل تعداد بسیار کمتری است.

بدین ترتیب بوئینگ امیدوار است که نیروی هوایی ایالات متحده این جنگنده را به دلیل تعداد قابل توجه موشکی که می تواند حمل کند خریداری نماید.

بریتانیا از جدیدترین جت جنگنده پنهانکار خود با نام «طوفان» رونمایی کرد

با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت اول]

۱۲ واقعیت جالب و شگفت انگیز در مورد جنگنده پنهانکار اف ۳۵ لایتنینگ

جت جنگنده «سوخوی-۲۵» روسی در مقابل جت آمریکایی «جادوگر اَی-۱۰»

منبع: popularmechanics
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود