اینستاگردی با رییس کل بانک مرکزی: مرور مجازی تاریخ معاصر ایران

از مسکو تا پاریس و جزییات جراحی قلب آقای رییس کل

اینستاگردی با رییس کل بانک مرکزی: مرور مجازی تاریخ معاصر ایران

عبدالناصر همتی جدید ترین سکاندار بانک مرکزی است و چندی پیش به عنوان جانشین ولی الله سیف، ریاست کل بانک مرکزی ایران را بر عهده گرفت. وی فعالیت خوبی را در اینستاگرام و توییتر در دستور کار قرار داده و به نظر میرسد که به مقولات سایبر دیپلماسی و دولت الکترونیک و توسعه پایدار، علاقه شایانی دارد. او را باید یکی از قدیمی ترین مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور دانست که خیلی در اخبار و رسانه ها دیده نشده و بیشتر در کسوت فعالیت های پولی و بانکی فعالیت میکرد. ۱۵ سال رییس کل بیمه مرکزی ایران و مدیرعامل اسبق بانک ملی و رییس سابق شورای هماهنگی بانک ها، از جمله مسئولیت های پیشین آقای دکتر ناصر همتی است. او پیش از انتصاب به عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی توسط حسن روحانی، در شبکه های مجازی فعالیت های گسترده ای داشت اما خیلی مورد توجه رسانه ها قرار نمیگرفت.

حتی اکنون که چند هفته از ریاست دکتر عبدالناصر همتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی ایران میگذرد، شمار فالورهای اینستاگرامش هنوز به رقم ۱۰ هزار نفر نرسیده و به صورت جسته گریخته، اینستانوشته های آقای رییس کل که این روزها، اظهاراتش بازار ارز و سکه و بورس را به راحتی بالا پایین میکند، در رسانه های مجازی و نوشتاری منعکس میشود. به نظر میرسد در هفته های آینده شاهد افزایش روند مخاطب پذیری صفحه اینستاگرام رسمی رییس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی باشیم و فعالان بازار ارز و سکه و طلا و بورس و وارد کنندگان و صادر کنندگان، یکی از صفحاتی که در اینستاگرام و توییتر دنبال خواهند کرد، صفحه آقای دکتر همتی خواهد بود.

اینستاگرام رییس کل بانک مرکزی عبدالناصر همتی
صفحه اینستاگرام رییس کل جدید بانک مرکزی:‌ دکتر عبدالناصر همتی در مرداد ماه ۹۷

دکتر همتی همچون دکتر مجید قاسمی، رییس کل سابق بانک مرکزی و مدیرعامل کنونی بانک پاسارگاد، چهره اقتصادی تخصصی است و جامعه اقتصادی کشور به انتصاب وی خوش بینانه نگاه میکند. اگر چه همچنان رگه های بی اعتمادی بازار به سیاست های اولیه و ثانویه ارزی و پولی و بانکی بانک مرکزی در زمان صدرات سیف و بهمنی، اعتماد عمومی را به اجرای صحیح و اتخاذ تدابیر ویژه در روزگار اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایران، بدبین کرده است.

در گزارش امروز روزیاتو نگاهی داریم به جدید ترین اینستانوشته های رییس کل جدید بانک مرکزی. نکته ای که باید درباره اینستاگرام آقای دکتر همتی عنوان کنیم آن است که ایشان در هفته دوم مرداد ماه، فقط ۹ نفر را فالو کرده و امکان کامنت گذاری را زیر کلیه پست ها مسدود کرده است. همانند روشی که علی کریمی و مهناز افشار و برخی دیگر از سلبریتی های ایرانی اینستاگرام، در دستور کار قرار داده اند. امیدواریم جناب دکتر همتی، مصداق منتقد انتقاد گریز مجازی نباشد.

تصویر حکم انتصاب دکتر همتی به ریاست کل بانک مرکزی ایران توسط حسن روحانی- رییس جمهور

گشتی در اینستاگرام رییس کل بانک مرکزی ایران

همانطور که گفتیم اینستاگرام آقای دکتر عبدالناصر همتی در مرداد ماه ۹۷، کمتر از ۳ هزار فالور داشته و او ۹ صفحه را دنبال میکند که صفحاتی که رییس کل جدید آن ها را دنبال میکند را در تصویر زیر مشاهده میکنید. محمود واعظی (رییس دفتر حسن روحانی)، جواد ظریف (وزیر امور خارجه)، حسن هاشمی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی)، سید محمد خاتمی (رییس جمهور سابق)، اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس جمهور)، صفحه رسمی بیمه مرکزی ایران، دفتر مقام معظم رهبری و صفحه اینستاگرام حسن روحانی (رییس جمهور).

صفحاتی که رییس کل بانک مرکزی آن ها را در اینستاگرام دنبال کرده است

صفحاتی که آقای رییس کل بانک مرکزی آن ها را دنبال کرده است، متعلق به سران نظام و مسئولان اقتصادی و سیاسی و سلامت کشور بوده و انتظار می رود در روزهای آینده، شمار صفحاتی که دکتر همتی آن ها را دنبال میکند افزایش یابد. اولین پست اینستاگرامی رییس کل بانک مرکزی به اردیبهشت ۱۳۹۴ مرتبط است که در زیر مشاهده میکنید. پستی که خیلی دیده نشده و تنها ۳۰ لایک دریافت کرد.

تصویر نخستین پست اینستاگرامی رییس کل جدید بانک مرکزی در زمان ریاست بانک ملی

رییس کل جدید بانک مرکزی، علاقه زیادی دارد که بخشی از فعالیت  های هفتگی را به اینستاگردی اختصاص دهد. به همین خاطر، نیم نگاهی به دفترچه خاطرات و عکس های قدیمی با سران نظام و تصاویر زمان کودکی خود نیز دارد که در ادامه مشاهده میکنید.

تصویری از دوران کودکی آقای رییس کل بانک مرکزی

در نوروز ۹۴ دکتر همتی به دیدار رییس سابق مجمع تشخیص مصحلت نظام (مرحوم هاشمی) و رییس مجلس (دکتر لاریجانی) رفت و عکس زیر را به اشتراک گذاشت.

از دیدارهای نوروزی دکتر همتی با سران نظام در سال ۹۴
دیدار آیت الله خامنه ای از واحد مرکزی خبر در سال ۱۳۶۵ و ارائه گزارش توسط دکتر همتی در حضور مهندس هاشمی، برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی
تصویری از دیدار دکتر همتی با امام خمینی در تابستان سال ۱۳۶۰
دیدار دکتر همتی با شهید محمد علی رجایی- رییس جمهور سابق ایران در سال ۱۳۵۹

در تصویر زیر، آقای رییس کل را در تخت بیمارستان ساسان در بلوار کشاورز تهران مشاهده میکنیم. روز سه شنبه ٣ شهریور ماه ١٣٩۴ به تشخیص پزشکان محترم، بعداز مثبت بودن تست ورزش و احتمالى که بعد از سیتى انژیو براى تیم پزشکى متصور شده بود، عمل آنژیو قلب انجام داد خوشبختانه نتیجه ان عدم گرفتگى عروق بود. باید خیلى مراقب استرس کار بود!! به نظر میرسد استرس کار آقای رییس کل در مسئولیت جدید، ده ها برابر مسئولیت های قبلی است و امیدواریم نوسانات نرخ ارز و تحریم های ثانویه و بازار ارز اولیه، مجددا سبب گرفتگی عروق آقای رییس کل همیشه خندان نشود.

رییس کل پس از عمل جراحی قلب

در عکس زیر، تصویر سند ثبت شرکت بانک ملی ایران در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی را مشاهده میکنید که یکی از اولین پست های اینستاگرامی دکتر عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرامی ایشان است.

تصویر سند ثبت رسمی بانک ملی در اینستاگرام رییس کل جدید بانک مرکزی

آقای دکتر همتی به محیط زیست و توسعه پایدار علاقه زیادی دارد و در صفحات مجازی هم هر از گاهی نگاهی دارد به این حوزه. مثل عکس زیر که از فراز دفتر کار خود در برج خیابان جردن از هوای پاک آسمان تهران در سال ۹۴ حکایت دارد.

تصویر هوای پاک تهران در ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۴ که دکتر همتی از پنجره دفتر کار خود در بیمه مرکزی ایران انداخته است
تصویری دیگر از هوای پاک آسمان تهران از پنجره دفتر آقای رییس کل (در بیمه مرکزی ایران در خیابان نلسون ماندلا تهران) اسفند ۹۶

یکی دیگر از علایق رییس کل جدید، هنر به خصوص سینما است که بعضا دیدارهایی با اهالی هنر هفتم دارند. در زیر، دیدار سال گذشته با کمال الملک سینمای ایران، استاد جمشید مشایخی را مشاهده میکنید.

دیدار رییس کل بانک مرکزی با جمشید مشایخی

آقای همتی در سالهای اخیر دیدارهایی که در خارج از کشور داشته را نیز در صفحه اینستاگرامش معرفی کرده است که نمونه آن، عکس مسکو گردی های ایشان در اسفند ۹۴ است.

ناصر همتی و همکاران در یکی از خیابان های شهر مسکو در اسفند ۹۴ با هوای منفی ۱۲ درجه سانتیگراد

دو تصویر به فاصله زمانی نزدیک به هم در صفحه اینستاگرام دکتر همتی منتشر شد که احتمالا خبر از مشهد گردی و پاریس گردی های آقای رییس کل در زمستان ۹۵ دارد.

از مشهد تا پاریس به روایت اینستاگرام رییس کل بانک مرکزی

برخی از تصاویری که رییس کل در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است متعلق به سه دهه پیش است. اجلاس رؤسای خبر اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه. باندونگ-اندونزی ۲۵ سال پیش.

اندونزی گردی های آقای رییس کل

۸ جولای بود که دکتر عبدالناصر همتی پس از اتمام مسئولیت ۱۵ ساله در بیمه مرکزی ایران، سفیر ایران در چین شد و پس از مدت کوتاهی به عنوان رییس کل بانک مرکزی منصوب شد.

توییتر دکتر همتی

یکی از ایراداتی که به رییس کل جدید بانک مرکزی گرفته میشود، اطلاع رسانی محدود از زمان تصدی این مسئولیت خطیر است. اگر چه ۱۵ مرداد ماه شاهد کنفرانس خبری رییس جدید درباره بسته جدید ارزی هستیم، اما توضیحات اینستاگرامی آقای رییس کل درباره کم ظاهر شدن در رسانه ها را در اینستانوشته زیر که آخرین اینستانوشته او تا زمان تنظیم این گزارش است را مشاهده میکنید.

آخرین اینستانوشته رییس کل بانک مرکزی در مردادماه ۹۷

امیدواریم مروری کوتاه بر اینستانوشته های دکتر عبدالناصر همتی رییس کل جدید بانک مرکزی ایران برای عاشقان اینستاگردی جالب توجه بوده و شاهد اطلاع رسانی های مجازی بیشتری از سوی سکاندار اول اقتصاد کشور باشیم. انتظاری که فعالان اقتصادی و کارآفرینی دیجیتالی از رییس کل جدید دارند.

حتما بخوانید:‌ همه اطلاعیه های مهم بانک مرکزی درباره تحولات ارزی کشور

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • مهدی مرداد ۲۰, ۱۳۹۷

    جالب بود.
    معلوم است برای تهیه این همه مطلب و عکس، زحمت زیادی کشیده اید
    خدا قوت
    همیشه سالم و برقرار باشید.

  • نبی مرادپور مرداد ۱۹, ۱۳۹۸

    همتی در سال ۳۷ متولد شده انوقت در سال ۵۹ مدیر کل شبکه خبر بوده یعنی ۲۲ سالگی و شغل و مقام و مشغله داشته و بدون گرفتن حتی لیسانس اما الان ما دکتراهای دانشگاه تهران بیکاریم هنوز مدیریت که سعل نشده ما یه کار ابدارچی هم باشیم انوقت شما از سالهای بچگی داشتی از سفارت و وزارت خونه و هر جایی بودی همه مسئولین را بررسی کردم همه همینطورین من موندم چرا پس مایی که الان ۳۳ سالمان هست نتونستیم هنوز یک روزم استدخدام بشیم یک روزم نشده از زندگی مون بگذره یک جایی مام استخدام باشیم مزد بگیرم انوقت دختر و پسر و داماد شما همه مشغولند و پول درمیارند من موندم چطوری ممکن هست؟؟؟؟؟بابا یکم هم برین کنار برین بزارین ماهم بعد ۳۳ سالگی یه کاری یه شغلی یه زنی یک ازداوچی زنگی برای خودمان در ۴۰ سالگی درست کنیم تورخدا دیگه ده سال دیگه میمیریم خدایش کی میخواهید درک کنید؟

    • علی زمانی مرداد ۱۹, ۱۳۹۸

      همتی در زمانی مدیرکل شبکه خبر بود که هیات وزیران آن زمان،اکثرا زیر ۴۰ سال داشتند. اون زمان با الان خیلی فرق میکرد.