موشک ضد تانک جدید روسی با قدرت نفوذ در بیش از ۱ متر زره و حربه آمریکا برای مقابله با آن

موشکی که توسط تانک آرماتا مورد استفاده قرار گرفته و در زره ضخیم تانک های آبرامز نفوذ می کند

موشک ضد تانک جدید روسی با قدرت نفوذ در بیش از ۱ متر زره و حربه آمریکا برای مقابله با آن

مقامات نظامی روس ادعا کرده اند که موشک ضد تانک جدیدی که توسط مهندسان نظامی این کشور ساخته شده و در تانک های مدرن روسیه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، برتری قابل توجهی به این تانک ها در مقابل تانک های همتراز غربی و به خصوص تانک آبرامز (M1 Abrams) ساخت کشور ایالات متحده خواهد بخشید. ظاهراً این موشک جدید می تواند در زرهی به اندازه دو برابر ضخامت زره کنونی تانک آبرامز نفوذ کند. علیرغم بزرگنمایی مقامات روسی در مورد این موشک ضد تانک اما می توان گفت که ساخت چنین موشکی با این قدرت خارق العاده غیرممکن نیست.

موشک ضد تانک روسی
تانک آرماتا روسی

برای دهه ها، تانک های روسی توانایی شلیک موشک از لوله های توپ اصلی خود را داشته اند. تانک های روسی توانایی شلیک گلوله های آتش زا و سوراخ کننده زره برای از بین بردن تانک های دشمن را دارند اما در فاصله های دور امکان هدف قرار دادن دقیق خودروهای زرهی دشمن بدون استفاده از موشک های ضد تانک دارای قابلیت هدایت شوندگی دشوار می شود. در حالی که دقت گلوله ها پرتابی با افزایش مسافت کاهش می یابد، دقت موشک های ضد تانک هدایت شونده حتی در مسافت های بسیاری طولانی نیز همچنان ثابت و قابل اعتماد باقی می ماند به نحوی که این خاصیت نقطه زنی حتی در نهایت برد آن ها نیز قابل توجه است.

موشک ضد تانک روسی
تانک آبرامز ام ۱

تانک های روسی برای بردن نبرد با تانک های ناتو باید در مسافت های کوتاه با گلوله های سوراخ کننده زره خود وارد کارزار شده و یا در مسافت های طولانی با استفاده از موشک های ضد تانک قدرتمند خود به هدف دست یابند. این یکی از برتری های منحصربفرد تانک های روسی است که در تانک های ناتو دیده نمی شود. اکنون رسانه های دولتی روسیه ادعا کرده اند که این موشک ضد تانک جدید توانایی سوراخ کردن زرهی به اندازه دو برابر زره کنونی تانک ام ۱ آبرامز را دارد. این موشک که بر اساس موشک ۹M119 Reflecks ساخته شده، بیش از ۳.۱ مایل (۵ کیلومتر) برد داشته و در زرهی ۹۰ سانتیمتری ساخته شده از فولاد فشرده نیز نفوذ خواهد کرد.

موشک ضد تانک روسی

حتی برخی از سایت های خبری مانند Army Recognition توان نفوذ این موشک ضد تانک قدرتمند را تا یک متر عنوان کرده اند. این موشک از یک کلاهک انفجاری فشرده سود می برد که با حرکت سریع فلز شکل یافته انفجاری باعث سوراخ شدن و ذوب شدن زره می شود. تانک M1A2 آبرامز ایالات متحده یکی از بهترین تانک های جهان در زمینه زره حفاظتی است. زره ضخیم این تانک از لایه های فولاد، سرامیک، اورانیوم ضعیف شده و سرب ساخته شده است. هر چند اعداد و ارقام مربوط به هر کدام از این لایه ها جزو اطلاعات محرمانه ارتش ایالات متحده محسوب می شود اما استفن زالوگا که کارشناس تانک است برآورد کرده که بدنه قسمت جلوی تانک آبرامز مذکور از یک زره ۷۰ سانتیمتری سود می برد در حالی که قوس جلویی تانک آبرامز (قسمت برجک) زرهی با قدرت ۱.۳۰ متر را در برابر مواد منفجره فشرده ایجاد می کند.

موشک ضد تانک روسی

به عبارت دیگر، با توجه به این که گفته می شود این موشک ضد تانک جدید قدرت نفوذی به اندازه ۱۰ درصد بیش از موشک های قبلی Reflecks را دارد، می توان نتیجه گرفت که توان اصلی آن در نفوذ به زره ۹۹ سانیتمتر خواهد بود. از لحاظ تئوریک، این موشک ضد تانک قدرت نفوذ به بدنه جلویی تانک آبرامز را دارد اما توان نفوذ به برجک را نخواهد داشت. بدین ترتیب می توان گفت که این موشک خطرناک تر از دیگر موشک های ضد تانک پیشین روسی نخواهد بود. شاید تانک های جدید آرماتا (Armata) امکان استفاده از موشک های قدیمی مانند Reflecks را نداشته باشند. به همین دلیل روس ها مجبور شده اند نوع جدیدی ساخته و از آن یک فرصت تبلیغاتی بسازند.

موشک ضد تانک روسی

البته آمریکایی ها نیز در برابر این تهدیدات بیکار ننشسته اند و اخیراً سیستم حفاظتی فعال تروفی (Trophy active protection system (APS)) که توسط اسراییل ساخته شده را روی تانک های آبرامزی که در اروپا خدمت می کنند نصب کرده است. این سیستم حفاظتی قدرتمند دارای آنتن های راداری مختلفی در اطراف تانک است که موشک ها و راکت های شلیک شده به سمت تانک را شناسایی می کند. زمانی که این تهدیدات به مسافتی خاص برسند، این سیستم حفاظتی الگویی از فلزات را مانند یک تفنگ ساچمه ای به سمت هدف شلیک کرده و آن را پیش از برخورد با تانک نابود می سازد.

موشک ضد تانک روسی
سیستم حفاظتی تروفی

این سیستم بسیار کارآمد بوده و کاملاً اتوماتیک است و همواره از تانک و خدمه آن محافظت می کند. به عبارت دیگر، تانک آبرامز از قبل نیز به خوبی برای مقابله با موشک های ضد تانک جدید مورد استفاده تانک آرماتا مجهز شده است. این موشک ها باید بتوانند از سیستم حفاظتی مذکور عبور کنند تا با برخورد مستقیم با بدنه تانک آبرامز بتوانند آن را نابود سازند که با توجه به زره ضخیم و سیستم حفاظتی تروفی کار بسیار دشواری به نظر می رسد. موشک جدید تهدیدی جدی برای برجک تانک آبرامز نیز به شمار نمی آید و بدین ترتیب رقابت یکصد ساله بین تانک و موشک ضد تانک همچنان ادامه خواهد داشت.

موشک ضد تانک جدید ایالات متحده که قاتل اهداف متحرک دریایی و زمینی است

توپ ۴۰ میلیمتری قدرتمند و جدید آمریکایی که از هلی‌کوپتر تا تانک را نابود می‌سازد

تانک تی ۹۰ ام؛ مخوف ترین تانکی که روسیه تاکنون ساخته است

با تمامی تانک های پیشرفته و مخوف موجود در ارتش روسیه آشنا شوید

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • حسین شهریور ۲۹, ۱۳۹۷

    رقابت یکصد ساله بین تانک و موشک ضد تانک؟!
    شاید حدود صد سال از زمان استفاده از تانکها در میادین جنگ بگذرد اما استفاده از موشک ضد تانک دارای این سابقه نمی باشد.
    این طور نیست؟

  • مرتضی دی ۲۸, ۱۳۹۷

    باسلام.اول از همه موشک تاو ۲ امریکا از این موشک قوی تر هست.دوم این عکسی که تانک ابرامز گذاشتید اشتباه است و نفر بر زرهی برادلی هستش.سوم موضوع در یک جنگ غیر اتمی نیروی هوایی حرف اول میزنه که روسیه حدود ۹۰در صد نیروی هواییش برای دوران شوروی هست و رده خارج هستش چهارم تانک ارماتا به تولید انبوه نرسیده و این زودی ها هم نخواهد رسید چون روسیه پول نداره البته روسیه در تمامی نیروهای نظامی پولی نداره و چند سال دیگه هم پول نخواهد داشت و تسلیحات زمان شوروی به زودی غیر قابل استفاده میشود.پنجم ان زمان که روسیه شوروی بود هیچ کاری نتونست بکنه الان که دیگه روسیه هستش و دلیل این کار روسیه از بی پولی رو به سلاح های غیر متعارف اتمی برده چون پول ساخت سلاح متعارف نداره در اخر که روسیه در حال پوسیدگی و فروپاشی اقتصادی . جمعیتی . و نظامی هستش.

    • کیارش آبان ۲۹, ۱۳۹۸

      بله و امریکا هم اینو به خوبی میدونه، هیچ دلیلی برای جنگ این دو کشور با توجه به نابودی تضمینی هر دو طرف وجود نداره و با این روند نزولی اقتصادی که روسیه در پیش گرفته و فشار تحریم ها و در نهایت کنار رفتن پوتین در سال های آینده، وضع رقابت سیاسی و نظامیشون از این هم بد تر خواهد شد در حالی که امریکایی ها در امن و امان مدام جیبشون رو پر میکنن و به پیشرفت نظامی، اقتصادی، سیاسی ادامه میدن. رقیب آینده و اصلی امریکا چینه.

  • عرشیا بهمن ۱۳, ۱۳۹۹

    کسی که به برادلی بگه ابرامز تحلیل میلیتاری میخواد بکنه؟