ستاره‌های غریبه: آلن ویتل، شعبده‌باز بریتانیایی

ویتل پس از مک کلور، دومین خارجی تاریخ پرسپولیس بود

ستاره‌های غریبه: آلن ویتل، شعبده‌باز بریتانیایی

شعبده باز بود. چه در مستطیل سبز و چه خارج از آن. این را در طول دوران بازیگریش به همه اثبات کرد. آلن ویتل را می گوییم. پسرک بندرنشین که در لیورپول به دنیا آمد و قد کشید و فراز و فرودهای عجیبی را در فوتبالش تجربه کرد و خیلی زود، دیر شد.

۱۰مارچ ۱۹۵۰ متولد شد. خیلی زود خانواده اش متوجه شدند پسرک چشم روشن مو بلوندشان عاشق فوتبال است. سریعا به عضویت آکادمی اورتون درآمد. در ۱۷ سالگی به عضویت تیم اصلی درآمد. او را با دنیس لاو بزرگ مقایسه می کردند اما هری کتریک(مربی تیم) با گفتن یک جمله، همه را شگفت زده کرد و البته مسئولیت آلن را سنگین تر. کتریک گفت: آلن، بزرگترین کشف تاریخ اورتون است. ۵سال در جمع تافی ها بود. توانست با این تیم دو جام را کسب کند. جام اول در فصل ۶۹-۷۰ لیگ جزیره بدست آمد و آلن محبوب هواداران شد. همان سال، جام خیریه هم به کلکسیون افتخارات باشگاه اضافه شد. مصدومیت و نداشتن ثبات در بازی باعث شد، درب خروج آلن را فرا بخواند. خلاف میل هواداران این اتفاق رخ داد و ویتل به کریستال پالاس پیوست.

فصل ۱۹۷۴-۷۵ با ۱۶ گل بهترین گلزن فصل باشگاه شد. از همان روزهای اول تکنیک و سرعت این هافبک تهاجمی ریز نقش دل کریستالی ها را ربود. نشان به این نشان که وقتی بعد از ۴ سال باشگاه او را در لیست فروش قرار دادند؛ هواداران برای او شعر سرودند و خواهان این بودند که ویتل باشگاه را ترک نکند ولی این اتفاق سرانجام افتاد. در شفیلد نوبت به بازی کردن او نرسید و سپس لیتون اورینت مقصد بعدی ویتل نام گرفت ولی بازهم توفیقی بدست نیامد تا اینکه نقطه تلاقی زندگی ویتل و ما ایرانیها از راه رسید.

مردادماه ۵۶ بود که علی عبدو مالک متمول پرسپولیس که رویاهای زیادی را برای باشگاه متصور شده بود و می خواست سرخ های پایتخت را به تیمی بین المللی تبدیل کند؛ با خرید آلن ویتل معروف، گام بلندی در این راه برداشت. ویتل پس از مک کلور، دومین خارجی تاریخ پرسپولیس بود و اولین بازیکن خارجی که در شهرآورد پرسپولیس و استقلال در جام تخت جمشید بازی کرد. آلن در اولین بازی خودش برای پرسپولیس در جام تخت جمشید مقابل راه آهن تنها ۷ دقیقه برای محبوب شدن زمان می خواست. او با یک شوت زیبا از راه دور تک گل بازی را به ثمر رساند. درخشش او ادامه دار و علاقه دو طرفه جالبی بین او و هواداران به وجود آمده بود. خود ویتل در این باره گفت: حضور در تیمی که ۵۰ هزار هوادار دارد مثل یک رویاست. در انگلیس هرگز چنین استقبال شایان توجهی از فوتبال و بازیکنان وجود ندارد. ۳۴ بازی، ۹ گل زده و نایب قهرمانی درلیگ کارنامه ویتل در پرسپولیس بود. فرا رسیدن انقلاب اسلامی و تعطیلی جام تخت جمشید،‌ باعث شد داستان ویتل و فوتبال ایران خیلی زود به خط پایان برسد. دوباره به انگلیس برگشت اما فایده ای نداشت. بازی در اورینت و بورن موث و زدن تنها یک گل. کوچ به استرالیا و تجربه ناموفق در پرستون و در نهایت بازی در گراوستون در لیگ های دسته پایین انگلیس و پایان.

ویتل در ۳۲ سالگی با کوهی از استعداد به کارش پایان داد و کفش هایش را آویخت. هیچ گاه در تیم ملی انگلیس جایگاه مناسبی نداشت و تنها یک بار توسط سر آلف رمزی به اردوی تیم ملی دعوت شد اما فرصت بازی پیدا نکرد. آلن ویتل بدون شک یکی از بزرگترین نامهایی بود که به فوتبال ایران آمد اما شرایط اجازه نداد او بیشتر در ایران بماند و با پیراهن سرخ پرسپولیس بدرخشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود