کارگردان فیلم «زن زیبا» درگذشت

کارگردان فیلم «زن زیبا» درگذشت

گری مارشال کارگردان آمریکایی فیلم‌های به یاد ماندنی کمدی در ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش ورایتی، گری مارشال که شماری از آثار به یادماندنی دهه ۱۹۷۰ از جمله «روزهای شاد»، «زوج عجیب و غریب»، «مارک و میندی» را ساخته بود و فیلم‌های پرفروشی چون «زن زیبا» و «خاطرات پرنسس» را در کارنامه داشت، دیروز سه شنبه بر اثر ذات‌الریه جان باخت.

مارشال که متولد ۱۳ نوامبر ۱۹۳۴ در برانکس، نیویورک بود، کارش را با نویسندگی برای تلویزیون آغاز کرد و سیت‌کام‌هایی (سریال‌هایی با اپیزودهای کوتاه) موفق نوشت و بعد به کارگردانی روی آورد و فیلم‌هایی ساخت که هرگز کهنه نشدند و همواره مخاطبان خود را داشتند.

هنری وینکلر بازیگر «روزهای شاد» در سوگ این کارگردان کهنه کار در توییتر نوشت: «ممنون برای زندگی حرفه‌ای که به من دادی»

ریچارد گر که در فیلم «زن زیبا» بازی کرده بود نیز در اطلاعیه‌ای که دیروز منتشر شد درباره وی نوشت: «گری البته یکی از آدم‌های خیلی مهم بود که دیدنش برای فردی می‌توانست رویدادی برای همه زندگی‌اش باشد… او یک مرشد و یک رهبر دوست داشتنی و یکی از بهترین مردانی بود که تاکنون زیسته‌اند. او گری بود.»

مارشال یکی از نخستین فیلم‌های مهمش یعنی «زوج عجیب و غریب» را سال ۱۹۷۰ با اقتباس از نمایشنامه‌ای از نیل سایمون برای شبکه ای‌بی‌سی ساخت و نامزد چندین جایزه امی شد و جایزه امی را برای بازیگرانش جک کلوگمن و تونی راندال برد. این سریال کمدی پنح فصل روی آنتن بود.

مارشال سال ۱۹۷۱ طرح اصلی «روزهای شاد» را نوشت که طرح دوباره آن سال ۱۹۷۲ در قالب سریال «عشق و روزهای شاد» از شبکه ای‌بی‌سی پخش شد. نسخه اصلی «روزهای شاد» در سال ۱۹۷۴ دوباره ساخته شد و روی آنتن رفت که موجی از نوستالژی دهه ۱۹۵۰ را زنده می‌کرد. این سریال برنامه شماره یک تلویزیون در سال های ۷۷-۱۹۷۶ بود.

«زن زیبا» (Pretty Woman) اولین فیلم پرفروش سینمایی او شد که در دهه ۱۹۹۰ با بازی جولیا رابرتز و ریچارد گر ساخته شد. این کمدی رمانتیک ۴۶۳ میلیون دلار فروش کرد و رابرتز برای بازی در آن نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شد. این فیلم نامزد دریافت گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی شد و خود مارشال با توجه به موفقیت فوق‌العاده فیلم در فرانسه، نامزد دریافت جایزه سزار شد.

j.r

در دومین فیلم بلند او که یک کمدی اجتماعی با عنوان «فلامینگو کید» بود و فیلمنامه آن بر مبنای داستانی از نیل مارشال نوشته شده بود، مت دیلان در نقش اول بازی کرده بود.

مارشال با بازیگران «زن زیبا» یعنی جولیا رابرتز و ریچارد گر فیلم پرفروش دیگری با عنوان «عروس فراری» ساخت که سال ۱۹۹۹ موفقیت زیادی کسب کرد و ۳۰۹ میلیون دلار فروخت.

«خاطرات پرنسس» نیز با بازی آن هاتاوی از فیلم‌های پرفروش او در بازار جهانی بود.

مارشال بعدا فیلم جمع و جورتری با عنوان «قانون جورجیا» ساخت که با نقدهای خوبی در نیویوک تایمز روبه رو شد و با بازی جین فوندا، لیندسی لوهان و فلیسیتی هافمن با کیفیتی فوق‌العاده، بعدها الگوی ساخت فیلم‌هایی چون «روز والنتاین» و «روز نیویورک» شد . «روز مادر» هم ادامه‌ای با همان الگو بود که متشکل از بخش‌هایی کوتاه با حضور ستارگانی بزرگ ساخته شد و جولیا رابرتز، جنیفر آنیستن، کیت هادسون و جیسون سداکیس در آن بازی کردند و آوریل ۲۰۱۶ راهی پرده‌ها شد.

کتاب خاطرات زندگی مارشال که با همکاری دخترش با عنوان «وقتی همه چیز شاد است بیدارم کن» سال ۱۹۹۵ منتشر شد. این کتاب مروری بر ۳۵ سال زندگی در هالیوود است. او سال ۲۰۱۲ یک کتاب خاطرات دیگر با عنوان «روزهای شاد من در هالیوود» منتشر کرد.

مارشال سال ۱۹۶۳ با همسرش ازدواج کرد و این زندگی تا کنون ادامه داشت و حاصل آن پسرشان اسکات کارگردان سینما، دخترشان لوری بازیگر و کاتلین دختر دیگرشان که بازیگر است، بود.

بدون نظر

ورود