نه؛ همین لباس زیباست نشان آدمیت

اذعان کمیته ملی المپیک به بد سلیقگی در طراحی لباس روز رژه

نه؛ همین لباس زیباست نشان آدمیت

روز گذشته طی مراسمی از لباس های بسیار زیبای کاروان ایران در رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو رونمایی شد و چون بسیار زیبا و شکیل طراحی شده بود با استقبال زیادی از سوی کاربران، هنرمندان و ورزشکاران فعال در دنیای مجازی روبه‌رو شد.

وقتی که لباس سایر کشورهای شرکت کننده را با این لباس مقایسه می کنیم میبینیم که ایران گوی سبقت را از همه رقبا ربوده و با اختلاف بی سلیقه ترین ست ممکن در بین تمام کشورهای حاضر در ریو است. آخر مگر می شود تا این حد بد سلیقگی یا بهتر بگوییم، کج سلیقگی در طراحی یک لباس به این مهمی صورت بگیرد. به قول یکی از دوستان که می گفت: “مادربزرگ من با اینکه سواد ندارد مطمئنا طراحی بهتری می کرد”.

این جمله که البته به طنز در فضای مجازی پیچیده کاملا اثبات می کند که حتی یک نفر هم از این البسه خوشش نیامده و نکته جالب تر آن است که این طرح و طراح آن در مناقصه پیروز شده اند و خداراشکر که دوستان دیگر موفق نشدند به این افتخار بزرگ و توجه بسیار زیاد در دنیای مجازی نائل شوند وگرنه معلوم نبود که چه کسی می خواست جلوی ملت همیشه در صحنه را برای پایان دادن به اعتراضات بگیرد. البته همین حالا هم دوستان لطف کردند و از خجالت خانم طراح در صفحه شخصی ایشان درآمدند.

چرا باید این لباس به این مهمی با دوربین موبایل باشد (به نقل از مسئولین صرفا جهت رفع تکلیف و انداختن تقصیر گردن دیگر دوستان) و حقیقت بخوبی نمایان نشود. دوستان عزیز. کاربران فهمیده فضای مجازی. این لباس ها خیلی هم خوب است و فقط کمی رنگ پیراهن خوب نیست که انشالله قرار است که این مشکل هم رفع شود. پس خیلی خودتان را ناراحت نکنید. در اسرع وقت این رنگ پیراهن به سبز فسفری یا بنفش متالیک تبدیل می شود تا ایران حضوری درخشان در مراسم رژه المپیک ۲۰۱۶ داشته باشد.

جناب آقای هاشمی و دوستانی که درکنار ایشان زحمت کشیدید و خون دل خوردید تا بهترین لباس برای کشور عزیزمان طراحی شود؛ واقعا باید به همه شما خسته نباشید و خداقوت جانانه گفت و سوال کرد که واقعا می خواستید اینگونه کاروان ما را راهی بزرگترین فستیوال ورزش دنیا کنید؟ واقعا این نماد و نشانگر فرهنگ کشور ماست؟ به قول استاد عامل (گزارشگر فهیم و با دانش کشتی) به شما می گوییم: “خسته نباشی دلاور؛ خداقوت پهلوان!”

کمی از طنز خارج می شویم و حال در زیر اتفاقاتی که از دیروز و پس از رونمایی از لباس رژه گروه اعزامی به برزیل اتفاق افتاد را به اجمال مرور و به بررسی آن می پردازیم.

لباس المپیک

(تصویر لباس روز رژه کاروان ورزشی ایران در رقابت های المپیک ریو)

اذعان کمیته ملی المپیک به بد سلیقگی در طراحی لباس روز رژه

رونمایی از لباس کاروان اعزامی ورزشی ایران به رقابت های المپیک و پارالمیپک ۲۰۱۶ ریودوژانیروی برزیل که دیروز صورت گرفت، موجی از انتقادات را میان کاربران دنیای مجازی ایران به همراه داشت. انتقاداتی که به قدری گسترده بود که ظرف چند ساعت پس از این رونمایی، ساعت ۲۰ دیشب، کمیته ملی المپیک را با صدور بیانیه ای، به واکنش وا داشت.

کم تر از دوازده روز به برگزاری امنیتی ترین دوره رقابت های المپیک در شهر ریو برزیل زمان باقی است و کم کم، بیش از ۱۰ هزار ورزشکار این رقابت ها جلای وطن کرده و خود را به این شهر می رسانند. در ایران نیز، چشم ها منتظر مرداد داغ ۹۵ است که هنرنمایی ورزشکاران ایرانی به خصوص در رشته های مدال آور کشتی و تکواندو و وزنه برداری را نظاره گر باشند.

با این وجود، اما عصر دیروز در عرصه ورزش کشور، خبر مهم تری از انتخاب برترین های لیگ برتر فصل ۹۴-۹۵  در برج میلاد به گوش رسید که بازتاب ملی پیدا کرد.

روز گذشته در مراسمی، از لباس های مختلف کاروان اعزامی جمهورری اسلامی ایران به رقابت های المپیک تابستانی ریو دوژانیروی برزیل ۲۰۱۶ رونمایی شد. این مراسم در حالی برگزار شد که مراسم بدرقه کاروان ایران در این دوره از رقابت ها، هفته گذشته در نهاد ریاست جمهوری با حضور حسن روحانی و مسئولان ارشد برگزار شده بود.

رونمایی از لباس کاروان ورزشی ایران در المپیکی که سیزده روز دیگر برگزار می شود، با حضور کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک و مقامات ورزشی و فعالان هنری و رسانه ای صورت پذیرفت. در این مراسم از لباس آقایان و خانم های ورزشکار و هم چنین گرمکن آن ها که توسط شرکت “لی نینگ” آماده شود، رونمایی شد.

ساعتی پس از انتشار تصاویر رونمایی از لباس های کاروان ورزشی ایران در رقابت های المپیک امسال، موجی از انتقادات به طرح و رنگ و استایل این لباس ها، فضای جامعه اطلاعاتی کشور را تحت تاثیر قرار داد. انتقادات به حدی بود که شبکه های خبری از تلگرام تا اینستاگرام و سایت ها را به واکنش واداشت و تحلیل مختلفی در نقد ساختار طراحی ، رنگ و دوخت لباس ها منتشر شد.

لباس المپیک

کیومرث هاشمی در این مراسم گفته بود که کمیته ملی المپیک به عنوان متولی اعزام کاروان به المپیک اقداماتی را انجام داد. یکی از دغدغه ها البسه بوده است. تهیه البسه های تخصصی جزو وظایف فدراسیون است اما برای لباس های عمومی مذاکراتی را با شرکت های مختلف داشتیم و به دنبال این بودیم هزینه تهیه لباس را متحمل نشویم. در نهایت با “لی نینگ” قرارداد را منعقد کردیم و هیچ هزینه ای از طرف ما پرداخت نشد. البته اولویت ما شرکت های داخلی بودند اما در نهایت به “لی نینگ” رسیدیم. هزار و یک صد ست ورزشی که هر ست ۱۸ تکه( در مجموع ۱۹۰۰۰ تکه) است را برای ما تهیه کردند .

حتی ما هزینه گمرک را نیز پرداخت نکردیم. چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کردند که شامل تهیه البسه، گمرک و ایاب و ذهاب است. باید از شرکت “لی نینگ” و نمایندگان آنها تشکر کنم.

اگر چه بنا به گفته های دبیر کل کمیته ملی المپیک کشورمان، ظاهرا از بیت المال برای طراحی، دوخت و تولید این البسه ورزشی هزینه نشده است و اسپانسر، هزینه ها را متقبل شده است، اما سطح انتقادات ملی که توسط اقشار مختلف مردم و رسانه ها ظرف ۲۴ ساعت اخیر علیه لباس های رونمایی شده بد شکل و بد دوخت به راه افتاد به حدی بود که روابط  عمومی کمیته ملی المپیک را به انتشار بیانه وادار کرد.

کمیته المپیک

(بیانیه کمیته ملی المپیک، ساعاتی پس از انتقادات گسترده درباره البسه کاروان ایران در المپیک ریو)

بیانیه ای کمیته ملی المپیک که ساعت ۲۰ دیشب منتشر شد به این شرح بود:

“نظر عموم مردم بعنوان حامیان اصلی ورزش برایمان مهم است و به همین خاطر هم با دستور موکد رئیس کمیته ملی المپیک در اولین فرصت نسبت به اصلاح موارد مطرح شده اقدام خواهد شد. خوشبختانه در البسه ورزشی و با نظر متخصصین از رنگ و طرح ایرانی و اسلامی و برندی با کیفیت و ایده آل استفاده شده که رضایت خوبی را هم بهمراه داشته است اما در بخش لباس فرم مراسم رژه که انتقاداتی را در بر داشت مقرر شد تا در اسرع وقت اصلاحات لازم صورت پذیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اگر چه البسه از کیفیت خوبی برخوردار است اما در بحث طراحی، ست کردن و هماهنگ سازی رنگها بخصوص رنگ پیراهن سلیقه خوبی استفاده نشده که قطعا اصلاح خواهد شد. متاسفانه عکسی که در رسانه ها بخصوص فضای مجازی در حال انتشار است عکسی است بی کیفیت که توسط دوربین موبایل گرفته شده و به دلیل استفاده از مانکن ثابت شکل و فرم بدی را نمایان می سازد.

با تمام این تفاسیر اعلام می کنیم انتقاد پذیر هستیم و به هیچ عنوان اصراری بر بی خطا بودن تصمیمات و فعالیتهایمان نداریم. لذا هر چند فرصت زیادی برای سفارش لباس جدید نداریم اما بنا بر خواست عموم مردم در فرصت باقیمانده با همفکری گروه دیگری از طراحان، تغییرات لازم را در این زمینه خواهیم داد تا به لباس فرمی نسبتا مناسب برسیم.”

این برای نخستین بار در تاریخ حضور کاروان ورزشی ایران در رقابت های المپیک است که لباس در نظر گرفته شدن برای کاروان مخصوصا برای مراسم رژه که میلیاردها نفر در سراسر جهان آن مراسم را به طور زنده در ۱۵ مرداد ماه تماشا خواهند کرد، تا این اندازه با انتقادات گسترده به خصوص در فضای مجازی ایرانیان رو به رو می شود.

درباره این بیانیه و انتقاداتی که ظرف ۲۴ ساعت اخیر، فضای جامعه اطلاعاتی کشور و رسانه ها را به خود اختصاص داد، مطالبی قابل تامل است:

چند پرسش از کمیته ملی المپیک

۱-کمیته ملی المپیک در بیانیه ای که در پاسخ به حجم گسترده انتقادات واصله ظرف دیروز منتشر کرد، به این موضوع تاکید داشت که در بحث طراحی، ست کردن و هماهنگ سازی رنگ ها به خصوص رنگ پیراهن، بدسلیقگی صورت گرفته و این موضوع در بیانیه به صراحتا تصریح شده است. حال جای شگفتی است که چرا کمیته ملی المپیک با سازمانی عریض و طویل و در اختیار داشتن متخصصان و کارشناسان در عرصه های گوناگون، این مساله کاملا ساده در طراحی و دوخت لباسی که قرار است هویت ورزشکاران ایرانی را در با شکوه ترین رژه ورزشی دنیا به نمایش گذارد را با کم توجهی حرفه ای همراه نمود؟ آیا در مجموعه کمیته ملی المپیک، پیش از رونمایی از این البسه که چنین سطحی از انتقادات را در پی داشت، فرد یا افرادی نبودند که پیش از رونمایی، این مسائل را به مسئولان تذکر بدهند؟

۲-جای شگفتی است که در ایران با این همه طراحان مد و لباس که در سطوح تخصصی، لباس های ایرانی و اسلامی و مدرن را طراحی و تولید می کنند و بار ها افتخار آفرینی در مراسم مد و لباس خارج از کشور کسب کرده اند، چرا در طراحی چنین البسه مهمی به ارائه نظر در فاز طراحی دعوت نشدند و حتی  چرا از برخی از آن ها در مراسم پیش رونمایی دعوت بعمل نیامد تا کار آسیب شناسی تخصصی شود؟ قطعا استفاده از کارشناسان تخصصی طراحی مد و لباس کشورمان می توانست چنین چالش های فنی و طراحی که در البسه های کاروان ورزشی ایران مشاهده می شود را کم تر و تا حدودی بر طرف می کرد.

۳-کمیته ملی المپیک کشورمان در بیانیه خود متذکر می شود که هر چند فرصت زیادی برای سفارش لباس جدید در اختیار ندارد، اما همه کوشش خود را متمرکز خواهد کرد تا با تغییر طراحی لباس، به فرمی مورد نظر کارشناسان رسیده و آن را دوباره رونمایی کنند. این جا نیز باز پرسش دیگر مطرح می شود که وقتی از ۴ سال پیش ما می دانستیم که به هر حال تعدادی ورزشکار ایرانی در رقابت های المپیک ریو برزیل ۲۰۱۶ در تاریخی خاص اعزام خواهند شد و البسه ورزشی و البسه روز رژه نیاز دارند، چرا زودتر کار طراحی و دوخت و تولید این البسه صورت نگرفت که نیاز به اعمال تغییرات در دقیقه ۹۰ باشیم؟ چرا برنامه ریزی کمیته های مرتبط با این موضوع در کمیته ملی المپیک به گونه ای هدایت نشد که در فاز طراحی، دوخت ، تولید، اصلاح، پیش رونمایی و رونمایی، از متخصصان زبده دعوت شود تا در فراغ بال، به ارائه نظرات و پیشنهادات پرداخته تا محصول نهایی، فاخر و با کم ترین اشکالات ظاهری همراه شود؟

۴-کمیته ملی المپیک که کار مدیریت و هماهنگی بالادستی امور ورزش کشور جهت شرکت در بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان را که هر ۴ سال یک بار برگزار می شود بر عهده دارد، می بایست مظهر نظم، دقت، کار کارشناسی و تخصصی و منسجم باشد تا محصول این رفتار سازمانی را در حضور موفق کارون ورزشی ایران در رقابت ها و افتخار آفرینی فرزندان وطن شاهد باشیم. همه می دانیم که با توجه به مشکلات مالی دولت در چند سال اخیر، بسیاری از برنامه ها به واسطه تنگناهای مالی با اهداف در نظر گرفته شده فاصله داشت. اما این موضوع ما را از مساله مهم برنامه ریزی و رویکرد شایسته سالاری و تخصص گرایی در عملکرد ها و اقدامات فنی و ستادی غافل نمی کند. انتظار می رود کمیته ملی المپیک آسیب شناسی بهتری برای این موضوع مهم در دستور کار قرار می داد تا در دوازده روز به برگزاری مراسم افتتاحیه و رژه ورزشکاران، با این چالش جدی مواجه نمی شدیم و هزینه سازی و اتلاف هزینه های مادی و معنوی صورت نمی گرفت.

به هر حال، بر اساس آن چه از بررسی کامنت های کاربران ایرانی درفضای مجازی و هم چنین مطالب انتقاداتی مطرح شده بین مردم درباره این رونمایی می توان برداشت کرد، عدم رغبت عمومی از نوع طرح و رنگ و دوخت البسه کاروان ورزشی ایران است که البته با تایید کمیته ملی المپیک نیز همراه شد. امیدواریم این تجربه تلخ، درس خوبی برای دوره های بعد باشد که همان طور که برای قهرمانی و طلا المپیک برنامه ریزی ۸ ساله صورت می گیرد، کارایی عملیاتی و فنی و تخصصی چند بعدی حضور در المپیک نیز با نگاه حرفه ای سازمان یافته و با استفاده از مشاوران کارآزموده صورت بگیرد تا برنامه ریزی و تخصص مداری، به فرهنگ ورزش قهرمانی و ورزش همگانی ایرانیان تبدیل شود.

به هر صورت ورزش ایران در چند سال اخیر شرایط سختی را پیش رو گذاشته است و امیدواریم ماحصل تلاش ها، تکرار مدال آوری تاریخی المپیک ۲۰۱۲ لندن و حتی بیش تر باشد. به هر حال کف آرزوی های ملی، تعداد مدال های المپیک دوره قبل خواهد بود که امیدواریم تا ۳۱ مرداد که بازی ها ادامه دارد، سرود ایران بار ها در دهکده بازی ها نواخته شود.

قطعا المپیک ریو برزیل از نظر فنی، ساختار، عملیاتی، طراحی،برنامه ریزی باری کمیته ملی المپیک درس های خوبی را در این چند سال به همراه دارد که ره توشه آن ها برای المپیک ۲۰۲۰ ژاپن خواهد بود. المپیک امسال، سبز ترین المپیک تاریخ خواهد بود و برنامه “پلن سبز” این رقابت ها که چندی پیش منتشر شد، می تواند توسعه ورزش ایران را نیز در عرصه های مختلف به همراه داشته باشد. در کل ریو ۲۰۱۶ را باید مدرسه کسب علم و فناوری و برنامه ریزی دانست و یافته ها را مکتوب و به نسل بعدی انتقال داد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • سیما مرداد ۳, ۱۳۹۵

    شوخی میکنید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مگه میشه؟ مگه داریم!!!

  • وحید خلیلی مرداد ۳, ۱۳۹۵

    http://rooziato.com/wp-content/uploads/2016/07/photo_2016-07-24_10-22-39.jpg
    تورو خدا این عکس رو ببینید ، انقدر این موضوع رو سرسری گرفتن که حتی متوجه نشدن که دستهای این مانکن رو جابجا وصل کردن و بجای اینکه انگشت شصت جلو باشه، انگشت کوچک جلو قرار گرفته!
    واقعا متاسفم …

  • ژابیز مرداد ۴, ۱۳۹۵

    خب مسؤلین حداقل میتونستن یه مناقصه برگزار کنن و بهترین طرح و رنگ و قیمت رو بپذیرن.
    اینطوری حداقل مشخص میشد که طراح های بهتری هم هست.
    نه اینکه همون اول بدن دختر همشون بدوزه.
    خدا میدونه چقدر هم پول گرفته طراحش

  • سعید مرداد ۴, ۱۳۹۵

    شانسی دیدم این مطلب رو
    چقدر سوال های قشنگی طرح کردین. دقیقا وقتی من خبر رو دیدم، همین پرسش ها در ذهنم بود. اقلا از وزارت ارشادو این همه مد باز اینستاگرام کمک میگرفتند!!! ۴ میلیارد تومن پول بی زبون کجا رفت آخه؟!!؟؟!