«حباب شبشه» سیلویا پلات به روایت کرستن دانست

کرستن دانست به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود، نسخه سینمایی رمان«حباب شبشه» نوشته سیلویا پلات را جلوی دوربین می‌برد.

«حباب شبشه» سیلویا پلات به روایت کرستن دانست

کرستن دانست بازیگر فیلم «مالیخولیا»، سه‌گانه «مرد عنکبوتی» و فصل دوم سریال «فارگو» به عنوان اولین تجربه رسمی خود در مقام کارگردان، نسخه سینمایی رمان«حباب شبشه» (The Bell Jar)  نوشته سیلویا پلات را جلوی دوربین می‌برد. داکوتا فنینگ بازیگر ۲۲ ساله امریکایی برای بازی در نقش شخصیت اصلی این فیلم انتخاب شده است. رمان پلات که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد روایتگر داستان زنی جوان است که در تحریریه مجله‌ای در نیویورک به عنوان کارآموز مشغول فعالیت می‌شود و در ادامه با ماجراهایی‌ رنج‌آور روبه‌رو می‌شود.

ددلاین گزارش داده کرستن دانست بازیگر ۳۴ ساله امریکایی هم به جمع بازیگرانی پیوسته که به زودی اولین فیلم بلند خود را در مقام کارگردان جلوی دوربین می‌برد. بازیگر نامزد جایزه گلدن گلوب تصمیم گرفته نسخه سینمایی رمان «حباب شیشه» را روی پرده بیاورد. هرچند، این اولین‌بار نیست که براساس کتاب سیلویا پلات اقتباس سینمایی ساخته می‌شود؛ اولین نسخه اقتباسی «حباب شیشه» با بازی مریلین هاست در سال ۱۹۷۹ روی پرده رفت. در سال ۲۰۰۳، گویینت پالترو در فیلمی زندگینامه‌ای در نقش پلات ظاهر شد که ضمنا بخش‌های از ماجرای نگارش «حباب شیشه» را به تصویر می‌کشید.

دانست علاوه‌بر کارگردانی در نگارش سناریوی فیلم با نلی کیم همکاری کرده و داکوتا فنینگ به جز بازی در نقش شخصیت اصلی، تهیه‌کنندگی پروژه را نیز برعهده دارد. طبق برنامه‌ریزی‌ها فیلمبرداری «حباب شیشه» از اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود.

دانست در گذشته تجربه کارگردانی دو فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد؛ «خوش آمدید/ Welcome»  که اولین‌بار در جشنواره مستقل ساندنس روی پرده رفت و «حرامزاده/ Bastard» که در جشنواره‌های معتبری همچون کن و ترابیکا به نمایش درآمده است.

فنینگ که بازیگری را از سن ۷ سالگی و با حضور در فیلم «من سم هستم» و «مردی در آتش» آغاز کرد، نقش شخصیتی به نام «استر گرین‌وود» را ایفا خواهد کرد؛ زنی جوان که در تحریریه مجله‌ای در نیویورک به عنوان کارآموز مشغول کار می‌شود اما بعد از اتفاقی ناگوار مجبور به بازگشت به بوستن شهر زادگاهش می‌شود.

پلات این رمان را پیش از خودکشی در سن ۳۰ سالگی نوشته بود. سیلویا نه تنها در زندگی و شعر تاثیرگذار بود که شکل خودکشی اش نیز بسیاری از دوستداران اش را متاثر کرد.

سیلویا

سیلویا پلات پس از جدایی از تد هیوز، در ژانویه  سال ۱۹۶۳ رمان «حباب شیشه» را با نام مستعار «ویکتوریا لوکاس»در انگلستان منتشر می کند و در ۱۱ فوریه ی همان سال در لندن خودکشی می کند.
سیلویا پلات رمان «حباب شیشه» را بر اساس قسمتی از زندگی خود نوشت. داستان رمان مربوط به یک ماه اقامتش در نیویورک برای سردبیری مجله  مادموازل، و بازگشتش به خانه، خودکشی و اقامت در بیمارستان روانی است. انتشار این رمان هفت سال به طول انجامید. پلات مجبور شد رمان را در انگلستان به چاپ بسپارد چرا که قوانین آمریکا کتاب را بر ضد اصول خانواده ارزیابی کرده بود. تنفر سیلویا پلات از مادرش، و در مقابل عشقش به پدر در این رمان کاملأ مشخص است. بحث خودکشی نیز از جمله مواردی بود که باعث متوقف ماندن کتاب در آمریکا شد.
«حباب شیشه»کتاب تکان دهنده ای ست. روایت انسانی ست که گویا چیزی گم کرده و امیدی به یافتنش ندارد. پلات فرو رفتن دختری را در سراشیبی افسرده گی چنان به آهستگی و درست نشانمان می دهد که رها کردن رمان غیر ممکن به نظر می آید.
روایت رمان از دید اول شخص است که خود این امر باعث می شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با شخصیت و اندیشه ها و حوادثی که برایش رخ می دهد برقرار کند. هر چه داستان به پیش می رود حال روحی دختر وخیم تر و وخیم تر می شود. به نوعی که وقتی دوباره برگردیم و به اوایل داستان نگاهی کنیم گویا با شخصیت دیگری روبروئیم. این تغییر و تحول چنان به خوبی پرداخت شده که ابدأ بیرون از رمان جلوه نمی کند.

«حباب شیشه» اولین‌بار حدود یک ماه بعد از مرگ شاعر و رمان‌نویس قرن بیستم امریکا با نام مستعار منتشر شد (این رمان همچنین توسط گلی امامی  به فارسی برگردانده شده است).

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود