مردان هلندی و زنان لتونی، بلندترین مردمان جهان

مردان ایرانی در طول صد اخیر بیشترین رشد قد در جهان را داشتند!

مردان هلندی و زنان لتونی، بلندترین مردمان جهان

بزرگترین تحقیق و مطالعه اخیر بر قد افراد جهان نشان داده که مردان هلندی و زنان لتونیایی بلندتری مردمان حال حاضر جهان به شمار می آیند. این در حالی است که قد مردان ایرانی و زنان کره جنوبی در قرن اخیر بیشترین رشد را داشته است.

download-w900-h600

آمریکایی ها زمانی جزو قدبلندترین مردمان جهان به شمار می رفتند. حدود صد سال پیش مردان آمریکایی رتبه ۳ و زنان این کشور رتبه ۴ بلندقدترین ها را داشتند که این جایگاه در سال ۲۰۱۴ به به ترتیب ۳۷ و ۴۲ م کاهش یافته است.

این پژوهش که در امپریال کالج لندن Imperial College London انجام گرفته و در مجله ای لایف eLife انتشار یافته است، نشان می دهد که رشد قد در برخی از کشورها در طول ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر علی الرغم رشد بالایی که در ابتدای قرن داشته، توقف یافته است.

germany-giants-w900-h600

 

ایلات متحده آمریکا ثروتمندترین کشور جهان به شمار می رفت و بریتانیا، فنلاند و ژاپن در تبه های بعدی قرار گرفته اند. با این حال مردم کشورهای اسپانیا، ایتالیا و کشورهای دیگری همچون کشورهای امریکای لاتین و شرق آسیا هستند که روند افزایش قد را طی کرده اند.

در مقابل مردم کشورهایی چون ساب ساهارا آفریقا sub-Saharan Africa ، شمال آفریقا و خاور میانه رشد قد متوسط  دارند و در طول ۳ تا ۴ دهه پیش کاهش قد را نیز تجربه کرده اند.

قد انسان قویا متاثر از عواملی چون تغذیه و فاکتورهای محیطی است اگرچه نمی توان دخالت عوامل ژنتیکی در این روند را نادیده گرفت. کودکان و نوجوانانی که تغذیه بهتری دارند و در محیط های بهتری پرورش یافته اند عمدتا بلند قدتر هستند.

همچنین تنایج این پژوهش ها نشان داده است که تغذیه مادران در دوران بارداری نیز نقش مهمی در بلندتر شدن قد فرزندان شان دارد.

women-height2-w900-h600

بر اساس یافته های  محققان افراد قدبلندتر عمر طولانی تر، تحصیلات بهتر و درآمد بیشتری نیز دارند اما باید در نظر داشت که بلند قد بودن مخاطراتی را نیز در حیطه سلامت به دنبال دارد که ار آن جمله می توان به سرطان های تخمدان و پروستات اشاره کرد.

پروفسور مجید عزتی از بخش سلامت عمومی  کالج امپریال لندن می گوید: “نتیجه این مطالعه، افقی از سلامت جوامع گوناگون را نیز در اختیار ما قرار داده است.” وی می افزاید: “چنین دستاوردی نیازهای محیطی و تغذیه ای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان را در اختیارمان قرار داده است.”

گروه ۸۰۰ نفره ای که این پژوهش را با هم پیش برده اند و با سازمان جهانی بهداشت World Health Organization همکاری داشته اند و آمار و ارقام بدست آمده از این مطالعه را از منابع گوناگونی چون آمارهای مربوط به سربازان، سنجش های سلامت و تغذیه جمعیتی و مطالعات اپیدمیولوژی به دست آورده اند.

محققان از این آمار و ارقام برای اطلاعات مربوط به قد جوانان ۱۸ ساله در بازه زمانی سال های ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۴ بهره بردند.

آنها دریافتند که مردان ایرانی به طور متوسط ۱۶.۵ سانتیمتر و زنان کره جنوبی ۲۰.۲ سانتیمتر رشد قدی را تجربه کرده اند و قد مردان و زنان بریتانیایی در قرن اخیر در حدود ۱۱ سانتیمتر افزایش داشته است این در حالی است که مردان و زنان آمریکایی به ترتیب ۶ و ۵ سانتیمتر رشد قدی داشته اند. این افزایش برای مردان و زنان چینی هم حدودا ۱۱ و ۱۰ سانتیمتر است.

همچنین این مطالعه نشان می دهد که مردان هلندی با متوسط قد ۱۸۲.۵ و زنان لتونیایی با متوسط قد ۱۷۰ سانتیمتر بلند قدترین مردم روی زمین هستند.

مردان اهل شرق تیمور در سال ۲۰۱۴ با متوسط قد ۱۶۰ سانتیمتر کوتاه ترین مردان جهان و زنان گواتمالا در همان سال با متوسط قد ۱۴۹ سانتیمتر کوتاه ترین زنان جهان هستند.

بلندقدترین ملیت های جهان در سال ۲۰۱۴ را از رتبه های ۱ تا ده ملاجظه می کنید که آخرین آمار بدست آمده از پژوهش های سازمان جهانی بهداشت به شمار می رود.

03question-booming-height-superJumbo-w900-h600

فهرست کشورهای دارای بلندقد ترین مردان جهان در سال ۲۰۱۴

۱- هلند

۲- بلژیک

۳- استونی

۴- لتونی

۵- دانمارک

۶- بوسنی و هزرگوین

۷- کرواسی

۸- صربستان

۹- ایسلند

۱۰- جمهوری چک

skynews.img.1200.745-w900-h600

فهرست کشورهایی داران  بلندقد ترین زنان جهان در سال ۲۰۱۴

۱- لتونی

۲- هلند

۳- استونی

۴- جمهوری چک

۵- صربستان

۶- بوسنی و هزرگوین

۷- دانمارک

۸- لتوانی

۹- بلاروس

۱۰- اکراین

منبع: REUTERS
دیجیاتو
بدون نظر

ورود