پرفروش ترین آلبوم های موسیقی در یک هفته

پرفروش ترین آلبوم های موسیقی در یک هفته

پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

 

۱-  تو کیستی اثر حمید متبسم و سالار عقیلی

۲- «۱۰ تصنیف» اثر ده خواننده معاصر و هفت آهنگساز

۳- دیورتیمنتو اثر احمد پژمان

۴-  گذر از اردیبهشت اثر گروه دال

۵- دور اثر ماکان اشگواری و امیر صارمی

 

تو کیستی؟

آلبوم «تو کیستی؟» تشکیل شده از ساخته‌های شنیده شده و نشده حمید متبسم که این بار و برای دومین بار گروه جوان «مضراب» آن را اجرا می‌کند. بخشی از این آلبوم مربوط به یک آلبوم قدیمی به نام «شوریده» است که پیش از این در خارج از کشور منتشر شده و بخشی دیگر از ساخته‌های جدید حمید متبسم است.

 

«۱۰ تصنیف»

 

آلبوم «۱۰ تصنیف» مجموعه‌ای از همکاری ۱۰ آهنگساز و ۷ خواننده معاصر ایرانی است. «پوریا اخواص»، «امیر مردانه»، «وحید تاج»، «حسین علیشاپور»، «مهدی امامی»، «اشکان کمانگر» و «مجتبی عسکری» در نقش خواننده و «طینوش بهرامی»، «علی بهرامی فرد»، «پویان بیگلر»، «سیامک جهانگیری»، «نگار خارکن»، «امیر شریفی»، «پژمان طاهری»، «علی اصغر عربشاهی»، «حامد فکوری» و «سعید نایب محمدی» آهنگسازان این مجموعه هستند.

حسین علیزاده در رابطه با این آلبوم می‌گوید: «از گوش سپردن به مجموع ۱۰ تصنیف تا حدود زیادی می‌توان دریافت که مجموع هنرمندان این نسل در عالم موسیقی چه سیر و سلوک و تجربه‌ای را سپری می‌کنند. نکته‌ای که در اکثر آثار مشهود است، تلاش برای دست یافتن به اشکال غیرمعمول و پایه‌گذاری و برخوردهای متفاوت با فرم‌های پیشین است.»

 

دیورتیمنتو

موسیقی «احمد پژمان» در ذات خود ساده است. ساده نه به معنای ناپرورده، بلکه به معنای یکپارچه بودن. آمیزش ریتم و ملودی در آثار او در یک بستر رمانتیسم صورت می پذیرد، به شکلی که تفکیک آنها از هم ناممکن است.

تیمنتو

آلبوم «دیورتیمنتو» جدیدترین اثر کلاسیک «احمد پژمان» است که خصوصیات سبکی آن مانند سایر آثار اوست. دیورتیمنتو یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. از قرن بیستم این اصطلاح توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می‌رود. نام این آلبوم خود نوعی شوخی است، زیرا موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را داراست.

 

گذر از اردیبهشت

 

«آلبوم «گذر اردیبهشت» توسط نشر و پخش جوان منتشر شد و حاصل دو سال تلاش اعضاى گروه براى تولید اثرى مستقل مطابق با سلیقه مخاطبان جامعه امروز است. در تمام ترانه‌ها، نگرش منسجمی که مبنى بر امید و شور زندگى است، به وضوح دیده، شنیده می‌شود. حتى گرافیک و هویت بصرى آلبوم دال و همینطور انتخاب نام «گذر اردیبهشت» منطبق بر همین جریان فکرى بوده است. میکس و مسترینگ این آلبوم نیز با رویکردی خاص و به صورت آنالوگ و روی ریل انجام شده که موجب صدای گرمتر و آرامتر می‌شود.

اعضاى گروه «دال» را امین هدایتى (خواننده)، غزل مهدوى (ترانه سرا)، میلاد سعدى، یزدان بهمنى (نوازندگان سازهاى کوبه‌اى) و شایان شکرابى (پیانیست) تشکیل می‌دهند. در آلبوم «گذر اردیبهشت»، آرش سرانی‌آذر (بالابان و دودوک)، مهرداد عالمى (ویلن سل) و آرین کشیشى (گیتارباس) با گروه دال همکارى کرده‌اند.

 

دور

 

سبک موسیقی در این آلبوم را جایی بین موسیقی جاز و پاپ باید دانست. حدودا همه آهنگ‌ها با صدای خواننده و یک گیتار کلاسیک اجرا شده‌اند. البته ریتم‌ها و هارمونی آثار بعضی جاها به سمت موسیقی جاز تمایل پیدا می‌کند، اما در کل سبک قالب کار پاپ است.

در این آلبوم «ماکان اشگواری» می‌خواند، «امیر صارمی» گیتار می‌نوازد، «سردار سرمست» نوازنده پیانو الکتریک است، «سهیل پیغمبری» کلارینت نواز و «بردیا کیارس» نوازنده ویولن آلتو و ویولن هستند. همچنین «کریستف رضاعی» تنظیم سازهای زهی را در این آلبوم به عهده دارد.

«دور» اولین آلبوم مستقل ماکان اشگوارى است، هرچند پیش از این نام او را در پروژه‌هایى همچون آلبوم‌هاى «هجده» و «ساحل تهران» و همچنین آلبوم موفق «کماکان» به خوانندگى مهدى ساکى در موسیقى متن فیلم «در دنیاى تو ساعت چند است» دیده بودیم که این دو در زمره پرفروش‌ترین آلبوم‌هاى تلفیقى سال گذشته قرار گرفتند.

این آلبوم با اشعاری از ناظم حکمت، ثمین باغچه‌بان، عارف قزوینی، شوریده شیرازی، ابراهیم منصفی و … در کنار ترانه‌هایی از خود ماکان اشگواری، از ١٢ قطعه تشکیل شده که آخرینِ آن به اجراى زنده قطعه پرطرفدار «نهنگ» با شعرى از ابراهیم منصفى به عنوان هدیه‌اى براى مخاطبان اختصاص داده شده است.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود