در چند قدمی ریو

آخرین اخبار در آستانه المپیک

در چند قدمی ریو

کم تر از ۷۲ ساعت دیگر به افتتاح رسمی مسابقات المپیک ریو مانده است و ده ها هزار خبرنگار و صدها شبکه تلویزیونی آماده اند تا مهم ترین رویداد ورزشی جهان را به میلیاردها مخاطب در سراسر جهان مخابره کنند.

المپیک ریو

(خبر خوب این که بازی پر طرفدار پوکمن گو در خیابان های ریو، در دسترس ورزشکاران نخواهد بود)

سی و یکمین دوره بازی های المپیک از پنجم آگوست(۱۵ مرداد) در شهر ریو دوژانیرو برزیل افتتاح خواهد شد. ایران در این دوره از رقابتها با ۶۳ ورزشکار در ۱۴ رشته حضور خواهد داشت. ملی پوشان ایران در رشته های کشتی(آزاد و فرنگی)، وزنه برداری، دوومیدانی، تکواندو، تیراندازی، تیر وکمان، بوکس، جودو، شنا، والیبال، دوچرخه سواری، تنیس روی میز، قایقرانی و شمشیربازی، به رقابت خواهند پرداخت. رقابت نمایندگان ایران در المپیک ریو از شانزدهم مرداد با تیراندازی آغاز می شود و سی و یکم مرداد با کشتی آزاد به پایان می رسد. ملت ایران منتظر است تا ببیند آیا رکورد زنی ایران در کسب طلای المپیک لندن در آوردگاه ریو نیز تکرار می شود یا خیر و چه کسی، چراغ اول را روشن می کند.

رسانه ملی نیز از روز ۵ شنبه این هفته تا ۳۱ مرداد، روزهای پرهیجان و شلوغی را سپری خواهد کرد چرا که کاروان ورزشی ایران در این دوره از رقابت ها، بنا به گفته مسئولان ورزش کشور، تاریخی ترین و بهترین کاروان اعزامی به مسابقات المپیک است و احتمال کسب مدال های رنگارنگ در این دوره بسیار بالا خواهد بود.

آریا نسیمی شاد، پدیده ۱۶ ساله ایران در رقابت های شنای المپیک امسال است که یکی از ورزشکاران جوان این رقابت ها و جوانترین عضو اعزامی کاروان ایران به شمار می رود.

آریا نسیمی شاد

بخشی از جامعه ایران، از این که قرار است جمعه این هفته، مراسم افتتاحیه (Opening Ceremony) در شهر ریو دوژانیروی برزیل آغاز شود و به مدت ۲ هفته نیز ادامه داشته باشد، با خبر نبودند. اما ناگهان، انتشار خبر رونمایی از یک سری لباس ورزشی در شامگاه ۴ شنبه هفته پیش سبب شد تا حتی کسانی که نمی دانستند المپیک ۴ سال یک بار است، در جریان چند و چون این رقابت ها قرار بگیرند. رونمایی از لباس های عجیبی که برای کاروان اعزامی ایران به رقابت های این دوره طراحی و دوخته شده بود، موج گسترده انتقادات ایرانیان به خصوص جامعه اطلاعاتی کشور را به دنبال داشت. میزان انتقادات به حدی بود که ساعاتی پیش از رونمایی از این لباس های بد ترکیب، کمیته ملی المپیک با صدور بیانیه ای، ضمن پذیرش بد سلیقگی در طراحی این لباس ها، از مردم و ورزشکاران عذرخواهی کرد.

لباس المپیک

این برای نخستین بار بود که کمیته ملی المپیک چند روز مانده به برگزاری رقابت ها، از طرح دقیقه نودی رونمایی کرد که با واکنش ملی مواجه شد. به هر حال، لباس جدید برای کاروان ۶۳ نفره ایران به این دوره رقابت ها طراحی شد.

المپیک ریو

(شهرداری ریو، پرچم بازی های این دوره را بر روی چراغ های خیابان در سراسر شهر نصب کرد)

خبر جالب دیگر آن که با وجود عدم همراهی برخی از مربیان ورزشکاران اعزامی به رقابت های این دوره به واسطه مشکلات مالی و محدودیت های مربوطه، اما نواب رییس تمام رشته هایی که بانوانشان سهمیه گرفتند در آخرین روزهای مانده به آغاز المپیک مسافر ریو شدند.

 

تور لحظه آخر به المپیک!!

بعد از حواشی مربوط به لباس‌های کاروان ایران در المپیک، موضوع دیگری که باعث ایجاد واکنش شد اعزام نشدن مربیان برخی از ورزشکاران المپیکی همراه آن‌ها بود. در راس آن‌ها “سیما لیموچی” مربی ندا شهسواری بود که اعزام نشدنش به المپیک با انتقاد مواجه شد.

کمیته بین المللی المپیک براساس میزان سهمیه کشورها کارت همراه به کاروان‌ها می دهد و به همین دلیل برای اعزام شدن افراد، کمیته ملی المپیک با محدودیت مواجه است اما موضوعی که مورد سوال است این که لزوم حضور برخی از افراد در کاروان اعزامی ایران به المپیک مشخص نیست.

رباب شهریان معاون امور بانوان وزارت ورزش اعلام کرد که نواب رییس بانوان رشته هایی که سهمیه کسب کرده‌اند نیز به ریو می روند. اعزام این نواب رییس اتفاق خوبی‌ است چرا که حمایت از بانوان همواره موضوعی بوده که نادیده گرفته شده ودرخواست تمام رسانه ها نیز این بوده که بانوان در هر شرایطی مورد توجه باشند.

به هر حال به نظر می رسد المپیک برزیل برای کمیته ملی المپیک، درس های سازماندهی و برنامه ریزی بسیاری را به دنبال داشته باشد که برای توکیو ۲۰۲۰ باید روی آن فکر کرد. ژاپنی ها از الان برای برگزاری شایسته ۴ سال آینده آمادگی دارند!

المپیک ریو

(جدید ترین تصویر مخابره شده از ورزشگاه محل برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۱۶ برزیل)

خبرها حکایت از آماده شدن ورزشگاه ماراکانا، برای انجام مراسم افتتاحیه می دهد. قرار است بخشی از فرهنگ شاد و رنگارنگ برزیلی ها به همراه موسیقی سنتی مردمان آمریکای جنوبی، در روز افتتاحیه به عنوان بخشی از مراسم به اجرا در آید. مراسمی که بامداد شنبه مشاهده خواهید کرد، صدها بار توسط مجریان برگزار و تست شده تا در آخرین اجرا که روز افتتاحیه است، ‌مراسم بی نقصی را شاهد باشیم.

المپیک ایران

(هما حسینی پرچمدار کاروان المپیک ایران در ۲۰۰۸ پکن)

در مراسم رژه امسال، پرچم داری کاروان ایران به زهرا نعمتی سپرده شده است تا بار دیگر یک ورزشکار زن، پرچمدار کاروان ایران در مراسم افتتاحیه باشد. اگر یادتان باشد در رقابت های المپیک ۱۹۹۶ آنتلانتا نیز، لیدا فریمان، پرچمدار کاروان ایران بود و ما فقط به طلای خادم در کشتی آزاد اکتفا کردیم.

المپیک زهرا نعمتی

(زهرا نعمتی، تنها ورزشکاری است که جواز حضور در رقابت های المپیک و پارالمپیک را بدست آورده)

هزینه کارگردانی و اجرای مراسم افتتاحیه، ده ها میلیون دلار براورد شده است و تا ۳ روز دیگر، شاهد نوع طراحی این رویداد در مراسم افتتاحیه خواهیم بود. هم چنان مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۰۸ پکن، برای المپیک دوستان، یکی از رویایی ترین و جذاب ترین مراسم افتتاحیه در ۳ دهه اخیر بوده است که نظم و قدرت چینی ها را در به تصویر کشیدن فرهنگ و سنت خود را با جشنواره ای از رنگ و نور در ورزشگاه آشیانه پرنده، نمایان کرد.

 

ریو هنوز آماده نیست: از داعش تا مترو!

ساخت خط چهار متروی ریو تاخیر زیادی داشت. این خط قرار است در طول چهار روز آینده از شش صبح تا یازده شب کار کند و در طول برگزاری بازی‌های ریو ساعت کار این خط از شش صبح تا یک صبح روز بعد خواهد بود. این خط رفت و آمد ۳۰۰ هزار نفر در طول روز را بر عهده خواهد داشت و یکی از پروژه‌ های مهم بازی‌های المپیک بوده است. یکی از وسایل حمل و نقل اصلی تماشاگران بازی‌های المپیک ریو خط متروی چهار است.

المپیک مترو ریو

(تصاویری از خط ۴ مترو ریو در ۱۰ قاب که اخیرا به بهره برداری دقیقه نودی رسید)

شبکه خبری abc‌ اعلام کرد، هنوز شک و تردید درباره کیفیت و امنیت سازه‌های المپیک وجود دارد. توماس باخ، رییس IOC معتقد است که تمامی میزبان‌های المپیک با این گونه مشکلات روبرو هستند. او به همه اطمینان داد که ریو برای بازی‌های المپیک آماده خواهد بود.

گرایش در برزیل وجود دارد که همه چیز را برای لحظه آخر می‌گذارد. هنوز مسیرهای حمل و نقل عمومی ریو پر از ماشین‌های حمل مصالح و کارگران است که مشغول کار هستند.

واگن‌هایی که قرار است در خط چهار مترو استفاده شوند پیش از این آزمایش شده‌اند. مساله آلودگی آب ریو نیز به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شده است. آب خلیج “گوآنا بارا” که مسابقات قایقرانی در آنجا برگزار می‌شوند هنوز آلوده است. سقوط مسیر دوچرخه‌سواری ریو نیز در ماه‌های گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد ، زیرا باعث کشته شدن دو نفر شد.

دستشویی‌ ها و اتاق‌ها، سیستم گاز و سیم کشی برق دهکده مورد انتقاد واقع شدند. آتش سوزی در دهکده و دزدی از تیم استرالیا از دیگر مشکلاتی بودکه در هفته‌ گذشته در دهکده ریو اتفاق افتاد. مشکلات سیاسی، پرداخت نشدن حقوق کارمندان، مشکلات امنیتی و … از دیگر بحران‌ها در آستانه المپیک است.

 

احتمال شورش در روز افتتاحیه

موج اعتراضات به المپیک و تظاهرات در برزیل به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی افزایش یافته است. این در حالی است که رییس جمهور پیشین برزیل، لوییز ایناسیو لولا داسیلوا نیز متهم به فساد شد. داسیلوا جزو افراد تاثیرگذاری بود که باعث شد برزیل میزبانی المپیک ۲۰۱۶ را بگیرد. هزینه تامین امنیت هر ورزشگاه در ریو، بیش از ۷۲ هزار دلار برآورد شده است.

المپیک ریو

(گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمریکا مبنی بر افزایش تدابیر امنیتی در برزیل)

 بسیاری از معترضان هم به خاطر شرایط سیاسی برزیل، المپیک ریو را بهانه‌ای یافته‌اند تا به خیابان‌ها بریزند و تظاهرات انجام دهند. بسیاری از معترضان معتقدند که سرمایه‌گذاری در المپیک اشتباه بوده و بودجه کارهای دیگر کاهش یافته است. در زمان حمل مشعل المپیک در ریو تظاهراتی صورت گرفت. در این تظاهرات شعارهایی از جمله ” کارمندان برای بحران پول نمی‌دهند” و “مشعل شرمساری” سر داده شد. تظاهر کنندگانی که نام گروه خود را “ممانعت از بازی‌های المپیک” نامیده اند اعلام کرده‌اند که هفته‌ آینده در زمان افتتاحیه بازی‌ها و المپیک نیز اعتراض خواهند کرد.

 

بالون های نظامی بر فراز ریو

المپیک ریو بالن

امنیتی ترین دوره رقابت ها، نمادهای عینی هم دارد. بالون های نظامی که ما را به یاد بالون های گوگل می اندازد!

برقراری امنیت در جریان المپیک ریو مهم‌ترین مساله‌ای است که حتی از عملکرد ورزشکاران نیز بیشتر اهمیت دارد. به همین منظور برای امنیت مهم‌ترین رویداد ورزشی از روش‌های مختلفی استفاده خواهد شد. به جز حضور نیروهای امنیتی از ۴ بالن هدایت شده استفاده خواهد شد. این بالن‌ها در فاصله ۲۰۰ متری از سطح شهر ریو قرار خواهند گرفت. این بالن‌ها پیش از این نیز تنها در بخش نظامی به کار گرفته می‌شد و برای آنها دولت برزیل نزدیک به ۷.۱ میلیون یورو هزینه کرده است. در این بالن‌ها دوربین‌های “سیمرا” استفاده شده است. ارتش آمریکا در عراق و افغانستان از این وسیله استفاده کرده است. در هر بالن ۱۳ دوربین وجود دارد که عکس‌های با کیفیت ۱۲۰ مگاپیکسل می‌گیرد. کیفیت آنها ۷۰ برابر بهتر از آخرین تلویزیون های HD است. هر دوربین هر ۳ ثانیه عکس می‌گیرد و هم زمان می‌توان یک عکس را به شکل‌های مختلفی تبدیل کرد.

علاوه بر این، رقابت های امسال را به واسطه تهدیدهای تروریستی داخلی و بین المللی (به ویژه از سوی داعشی ها)، خطرناک ترین رقابت های المپیک می دانند. اگر چه تهدیدی به نام ویروس زیکا و آشوب های خیابانی و وضعیت ناامن در تاسیسات ورزشی و اقامتی دهکده المپیک ریو، برگزاری موفق و شایسته این رقابت ها را درمرداد ۹۵ در هاله ای از ابهام فرو برده است،‌اما به نظر می رسد تدابیر بین المللی که از سوی سازمان های مختلف از انرژی اتمی گرفته تا آزمایشگاه های فوق پیشرفته ضد دوپینگ، بتواند المپیک ریو را با کم ترین تلفات به پایان برساند.

المپیک ریو

(جدید ترین تصویر از مانور نیرو های امنیتی برزیل در قطار شهری)

برزیل این روزها که چند روز به برگزاری رقابت ها مانده است، بنا به گفته شاهدان عینی، هنوز برای برگزاری شایسته و کم دردسر رقابت ها، آمادگی ندارد. برخی از تاسیسات حمل و نقل شهری مانند مترو، اخیرا به بهره برداری رسیده است و شماری از تاسیسات ورزشی و اقامتی ساخته شده برای این رقابت ها، از نظر استانداردهای فنی و مهندسی شرایط معتبری ندارند. برخی از بلیط بازی ها به فروش نرفته است و بسیاری از بزرگان ورزش دنیا به خصوص آسمان خراش های NBA آمریکا، از حضور در این رقابت ها به دلیل مشکلات خانوادگی و ترس از بیماری و مشکلاتی که در ریو وجود دارد، از حضور در رقابت ها انصراف داده اند.

المپیک ریو

(جدید ترین تصویر از آمادگی کامل زمین های تنیس دهکده برگزاری بازی های المپیک ریو ۲۰۱۶ برزیل)

المپیک ریو

(تصویر ماهواره ای از دهکده بازی های المپیک ۲۰۱۶ برزیل)

 

پر افتخار ترین شناگر المپیک در خط پایان

در میان انصراف دهندگان، اسامی طلایه داران المپیک نیز دیده می شود. اما، بسیاری از چشم ها در هفته آینده، به سمت مایکل فلپس، شناگر طلایی و شگفت انگیز آمریکایی است که موفق ترین ورزشکار تاریخ المپیک به شمار می رود.

پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک تاکید کرد المپیک ریودوژانیرو بدون شک آخرین حضور او در این از رقابت‌هاست. مایکل فلپس با کسب ۲۲ مدال که ۱۸ تای آن طلا است، پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک محسوب می شود. این ورزشکار آمریکایی که در چند سال گذشته نیز با مسائل حاشیه ای دست به گریبان بوده است، می خواهد برای آخرین بار حضور در بازی های المپیک را تجربه کند. حضوری که این شناگر آمریکایی تاکید کرده آخرین حضور او در بازی‌های المپیک است. بعد از اعلام بازنشستگی و منصرف شدن از آن، این شناگر در رقابت های ریو حضور خواهد داشت تا اولین شناگر مرد آمریکایی باشد که حضور در پنج دوره بازی های المپیک را تجربه می کند.

این ورزشکار ۳۱ ساله درباره آخرین حضور خود در بازی‌های المپیک گفت: بدون هیچ شکی این آخرین حضور من در المپیک خواهد بود. کار من تمام شده است. بدن من دیگر توان رقابت بیشتر را ندارد. به همین خاطر بعد از ریو دیگر مسابقه نخواهم داد.

 

آسمان خراش های آمریکا در کشتی کروز اقامت می کنند

المپیک ریو کشتی کروز

خبر بعدی این که اعضای تیم بسکتبال آمریکا، متفاوت ترین محل اسکان را در میان ۱۰ هزار ورزشکار شرکت کننده در رقابت های این دوره در اختیار دارند. آن ها در یک کشتی کروز فوق مجلل اقامت خواهند کرد. ستارگان بسکتبال NBA ‌در دهکده المپیک اقامت نخواهند داشت و به جای آن در کشتی کروز لوکس در ساحل ریو اسکان دارند.   FOX SPORTS اعلام کرد که در کشتی کروز آمریکایی ۴۰۰ نفر در ۱۹۶ کابین اقامت داشته باشند.

تمامی امکانات این کشتی برای تیم آمریکا رزرو شده است. این کشتی در بندر ریو خواهد ماند که یکی از مکان‌های جذاب ریو است و منظره زیبایی دارد. البته امنیت کشتی تیم آمریکا کاملا تامین شده است و ۲۵۰ پلیس فدرال از این کشتی حفاظت می‌کنند. همچنین پلیس فدرال از دو قایق برای جلوگیری از رفت و آمد در اطراف کشتی استفاده می‌کند.

 

کلاه های تکواندو کاران، سنسوردار شد

خبر بعدی از دنیای فناوری در المپیک ریو آن که کلاه های محافظتی که ورزشکاران رشته تکواندو می پوشند، مجهز به سنسور خواهد بود.

در این دوره از المپیک، ورزشکاران از کلاه الکترونیکی سنسوردار استفاده می کنند. استفاده از کلاه‌های الکترونیکی کمک می کند، امتیازدهی در این دوره از مسابقات در مقایسه به بازیهای المپیک لندن ۲۰۱۲ با عدالت و دقت بیشتری انجام شود.

همچنین ورزشکاران می توانند برای نخستین بار از شلوارهای رنگی استفاده کنند و پرچم کشورشان را بر روی شلوارشان قرار دهند. گفته شده که ورزشکاران مجوز دارند موسیقی که هنگام ورودشان به شیاپچانگ پخش می شود را انتخاب کنند که به تماشاچیان هیجان بیشتری خواهد داد. تغییر دیگری که در مقایسه با المپیک ۲۰۱۲ اتفاق می افتد، استفاده از شیاپ‌چانگ ۸ ضلعی است که به بهبود مبارزات کمک بیشتری خواهد کرد. ضمن اینکه تیم نمایش فدراسیون جهانی برای سرگرم کردن تماشاچیان در زمان های استراحت اجرای برنامه خواهد داشت.

یکی از پر امید ترین ورزشکاران ایران در رقابت های المپیک ۴ دوره اخیر، تکواندو کاران هستند که امیدواریم خاطره شیرین طلاهای هادی ساعی در دوره های قبلی نیز تکرار شود.

 

وزنه برداری ایران. سورپرایز شد

المپیک ریو کیانوش رستمی

با حذف روسیه از المپیک ریو راه نمایندگان ایران برای کسب مدال طلا در دو وزن ۸۵ و فوق‌سنگین هموارتر شده است. بزرگترین سورپرایز برای کاروان ایران در فاصله زمانی چند روزه تا آغاز بازی‌های المپیک، محرومیت تیم وزنه‌برداری روسیه بود.

از آنجا که وزنه‌برداری در هر دوره سهم عمده‌ای در کسب مدال المپیک برای ایران دارد از این رو حذف مهمترین رقبای نمایندگان ایران شانس آنها را برای کسب مدال طلا در دو وزن ۸۵ و ۱۰۵+کیلوگرم بیشتر می‌کند. در وزن ۹۴ کیلوگرم اصلی‌ترین رقیب نماینده ایران از کشور دیگری است و در وزن ۱۰۵ کیلوگرم با وجود کنار رفتن وزنه‌بردار مطرح روس شانس کسب مدال برای وزنه‌بردار ایران بیشتر می‌شود اما همچنان کار قهرمان آسیا برای رسیدن به طلای المپیک سخت است.

رقابت های وزنه برداری تیم ملی ایران در این رقابت ها از شنبه ۲۳ مرداد با دسته ۸۵ کیلوگرم آغاز می شود و دسته ۹۴ کیلوگرم نیز از روزیکشنبه ۲۴ مرداد آغاز به کار خواهد کرد. کیانوش رستمی، نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن، شانس اول طلا در کاروان ورزشی ایران در رشته وزنه برداری است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود