اعجوبه المپیک را بیشتر بشناسید

مایکل فلپس آمریکایی بیشترین مدال را در 4 دوره حضورش کسب کرده

اعجوبه المپیک را بیشتر بشناسید

رقابت های المپیک ۲۰۱۶ به طور رسمی از امروز در شهر بندری زیبای ریو دوژانیروی برزیل آغاز شد و بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور دنیا، تا آخر مرداد برای کسب صدها مدال رنگارنگ، به رقابت خواهند پرداخت. در میان ورزشکارانی که به دهکده المپیک ریو آمده اند، همه نگاه ها، به پر افتخار ترین ورزشکار تاریخ مسابقان المپیک است. او فردی نیست جز مایکل فلپس آمریکایی

همه نگاه ها از هفته آینده به مسابقات شنای مایکل فلپس، سوپر قهرمان شنای جهان و المپیک متمرکز خواهد شد. جایی که وی بار دیگر قصد دارد از آوردگاه ریو به عنوان آخرین رقابت های رسمی بین المللی که در آن حضور پیدا کرده است، برای تاریخ سازی و ثبت رکورد دیگر استفاده کند. بیش از ۴۵ سال طول کشید که مایکل فلپس بتواند رکورد مدال های المپیک را که پیش تر در اختیار یک ژیمناست شوروی سابق بود بکشند. شاید شکستن رکوردهای او نیز، تا نیم قرن دیگر به طول بیانجامد و ورزشکاری در حد و قواره های او در تاریخ ورزش المپیک ظهور نکند!

مایکل فلپس

مایکل فلپس کیست؟

مایکل فلپس Michael Fred Phelps متولد ۳۰ ژوئن ۱۹۸۵ در بالتیمور مریلند آمریکا، شناگر حرفه ای و پر افتخار ترین ورزشکار ایالات متحده محسوب می شود. این ورزشکار ۳۱ ساله آمریکایی، دارنده ۲۲ مدال المپیک بوده و پر افتخار ترین ورزشگار تاریخ بازی های المپیک به شمار می رود و رکورد او وقتی خاص شد که در بازی های ۲۰۰۴ آتن، در ۱۹ سالگی توانست ۸ مدال که ۶ مورد آن مدال طلا بود، کسب کند. ۴ سال بعد در ۲۰۰۸ پکن نیز ۸ مدال طلا تصاحب کرد که دنیا را شگفت زده نمود.

فلپس، پر افتخار ترین ورزشکار دانش آموخته دانشگاه معروف میشیگان ایالات متحده است و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز توانست عنوان مرد سال ورزش جهان را کسب کند. قهرمان تاریخی رشته شنای جهان، در ۷ سالگی شنا را آموخت و به خاطر ساختار بدنی فوق العاده او که به کمکش در هنر شناگری آمد، گوی سبقت را سریع از رقبا ربود. طول ۲ دست او در حالت باز، بیش از ۲ متر است که از قد ۱۹۳ سانتیمتری او بیش تر است.

مایکل فلپس

(بدن ورزیده مایکل فلپس، در موفقیت های تاریخی او در رقابت های المپیک نقش ویژه ای داشت)

جالب است که بدانید آقای فلپس، روزانه بیش از ۱۲ هزار کالری مصرف می کند و به همین خاطر، قلب او دو برابر میزان معمول، به پمپاژ خون اقدام می کند. تمرینات سخت و رژیم غذایی حرفه ای و سبک زندگی خاص سبب شده تا وی فلپس، یکی از رکورد داران ورزش در عصر ما شود.

مایکل فلپس در صبحانه، ۳ تخم مرغ با پنیر می خورد که در کنار، پیاز سرخ شده و سس مایونز هم قرار دارد. سه تکه نان فرانسوی تست شده که مملو از شکر پودر شده بر روی آن باشد، از دیگر بخش های برنامه غذایی ایشان در میز صبحانه است. بعضی وقت ها هم سه تکه شکلات با دو فنجان قهوه می خورد. در نهار نیز، معمولا نیم کیلوگرم پاستا می خورد. او را عاشق نوشیدنی های انرژی زا می دانند. بسیار اتفاق افتاده که آقای فلپس مخصوصا در لندن ۲۰۱۲، مشغول خوردن پیتزا در زمان شام است!

مایکل فلپس

در رشته های کرال پشت، شنای پروانه، شنای آزاد و شنای مختلط، مایکل فلپس، در فهرست برترین های جهان در بخش مردان قرار دارد.

مایکل فلپس با دریافت هشتمین مدال طلای خود در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن، در آن سال به‌عنوان دارندهٔ بیش‌ترین مدال طلا در تاریخ المپیک (۱۴ مدال) رسید و از لحاظ تعداد مدال در یک دورهٔ المپیک نیز از رکورد شناگر آمریکایی مارک اسپیتز در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ پیشی گرفت.

مایکل فلپس

(تصویر مراسم بدرقه از مایکل فلپس پیش از عزیمت به دهکده بازی های المپیک ریو ۲۰۱۶)

 فلپس همچنین با حضور در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن با کسب ۶ مدال (۴ طلا و ۲ نقره) رکورد بیشترین مدال المپیک را که تا پیش از این با مجموع ۱۸ مدال، در اختیار لاریسا لاتینینا ژیمناست اوکراینی تیم اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، پس از ۴۸ سال ازآنِ خود کرد و به رکورد ۲۲ مدال المپیک دست یافت. برای همین است که در میان ده هزار ورزشکار المپیکی که از امروز به رقابت در رشته های مختلف ورزشی خواهند پرداخت، مایکل فلپس و رقابت هایش، داستان دیگری دارد و قطعا رسانه های حاضر در رقابت ها، توجه ویژه ای به اخبار و برنامه های ایشان دارند.

مایکل فلپس

(تصویر مایکل فلپس، اسطوره شنای جهان در کنار محمد علی کلی، اسطوره بوکس سنگین وزن جهان)

 

خبرهای داغ از مایکل

اگر دوست دارید درباره این ورزشکار پر افتخار بدانید باید عرض کنیم که این ورزشکار آمریکایی که در چند سال گذشته نیز با مسائل حاشیه ای دست به گریبان بوده است (مانند رانندگی در حالت مستی) می خواهد برای آخرین بار حضور در بازی های المپیک را تجربه کند. وی اخیرا به دهکده بازی ها رفته و روز گذشته، نخستین تمرین خود را پشت سر گذاشت.

 حضوری که این شناگر آمریکایی تاکید کرده آخرین حضور او در بازی‌های المپیک است. بعد از اعلام بازنشستگی و منصرف شدن از آن، این شناگر در رقابت های ریو حضور خواهد داشت تا اولین شناگر مرد آمریکایی باشد که حضور در پنج دوره بازی های المپیک را تجربه می کند.

ریو، ایستگاه آخر مایکل

 این ورزشکار ۳۱ ساله درباره آخرین حضور خود در بازی‌های المپیک به سایت المپیکو گفته بود که بدون هیچ شکی این آخرین حضور من در المپیک خواهد بود. کار من تمام شده است. بدن من دیگر توان رقابت بیشتر را ندارد. به همین خاطر بعد از ریو دیگر مسابقه نخواهم داد.

فلپس بعد از المپیک لندن از شنا خداحافظی کرد ولی ۱۸ ماه بعد از تصمیم خود منصرف شد و برای حضور مجدد در عرصه شنا به رقابت پرداخت.

حضور در فقط ۴ ماده

تیر ماه بود که مایکل فلپس اعلام کرد که در مسابقه ۲۰۰ متر شنای آزاد انتخابی المپیک مسابقه نخواهد داد. به ‌این‌ ترتیب فلپس که تاکنون ۱۸ بار مدال طلای المپیک را کسب کرده است تنها در چهار ماده مسابقات شنای المپیک ریو شرکت خواهد کرد.  او می تواند نهایتا تعداد مدال های خود را به ۲۶ مورد برساند و پرونده او بسته می شود. البته باید تا ۱۰ روز دیگر صبر کرد تا ببینیم این رکورد تاریخی ثبت می شود یا خیر.

مایکل فلپس در این باره گفت: اولین مسابقه من در المپیک ریو شنای پروانه ۲۰۰ متر خواهد بود. من در مسابقات ۱۰۰ متر پروانه، ۱۰۰ متر آزاد و ۲۰۰ متر انفرادی هم شرکت می‌کنم.

مایکل با همسر و کودکش به ریو آمد

مایکل فلپس

(تصویر مایکل فلپس، همسر و فرزنده ۳ ماهه آن ها که به ریو آمدند)

مایکل فلپس به خاطر ویروس زیکا بر خلاف برخی از بزرگان بسکتبال NBA آمریکا از شرکت در رقابت های المپیک ۲۰۱۶ انصراف نداد. با وجود آن که  نگرانی‌ ها درباره ویروس زیکا بیش تر شده  و خطر این ویروس برای زنان باردار بیشتر است، زیرا ممکن است نوزادان آنها با نارسایی مغزی به دنیا بیایند. اما با این وجود، مایکل فلپس اعلام کرد که در این رقابت ها با وجود تهدیدات بهداشتی حضور پیدا می کند.

مایکل فلپس

(مایکل فلپس جدید ترین تصویرش در اینستاگرام را به یک سلفی با فرزند خردسالش اختصاص داده است)

 همسر فلپس (نیکول جانسون) باردار بود و  ۳ ماه پیش بچه آن ها به دنیا آمد.  فلپس در این باره گفت: در این باره نگران نیستیم. فکر می‌کنم در هر المپیکی که شرکت کنیم، همیشه پیشامدی وجود دارد. فلپس اعلام کرده است به همراه همسر و نوزادش به برزیل سفر خواهند کرد. این در حالی است که تنیسور معروف زن آمریکایی، سرنا ویلیامز نیز اعلام کرده است که قبل از سفر به ریو حتما درباره ویروس زیکا تحقیق خواهد کرد و به هنگام سفر به ریو، جانب احتیاط را رعایت می‌کند. ویلیامز در این باره به رویترز گفته بود که  چند مقاله در این باره خواندم. باید بیشتر در این باره مطالعه کنیم. مطمئنا باید درباره این مساله مراقب باشیم. در ریو حضور پیدا خواهم کرد.

مایکل فلپس

(مایکل فلپس در مک دونالد مشغول خریدن همبرگر و سیب زمینی و نوشابه قندی گاز دار)

دیجیاتو
بدون نظر

ورود