سمفونی شماره سه بتهون شماره یک تاریخ موسیقی شد

«اروئیکا»ی(سمفونی شماره سه)بتهوون از سوی مجله موسیقی «بی.بی.سی» عنوان برترین سمفونی تاریخ موسیقی را کسب کرد.

سمفونی شماره سه بتهون شماره یک تاریخ موسیقی شد

مجله موسیقی بی‌بی‌سی نتیجه نظرسنجی از برترین رهبران ارکستر جهان درباره بهترین سمفونی تاریخ را منتشر کرد.

به گزارش گاردین ،در میان ۱۰ اثر برتر فهرست منتشرشده، هشت اثر حاصل کار موسیقی‌دانان اهل آلمان و اتریش است. در این نظرسنجی، مجله موسیقی بی‌بی‌سی سراغ ۱۵۱ رهبر ارکستر در سرتاسر جهان رفته است تا سمفونی‌های برتر تاریخ موسیقی را انتخاب کنند.

در پایان سمفونی شماره سه بتهون «اروئیکا» به عنوان برترین سمفونی تاریخ برگزیده شد و سمفونی شماره ۹ این آهنگساز شهیر رده دوم برترین‌ها را به خود اختصاص داد. در رده سوم برترین سمفونی‌های تاریخ، آخرین سمفونی موتسارت؛ سمفونی شماره ۴۱ «ژوپیتر» قرار گرفت.

پس از آثار بتهوون و موتسارت که سه اثر برتر فهرست شدند، رده چهارم و پنجم به ترتیب به سمفونی‌های شماره ۹ و شماره ۲ از گوستاو مالر رسید.

یکی از شگفتی‌های این فهرست عدم حضور سمفونی شماره پنج بتهوون در میان ۱۰ انتخاب نخست است. این سمفونی به عنوان یکی از شنیده‌شده‌ترین و مشهورترین آثار این موسیقیدان رده یازدهم را به خود اختصاص داد.

اولیور کاندی سردبیر مجله موسیقی بی‌بی‌سی با تایید اینکه سلطۀ بتهوون در این فهرست جای شگفتی‌ ندارد، گفت: «سمفونی شماره سه بتهوون نزدیک به دو قرن پیش نوشته شده و این رای نشان می‌دهد که در این مدت چیزی بهتر از آن خلق نشده که خود نشانی از نبوغ بی‌نظیر بتهوون است.»

جاناتان نات رهبر اکستر اهل بریتانیا و مدیر موسیقی ارکستر سمفونی توکیو نیز اروئیکا را اثری می‌بیند که از مرزها عبور می‌کند. از نظر او این سمفونی درباره انسان‌ها، تقلاها، چالش‌ها و پیروزهایشان است.

بتهوون سمفونی شماره سه «اروئیکا» را سال ۱۸۰۳ نوشت که در اصل قرار بود برای بزرگداشت ناپلئون بناپارت و تمام دستاوردهای او «بناپارت» نامیده شود. البته بتهوون پس از اینکه فهمید ناپلئون خود را امپراتور نامیده است، از این کار منصرف شد.

سمفونی سوم بتهوون نوید دورانی تازه برای سمفونی‌ها بود، هان نا چانگ رهبر سمفونی تروندهایم ضمن بیان این مطلب افزود: «او صدایش را یافت و ما اکنون می‌بینیم او که بود. آن‌گونه که او تمام موتیف‌ها، ملودی‌ها و تم‌ها را با این میزان از جزئیات از کار درمی‌آورد و در عین حال سیر تحول پیام احساسی را به شکلی کاملاً طبیعی حفظ می‌کند، دست‌نیافتنی است.»

سردبیر مجله موسیقی بی‌بی‌سی پیش‌بینی می‌کرد که سمفونی شماره ۹ بتهوون به عنوان برترین سمفونی تاریخ برگزیده شود. او دربارۀ این سمفونی که از قرار سرود رسمی اتحادیه اروپا هم هست، گفت: «سمفونی شماره ۹ حس خوشایند برادری و اتحاد را در خود دارد، که در دوران برگزیت بسیار گیرا است.»

sym 9

در موردی مشابه با سمفونی شماره پنج بتهوون در میان آثار موتسارت نیز سمفونی شماره ۴۰ که به مراتب مشهورتر است در رده پانزدهم جای دارد و سمفونی ۴۱ این موسیقیدان برجسته به عنوان سومین سمفونی برتر تاریخ برگزیده شده است.

کاندی اعتراف کرد که نمی‌تواند با اطمینان دربارۀ چرایی برخی انتخاب‌های عجیب رهبران موسیقی اظهارنظر کند. او در این باره گفت: «فراموش نکنیم درباره کسانی سخن می‌گوییم که زیر و بم سمفونی‌ها را می‌شناسند. آن‌ها به دل آثار وارد می‌شوند و ساختار و بافت و ارکستراسیون آن را بررسی می‌کنند.»

فهرست ۱۰ سمفونی برتر تاریخ با سمفونی شماره چهار برامس در مکان ششم، سمفونی فانتاستیک برلیوز در جایگاه هفتم، سمفونی شماره یک برامس در جایگاه هشتم، سمفونی شماره شش چایکفسوکی در جایگاه نهم و سمفونی شماره سه مالر در جایگاه دهم به پایان می‌رسد.

شگفت اینکه گوستاو مالر با سه سمفونی در میان ده اثر نخست بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

یکی از جدیدترین کارهای موجود در این فهرست سمفونی شماره پنج شوستاکوویچ است که در رده هفدهم قرار دارد. او این سمفونی را در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های زندگی شخصی‌اش خلق کرده است.

البته به اعتقاد کاندی یکی از دلایل عدم حضور آثار جدید در این فهرست را می‌توان در جو حاکم بر دنیای موسیقی جستجو کرد. او در این باره گفت: «آهنگسازان این روزها دیگر تمایل چندانی به نوشتن سمفونی ندارند.»

در این نظرسنجی از رهبران ارکستر شرکت‌کننده خواسته شده بود که نام سه سمفونی برتر از نظر خودشان را به ترتیب اعلام کنند. در پایان مجله با تجمیع این نظرات فهرست بیست سمفونی برتر تاریخ را منتشر کرد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود