آریا؛ ۱۶ ساله‌ای در ریو

نسیمی‌شاد جوانترین عضو کاروان ایران است

آریا؛ ۱۶ ساله‌ای در ریو

ریودوژانیروی برزیل، این روز ها حال و هوایی بیش از یک بندر ساحلی زیبای همیشگی دارد. بیش از ده هزار ورزشکار و میلیون ها تماشاگر به این شهر آمدند تا معتبر ترین رویداد ورزشی که هر ۴ سال یک بار برگزار می شود و آوردگاه بزرگان ورزش جهان (به غیر از فوتبال) است را از نزدیک مشاهده کنند. تهدیدات تروریسی و هم چنین تراژدی ویروس زیکا سبب شد تا موج انصراف ها از شرکت در رقابت های این دور افزایش یابد و به همین خاطر، المپیک ۲۰۱۶ را یکی از المپیک های عجیب در طول تاریخ برگزاری مسابقات می دانند.

آریا نسیمی شاد

برای کاروان ورزشی اعزامی ایران نیز به این رقابت ها، المپیک ۲۰۱۶ ریو، المپیک تاریخی است. بنا به گفته مسئولان، تاریخی ترین و قوی ترین کاروان ورزشی اعزامی ایران در طول چند دهه اخیر، این دوره به رقابت ها اعزام شده است و همه امیدوارند که رکورد مدال های لندن ۲۰۱۲ تکرار شود. حضور والیبالیست های ایران پس از ۴۵ سال در رقابت ها، نخستین شگفتی المپیک برای ایرانیان بود.

علاوه بر این، اگر تراژدی شگفتی ساز لباس های بد ترکیب کاروان اعزامی ایران را در رقابت های امسال مستثنی کنیم، یکی از شگفتی های این دوره، حضور آریا نسیمی شاد، شناگر ۱۶ ساله ۱۷۸ سانتیمتری ایرانی است که یکی از شگفتی های شنای ایران و آسیا به شمار می رود. آریا نسیمی شاد، جوان ترین ورزشکار تاریخ ورزش ایران محسوب می شود که به رقابت های المپیک راه یافت.

آریا نسیمی شاد

(آریا نسیمی شاد، شناگر ایرانی حاضر در المپیک ۲۰۱۶ ریو)

آریا نسیمی شاد، بر اساس آنچه برنامه بازی ها نشان می دهد و موتور جست و جوی گوگل هم به اطلاع رسانی آن پرداخته است، ۱۹ مرداد در ماده ۲۰۰ متر قورباغه می بایست رقابت های خود را آغاز کند. بیش از ۱۱ هزار صفحه در اینترنت، درباره آریا و  به خصوص حضور آن در رقابت های المپیک ۲۰۱۶ برزیل، به تولید خبر و گزارش و تصویر پرداخته اند و شاید آریا از این حیث، یکی از معروف ترین نوجوانان ورزشکار ایرانی درفضای سایبر باشد.

آریا نسیمی شاد

(گزارش موتور جست و جوی گوگل از زمان رقابت این ورزشکار جوان)

این شگفتی ورزش ایران در رقابت های این دوره، پیش از این رکورد ملی ماده ۲۰۰ متر قورباغه بزرگسالان را با زمان دو دقیقه و ۱۸ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه به نام خود ثبت کرده است. شناگر جوان مشهدی، رأس ساعت ۵:۰۰ صبح چهارشنبه، ۱۳ مرداد از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) سفر خود را برای حضور در معتبرترین مسابقه ورزشی جهان آغاز کرد.

 او یک هفته زودتر از شروع رقابت ها، به این مسابقات رفت تا هم در مراسم رژه کاروان ورزشی ایران در استادیوم مارکانا حاضر شود و هم مانند مایکل فلپس، پر افتخار ترین ورزشکار تاریخ المپیک (با ۲۲ مدال)، خود را با شرایط آب و هوایی برزیل وفق دهد.

آریا نسیمی شاد

(آریا نسیمی شاد، با لباس ویژه کاروان ورزشی ایران)

بدنبال اختصاص یک سهمیه حضور در المپیک به شناگران ایران، فدراسیون جهانی شنا از “آریا نسیمی شاد” ملی پوش ۱۶ ساله کشورمان به صورت رسمی برای حضور در این رقابت‌ها دعوت کرد. نسیمی شاد که جوانترین عضو کاروان ایران در بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی بود، پیش از این در مسابقات شنای جوانان جهان و مسابقات جهانی کازان نیز حضور داشت و به همین دلیل اولویت اصلی فدراسیون جهانی برای اختصاص سهمیه اعطایی به شمار می آمد.

آریا نسیمی شاد کیست؟

آریا نسیمی شاد با دریافت وایلد کارت از فدراسیون جهانی نماینده شنای ایران در ماده ۲۰۰ متر قورباغه در المپیک برزیل خواهد بود. برادر آریا نیز، دروازه بان واترپلو است و به نظر می رسد که خانواده نسیمی شادی ها، عاشق شنا باشند و ورزش های آبی. او قبلا به یکی از رسانه ها گفته بود که آرزو دارد یک پزشک شود و البته با توجه به پشتکارش، این آرزوی کوچکی برای جوان ترین ورزشکار تاریخ ایران در المپیک خواهد بود.

آریا نسیمی شاد

(صفحه معرفی آریا نسیمی شاد در سایت رسمی رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو – rio2016.com)

آریا که احتمالا مهمان سال آینده برنامه ماه عسل احسان علیخانی یا شهریور ماه ۹۰ عادل فردوسی پور هم باشد، ۱۳۷۸ در مشهد به دنیا آمد. از سن ۸ سالگی، یعنی همان سالی که مایکل فلپس، اسطوره شنای جهان، فعالیت در این رشته را آغاز کرد، تن به آب زد و به هدف قهرمانی، شنای حرفه ای را دنبال کرد.

آریا قبلا گفته بود که در مقطع سوم دبیرستان و در رشته علوم تجربی تحصیل می کند و با توجه به این که در مدرسه تیزهوشان مشغول به تحصیل است، با معدل ۱۹.۵ قبول شده است.

وی در رقابت های آسیایی اینچئون هم به عنوان کم سن و سال ترین ورزشکار ایرانی شرکت کرد.  هم چنین در مسابقات رده های سنی آسیا که سال گذشته در تایلند برگزار شد توانست به مدال برنز دست یابد.

آریا نسیمی شاد

نماینده شنای ایران در المپیک لندن معتقد است که اگر یک ورزشکار قصد دارد در رشته ورزشی اش موفق باشد لازم است طبق برنامه پیش برود. برنامه ای که طی آن بتواند هم درس بخواند و هم ورزش کند. این کار غیر ممکن نیست تنها کافی است کمی تفریحات را متعادل کند تا موفق شود.

این نوجوان موفق کشورمان، تمرینات، اردوهای خارجی و دوری از خانواده را سختی هایی برای افتخار آفرینی برای کشور می داند و می گوید: برای رسیدن به هدفم همه آن را تحمل خواهم کرد.

او گفته بود که سعی می کند بتواند رکورد خود را در رده بزرگسالان جا به جا کند اما حضورش در فینال، غیر ممکن است. اما، المپیک ریو با توجه به سنی که دارد برایش یک تجربه است تا بتواند در آینده برای تیم ملی کارهای بزرگی انجام دهد.

 آریا نسیمی شاد

آریا، عاشق اینستاگرام

آریا، عاشق اینستاگرام است. او با ۸۷ پستی که ظرف ۲ سال اخیر منتشر  کرده، بیش از ۳ هزار فالور در اختیار دارد که انتظار می رود با معرفی بهتر این ورزشکار در رسانه ملی و هم چنین افتخار آفرینی های وی، این رقم ظرف ۱۰ روز آینده به چندین برابر افزایش یابد.

جوان ترین ورزشکار ایران اعزامی به این بازیها، آریا نسیمی شاد با ۱۶ سال سن است که در رشته شنا به رقابت می پردازد.  هم چنین قادر میزبانی با ۴۰ سال سن مسن ترین ورزشکار ایران در این بازی ها به شمار می رود. او در رشته دوچرخه سواری جاده کسب سهمیه کرده و با حریفان خود مصاف می کند.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود